Fungerar Nexus trådlösa vindgivare?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
LasseT
Guldmedlem

Fungerar Nexus trådlösa vindgivare?

Inlägg av LasseT » sön 07 dec 2008, 20:42

Hej!

Ska köpa nya instrument till båten. Funderar Nexus NX, en av fördelarna är att jag slipper dra kabel till vindgivaren då. Men efter att ha sökt här på forumet och sett hur dåligt de verkade ha fungerat förra året så tvekar jag. Hur fungerade de uppgraderade systemen i somras?

Alternativet är ju Tacktick då man slipper att dra kablar överhuvudtaget (?) men de är ju dyra.

En annan fråga som jag funderat på är vad är den stora skullnaden mellan Nexus NX och NX2? Om jag förstått det rätt så kan man koppla finns NMEA o PC inkopplings möjligheter på NX2. Är det andra skillnader?

/Lars
Contrast 36

Mats Brage
Diamantmedlem

Re: Fungerar Nexus trådlösa vindgivare?

Inlägg av Mats Brage » mån 08 dec 2008, 00:17

Hej,

Hade samma fundering som du och det slutade med ett NX2 system, dels efter alla kloka synpunkter på detta forum, och dels efter att ah prata med Nexus, som förkalrade att de tidiga prblemen med den trådlösa vindmätaren är nu avhjälpta. Eftersom jag inte monterat vindmätaren ännu utan första säsongen blir den kommande kan jag inte ge dig någon ledtråd om Nexus var sanningsenliga.

Hälsningar
Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 09 dec 2008, 09:39

Min gode vän bökade hela sommaren med något trådlöst system från Nexus. Exakt vilket vet jag inte, han var så sur at jag höll mig undan.
Han fick aldrig någon ordning på det och nu är hela rubbet returnerat. Vad som sker framledes vet jag inte.

Däremot har jag flera exempel på hur väl TacTic fungerar. Kanske man får vad man betalar för....

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tis 09 dec 2008, 11:12

Jag har hört om fortsatta problem med vindmätare levererade denna sommar. Batteriet lär inte ska hålla laddningen.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 10 dec 2008, 06:49

Jahapp, jag skaffade en sån i slutet av säsongen, så det lär ju visa sig nästa säsong om det funkar. Det man möjligen funderar på är om vindgivaren som sitter ovanpå/framför masten klarar att sända ner till servern som sitter i motorrummet typ 18 meter nedåt/bakåt. :roll:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 10 dec 2008, 07:47

Mr Q skrev:Jahapp, jag skaffade en sån i slutet av säsongen, så det lär ju visa sig nästa säsong om det funkar. Det man möjligen funderar på är om vindgivaren som sitter ovanpå/framför masten klarar att sända ner till servern som sitter i motorrummet typ 18 meter nedåt/bakåt. :roll:
Det hör diskuterade jag igenom (på något sätt) med Nexus teknikproduktsäljstödsnånting-chef på GBG-mässan förra året. Han berättade utan större blygsel att det första säsongen varit vissa problem, sannolikt pga problem med räckvidd. Sedan har man frågan med skit på laddpanelen (se måstråden), hur blir vädret och ifall laddningskapaciteten och buffertbatteriet är rimligt dimensionerade.

Trådlöst är en bra princip ombord (inga hål, kontakter, sladdar etc) men det går ju rätt bra med kabel också. Den helt sladdfria masten är ju inte möjlig, i alla fall inte än. Tur man inte har en Ljungströmsrigg.
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 10 dec 2008, 09:13

För min del funderade jag inte så mycket över trådlöst. Jag var mer orolig för att den kombinerade logg/djup/temp-givaren skulle ha för litet skovelhjul för att ge tillförlitliga data.

De paketlösningar som Silva/Nexus säljer har alla trådlös vindgivare. Skulle den krångla vet jag ingen mastkran i närområdet som når upp så det blir båtsmanstol antingen handvevad från däck, eller kranen på Fiskis.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » ons 10 dec 2008, 09:44

En reflektion: märklig affärsidé att fortsätta sälja något man vet inte fungerar... Hur tänker man då?
"Vi säljer, låter kunderna montera och kalibrera och sedan komma på att det inte fungerar (chansen finns ju att det är ett ok exemplar). Sedan tar vi smällen på garantin."

Resultat: missnöjda kunder och fördyrande hantering (lägre profit) pga återvändande exemplar. Inte bra någonstans...

Gör om, gör rätt brukar det heta.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 10 dec 2008, 10:36

stangen skrev:En reflektion: märklig affärsidé att fortsätta sälja något man vet inte fungerar... Hur tänker man då?
"Vi säljer, låter kunderna montera och kalibrera och sedan komma på att det inte fungerar (chansen finns ju att det är ett ok exemplar). Sedan tar vi smällen på garantin."

Resultat: missnöjda kunder och fördyrande hantering (lägre profit) pga återvändande exemplar. Inte bra någonstans...

Gör om, gör rätt brukar det heta.
Mycket vanlig filosofi idag. Modern produktionsfilosofi med stickprov, strikt produktions- och inköpsstyrning närmast garanterar att grejorna fungerar när stickproen fungerar. I olyckliga fall går det naturligtvis illa ibland, men då kan man ju fråga vad garantin innebär. I idealfallet ordnar man upp ett enstaka problem generöst, och (också idealfallet) blir den generösa insatsen mycket billigare än att testa varje enhet.

Nu hoppas vi att Nexus har "gjort om, gjort rätt". Det kan man tro, eftersom gnället handlar om första generationens givare/sändare/mottagare. För vad det kan vara värt. Jag handlade ett server/instrument/givarkit på Hjertman då jag bytte båt (trådlöst fanns inte då). Servern var "förra årets modell" (utan FX-protokollet) och instrumentet hade en liten benägenhet att fukta. Allt byttes direkt och generöst - det köpta byttes helt enkelt ut mot nytt (tillsammans med extrautrustning som aldrig ingått från början), och ett beklagande på köpet. Vilja att rätta till fanns, i alla fall då.

Å andra sidan hade jag inte dessa enheter i masttoppen. Då hade jag jämrat mig styggt.
Anders S

LasseT
Guldmedlem

Inlägg av LasseT » ons 10 dec 2008, 20:17

Mats Brage skrev:Hej,

Hade samma fundering som du och det slutade med ett NX2 system, dels efter alla kloka synpunkter på detta forum, och dels efter att ah prata med Nexus, som förkalrade att de tidiga prblemen med den trådlösa vindmätaren är nu avhjälpta. Eftersom jag inte monterat vindmätaren ännu utan första säsongen blir den kommande kan jag inte ge dig någon ledtråd om Nexus var sanningsenliga.

Hälsningar
Mats
Mmmm, jag hoppas också med det hade känts bättre om någon som testat ett nytt system i somras kunde verifiera att det nu fungerar.

Vad var det som gjorde att du köpte NX_2_?

/Lars
Contrast 36

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Om NX2

Inlägg av Anders S » ons 10 dec 2008, 20:41

NX2 har ju servern, som ger en del möjligheter som man inte får annars. Det finns ett PC-program med polardiagram som är helt OK (gratis) och man får lätta anslutningar för NMEA in och ut tillsammans med en PC-utgång (som naturligtvis kan buskopplas som en extra NMEA in/ut om man inte kör NFX-protokollet) Servern kan filtrera NMEA-sentences och man kan styra upp vilka som sänds (av de som är möjliga), så servern kan fungera som en smart repeater också. Pc-programmet har pass-thru för NMEA ut på en virtuell port, om man kör andra (nav)program i datorn också.

En sak jag inte kollat är om man kan mata in två samtidiga NMEA-enheter genom båda inportarna (ordinarie och PC) och få multiplexingfunktion. Vet någon?
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 11 dec 2008, 07:10

Jag vet inte om kopplingen du förfrågar, men kan konstatera att i Nexus starterpack 3 som jag nu skaffade, finns det en server. Den är dock anpassad för paketet, dvs det går inte att koppla in fler enheter än de som ingår.
På vår förra båt hade vi en stor server med ingångar för alla tänkbara givare och även datorlänk.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 11 dec 2008, 08:31

Mr Q skrev:Jag vet inte om kopplingen du förfrågar, men kan konstatera att i Nexus starterpack 3 som jag nu skaffade, finns det en server. Den är dock anpassad för paketet, dvs det går inte att koppla in fler enheter än de som ingår.
På vår förra båt hade vi en stor server med ingångar för alla tänkbara givare och även datorlänk.
Jomenvisst, det är ju mervärdet för NX2-systemet jämfört med instegsmodellerna. Den här teknikgurun påpekade just det, att den trådlösa vindgivaren och de enklare instrumentpaketen skulle vara en "instegsmodell". (Instegsmodell, pytt. Jämför man med litet äldre system är ju funktionaliteten bländande). Nu kollade jag litet snabbt, och informationen jag var ute efter finns hos Nexus support (hur man kopplar en gps till serieporten på servern, i mitt fall). Däremot är jag litet oklar hur det verkligen är med FDX-servern. för den visas inte längre i sortimentet. Något är kanske på gång?
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 11 dec 2008, 12:35

Vi hade faktiskt i vår förra båt inte mindre än 5 instrument kopplade i serie, indata kom från en elektronisk kompass, logg/djup/tremp, vind, GPS-puck samt USB-länk till PC:n. Det fanns också resetknappar för steer pilot vid rorsman och även man-överbord-knapp som överstyrde alla 5 instrument.

Men jag märkte att de instrument jag använde var en multivisare och vinddatainstrumentet. Resten löstes på annat sätt. Och på denna båten har vi en fin Navman plotter, så behovet att koppla till PC:n sjönk.

Det som var skoj var polardiagrammet i NX2 Sail Race programmet och även möjligheten att ladda upp waypoints till Nexus GPS:n. Dock en ganska ointressant funktion efterssom Nexus GPS instrument endast visar positionen i Long/Lat. Den kunde larma på waypointen iofs litet bra.

Men NMEA-strömmen till Seaclear hade en intressant tendens att lägga av typ när som helst utan att användaren märkte något. Och Seaclear kortens exakther ger jag inte mycket för. På Liding runt indikerade den att vi passerade en grynna om styrbord, trots att vi gick babord om den.

LasseT
Guldmedlem

Inlägg av LasseT » tis 30 dec 2008, 19:21

Hej!

Talade med Nexus Marin idag och de medgav att det varit problem på tidigare modeller. Detta ska dock vara åtgärdat nu. Det lutar åt att jag tar ett Nexus startpack 3/4 och chansar på att de fixat den trådlösa förbindelsen.

Är det någon som har någon åsikt om jag ska ta kombigivaren med med logg lod och temp i samma eller skilda givare?

/Lars T
Contrast 36

Skriv svar