Intressant artikel "Kollisionskurs" i senaste På Kryss

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Intressant artikel "Kollisionskurs" i senaste På Kryss

Inlägg av morg » fre 05 dec 2008, 20:04

cruisaren skrev: Fråga. Är fartyg skyldiga att avlyssna kanal 16. Någon påstod att detta obligatorium upphört. Någon som vet?
Plikten är väl borttagen?!? Är det inte passning på kanal 70 (typ) med sådan där digital maskin (DSC?) och sedan sådana där kanaler som gäller trafikområden som gäller i andra hand. Har man möjlighet bör man väl passa 16 också i tredje hand. Eller så har jag helt fel! Jag har dock bestämt för mig att jag läst något sådant någonstans! Har inte VHF så jag borde håla tyst egentligen!

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Intressant artikel "Kollisionskurs" i senaste På Kryss

Inlägg av Tommy » fre 05 dec 2008, 20:08

Hur kör du i cirklar runt ett stort fartyg som gör 14 - 22 knop, med en segelbåt i vind 2 m/sek Tommy?
Ja, det är ju lite svårt...

Men situationen är intressant. Ponera att man ligger och "guppar" i stiltje ute på öppna havet och en tanker kommer brakande. Då tycker jag det är fullständigt rimligt att tankern petar lite på sin joystick och girar trögt några grader eller så. Man ska inte behöva starta motorn. Fast frågan är om man skulle våga lita på att den girade. Men vid kollisionsrisk rakt på är det å andra sidan ganska lätt att se om tankern girar. Just detta har hänt mig. på överfart till Gotland... jag skänkte en god tanke till kaptenen.

Hälsningar
Tommy

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Intressant artikel "Kollisionskurs" i senaste På Kryss

Inlägg av Maxi33 » fre 05 dec 2008, 20:15

Jättebra Tommy.
Sätt nu in tankern i PK-artikeln i din fundering.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Grisslan
Diamantmedlem
Inlägg: 252
Blev medlem: ons 31 okt 2007, 22:45
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Intressant artikel "Kollisionskurs" i senaste På Kryss

Inlägg av Grisslan » fre 05 dec 2008, 20:18

Mr Q skrev:Eriksbo, bussar har företräde upp till 50 km/h-vägar. Vilket betyder att de när som helst kan fälla ut pilen och svänga ut, även om du kommit halvvägs förbi det långa ekipaget. Något som åtminstone Stockholmsbussarna praktiserar snarare som regel än undantag. Är man det minsta rädd om lacken är det bara att stanna när en bussblinkers slås på.

Busschaufför måste vara ett stressigt yrke efterssom de över lag uppträder som om de hatar alla sina medtrafikanter. Sen kan möjligen vetskapen om att de dels har lagen på sin sida och dessutom inte behöver betala eventuell självrisk själv, göra dem extra kamikazeorienterade.

Imorgon är det inport race i Sailonline.
Regeln fanns å jag tog körkort. Men är det inte så att den är borttagen? Jag känner en busschaffis och jag har för mig att han sa det, och att anledningen var att det skedde för många olyckor då bussar körde ut utan att kolla noga. Men jag kan ha helt fel!

Mvh Niklas

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Intressant artikel "Kollisionskurs" i senaste På Kryss

Inlägg av SWE54 » fre 05 dec 2008, 20:31

Ganska intressant att följa diskussionen utan att att själv vara inblandad...:)
För mig låter det generellt som om alla menar samma sak men säger det på olika sätt.
Det finns ju en parallell i kappseglingsregler, även om man har rätt till väg måste man ge den andra båten tid och utrymme att hålla undan, annars gör man fel och blir "medskyldig". Så frågan är kanske hur mycket tid och utrymme det andra fartyget behöver? Svårt att uppskatta i sin egna väldigt manöverdugliga segelbåt ibland kanske så att ge plats i tid är inte bara helt ok utan kanske tom nödvändigt.
Men det är väl som med det mesta, lite sunt förnuft. :wink:
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Intressant artikel "Kollisionskurs" i senaste På Kryss

Inlägg av Maxi33 » fre 05 dec 2008, 20:36

Helt riktigt det där med sunt förnuft SWE 54, att användas tillsammans med sjövägsreglerna, inte i stället för dem, eller hur?

Så hur gör man med en segelbåt i svag vind på öppet hav när ett stort fartyg närmar sig?

Följer sjövägsreglerna eller inte?

MVH
Håkan
En expert i mängden

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Intressant artikel "Kollisionskurs" i senaste På Kryss

Inlägg av SWE54 » fre 05 dec 2008, 20:40

Det beror ju helt på.
Man måste ju ha noga uppsikt och ser man enbart fören på båten så får man ju vara beredd att flytta på sig.
Men så fort någon sida på fartyget syns så är det ju lite lugnare.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Intressant artikel "Kollisionskurs" i senaste På Kryss

Inlägg av Maxi33 » fre 05 dec 2008, 20:53

Och om fören på fartyget kommer rakt emot dig SWE 54, vad beslutar du då, i svag vind osv?
Följer sjövägsreglerna eller bryter mot dem?

Jag vet inte vad jag skulle göra, vet du?

MVH
Håkan
En expert i mängden

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Intressant artikel "Kollisionskurs" i senaste På Kryss

Inlägg av SWE54 » fre 05 dec 2008, 20:58

Jag flyttar mig ju såklart, under förutsättning att det verkligen är en kollisionskurs.
Det är ju sista utvägen.
Och SKA göras om kollisionsrisk föreligger.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Intressant artikel "Kollisionskurs" i senaste På Kryss

Inlägg av Maxi33 » fre 05 dec 2008, 21:05

Du har en fart på en eller två knop SWE 54, kanske med den vindriktning som råder blir din fart på alla andra kurser lägre, och en stor sektor av kompassen kan du överhuvudtaget inte komma framåt i. Det andra fartyget närmar sig med tjugo knop för motor - du seglar. Har du glömt det i dina teorier om att flytta dig?

MVH
Håkan
En expert i mängden

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Intressant artikel "Kollisionskurs" i senaste På Kryss

Inlägg av SWE54 » fre 05 dec 2008, 21:07

Inte alls, har motor på min båt
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Intressant artikel "Kollisionskurs" i senaste På Kryss

Inlägg av Maxi33 » fre 05 dec 2008, 21:09

Står det i sjövägsreglerna att den som närmar sig en segelbåt skall navigera som om segelbåten övergår till att bli en motorbåt SWE 54?

Nu är du enbart dum och snart får du Anders S på dig.

MVH
Håkan
En expert i mängden

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Intressant artikel "Kollisionskurs" i senaste På Kryss

Inlägg av SWE54 » fre 05 dec 2008, 21:16

SWE54 skrev:Jag flyttar mig ju såklart, under förutsättning att det verkligen är en kollisionskurs.
Det är ju sista utvägen.
Och SKA göras om kollisionsrisk föreligger.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Intressant artikel "Kollisionskurs" i senaste På Kryss

Inlägg av Maxi33 » fre 05 dec 2008, 21:23

Som svar på SWE 54 inlägg fre dec 05, 2008 9.16 pm
?

Med förhoppning att de som är intresserade skall läsa de föregående inläggen och fundera.
MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Intressant artikel "Kollisionskurs" i senaste På Kryss

Inlägg av Tommy » fre 05 dec 2008, 21:53

Jag skulle nog göra så här...

Ligger och guppar utan styrfart. Upptäcker fartyget, som en prick vid horisonten. 10 minuter senare har det blivit till en klart utskiljbar för som pekar rakt mot mig. Börjar nu följa fartyget väldigt noga. Några minuter senare har det växt ytterligare, men ingen som helst tendens till kursändring. Nu startar jag motorn, och går med slackande segel rakt ut 90 grader från fartygets riktning.

Jag skänker ingen tanke till detta fartygs kapten, och skriver ingen insändare i På Kyss. Semestern fortsätter utan större upprördhet.

Hälsningar
Tommy

Skriv svar