Vinsch - vilken ska man välja

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Jebban
Guldmedlem

Re: Vinsch - vilken ska man välja

Inlägg av Jebban » mån 08 dec 2008, 23:22

Vilken källa till kunskap detta är! :D Det låter som om det är relativt konsensus runt att Andersen är att föredra.

Jag förstår dock inte riktigt viktargumentet. Varför blir den långsammare - handlar det inte bara om att det krävs större kraft för att få samma hastighet på den. Den tyngre trumman borde väl dessutom efter ett tag göra vinschningen lättare på grund av trögheten?

Det framgår ovan att aluminiumvinschar korroderar. Är det någon som har någon uppfattning om ungefär hur snabbt de börjar få problem (på ostkusten). Jag förstår att det är en svår fråga att ge ett precist svar på men talar vi 5 år eller 25 år...?

Är det samma problem med kromöverdragna vinschar?

// J

Dehler38
Guldmedlem

Inlägg av Dehler38 » mån 08 dec 2008, 23:41

Visst korroderar Alu-winschar. På en båt jag hade var det Barlow-winschar i alu, de har nu seglat mer än 30 år utan någon egentlig skötsel. Så det är inte helt kritiskt med korrosionen.

Några Enkes rf winschar jag stiftade bekantskap med visade sig inte vara rf i centralaxlen, så det skar sig så småningom. Mer vård hade nog fixat lite längre livslängd (än de två månader det nu blev). Vem köpte sedan Enkes?

Skall man vara petig med viktargumentet så är det inte bara vikt, utan också hur den är fördelad.
En annan mycket viktig faktor är friktionen i winschen. Här är tillverkningskvaliteten avgörande: den tillverkare som har bra kontroll på sina processer och levererar winschar med litet spel (som vickningar) och samtidigt låg friktion gör winschar som har stor chans att hålla länge och fungera bra.
På en del känns det direkt, men det kan vara svårt att känna på en ny, infettad winsch.

Då återstår blott erfarenhet - och där är de flesta ganska eniga, som demonstrerats i denna tråd.

/D

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tis 09 dec 2008, 21:15

Jag tänkte passa på att fråga om någon vet ifall Andersen 40ST håller 8mm:s dyneema spinnakerskot? Och ja, jag vet att det står att de är från 8mm och uppåt. Vad jag undrar är om faktiskt fungerar eller om man måste lägga tio varv om vinschen för att selftailingen skall "ta". Harken 40.2ST har jag erfarenhet av och vet att fungerar men funderar främst på Andersen av estetiska skäl samt då dessa är mycket skon(t)sammare mot skoten. jag tycker också att harkens sträva yta slits ned efter ett tag.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 09 dec 2008, 22:20

46:orna slirar med 8 mm, det vet jag, men 40:or är ju en gnutta mindre, så det skall nog ordna sig.

Korrosion: Barlow, skriver Dehler38, sådana har jag också haft. Efter några säsongers vanvård var de endast enväxlade, och korroderade på insidan. I mitt fall förvärrat av att de sällan användes. En smörjelse var vår gjorde susen.
Anders S

Jebban
Guldmedlem

Inlägg av Jebban » tis 23 dec 2008, 13:49

Nu har tomten kommit tidigt till mig och det blev Andersen 40 ST-vinschar :-) Nu återstår bara att vänta till våren för att pröva om de motsvara förväntningarna. God jul till er alla!

// J

Användarvisningsbild
Chardonnay
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Chardonnay » mån 29 dec 2008, 21:04

Calle vilka Aluvinchar anser du är bäst?
Harken?
/Susanne
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39

Skriv svar