Är Raymarine ST60 + skräp?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Är Raymarine ST60 + skräp?

Inlägg av HR312 » lör 29 nov 2008, 17:38

Jag berättade för en båtgranne att jag installerat ett tridata och vindinstrument ST60 + i båten varpå han sade att Raymarine har kvalitetsproblem med sina ST60 + och att han "aldrig" skulle köpa sådana instrument.

Om det nu stämmer känner jag mig lite blåst eftersom jag trodde mig ha köpt kvalitetsprylar (som dessutom i princip funnits i handeln åtminstone ett decennium om man räknar "vanliga" ST60). Stämmer uppgifterna? Någon som vet?
Henric D

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Är Raymarine ST60 + skräp?

Inlägg av Tommy » lör 29 nov 2008, 17:45

Jag anar en ganska frisk tråd här... Mycket tyckande kommer det att bli, eftersom Raymarine är stora på marknaden.

Själv har jag iallafall Raymarine 60+ Logg, Vind och Ekolod.
Bild

Har funkat kanonbra iallafall i två år nu. Jag tror inte att det är skräp...

Det enda som irriterar är att Loggens vattentemperaturvisning envisas med att ställa om sig från grader C till Farenheit. Detta sker ungefär en gång varannan dag, och så måste man knappa lite för att ställa om det till C igen.. Någon som känner igen detta problem?

Hälsningar
Tommy

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Är Raymarine ST60 + skräp?

Inlägg av Mr Q » lör 29 nov 2008, 17:54

Originalmonterade på de nyare X-båtarna, bör borga för kvalitet. I vissa fall helintegrerat autopilotsystem som då kan styra själv mot inlagda waypoints.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Är Raymarine ST60 + skräp?

Inlägg av Anders S » lör 29 nov 2008, 18:50

Äsch, inte då.

Jag föredrar visserligen Silva men sätter man ihop ett Raymarinesystem ordentligt skall det (heller) inte krångla. Min egen käpphäst är att båtinstallation av elektronik - man skall göra det riktigt ordentligt och klamra, fästa, klämma, kiselfetta och i största allmänhet dra sladdarna som om båten skall på djuphavsdykning. Då blir det bra. Vad gäller Raymarine, andra märken och möjligheter att koppla samman; med NMEA och litet tålamod brukar det gå att koppla samman det mesta. Möjligen kan det vara litet surt att Raymarine behöver en konverter mellan Seatalk och NMEA, men har man bara en sådan blir det vanligen bra. Min Navman AP talar klockrent med Silva, och hade talat lika vackert med Raymarine. Eller tvärtom.

Att så många båtbyggare säljer Raymarine som fabrikstillval beror nog mest på priset (deras pris). Man tjänar mest på totalt sett på den produkten, och det kan gott vara så att den krånglar mindre. Men det är inte säkert. Det kan ha varit Virgil Grissom som sade "att åka till månen är fantastiskt, men man skall inte tänka för mycket på att alla delar i Apollo har köpts in av den som lade lägsta budet..." (eller nåt). Hav nu tillförsikt! PS: Silva (mitt val) har haft kvalitetsproblem (funkttionsproblem) med sina trådlösa vindgivare. Ha!
Anders S

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Är Raymarine ST60 + skräp?

Inlägg av omega » lör 29 nov 2008, 20:06

Bytte från Silva till Raymarine för 3 år sedan ,lod logg vind, har fungerat utmärkt i dessa 3 år,
anvädarvänliga l'ätta att installera o kalibrera, ser trevliga ut, sen tycker jag att servicen har varit bra
när man behöver lite hjälp . Hade ett instrument i min förra båt som inte kommunicerade med vind instrumentet, en diod byttes sen fungerade det, så vitt jag har förstått så är det väl ett av marknadens bättre märken??
//Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Är Raymarine ST60 + skräp?

Inlägg av Anders S » sön 30 nov 2008, 11:25

Tommy, något motsägande, skrev: Har funkat kanonbra iallafall i två år nu. Jag tror inte att det är skräp...

Det enda som irriterar är att Loggens vattentemperaturvisning envisas med att ställa om sig från grader C till Farenheit
Jaha, vilken av de här två utsagorna gäller? :mrgreen:

Allvarligt: Jag har ingen hundrakoll på Raymarine, men jag hade börjat med att kolla så att loggkontakt och loggkabel inte glappar. Ifall loggen får för sig att en givare (tempgivaren) inte finns kan den ju få ett sånt här spel om givaren plötsligt finns där igen och displayen startar upp funktionen från noll, dvs med US-enheter.

Men det är ett förslag till var man börjar felsöka, ingen diagnos. "Det är alltid sladden" är ofta sant.
Anders S

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Är Raymarine ST60 + skräp?

Inlägg av Anders » sön 30 nov 2008, 12:13

Hej
Jag har Raymarine ST 60, Tridata + vindmätare. Har nu använt dem i 4 säsonger. Tridatan var fabriksmonterad i båten, vininstrumentet monterade jag själv. Enda problemet är vattentempmätare som i somras visade lite lustiga värden. När vi startade semestern i slutet av juli påstod den att det var -4 grader i vattnet i Hinsholmen. Som tur var steg sedan temperaturen till 18 grader innan vi kom till Marstrand... ):-
Detta är ett ganska vanligt fel vad jag förstått (att tempgivaren får spel ibland).

Mvh

Anders

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Är Raymarine ST60 + skräp?

Inlägg av Excel 319 » sön 30 nov 2008, 13:46

Till min förra båt köpte jag ST 40 instrument. Fungerade bra förutom vattentemp. På min nuvarande sitter det ST 50 och det är samma där. Allt utom vattentemp fungerar bra. Samma för flera bekanta, så det är tydligen ett genomgående fel på Raymarine.

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 29 dec 2006, 13:02
Ort: Oxelösund

Re: Är Raymarine ST60 + skräp?

Inlägg av Perra » sön 30 nov 2008, 15:38

Är det nån som reklamerat?
Vad säger Raymarine?
Berätta!
Vi har två års lagstadgad garanti i sverige!
Eller åker ni omkring med defekta instrument och är nöjda med det?
Perra.
Segla vackert.

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Är Raymarine ST60 + skräp?

Inlägg av HR312 » sön 30 nov 2008, 15:45

Jag kommer garanterat att reklamera eventuella brister särskilt som jag anlitat yrkesmän, duktiga sådana, för installationen. Jag kommer inte att acceptera att vattentempen inte fungerar korrekt. Man har ju betalt för funktionen.

Och garantitiden för konsumentköp har förlängts från två till tre år. Det är bara att klaga och det är säljarne som har bevisbördan för att det är ett handhavandefel.
Henric D

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Är Raymarine ST60 + skräp?

Inlägg av Tommy » sön 30 nov 2008, 16:03

Jag har aldrig sett problemet som ni beskriver att vattentempen som visas skulle vara fel. Tvärt om så har jag jämfört med gammal klassisk termometer (sådan där som guppar i vattnet) och det visar alltid inom någon/några grader från den.
I somras fick jag se tempen gå upp till +26 grader i vattnet i Stockholm .. och det stämde.. Det var ju några fantastiskt varma veckor där i början av Augusti.

Det "enda" problemet är som sagt att den ställer om sig till Farenheit lite då och då, men det är 3-5 tryck och sedan är det C igen. Visst, man ska i princip inte acceptera ett fel, man har ju betalt för funktionen. Det håller jag alldeles med om. Där finns den lilla krävande japanen i mig. Men ibland orkar man ju inte ... :wink:

Annars är jag jättenöjd med instrumenserien. Vindmätaren funkar klanderfritt, och ekolodet bra det också. Hade ett Silva ekolod på förra båten, och det envisades med att visa 0.4 meter lite då och då (monteringsröret var fyllt med olja), så man fick konstant hjärtat i halsgropen tills man vant sig, dvs trubbats av..

Hälsningar
Tommy

asdf
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 03 okt 2006, 08:34

Re: Är Raymarine ST60 + skräp?

Inlägg av asdf » sön 30 nov 2008, 16:30

Raymarine får väldigt mycket skit på sailinganarchy forum...

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Är Raymarine ST60 + skräp?

Inlägg av Anders » sön 30 nov 2008, 20:06

I mitt fall hade garantin gått ut när felet uppenbarade sig. Eftersom det dessutom bara hände en gång i somras valde jag att inte göra något åt det. Dessutom vet jag från andra som haft liknande problem att Navhsip är stenhårda på garantitiden; har den gått ut om än bara med några veckor så är du rökt!

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Är Raymarine ST60 + skräp?

Inlägg av Calle C » sön 30 nov 2008, 20:56

Anders

Garantitid är en sak, men självklart ska du reklamera om du inte är nöjd.
På det viset hjälper du oss alla att få bättre produkter.
Och om en seriös leverantör har hut i kroppen så ska de hjälpa dig oavsett om garantin har gått ut eller ej.
Garanti idag står enbart för den "lagliga rätt" du har att få ett fel justerat.
Detta innebär inte att du bör avstå från att reklamera efter garantitidens utgång.
Fabrikationsfel som kan dokumenteras, kan du kräva åtgärd av även fast "garantitiden" har utgått.
Calle

Se gla ut

bassace

Re: Är Raymarine ST60 + skräp?

Inlägg av bassace » sön 30 nov 2008, 23:23

Har ST60 av gamla modellen, köpte precis innan de blev uppgraderade till ST60+.
Enda problemet jag haft är att vindinstrumentet gjorde ifrån sig ett irriterande svagt pipande ljud, men jag fick bytt till ett nytt på garanti.

Skriv svar