Skippa konservering?
Skippa konservering?
I år har jag inte konserverat motorn (sötvatenskyld VP 2003:a) utan bara kört genom motorn med sötvatten och sedan tömt kretsen till värmeväxlaren på sötvatten. Jag förstår att korrosionsskyddet är sämre än en vanlig konservering men bör jag vara orolig och köra ut och fixa en konserveringen i kylan istället för att hänga på sailguide?
Henric D
Re: Skippa konservering?
Klart det är viktigare att hänga här. Lite ytrost i vvx är inte hela världen. Det enda som du behöver vara orolig för är vattenlås/ljuddämpare, om den står full i vatten. Jag vet inte hur det ser ut på din båt, men något du kan fundera på.
Re: Skippa konservering?
Två faromoment som kan bli dyra: Frysrisk om inte allt vattnet är ute ur motorn, och så risken att det är väl mycket vatten i dieseloljan. Kollar man det och allt är väl får man väl hantera vårdångesten så gott det går.
Glykolen i sista kylvattnet skyddar inte mot rost, utan mot frysning - jag tappar i stället ur min motor via (fungerande!) tappkranar. Glykolen tar bort problemet med att allt vattnet ligger i ljuddämparen (dit rinner vattnet, "lägsta punkten"), men ett friskt sista gaspådrag trycker ut det mesta.
Glykolen i sista kylvattnet skyddar inte mot rost, utan mot frysning - jag tappar i stället ur min motor via (fungerande!) tappkranar. Glykolen tar bort problemet med att allt vattnet ligger i ljuddämparen (dit rinner vattnet, "lägsta punkten"), men ett friskt sista gaspådrag trycker ut det mesta.
Anders S
Re: Skippa konservering?
Jag skulle nog kört igenom en hink med 30% glykol.
Du kan ha otur att ditt vattenlås/avgassystem kan frysa sönder.
Sista slaten häller du i toaletten.
Du kan ha otur att ditt vattenlås/avgassystem kan frysa sönder.
Sista slaten häller du i toaletten.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Re: Skippa konservering?
Man kan ju också öppna en slangklämma långt ner, dränera och svampa upp vattnet, om man nu inte kan dra igång motorn helt kort på land.Calle C skrev:Jag skulle nog kört igenom en hink med 30% glykol.
Du kan ha otur att ditt vattenlås/avgassystem kan frysa sönder.
Sista slaten häller du i toaletten.
Anders S
Re: Skippa konservering?
OK, Jag körde motorn en stund efteratt det sista vattnet sprutat ut ur avgasröret (ca 1300 rm). Det är klart att det kan ligga lite vatten kvar i ljuddämparen men har det inte plats att expandera på där?
Henric D
Re: Skippa konservering?
Tips det finns billiga 4-liters dunkar glykol på Biltema. Vet ej om kvaliteten är på topp, men 50% glykol genom sjövattendelen av motorn och resten i toan, som Calle C sa. Onödigt att chansa på en sån grej.
Sen kan Grotamar vara en bra grej, med tanke på skriverierna om miljödiesel. Själv körde jag i chockdoseringen i tanken.
Även tömma vattentanken och pumpen är ju en bra grej förstås.
Samt torrbollar och litet ventilation i kabinen.
Sen kan Grotamar vara en bra grej, med tanke på skriverierna om miljödiesel. Själv körde jag i chockdoseringen i tanken.
Även tömma vattentanken och pumpen är ju en bra grej förstås.
Samt torrbollar och litet ventilation i kabinen.
Re: Skippa konservering?
Efter att ha tömt färskvattentanken på 100L igenom motorn, (tratt och slang ner till sjövattenfiltret), körde jag ca 5L 30% glykolblandning i genom kylsystemet. Det borde ta hand om sjövattensidan på min värmeväxlare.
SWE6141, Callsign SD6290
Re: Skippa konservering?
Då borde du kunna känna dig säker. Det är som du själv skriver, att skulle det finnas några droppar kvar så har de expansionsutrymme.HR312 skrev:OK, Jag körde motorn en stund efteratt det sista vattnet sprutat ut ur avgasröret (ca 1300 rm). Det är klart att det kan ligga lite vatten kvar i ljuddämparen men har det inte plats att expandera på där?
Re: Skippa konservering?
Jag tror att jag kör på din linje Excel 319. Verkar inte vara särskilt befogat med oro trots allt.
Henric D
Re: Skippa konservering?
Nje, torrbollarna skall inte vetileras, ytterluften innehåller fukt så bollarna får fullt upp att göra.Mr Q skrev:Tips
Samt torrbollar och litet ventilation i kabinen.
Men om torrbollarna år i slutna utrymmen skall givetvis övriga båten ventileras.
Jag kör utan bollar och ventilera "överallt".
Re: Skippa konservering?
"Säker" det trodde jag oxå för ett par år sedan, precis på samma sätt.Excel 319 skrev:Då borde du kunna känna dig säker. Det är som du själv skriver, att skulle det finnas några droppar kvar så har de expansionsutrymme.HR312 skrev:OK, Jag körde motorn en stund efteratt det sista vattnet sprutat ut ur avgasröret (ca 1300 rm). Det är klart att det kan ligga lite vatten kvar i ljuddämparen men har det inte plats att expandera på där?
Det som hände var att gummibälgen sen släppte ifrån det rostfria gavelstycket på vattenlåset.
Det var ett h-vete att få dit det igen.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Re: Skippa konservering?
Har precis varit och köpt en flaska glykol så till helgen skall jag dra igång motorn...
Henric D
Re: Skippa konservering?
Mycket bra val!
mvh /Q
mvh /Q