Funderingar om båtbyte

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Funderingar om båtbyte

Inlägg av fredrikk » ons 26 nov 2008, 08:30

Jag tänker mig att byta båt. I dagsläget delar familjen och svärfar på en IF, och det är ett arrangemang som varit förträffligt under några år. Men barnen växer, bekvämlighetslängtan blir större och det finns saker som blir enklare av att inte dela båt.

Förhoppningsvis kommer familjeekonomin att stabiliseras den närmsta tiden och resurser kommer att finnas för att skaffa båt, så att IFen kan övergå i svärfars ägo.

Nu är frågan: Vilken båt? Det vi gillar med IF (du behöver inte kommentera just detta, matsa) är utseendet och känslan. Den är vacker, ligger still i vattnet, rör sig värdigt, behöver inte revas i första taget, är stabil och lättseglad. Jag har kontroll när jag seglar, och det känns som att båten klarar lite vad som helst. Den har ingen jättegenua som skall runt i slagen, utan vi seglar i stort sett alltid med en 110-fock.

Det vi vill komma ifrån är boutrymmena (140 cm kryphöjd, 15-spel för att göra vad som helst inne i ruffen, avsaknad av vettigt pentry) och utombordaren. Den sitter på akterspegeln och vispar luft när det börjar gå lite sjö, saknar effektiv laddning och är allmänt ömtålig.

En annan constraint är båtplats. Dessa växer inte på träd, och det vore önskvärt om man kunde få in den på den nuvarande som ligger perfekt till. Det är en Y-bomsplats med 2,8 m * 6 m som ligger väldigt skyddat. Jag har kollat med hamnkaptenen, och jag kan få lägga en båt som är upp till 2,65 m * 8,85 på platsen.

Även om vi inte kommer att köpa till våren kan det nog vara vettigt att ge sig ut för att titta på båtar nu i vår. Jag har egentligen väldigt lite erfarenhet av båtar. Jag har ägt en gammal träbåt i eländigt skick (skärgårdskryssarfolket hävdade att det nog var en prototyp till en sådan), en Stortriss och sedan en del i en IF. Ingen i bekantskapskretsen har segelbåt och inte heller någon i familjen/släkten (utom svärfar, då, som har haft segelekor, kostrar och senast en drake i trä). Jag har läst massor om olika båttyper, tittat på bilder och det börjar utkristallisera sig några kandidater. Båten bör inte behöva några större insatser fråga om reparationer och renovering. Jag saknar både tid och intresse för några större projekt.

1. NF

Har nästan ståhöjd, inombordare, större volym, enkel segelföring (nästan alla med självslående fock). Kanske lite stor för platsen. Nervösare än en IF, och behöver revas relativt tidigt. Inte riktigt samma stridsvagnskänsla på gott och på ont. Ojämn kvalitet? Snabbseglare!

2. Shipman 28

Fin. Nästan ståhöjd (vi är 175, 178, 105 och 97 cm i familjen), inombordare, större volym. Masthead, men kan tydligen seglas effektivt med en maxfock i de flesta vindar. Stabil.

3. Omega 28

Fin. Nästan ståhöjd, inombordare, större volym. Kräver annan båtplats. Fock-båt, vissa med självslående.

4. Omega 30 A

Ruffmässigt en drömbåt. Ståhöjd, fyra kojer som inte är i salongen (tänk att inte behöva flytta om i hela båten för att kunna äta frukost
i salongen...). Lite dyr och stor dock.

Vad säger ni? Andra båtar? Hur skall man tänka? Reflektioner?

Tillägg:

Jag insåg att jag inte nämner pris. Jag tänker mig att båten kommer att kosta någonstans mellan 100 och 150 kkr, och då får den gärna vara "färdig", alltså i ett sådant skick att man inte måste renovera något.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Funderingar om båtbyte

Inlägg av Anders S » ons 26 nov 2008, 16:17

I min värld blir det i så fall den finaste Shipman-28:an jag kan hitta inom budgeten. Reservationen är att alla Shipman inte är lika, och att det gäller att hitta en som är uppgraderad vad gäller rutor och motor om det är en tidig. De med riktig "brädgång" (plastgång) är finast att se på, men de är också de tidigaste byggda och man får undersöka dem noga. Den passar dock på din plats, ty den är 8.86 lång.

Men alla dina förslag skulle passa mig, men räcker slanten (Lycko-Slanten?) verkligen till en Omega 30? En NF eller en Omega 28 bör kanske gå innanför budgeten, men då tycker jag att Shipman är så übersnygg att den vinner därför. Tycker man annorlunda vinner någon annan modell - jag skulle inte skämmas för att synas i någon.

Kul vinterprojekt. Dröm vackra drömmar!
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Funderingar om båtbyte

Inlägg av Tommy » ons 26 nov 2008, 16:45

Kan bara hålla med. Shipman 28 är den vackraste båten, mest ägar-stolthet som du kan rymma inom budgeten. Vi kollade på Shipman då vi sedan valde Ballad som i mitt tycke är som en lite större Shipman :wink:

Akterspegeln på Shipman ...mmm... Lite speciell inredning med dinetten dock, med det har sin charm

Hälsningar
Tommy

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Funderingar om båtbyte

Inlägg av omega » ons 26 nov 2008, 16:50

Jag skulle utan att tveka valt Omega 28.Betydligt rymligare än shipman o enligt mig snyggare att se på , sen är den väldigt enkel o kul att segla.mer fart än både if o shipman allt detta till ett vettigt pris, sglade själv Omega 28 i 5 år med 4 personer ombord, Nu har vi en större båt men jag saknar fördelarna med riggen o den självslående focken från Omegan, sen 30 an är ju fin men en del dyrare

//Johan

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Funderingar om båtbyte

Inlägg av SWE54 » ons 26 nov 2008, 17:36

Med dom kriteria som ställts så är det en NF som gäller för min del.
Att den är "nervös" eller måste revas tidigt är ju en vanesak och ett tecken på att båten har ett något större register att segla i. Var inte rädd för att man ska behöva reva en båt, det är snabbt gjort om allt är rätt gjort på båten och ganska enkelt att fixa till annars.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Funderingar om båtbyte

Inlägg av Anders S » ons 26 nov 2008, 18:05

Tommy skrev:Ballad som i mitt tycke är som en lite större Shipman
Med en litet annorlunda ruff hade det kunnat vara så. En "stor Shipman-28" kan man annars hitta i OE36, en annan "snygg båt". Balladen är för övrigt inget fel på heller (lika litet som någon av de andra). Jag gillar ju rent allmänt när båtar snörper av litet grand mot aktern, så de inte är sådär strykjärnsformade och behåller bredden hela vägen till akterspegeln. Det passar bättre på rejsbåtar.
Anders S

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Funderingar om båtbyte

Inlägg av fredrikk » ons 26 nov 2008, 20:25

Anders S skrev: Men alla dina förslag skulle passa mig, men räcker slanten (Lycko-Slanten?) verkligen till en Omega 30?
Nej, det gör den inte. Men om jag skulle få tokspel och köpa båt för en massa lånade pengar, så är det den det skulle bli.
Anders S skrev: Kul vinterprojekt. Dröm vackra drömmar!
Jag drömmer och drömmer och drömmer...

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Funderingar om båtbyte

Inlägg av fredrikk » ons 26 nov 2008, 20:30

SWE54 skrev:Med dom kriteria som ställts så är det en NF som gäller för min del.
Att den är "nervös" eller måste revas tidigt är ju en vanesak och ett tecken på att båten har ett något större register att segla i. Var inte rädd för att man ska behöva reva en båt, det är snabbt gjort om allt är rätt gjort på båten och ganska enkelt att fixa till annars.
Jo, det är ju det där att man oftare är ute i situationer där det blåser för lite än för mycket. Och jag antar att om man har en båt som skall revas tidigt, så ser man till att ha bra anordningar för att göra det. Jag menade inte "nervös" som något odelat negativt (m a o dåligt ordval från mig).

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Funderingar om båtbyte

Inlägg av fredrikk » ons 26 nov 2008, 20:36

Tommy skrev:Kan bara hålla med. Shipman 28 är den vackraste båten, mest ägar-stolthet som du kan rymma inom budgeten. Vi kollade på Shipman då vi sedan valde Ballad som i mitt tycke är som en lite större Shipman :wink:

Akterspegeln på Shipman ...mmm... Lite speciell inredning med dinetten dock, med det har sin charm
Jag har lite svårt för överbyggnaden på Shipman 28. Den där trappstegsformen är inte jättetjusig, tycker jag. Konstigt nog syns den tydligare på vissa båtar än på andra, och jag kan inte se någon anledning till att det är så. Inbillning? Färgsättning? I övrigt är den mycket vacker. Balladen är också snygg, men då har priset gått upp en del, och inte går den att få in på platsen. Jag står i o f s i kö för större plats, men kötiden är "många år" för den båtstorleken (ca 9X3).

Vad gäller dinetten tror jag att jag kan lära mig att uppskatta den. Men hur är det, kan man göra koj av den? Om man tittar på båtfakta står det 4-5 kojplatser, men i broschyrmaterial står det inget om att dinetten skulle vara en potentiell koj. Men å andra sidan, varför har man då ett sänkbart bord...?

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Funderingar om båtbyte

Inlägg av fredrikk » ons 26 nov 2008, 20:38

Är det förresten någon som tycker att jag har missat någon uppenbar båt? Någon uddabåt?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Funderingar om båtbyte (Om Shipman)

Inlägg av Anders S » ons 26 nov 2008, 21:00

fredrikk skrev: trappstegsformen är inte jättetjusig
Måste låna ut mina glasögon till dig, så du ser klart! Det är ju den klassiska formen som gör det.... 8) (Allvarligt, gillar man inte den formen gillar man nog linjen på Ballad bättre, och då blir ju Omega 28 snygg också. Men jag är fast på att det skall vara två nivåer.

Jo, dinetten gör man enkelt till en (nästan) dubbelkoj. På min (en tidig) kunde man också sova på andra sidan, med fötterna under köket. I fören sover två personer hyfsat, i sticket liggar en (tjock) man alldeles utmärkt. Två personer i dinett + soffa, och sedan är det ganska fullt. Man kan fixa till det så att toan blir avskild via dörrarna till toa och garderob (en åt vart håll). Pentryt är rätt OK. Bra stuvutrymmen i akterluckorna och sittbrunnen., men det är inte massor av stuvutrymme inne i båten. Till exempel fyller man garderoben snabbt med regnkläder om man inte vill ha dem på toa.

Köp inte en Shipman med Farymann-motor och hydrauldrift om du inte gillar att meka. Inte för att den är något större fel på (det är en fin motor och hydrauldrift är bra det med) men det är hopplöst att få hjälp med motorn och Westerstrand-hydrauliken är sällsynt numera. På axeln (under sittbrunnen) sitter en medbringare i form av en hylsa med två stift - dessa bör bytas efter många år. Låt de exemplaren gå till gubbar med stor verktygslåda.

Hur mycket jag än gillar Shipman tror jag ändå att du får en litet fräckare båt om du tar en NF. Jag skulle själv valt på skick och utrustning, större fråga är det inte.
Anders S

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Re: Funderingar om båtbyte

Inlägg av Lasse M » ons 26 nov 2008, 21:29

fredrikk skrev:Är det förresten någon som tycker att jag har missat någon uppenbar båt? Någon uddabåt?
Sunwind 26/27 kan väl vara ett alternativ. Speciellt om du är ute efter stora och generösa innerutrymmen.

Lasse

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Funderingar om båtbyte

Inlägg av nilsnobbing » ons 26 nov 2008, 22:02

fredrikk skrev:Är det förresten någon som tycker att jag har missat någon uppenbar båt? Någon uddabåt?
Ja, faktiskt! :-)

Jag var i din sits för ett tag sedan. Seglade runt med den televerksfärgade IF-båten Majsan kors och tvär, och var på det stora hela nöjd med det. Men....man börjar ju alltid fundera lite, och precis som du började jag fundera på att byta bort min IF. Mina krav, eller önskemål, var följande:
- Båten ska segla väl (snabbt däreot har aldrig varit viktigt för mig)
- Båten ska vara vacker på ett klassiskt sätt
- Inombordare
- Ökad komfort (Heller inte rekordviktigt för mig, paddlare och vandrare som jag är)
- Båten ska vara välbyggd och trygg.
- Båten får gärna ha IF-känsla (Vad nu det är...men har man haft en fattar man.)

Så vad blev det? Jag hittade en 38 år gammal BD-kryssare för 90.000 spänn. Nyrenoverad utbytsesYanmar, fräscha segel med ny rulle och bruksskick i övrigt. Outsägligt vacker (en helt objektiv betraktelse...), tung och gedigen. Rör sig med tyngd och värdighet på öppet hav och tar bra höjd. Konstruktören har "inspirerats" av IW31, som kan vara ett annnat tips, som i sin tur är konstruerad av Sparkan & Stephens. Lång fenköl i bly på 1,8 ton, sandwich i divinycell samt teakdäck. IF-känslan finns där.

Nackdelar med båten är att den är trång för sina 31 fot och låg pga mycket liten överbyggnad. Ratt har jag också, vilket jag ser som en nackdel. Mastheadriggad är hon, kanske inte helt optimalt men det funkar. Vi genomförde en åttaveckors provtr i somras hon hon levde väl upp till förväntningarna.

Det har dock bara byggts 12 ex så den är nog inte helt lätt att hitta. Kolla in under båtfakta så finns bilder, eller sök på marinan.com.

Annars är nog IW 31 en båt som passar IF-seglare, men den kostar ju oftast lite mer. B 31?

Så, då har man gjort som alla andra, rekommenderat sin egen båt :-)

mvh

Nils Nobbing

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Funderingar om båtbyte

Inlägg av Seglaren » tor 27 nov 2008, 00:19

fredrikk skrev: En annan constraint är båtplats. Dessa växer inte på träd, och det vore önskvärt om man kunde få in den på den nuvarande som ligger perfekt till. Det är en Y-bomsplats med 2,8 m * 6 m som ligger väldigt skyddat. Jag har kollat med hamnkaptenen, och jag kan få lägga en båt som är upp till 2,65 m * 8,85 på platsen.
Nord 80 kanske skulle vara med på listan? Om du säger till hamnkaptenen att den är 2,65 bred går det nog bra. Det är den säkert en bit under mitten på skrovet... får säkert plats, bommarna sitter ju ganska lågt :o Finns två versioner, de senare har lite högre rigg och LYS.

Annars röstar jag på NF:n som verkar vara bra båt, lite lågt i tak kanske men en riktig seglingsmaskin. Finns en bra intervju nånstans på nätet med Elwström om just NF:en och hur den kom till.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Tylö sun
Platinamedlem
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 09:56
Ort: Halmstad

Re: Funderingar om båtbyte

Inlägg av Tylö sun » tor 27 nov 2008, 07:30

Seglaren skrev:Nord 80 kanske skulle vara med på listan? Om du säger till hamnkaptenen att den är 2,65 bred går det nog bra. Det är den säkert en bit under mitten på skrovet... får säkert plats, bommarna sitter ju ganska lågt
Njae, jag är skeptisk till detta. Det finns ju ett antal, främst äldre, båtar där den största bredden infaller en bit under relingen. Jag är inte säker på att Nord 80 räknas in bland dessa, men den är nog väldigt jämnbred i skrovet en bra bit ner mot vattenlinjen.

Shipman verkar ju vara en bra båt annars. Jag har själv funderat i den riktningen, men har lite dubier om dinett-lösningen på en båt i den storleken. Men visst ska däcket vara trappstegsformat på en riktig båt!

/Mattias

Skriv svar