Hej!
Jag tänkte skaffa en ny utombordare till min Birdie 24. Har tänkt mig lång rigg och helst möjlighet till laddning. Kan ni rekomendera någon prisvärd modell? Vad är minsta möjliga styrka för min båt tror ni?
Motorval till en Birdie 24?
-
- Diamantmedlem
Re: Motorval till en Birdie 24?
OM du vill ha laddning rekommenderar jag solcell, om du inte kan nöja dig med en förlängningssladd och en 12v laddare från biltema för när du ligger vid bryggan.
Jag gissar att en Birdie 24 gör mer än 4,5 knop redan på en Honda 2,3.
Så... mer än 4-5 hkr behöver du inte tycker jag. Det betyder att du kan ha en encylindrig motor som både är lätt (det är alltid bra) och billig, vanlig på begagnatmarknaden.
Jag gissar att en Birdie 24 gör mer än 4,5 knop redan på en Honda 2,3.
Så... mer än 4-5 hkr behöver du inte tycker jag. Det betyder att du kan ha en encylindrig motor som både är lätt (det är alltid bra) och billig, vanlig på begagnatmarknaden.
Re: Motorval till en Birdie 24?
Jag håller med. Laddning på småmotorer blir sällan effektiv. Du kör antagligen så litet att du utan större miljöångest kan köpa en lätt, begagnad tvåtaktare, typ Yamaha 5 hk eller så, och så köpa en solpanel för skillnaden till en nyare fyrtaktare. Och så kör du tvåtaktaren på alkylatbensin så skadar du mindre. En dyr och relativt tung fyrtaktare är ju bättre att "fiskarnisse" köper, som nog kör mer för motor än vad du gör.
Anders S