Augustimånen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
SWE54
Diamantmedlem

Augustimånen

Inlägg av SWE54 » tor 06 nov 2008, 11:53

Sailonline kör Augustimånen nu i helgen, start i morgon kväll.
Man seglar SWELYS och får välja 1 av 5 båtar vilket kan vara besvärligt bara det.
Så har ni inget annat för er så kan man ju alltid torrsegla lite i Stockholm skärgård..:)

http://www.sailonline.org/
http://augustimanen.se/online/

Svante
Diamantmedlem

Re: Augustimånen

Inlägg av Svante » tor 06 nov 2008, 12:26

Jag är på - måste ha revansch efter doldrums... tog i alla fall in nästan 200 placeringar efter stiltjet.

Skall snickra på huset i helgen och ha arbetsdag på klubben - får väl se hur det går... :D
Verkar vara en riktigt knixig bana, dom som kan sitta hela tiden har överläge, helt klart.

Svante

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » tor 06 nov 2008, 18:12

Jag har inte kommit i mål på vor leg1 men har reggat mig för Augustiseglingen. Hur går starten till? Är det bara att lägge en kurs och dra iväg, låser de rörelserna innan, hur vet man att man ligger på rätt ställe eller läggs alla båtar i startposition på klockslaget?? Man måste helt klart vara mer på hugget här än på VOR där jag i medelhavet siktade ut båten genom gibraltar och kunde efter en veckas semester ta emot båten i sydamerika.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 06 nov 2008, 18:30

Starten går till så att en timme före så sätts alla båtar på startpositionen och man kan inte röra båten. Man kan redan då lägga ut en kurs som startkommando och båten drar iväg på klockslaget. Man behöver inte sitta och "tajma" starten mot klockan.
Det ska bli väldigt intressant och se alla båtvalen...:) Banan kommer att läggas väldigt sent antar jag.
Jag är mer eller mindre klar med mitt val, har två att välja mellan just nu... får se i morgon vilken det blir.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 11 nov 2008, 21:53

Snacka om landkrabbor......... :lol:
Calle

Se gla ut

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tis 11 nov 2008, 21:59

Svante skrev:Jag är på - måste ha revansch efter doldrums... tog i alla fall in nästan 200 placeringar efter stiltjet.

Skall snickra på huset i helgen och ha arbetsdag på klubben - får väl se hur det går... :D
Verkar vara en riktigt knixig bana, dom som kan sitta hela tiden har överläge, helt klart.

Svante
Nog är jag på alltid... på grund.. hela tiden...

Denna banan krävde ständig passning och tiden fanns inte för mig.

Får se om VOR funkar - nästa ben vill säga.

Svante

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » tis 11 nov 2008, 22:56

Min son ringde mig på puben och sa att starten gått och att han redan seglat iväg, jag cyklade hem direkt och startade racet. Banan var dock rätt klurig, det fanns inga långa bogar som gjorde att jag både kunde sova och segla, ficka lämna båten mot nån ö för att sova så jag var inte i mål förrän sent på söndagnatt. Vilket gift, jag varnar andra för att delta, fick hålla koll på båten hela helgen, kul som tusan men det kändes lite nördigt. Nu är det bara att träna inför inshore racet i sydafrika och sedan iväg mot indien.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 12 nov 2008, 11:36

Efter 3 st krascher så gav jag upp....:)
Alldeles för små marginaler för min del, har inte möjlighet att sitta klistrad vid en pc en hel helg vilket krävdes för det här.
Just nu har jag dragit iväg på Vendée Globe, bra mycket behagligare.
Har väl någon vecka på samma bog framför mig nu, inga konflikter med övriga aktiviteter alltså..:)
I morgon är det ju Cape Town Inport, får se hur det går.
Har en del att förbättra så här långt.

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » fre 14 nov 2008, 20:40

Imponerande framfart på cape inport race, en 8 plats, grattis SWE54. Blev det en sen torsdagsnatt. Själv så missade jag starten som vanligt, nu med en timme och behövde sova på natten men kom igen på förmiddagen. Det är ändå rätt intressant att om man seglar mot polardiagrammet, jag kollar på vinklarna, så tar man placeringar. Kör du sailplanner parallelt eller hur räknar du ut optimala segelvinklar. Är intresserad av lite tips, imorgon förmiddag går ju starten för VOR ocean leg 2.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 16 nov 2008, 10:21

Tackar för det..:)
Jo det gick ju lite bättre på CT inport. Satt uppe tills dess att jag gippat och hade ca 2 timmar kvar till mål. Blev en blind målgång och visste väl egentligen inte hur det gått förrän dagen efter.
Jag körde detta helt "unplugged", var ju inte så mycket annat än att segla närmsta vägen och VMG som gällde egentligen.
Annars tar jag hjälp av MaxSea på längre sträckor.
Har mest bara startat båten nu i leg 2, fortfarande lite tidskonflikter på helgerna..:)
Men det kanske ordnar sig framigenom.
I Vendée Globe har jag kommit upp på en 5e plast av dryga 1000 båtar, det ser ganska bra ut just nu. Men vi är ju iof forfarande i norra Atlanten och har ganska långt kvar.
Lycka till nu på väg till Indien.

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » sön 16 nov 2008, 18:22

Jag ligger väl kring 350 på Leg 2, jag försöker kolla där polardiagrammet viker av och där jag kan få högsta fart i förhållande till idealkursen. Har kollat en del på vmg men tycker det verkar lite underligt, vad beräknar de VMG mot ? Närmaste Wp eller slutmål. VMG har också negativt tecken. Brukar du köra mot sailplanner? 5 a på VG inte illa och då har du ingen besättning :)

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » sön 16 nov 2008, 18:38

Ett tips som kommer från erfa från Leg1:

Sikta på blåshålen!!! Jag låg 1 ett kort tag och sedan 4 under långa perioder. Sen efter rundningen drog ett gäng rakt söderut. Det såg inte klokt ut, men visade sig vara mycket smart. När jag själv lyckades komma in i samma blåsa, hade jag tappat 250 placeringar, men lyckades därefter notera farter mellan 28 och 30 knop. Det ska nämnas att vi i täten gjorde drygt 10 knop när sydgänget brände förbi i typ 28 knop!

Så vinden är allt i den där tävlingen. Och givetvis att komma rätt i polardiagrammet. Det lönar sig bättre att zic sacka i medvind, precis som i verkligheten.

mvh /Q

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » sön 16 nov 2008, 20:16

Det är väl inte så stor vits att kolla absoluta placeringar på leg 2 ännu då det tycks finnas rätt så olika teorier och vi i sydgänget ligger i rätt så annorlunda vindar.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » sön 16 nov 2008, 20:30

Schvidja skrev:Jag ligger väl kring 350 på Leg 2, jag försöker kolla där polardiagrammet viker av och där jag kan få högsta fart i förhållande till idealkursen. Har kollat en del på vmg men tycker det verkar lite underligt, vad beräknar de VMG mot ? Närmaste Wp eller slutmål. VMG har också negativt tecken. Brukar du köra mot sailplanner? 5 a på VG inte illa och då har du ingen besättning :)
VMG är i det här sammanhanget enbart fart mot vindögat, så med vinden in 90 gr så är VMG noll och på plattläns blir det minus alla knop som står på loggen. Mao, ingen användbar siffra,,,

:o
/T

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » sön 16 nov 2008, 22:30

Tack T för förklaringen på VMG. Till Nubben de verkar verkar satsa på SYD men vindarna verkar dra norrut så det är svårt att veta hur långt syd man ska ligga, jag har gjort ett kortare slag nord men kör nu syd hela natten då vindarna verkar vrida lite. Till MrQ tack för tipset att satsa på vind, min båt på leg 1 är inte imål än, jag startade dock 10 dar senare och övergav båten lite för länge så den gick på grund i sydamerika. Augustimånen tävlingen var bra för träning eftersom det hela tiden fanns båtar att rejsa mot på nära håll. Använder ni polardiagrammet på era riktiga båtar? Har ni testat sailplanner i verkligheten?

Skriv svar