Zinkanod på järnköl??

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Georg
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 12:18
Ort: Hönö

Zinkanod på järnköl??

Inlägg av Georg » tis 04 nov 2008, 21:58

Har en liten fundering angående detta med zinkanoder.

På min Birdie32, så sitter enda anoden under vattenytan, på propelleraxeln. Vad man kan förstå av olika artiklar, så är det inte så värst bra att ha den där, då den neutraliserar den mikroskopiska galvaniska strömmen från propellern, med påväxt av havstulipaner som påföljd.

Jag brukar få skrapa min propeller någon gång i mellanåt, men det är ganska kallt i vattnet nu :lol:

Så, om man sätter en anod på järnkölen istället, borde det inte vara bra då? Under förutsättningen att den är kopplad med kabel invändigt till motorn.

Men hur fäster man den på bästa sätt?? Att borra och gänga hål är ingen direkt konst, men hur undviker man rost i skruvhålen?? Tätar man med sikaflex, så försvinner den elektriska ledningsförmågan kan jag tänka mig.

Några tips??
SWE6141, Callsign SD6290

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Zinkanod på järnköl??

Inlägg av Calle C » tis 04 nov 2008, 22:11

Så lång är inte kedjan.
Anoden på axeln är enbart till för att skydda propellern.
Tar du bort den anoden så fäller propellern ut kopparjoner, vilket gör att livslängden förkortas från ca 50 år till ca 25-30 år.

Jag kör växelvis med anod, vissa år har jag anod andra inte. Fråga mig inte varför.....
Utan anod så har jag inga problem med påväxt, med anod känner jag mig trygg men kar ett h..vete med påväxt.

En offeranod på din köl hjälper enbart din köl, och det är väl inte så dumt..... :wink:

Borra gänga och skrapa rent från färg där du sätter den, måla runt anoden men måla inte över anoden.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Zinkanod på järnköl??

Inlägg av Calle C » tis 04 nov 2008, 22:12

Så lång är inte kedjan.
Anoden på axeln är enbart till för att skydda propellern.
Tar du bort den anoden så fäller propellern ut kopparjoner, vilket gör att livslängden förkortas från ca 50 år till ca 25-30 år.

Jag kör växelvis med anod, vissa år har jag anod andra inte. Fråga mig inte varför.....
Utan anod så har jag inga problem med påväxt, med anod känner jag mig trygg men kar ett h..vete med påväxt.

En offeranod på din köl hjälper enbart din köl, och det är väl inte så dumt..... :wink:

Borra gänga och skrapa rent från färg där du sätter den, måla runt anoden men måla inte över anoden.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Georg
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 12:18
Ort: Hönö

Re: Zinkanod på järnköl??

Inlägg av Georg » tis 04 nov 2008, 22:16

Tja, det vore ju inte dumt att skydda kölen. Den har ju ingen anod alls, men den är ju inte kopplad till motorn heller.

Får ta fram borrmaskinen i vinter.
SWE6141, Callsign SD6290

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Zinkanod på järnköl??

Inlägg av Anders S » tis 04 nov 2008, 22:28

Men vad skall anoden skydda, om den inte skyddar propellern? En zinkanod på kölen räcker inte heller, du behöver flera. Du har väl (hm) inte blyköl ?

Innan du skrotar anoden alldeles, vad har du för propeller? En fast propeller är inga större risker med, medan en foldingpropeller (eller ännu värre, en flöjlande) inte alls mår bra av korrosion. Det beror på att korrosionen antagligen inträffar i kuggsegmenten, och väldigt lokalt. En sådan propeller behöver skyddet, och så får man skydda mot växter på annat sätt.
Anders S

Användarvisningsbild
Georg
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 12:18
Ort: Hönö

Re: Zinkanod på järnköl??

Inlägg av Georg » tis 04 nov 2008, 22:35

Tja, som det står i inlägget, så har jag järnköl på båten. Enda zinkanoden som jag har under vattenytan, är på propelleraxeln. Sen har jag två på själva motorn, och en i värmeväxlaren.

Vad gäller själva propellern, så är det en tvåbladig folding.

Båten har inte varit preparerad med några andra anoder. Om det är pga. att den har gått på östkusten tills jag köpte den förra året, och salthalten är ju mycket lägre där, låter jag osagt.
SWE6141, Callsign SD6290

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Zinkanod på järnköl??

Inlägg av Calle C » tis 04 nov 2008, 22:37

Vad är det som är så bra med en Foldingpropeller som inte vecklar ut sig när den behövs.
Byt istället efter 20 år......
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Zinkanod på järnköl??

Inlägg av Anders S » tis 04 nov 2008, 23:06

Då skall vi se:

Jag skulle tro att du kan behöva fyra zinkanoder om du vill skydda kölen. Zinkanoder har begränsad räckvidd, kan man säga - det har med elektrolyten (vattnet) att göra. Jag tror annars att du kan strunta i anoder på kölen, den skyddas lika bra av en bra målning. Får du skador i färgen kan man måla med zinkrik grundfärg som "provisorium" över en säsong eller två.

När det gäller propellern så får man ta det varligt. Zinkanoden skyddar mot två saker: det ena är den normala galvaniska korrosionen mellan olika metaller. Normalt sitter bronspropellrar på en RF axel och det skall normalt inte vara några stora problem. Men zinkanoden skyddar också mot läckströmmar och skulle man till exempel ha motorn ansluten till skyddsjord i land kan man få mycket korrosion när man kör landström eller vid motorkörning, t ex om det är något givarfel eler problem med laddningen. (Skyddsjord till minus är ganska vanligt som personskydd, och inte otänkbart i enklare batteriladdare). Skulle man ha en liten läckström ut i propelleraxeln kan korrosionen gå rätt fort.

Du kan prova att ta bort anoden en säsong om den a) inte har förbrukats nämnvärt detta året och b) du inte har gjort några ändringar i elsystemet, eller tänker göra.

Ett tips: Behåller du anoden, prova att måla propellern med bottenfärg, om du är rädd för snäckor. Jag målar med tre lager mjuk (!) bottenfärg, och den var laom slut till säsongen slutade. Man kan nog räkna med att det är mjukheten som gör nytta i så fall.
Anders S

Användarvisningsbild
Georg
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 12:18
Ort: Hönö

Re: Zinkanod på järnköl??

Inlägg av Georg » ons 05 nov 2008, 09:09

Hej Anders,

Tackar för tipsen. Kölen ska jag kolla ordentligt nu i vinter, då jag räknar med att rensa den helt från gammal färg, och lägga på en ny.

Vad gäller landström, så vet jag inte om det är något att oroa sig för. Det enda som jag använder landström till, är för batteriladdaren. Och den har ingen jordanslutning på sin kontakt. (Orginal). Annars vad gäller elsystemet, så har jag ju gjort mycket jobb med det under förra vintern. Resultatet blev en full ICA-kasse med sladdar som inte behövdes. :D

Ska se hur anoden ser ut, nu när jag tar upp båten, och prova med bottenfärg på propellern nästa år. Det är ju otrevligt med snäckor, då det behövs inte mycket för att propellern ska förlora "bettet" Skulle flytta båten nu i helgen, och den gick knappt framåt, trots total stiltje.
SWE6141, Callsign SD6290

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Zinkanod på järnköl??

Inlägg av Anders S » ons 05 nov 2008, 09:20

Georg skrev:Hej Anders,

Tackar för tipsen. Kölen ska jag kolla ordentligt nu i vinter, då jag räknar med att rensa den helt från gammal färg, och lägga på en ny.

Vad gäller landström, så vet jag inte om det är något att oroa sig för. Det enda som jag använder landström till, är för batteriladdaren. Och den har ingen jordanslutning på sin kontakt. (Orginal). Annars vad gäller elsystemet, så har jag ju gjort mycket jobb med det under förra vintern. Resultatet blev en full ICA-kasse med sladdar som inte behövdes. :D

Ska se hur anoden ser ut, nu när jag tar upp båten, och prova med bottenfärg på propellern nästa år. Det är ju otrevligt med snäckor, då det behövs inte mycket för att propellern ska förlora "bettet" Skulle flytta båten nu i helgen, och den gick knappt framåt, trots total stiltje.
Nej, har du ingen förbindelse mellan landjord och båten bortfaller en stor risk för elektrolys. I praktiken kan man gå på anodens slitage - är den bara litet angripen är det lugnt, är den bortfrätt är det inte lika lugnt. Sedan betyder legeringen i propellern massor. En zinkrik "gulmetall" kan lakas ur utan anod, en riktig brons håller mycket bättre. Tyvärr finns det litet att välja på. Jag har en Goripropeller liggande där kuggsegmenten har gått av, och där man ser de typiska rosa schatteringarna i metallen efter xinkurlakning. Och många anser att Gori är (och var) en kvalitetspropeller.

När det gäller kölen, så blir det bra om du målar ordentligt. En välgjord epoxymålning håller länge. Sedan kan man fläckbättra sig fram i många år. Du vet, längst ner, där färgen alltid flagnar av något konstigt skäl... :-)
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Zinkanod på järnköl??

Inlägg av Seawolf » ons 05 nov 2008, 09:37

En järnköl som är målad med epoxifärg har inte mer kontakt med havsvattnet än ev. målningsmissar medför. Målat järn vet inte om att det omges av hav....
Om man nu skruvar dit en zinkanod, så tvingar man fram en galvanisk process mot varenda liten brist i målningen. Detta tenderar att öka storleken på denna färgläcka i färgen så att den börjar flagna.
Men om kölen har anslutning till annat i båten (bonding) så kan man ändå bli tvungen att ha zinkanod på den för att den i sig inte skall bli offeranod mot andra metaller som brons osv. Samma sak om man har skyddsjord från land anslutet mot kölen. Den bästa rekommendationen är alltså att INTE ha några elektriska förbindningar melln köl och nånting annat, och att INTE ha zinkanod på den.
Att studera om en zinkanod på en axel/propeller har förbrukats under säsongen och att av detta dra slutsatsen om man kan ta bort den eller ej är absolut värdelöst som kriterium.
Orsaken är ju att ett bronsföremål inte korroderar utan kontakt med andra metaller som är tillräckligt långt ifrån det i den galvaniska spänningskedjan. Men så fort man skruvar dit en zinkanod så startar man en galvanisk process dem emellan, så att zinkanoden förbrukas. Men det har inte ett skvatt att göra med om bronsbiten behöver offeranod eller ej. (gäller även syrafast och brons som är hopmonterat, de kivas inte med varandra så det spelar nån roll och behöver inte zinkanoder heller)
Summa summarum är tumreglerna för allt sånt här:
- Se till att inga metalldelar under vatten har inbördes elektrisk förbindning.
- använd bara offeranoder på S-drev etc. av aluminumlegering, och måla S-drevet med icke kopparhaltig bottenfärg.
- Om S-drevspropellern är elektriskt skild från S-drevet via ett plast/gummimellanlägg i sitt nav (och propellrar/axlar utan S-drev) kan den med fördel vara utan zinkanod och målas med kopparhaltig bottenfärg. Alcometallers folding, och VP::s trebladiga brukar vara utförda med elektrisk isolering på detta sätt. Finns säkert fler och är lätt att mäta)
- Sätt för säkerhets skull in en extra huvudbrytare även på minus mot motor/drev, så att det absolut inte kan förekokmma läckströmamr från landström eller annat som passerar drev/propellersystemet.
- Vill man ha åskledare till köl/propeller, använd gnisktgapsanslutning av dem.
- Skydda föremål som kan rosta (järnkölar osv.) i första hand med epoximålning. Därefter kan den målas med kopparbaserad bottenfärg, vars verkan hämmas om den har offeranod.
- Om du inte klarar att mäta upp att alla metalldelar under vatten är elektriskt skilda från varandra och allt annat så be någon elkunnig att göra det, samma kontrollmätning skall ske mot landströmsjord.
- Måste du ha landströmsjord mot vattnet, använd separat kopparplatta el.dyl som är lätt att inspektera och byta.
-Har du vattenburen värme med motorvärme och/eller varmvattenberedare, installera isolertransformator och anlita båtelektriskt kunnig att kvalitetssäkra installtionenrna mot felaktiga jorningar osv.

www.batteknik.se

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Zinkanod på järnköl??

Inlägg av Anders S » ons 05 nov 2008, 10:01

Fast det är klart, det heter ju "offeranod" av en anledning.
Att studera om en zinkanod på en axel/propeller har förbrukats under säsongen och att av detta dra slutsatsen om man kan ta bort den eller ej är absolut värdelöst som kriterium.
Orsaken är ju att ett bronsföremål inte korroderar utan kontakt med andra metaller som är tillräckligt långt ifrån det i den galvaniska spänningskedjan. Men så fort man skruvar dit en zinkanod så startar man en galvanisk process dem emellan, så att zinkanoden förbrukas. Men det har inte ett skvatt att göra med om bronsbiten behöver offeranod eller ej. (gäller även syrafast och brons som är hopmonterat, de kivas inte med varandra så det spelar nån roll och behöver inte zinkanoder heller)
Det är ju, om jag nu förstått Georg rätt, det man har att gå efter i det här fallet? Båten är ju okänd och det är ju alldeles oklart om anoden är förbrukad nästan helt eller om den är nästan intakt. I normalfallet förbrukas heller inte en zinkanod särskilt fort om den (bara) sitter på en RF axel tillsammans med en bronspropeller.

Skulle anoden försvinna på en säsong är det ett varningstecken, och de gånger jag sett det hända har det alltid varit någon sorts elfel inblandat.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Zinkanod på järnköl??

Inlägg av Seawolf » ons 05 nov 2008, 10:33

Nej.
Det gäller att förstå hur detta med galvanism egentligen fungerar:

Sätt en liten offeranod på en stor bronspropeller (utan axlar etc.) i havet och den kommer att försvinna fort.
Sätt dit två stycken små, och det försvinner ungefär lika fort, för ytan på propellern är såpass större än den på offeranoden att processens intensitet beror linjärt på offeranodernas yta.
Ju mer offeranoder man monterar, desto mer zink försvinner.
Observera att om vi skulle sätta dit en propeller av platina som näst grafit är det galvaniskt ädlaste man kan finna, skulle det fortfarande försvinna massor av offeranoder med fantastisk hastighet. Detta fast en platinapropeller inte under några omständigheter får galvanisk frätning av någonting, knappast ens av grafit, för de ligger så nära varandra i potential.

Så att se på hur mycket en offeranod försvinner är inte på något sätt ett mått på om den behövs eller ej. I väldigt många fall innebär användning av zinkanoder på metallerna brons och syrafast att man försöker lösa ett problem som inte finns, men att man skapar ett i stället. (zinkförbrukning, beväxning)

Däremot, och det är viktigt, så kan man får skador på metallsaker om de utsätts för en avvikande växelspänning från landströmsjord. En sådan s.k. obalansspänning kan i Sverige vara flera volt, ibland storleksordning 10 volt. (topp-topp-värdena är 1,4 ggr större) Då detta mestadels är växelspänning, och dess amplitud är mycket större än den galvaniska skillnadsspänningen mellan en zinkanod och brons/syrafast (c:a 0,7 volt likspänning) så är skyddsverkan av en zinkanod i sammanhanget väldigt osäker och helt förkastligt att förlita sig på. Inte ens s.k. "zink savers" som består av ett "elektriskt glapp" på 1-2 volt räcker till för att säkra mot skador i Skandinavien.
Så problem med landström måste åtgärdas med andra metoder än zinkanoder för att man skall få tillförlitliga lösningar.

I övrigt, se tumreglerna i förra inlägget.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Zinkanod på järnköl??

Inlägg av Anders S » ons 05 nov 2008, 11:01

Seawolf skrev:Nej.
Det gäller att förstå hur detta med galvanism egentligen fungerar:
Jag nämnde Goripropellern av en anledning: Inte alla propellrar är av bästa sortens marinbrons, utan av beskedligare legeringar. "Gulmetall" är ett vanligt samlingsnamn. Vissa av de här legeringarna är känsligare för zinkurlakning än andra, och då kan zinkanoden verkligen behövas.
Jag har till exempel en Prowell flöjlande propeller idag, och den har en bamseanod som "spinner" ovanför fästmuttern. Det står uttryckligen i manualen att propellern behöver anoden för att garantera att den håller i längden. Jag skulle inte lita på att propellern är tillverkad i tillräckligt ädel "brons" för att våga isolera den.

Här kan man läsa mer på samma tema som Seawolf beskriver: http://www.sxk.se/tekniska/btf/korrosion/korr.pdf.
Anders S

Användarvisningsbild
Georg
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 12:18
Ort: Hönö

Re: Zinkanod på järnköl??

Inlägg av Georg » ons 05 nov 2008, 11:27

Som båten är nu, så har kölen ingen elektrisk förbindelse med något annat. (Förutom genom den elektrolyt som saltvattnet är). Så bra målning tror jag att räcker.

Båten har en rak propelleraxel i RF. Inget S-drev här. Platina-propeller är en bra tanke, men kommer att kosta alldeles för mycket zink, vad jag förstår :lol: :lol: :lol:

Vad gäller ledningsförmågan mellan propeller och axel, så tror jag inte att det finns någon isolering. Enkelt att mäta med vanlig Ohm-mätare, när båten står på torrt.

Åskledarna som jag har, är vanliga släpwajrar i RF, som kopplas till vantarna med klämma, så ingen ledare till köl eller propelleraxel.

Så sumsummarumm av kardemumman, blir att måla köl med epoxy och bra bottenfärg. Samma ska jag göra med propellern. Sen får vi väl se, hur det fungerar under nästa säsong.
SWE6141, Callsign SD6290

Skriv svar