Äntligen II

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Äntligen II

Inlägg av Håkan » sön 26 okt 2008, 23:58

Några snabba kommentarer efter att ha testat båten ett par timmar

Positivt:
Större än jag trodde
Mer stuv än jag trodde
Enkel att hantera
Bra fart med elmotorn 4,5-6,5 knop
"Bra" balans, livlig men hanterbar (3 rev behövs nog...)
Kryssfart > 7,1 knop vid 8 m/s
Kryssvinkel ca 70-80 grader vid 8 m/s
Slör 11-12 knop vid 8 m/s med full kontroll
Detta under en testsegling :twisted:

Negativt:
Inredningen var inte helt klar
Hur blir finishen på de serietillverkade båtarna?
Hur utnyttja akterkabinen bäst?
(Vi vill kunna sova 4 pers där om det kniper...)

Om ändå våren kunde komma snart...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 09:31
Kontakt:

Re: Äntligen II

Inlägg av blur » mån 27 okt 2008, 06:43

Låter ju som en skarp seglare. Här är videon (med dig ombord?): http://www.blur.se/

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Äntligen II

Inlägg av Håkan » mån 27 okt 2008, 06:56

Ni var snabba, vi han ju inte ens hem innan videon var ute på nätet...
Ändå hade vi närmast till Lidköping då en norrman hade kört i 8 timmar för att komma dit...
Det stämmer.
Både och...
Hon är en skarp seglare, samma kryssfart som ni? och lite till borde nog gå att kräma ur henne :twisted:
Jag har mörka kläder och antingen en röd mössa eller keps och sitter vid rodret några gånger
Hon var förvånandsvärd snabb på slören, videon visar den lilla gennakern men med den stora hände det grejer.
Lätt 10-12 knop utan ens vara jobbigt, visst fick man vara med med rodret i byarna och falla av men det är ju normalt

Ha det /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11411
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Äntligen II

Inlägg av Anders S » mån 27 okt 2008, 10:34

Vara med på rodret och falla av på länsen - det är normalt...
Du har alltså köpt en rejser, Håkan, ingen tvekan om det :mrgreen:

Beslagen ser bra ut, "minimalistisk kvalitet" har sin egen charm. Passar på en sådan båt, dessutom. Du lär väl inte vilja hänga på targabågar, vindkraftverk och steg i masten i alla fall...

Nu skall det bli spännande att höra hur det går med elmotordriften, och det skulle väl inte bli något överdrivet pynt på insidan heller?
Anders S

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Äntligen II

Inlägg av Håkan » mån 27 okt 2008, 11:13

Anders S skrev:Vara med på rodret och falla av på länsen - det är normalt...
Du har alltså köpt en rejser, Håkan, ingen tvekan om det :mrgreen:
Snabb familjebåt som är enkel att hantera i hamn heter det officiellt för min fru... :wink:
(Hon var inte med men det var hennes far)
Anders S skrev: Beslagen ser bra ut, "minimalistisk kvalitet" har sin egen charm. Passar på en sådan båt, dessutom. Du lär väl inte vilja hänga på targabågar, vindkraftverk och steg i masten i alla fall...
Nä, ingen targabåge, vindkraftverk eller annat tjafs såklart...
MEN en viktig detalj är att fixa ett sittbrunnstält för semestern så man får ett extra rum och torr båt
Anders S skrev: Nu skall det bli spännande att höra hur det går med elmotordriften, och det skulle väl inte bli något överdrivet pynt på insidan heller?
Elmotorn funkade och gick helt OK på ekonomifart (ca 4,5knop) men frågetecknen är ju mer räckvidden såklart...
I värsta fall blir det ett litet elverk

Det roliga är att det kommer 4st HP1030 till sundet :P

Ha det /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11411
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Äntligen II

Inlägg av Anders S » mån 27 okt 2008, 11:24

Ja, jag tror att ett elverk i form av en inverterladdare med "snäll sinuskurva" om du skall köra direkt på båtens 220V-laddare,
En annan möjlighet kan ju faktiskt vara en utombordare på fyra-fem HK när det är motorbehov för till- och hemsegling (stilla kvällar/morgnar).

Men det skall väl inte behövas så ofta.
Anders S

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Äntligen II

Inlägg av Håkan » mån 27 okt 2008, 12:45

Anders S skrev:Ja, jag tror att ett elverk i form av en inverterladdare med "snäll sinuskurva" om du skall köra direkt på båtens 220V-laddare,
En annan möjlighet kan ju faktiskt vara en utombordare på fyra-fem HK när det är motorbehov för till- och hemsegling (stilla kvällar/morgnar).

Men det skall väl inte behövas så ofta.
Jag har funderat på båda lösningarna men hoppas slippa...
Om jag måste så lockar en liten generator som går på alkrylatbensin mest.

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Äntligen II

Inlägg av SWE54 » mån 27 okt 2008, 13:19

Kul att se den segla...
Motorn är nog inget att bekymra sig allt för mycket för, det går ju alltid att lösa på något vis.
Har man en båt som seglar även när det inte blåser så kommer man alltid fram..:)
Undrar lite hur riggen fungerade..
Hade den backstag men inget akterstag...?
Hur funkade det..?
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Äntligen II

Inlägg av Håkan » mån 27 okt 2008, 15:02

SWE54 skrev:Kul att se den segla...
Motorn är nog inget att bekymra sig allt för mycket för, det går ju alltid att lösa på något vis.
Har man en båt som seglar även när det inte blåser så kommer man alltid fram..:)
Undrar lite hur riggen fungerade..
Hade den backstag men inget akterstag...?
Hur funkade det..?
Dubbla backstag eller häckstag hur man nu ser det...
Riggen är en 9/10-delsrigg med kraftigt svepta spridare och vanten ute i relingen
Ingen genua här inte, kanske en Code 0 men det håller nog inte peket för :(
Backstagen går dock mellan förstagsinfästningen och topp och är egentligen mest för att säkra toppen vid gennakersegling men den sträcker även upp focken (sagget)
Tyvärr var focken något för lång så det var svårt att se utfallet ordentligt
Tanken är att på semestern sätta häckstagen i relingen och köra utan backstag och häckstag så storen går förbi

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Äntligen II

Inlägg av Mr Q » mån 27 okt 2008, 21:20

Grym båt!

Jag gissar på 2 säsonger, sen blir det en familjelåda. :lol:

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Äntligen II

Inlägg av Håkan » mån 27 okt 2008, 22:27

Mr Q skrev:Grym båt!

Jag gissar på 2 säsonger, sen blir det en familjelåda. :lol:
Tack!
Men det är ju en familjelåda :wink:
Med tre rev i storen, hårdvindsfock, rullad code 1 och autopilot så blir den nog lätthanterlig för familjen.
Den har toa, motor, kök, kyl och kojer. Vad mer behövs?

Mvh / H
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Äntligen II

Inlägg av Mr Q » mån 27 okt 2008, 22:52

Hehe, det har en Mumm 36 också. :mrgreen:

Fördelen är att med den här kan du räjsa med grabbarna. Nej den blir säkert en underhållande båt.

Jag är givetvis otroligt avundsjuk!

Apropå det alla har väl sett denna på blocket?

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Äntligen II

Inlägg av Håkan » tis 28 okt 2008, 09:06

Mr Q skrev:Hehe, det har en Mumm 36 också. :mrgreen:

Fördelen är att med den här kan du räjsa med grabbarna. Nej den blir säkert en underhållande båt.

Jag är givetvis otroligt avundsjuk!

Apropå det alla har väl sett denna på blocket?
Jag tror att båtar typ Mumm 36 blir svårare och svårare att sälja till bra priser
790000:- är säkert ett bra pris för en bra båt om man vill ha just en Mumm 36
Jag tror och hoppas att HP1030 kommer tilltala en större skala då den egentligen är en "hottat familjebåt" till skillnad mot tex Mumm 36 som är en Racer med inredning...
Inget fel i det men se på tex X-99 hur den dalar i popularitet...
X-99 var egentligen min drömbåt men den har lite för dålig komfort inuti och gick bort pga av det.
Sen tilltalar en fet gennaker på peke tillsammans med fathead såklart :P
Men för säkerhetsskull skall vi montera fäste för spinnakerbom ifall vi skulle sakna den...
Sen hoppas jag att de lyckas sälja en hel del HP1030 framöver så att det blir en klass så småningom och att bara det genererar intresse för båten.
Det är 4 sålda till Öresund och jag hoppas alla 4 är med på tex Ven Runt och då skulle HP1030 bli största entypsbåt redan första året, det skulle vara kalas :twisted:

Ha det /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Re: Äntligen II

Inlägg av cruisaren » ons 29 okt 2008, 14:07

Grattis igen Håkan.
Den ser riktigt kul ut på vattnet. 11-12 knop på slör är imponerande! Du verkar ha bra koll på de komfortdetaljer som du/ni kräver för att få en bra bobåt så det är jag inte bekymrad över. Det jag skulle vara orolig för är uppförandet för segel med familjen ombord. Med bara 3 tons vikt och 71 m2 i krysstället är det STOR skillnad med hustrun och barnen i lä istället för 6-7 man på lovarts reling och den ser ju på BLUR's video också ganska vek ut... Visst du kan reva men frågan är hur långt upp i vindregistret hustrun tycker att det räcker.
Hoppas jag har fel och att du blir helnöjd med båten, den ser verkligen läcker ut!

//Niklas S
Faurby 424 Alinde

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 310
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Re: Äntligen II

Inlägg av Nubben » ons 29 okt 2008, 14:51

Så skall vi också komma ihåg att ORC:s category 3 monohulls(t.ex. GR) kräver:
3.28.3 A propulsion engine required by Special Regulations shall:-

a) provide a minimum speed in knots of (1.8 x square root of LWL in metres) or (square root of LWL in feet)

b) have a minimum amount of fuel which may be specified in the Notice of Race but if not, shall be sufficient to be able to meet charging requirements for the duration of the race and to motor at the above minimum speed for at least 8 hours
http://www.sailing.org/tools/documents/ ... 347%5D.pdf

Skriv svar