Handheld GPS för segelbåt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
saltlånga
Guldmedlem

Re: Handheld GPS för segelbåt?

Inlägg av saltlånga » fre 24 okt 2008, 21:15

Jag har använt en Garmin 60csx en säsong och kan konstatera att den fungerar bättre än förväntat map storleken.
Bluechart sjökort i kombination med friluftskartan gör att man kan få en mycket flexibel navigator.
Jag brukar normalt sätt ställa in navigatorn på ett område som täcker 200-300 m och sätta fast den med clipset på papperssjökortet.
Sjökortet används därmed bara för att få en översikt och navigatorn fungerar då i närområdet.
För mig har det fungerat mycket bra.
Att upplösningen på denna navigator inte är marknaden bästa har jag ännu inte sett några problem med i praktiken.
När jag köpte denna navigator i somras blev jag avrådd av handlaren att köpa den på pappret bättre navigatorn Colorado.
Orsaken var flera kundklagomål på Colorados korta batteritid samt att sjökorten kostar ca 45% mer (G2 vision kort).

Sedan kan man ju fundera på om man i verkligheten ser så mycket bättre på en stationär 5" skärm placerad vid ruffluckan än en liten handhållen som man har framför sig i sittbrunnen. 7" är nog en i såfall en mer lämplig storlek, men tyvärr kostar dessa 2" extra hutlöst mycket.

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » lör 25 okt 2008, 12:25

Jag har en liten båt och navigerar med en Garmin GPSMap 76 Csx (tror jag den heter...) i kombination med papperskort. Plottern för detaljerna och papperskorten för översikten. Funkar jättebra för mig.

saltlånga
Guldmedlem

Inlägg av saltlånga » lör 25 okt 2008, 22:37

När det gäller "moving map" så verkar det finnas ett program att hämta från Garmin
Jag har bara testat vid köksbordet men position markeras nu på laptopskärmen till skillnad från Garmins mapsource.

Detta bör ge en bra kombination med en handhållen plotter i sittbrunnen ihopkopplad med laptop som för min del står på pentryt synlig även från sittbrunnen.

www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=575

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 26 okt 2008, 11:26

Eftersom jag har både handjagare (Garmin 60Cx) och 5" plotter (SH CP180) kan jag säga att skillnaden är enorm. Handjagaren kan hjälpa till eller fungera som backup men endast plotter fungerar för seriös navigering. 5" räcker väl till, man ser bra på lite håll i sittbrunnen i värst fall får man flytta på sig. En 7" täcker visar ett större område men tex djupsiffror blir inte större utan att man går in och ändrar fontstorlek. De drar däremot 50% mer ström och kostar 3tkr extra. Lyser upp mer på natten osv.
Jag har planer på radar och då byter jag till en 7" bara för att kunna köra split-screen. 7" (SH CP300) har också fördel att ha fem dirktvalsknappar så man enkelt kan byta mellan olika bilder.

klugg
Rookie

Inlägg av klugg » fre 31 okt 2008, 23:13

Jeg bruker gpsmap 76 med bluechart. Fungerer veldig bra. Har ingen god plats å montere en plotter, og seiler mye alene. Da er det godt å kunne ha den hos seg. Har ikke savnet noe større. Bærbar PC med bluechart der man kan lage ruter/veipunkter etc, er et godt suppliment. Ruter/veipunkter overføres så til gps'en, før man seiler avsted.

Kyrre

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » lör 01 nov 2008, 17:06

Har själv också planer på at införskaffa en SH 300CP men har inte riktigt kommit fram till varifrån det är vettigast att köpa? Tecopt verkar ha ok priser(7290SEK), seamarknunn är bara 60€ billigare.

Skriv svar