Handheld GPS för segelbåt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
ember
Erfaren medlem

Handheld GPS för segelbåt?

Inlägg av ember » mån 13 okt 2008, 10:38

Hej på er, har en liten segelbåt och funderar på att köpa en handheld GPS som kompliment till sjökortet. Har ni några bra förslag på lämplig modell?

MVH/
ember

bosseh
Diamantmedlem

Re: Handheld GPS för segelbåt?

Inlägg av bosseh » mån 13 okt 2008, 10:53

En handjagare är alltid bra att ha men testa, en liten skärm med sjökort är förtvivlat jobbig. En plotter med 5" skärm är dyrare fast inte så mycket dyrare. Sjökorten kostar lika mycket. Det kan vara smartare att börja med att köpa en billig handjagare utan kartor. Men det ska vara en apparat som är vattentät och tålig!

Pateman
Rookie

Inlägg av Pateman » mån 13 okt 2008, 13:01

jag kör med en Garmin 60csx som funkar utmärkt! lätt att använda och om man har papperskort för planering så har inte jag haft några problem med att skärmen är för liten, men såklart hade jag haft plats för 5" (eller 12, 20 eller större....) så hade det ju varit trevligt! Den här går dessutom på vanliga AA-batterier eller strömsladd till cigg-uttaget så det är lätt att hålla den igång.
Med hjälp av datorn lägger du lätt in waypoints mm.

köp från usa (t.ex. gpsdiscount.com) så blir det rätt ok pris.

ember
Erfaren medlem

Inlägg av ember » mån 13 okt 2008, 13:42

Tack för input Pateman :D , hur funkar det med sjökort på minneskort? Vilket märke kör du där?

/ember

Jens K
Platinamedlem

Inlägg av Jens K » mån 13 okt 2008, 14:05

Jag har kört med en Garmin etrex i många år. Den har inga inbyggda sjökort utan man får plotta sin position i papperssjökortet istället, men jag tycker det fungerar utmärkt.

Pateman
Rookie

Inlägg av Pateman » mån 13 okt 2008, 14:32

jag kör m Garmins bluechart.

har för mig jag fick hela paketet (sjökort från åland till köpenhamn ca) inkl. frakt o tull för samma pris som apparaten kostar här hemma. Absolut inga problem att ha korten på minneskort men se till att köpa dom på cd-skiva så att du får möjlighet att använda datorn!

om du bara vill ha en back-up/säkerhetskoll så funkar det säkert bra att ha gps utan plotter men vill du använda lite mer aktivt så tycker jag det är ovärderligt med plotterfunktionen, men det beror kanske på hur snabba de små grå är? :roll: (seglar i sthlms skärgård så det är fint att snabbt kolla upp var närmaste grynnorna är!)

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 13 okt 2008, 16:44

Jag har en GPSmap 60Cx - som backup. Men nog är skärmen väl liten för seriös navigering. Men visst, det funkar till nöds. Bluechart lär finnas att att ladda ner.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 13 okt 2008, 18:58

Jag misstänker att äldre farbröder (jag till exempel) kan tycka betydligt sämre om en liten skärm än en yngre medborgare. Det är nämligen oundvikligt att man får ackomodationsproblem med stigande ålder. Då blir en liten skärm alltmer omöjlig utan läsglasögon, precis som det blir svårt att läsa vanliga sjökort. Det hjälper tyvärr inte med aldrig så bra små skärmar, man kan helt enkelt inte se på tillräckligt nära håll. Läsglasögon är heller inte alldeles lyckat om det är seriöst fuktigt i sittbrunnen.

Annars är ju en vattentät handjagare alldeles utmärkt - den kan bo i en ficka i sjöställets jacka, drar inte mycket ström och fungerar i alla lägen, även iland. Så man skall absolut prova - kan man läsa av skärmen utan bekymmer är en liten färgapparat med sjökort inbyggt inte så dumt. Man kan ju också flytta korten till en större modell, om man väljer rätt sort.

Glöm att fulhämta Bluechart. Man knyter korten till en bestämd plotter, och det hjälps inte att man har kortdatabasen - det behövs en nyckel, och den är körd efter två upplåsningar (man får ha korten på två plottrar). Sedan får man handla nyckel igen. Men bara att få ha samma kort på två plottrar är ju bättre än många. CD:n ger däremot möjlighet att köra kartprogrammet, men man får inte "moving-map" för det, oavsett om man har GPS på datorn.
Anders S

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » mån 13 okt 2008, 19:07

"Glöm att fulhämta Bluechart. Man knyter korten till en bestämd plotter, och det hjälps inte att man har kortdatabasen - det behövs en nyckel, och den är körd efter två upplåsningar (man får ha korten på två plottrar). Sedan får man handla nyckel igen. Men bara att få ha samma kort på två plottrar är ju bättre än många. CD:n ger däremot möjlighet att köra kartprogrammet, men man får inte "moving-map" för det, oavsett om man har GPS på datorn."

Jobbar du på garmin? ;) jetmouse har löst alla dyika problem! Själv kör jag både ärligt köpta och fulhämtade. Jag tog mig friheten att lägga till en insjö i Finland utan att betala! :twisted:

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » mån 13 okt 2008, 21:11

Jag håller med Anders om storleken på lcd'n. Dels svår att se (även om jag är något yngre...) men även hopplös utan komplement i form av sjökort. Man får helt enkelt ingen överblick. själv kör jag med en gammal Magellan 315 (handjagare) och plottar på sjökort. Fördelarna är att man har en perfekt kompass och att man slipper göra pejlingar. Ytterligare fördel är att man inte är helt lost den dagen navigatorn går åt skogen.

Mvh Niklas

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 13 okt 2008, 22:12

Svårigheten med den lilla skärmen är den låga upplösningen typ 160x240 pixels. Detaljer syns inte ens med förstoringsglas. Det blir mycket panorerande och zoomande och de funktionerna är lite klumpiga pga dålig processor kraft. Den nya Colorado 300 är nog bättre med 240 x 400 pixels upplösning. Men den kostar ca 3700 och har en 3" display. Jämför med en 5" plotter för 4300kr.
Gpsmap 60Cx är en tusenlapp billigare än Colorado.
eTrex Legend HCX kostar nu ca 1700kr, klarar BlueChart, Ankarlarm, ankomstlarm, ur kurs larm, områdeswaypoint larm, vattentät mm. Mycket prisvärd och perfekt som backup!
Det går att få ner priserna ytterligare om man handlar i England! T ex en 5" Northstar Explorer 557 kostar idag 3100kr!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 14 okt 2008, 05:54

morg skrev:"Glöm att fulhämta Bluechart. Man knyter korten till en bestämd plotter, och det hjälps inte att man har kortdatabasen - det behövs en nyckel, och den är körd efter två upplåsningar (man får ha korten på två plottrar). Sedan får man handla nyckel igen. Men bara att få ha samma kort på två plottrar är ju bättre än många. CD:n ger däremot möjlighet att köra kartprogrammet, men man får inte "moving-map" för det, oavsett om man har GPS på datorn."

Jobbar du på garmin? ;) jetmouse har löst alla dyika problem! Själv kör jag både ärligt köpta och fulhämtade. Jag tog mig friheten att lägga till en insjö i Finland utan att betala! :twisted:
Tja, har den det? Moving map på datorn löser den inte, och alldeles lättanvänd är den inte heller. Vill man använda någon av de senare navigatorerna får man tydligen bekymmer med att få ihop rätt filer med de senare versionerna av Bluechart och att reda ut ID på både kartor och enheter. För den som i studiesyfte vill undersöka det här, så sök efter Jetmouse v1.5, och kör gärna VirusTotal innan ni öppnar och kör. Och så gäller det att ladda hem sjökorten också. Det kan ju tänkas att det här är en av flera anledningar till att man släpper gamla sjökortsformat och bygger nya hela tiden.

Jag lägger en etisk dimension i detta också, så präktig är jag. Betalar man inte för sjökorten, varför betala för navigatorn? Ett litet extra sjöröveri, en smidigt litet snatteri i båtaffären eller helt enkelt bara råna någon på bryggan är väl inga problem, det heller? Eller?
Anders S

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » tis 14 okt 2008, 14:08

Nog är det olagligt att ladda hem mjukvara och filer alltid. Men jag tycker inte det är rättvist att jämföra det med att gå in i en affär och stoppa grejer innanför jackan. Problemet är mer komplicerat än så. Det krävs ju oerhörd karaktärsstyrka och orubblig moral för att inte ta för sig av saker som serveras på fat mitt under näsan på en. Om risken att åka dit är obefintlig, och om nedladdaren inte blir utsatt för förakt från sina medmänniskor... då känns det helt enkelt inte särskilt olagligt. Vi som inte är uppvuxna med bredband och "gratis" musik och program mm kanske inte riktigt inser hur självklart det är för dagens ungdomar att fula hem grejer. Många ser det t o m som en slags "rättighet". Samma tjejer och killar som tycker det är ok att ladda hem skulle inte drömma om att langa droger eller snatta i butik. Tro nu inte att jag förespråkar olagligheter. det var jämförelsen mellan mer "handfasta" brott och nedladdning jag reagerade på.

Mvh Niklas

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » tis 14 okt 2008, 16:27

Orkar inte bry mig om en pro/con nedladdningsdebatt här. Garmin har reducerat användbarheten på sina paketerade sjökort och hur många plottrar man får installera så till den grad att jag inte kunde bry mig mindre. De gör som musikindustrin och levererar format som folk inte är intresserad av (de senare har dock skärpt sig något) och på ett sätt som folk tycker är omständigt och dåligt (dyra egentillverkade mineskort/cd kort som bara går på två enheter).

En bra idé med affärsverksamhet är att leverera vad och på det sätt kunden vill ha men det kanske är för idealistiskt...

Jag har köpt ett minneskort med sjökort på till en plotter (blanka kort är så obscent prissatta så kort på cd är en ickefråga) och fulinstallerat på en annan (med sd-kort) och piratat in en extra insjö. I min värld är jag rätt laglig och garmin är missanpassade och med en värdelös affärs- och leveransmodell...

Jetmouse grejjer är inte för idioter och det är väl garmins räddning. Gamla drakföretag är väl som gamla hundar men plottrarna är trevliga!

Användarvisningsbild
nikke
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av nikke » tor 23 okt 2008, 21:42

Jag började med en handhållen Garmin eTrex Legend med ett litet sjökort (Bluechart) på CD som jag laddade in från laptopen. På laptopen kan man planera i Garmin-programmet Map Source (följer med cdn) och navigera (moving map) med gratisprogrammet nRoute.
GPS:en var ett bra komplement till sjökortet, men inte förrän jag köpte en 5-tums plotter (Garmin 592) kunde jag börja segla efter den på riktigt. Samma karta fungerade i plottern, och jag kan koppla den till laptopen för att planera och för att spara sommarens alla resor som "tracks".

Jag rekommenderar en riktig plotter, i andra hand en sk "crossover" med hyfsad skärm. Se mer tips på http://www.hafsorkestern.se/gps/plotters.html

Mvh
Niklas

Skriv svar