Hur rengör man fendrar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Grisslan
Diamantmedlem
Inlägg: 252
Blev medlem: ons 31 okt 2007, 22:45
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur rengör man fendrar

Inlägg av Grisslan » mån 13 okt 2008, 21:02

Jag är en av de där lackgalna träbåtsgalningarna. Den som lägger en kladdig fender mot mina nylackade fribord kan förvänta sig ett salskott där ryggen byter namn...

För övrigt tycker jag att tygöverdrag är bästa lösningen. Bara att slänga i tvättmaskinen lite då och då.

Någon som använt "plattfendrar" någon längre tid och har sett hur de åldras/blir skitiga? Har funderat på att skaffa mig sådana, och skulle gärna ta del av lite erfarenheter.

Mvh Niklas

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: sön 28 okt 2007, 20:39
Ort: KNIVSTA

Re: Hur rengör man fendrar

Inlägg av BF!! » mån 13 okt 2008, 21:42

Nu har jag kört en fender i maskin.
Den minsta då de andra ej fick rum i maskin. Rent vart det!!!
Så nu är det bara att leta rätt på en stor tvättmaskin som rymmer de andra.
Återkommer hur det går för dem men det blir en annan dag!

/Lars
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Hur rengör man fendrar

Inlägg av Nautihamstern » tis 14 okt 2008, 09:26

Anders S skrev:Man tvättar fendrarna för att hålla sig på god fot med bland annat träbåtsägare, särskilt de som lackar ofta. Skiten som sitter på ytan fläckar ner, och om den är riktigt skitig, skaver styggt. Det skaver dessutom på den egna båten, hela tiden på samma ställen, så man har två skäl att skrubba dem emellanåt. Jag brukar köpa nya när vanlig tvätt inte GÖR DEM RENA, att de inte är fräscha till färgen tål jag. Överdragen är inget att ha, tycker jag - de går sönder, och kostar dessutom en slant, de också. Men så tycker inte alla, många tycker fodral är helbra.

Angående toluen, aceton, styren och andra dundertvättmedel - de är inte hälsosamma (minst sagt), allmänt miljöovänliga och när det gäller mjukplaster kan de också förstöra materialet. I ett anfall av rengöringsvansinne tvättade jag två lätt solblekta livbojar i PVC-plast med aceton - de blev mycket fina och rena, men plasten började klibba efter en tid i solen. Sedan var det, som man säger, kört. Det satt skräp, flugor och sand i klibbet på nolltid. På en fender vore det ännu mera förödande, kan man tänka.
Nu snackade jag inte om "toluen, aceton, styren och andra dundertvättmedel". Ej heller om klorgas, senapsgas eller neutronstrålning i familjepack från tv-shop. Jag föreslog toluen. Som fungerar. Som jag har testat. Som inte är så farligt som folk tror.

Toluen e toluen o inget annat. Plastlim för pvc består till stora delar av toluen, t.ex. Har du riktigt tur kan du t.o.m. rädda dina acetonbortklåpade livbojar m.hj.a. toluen.

Toluen förstör inte pvc. Använd ordentliga gummihandskar och tvätta ute. Jag vet inte var man i allmänhet kan köpa det, jag jobbar på ett labb så jag får i princip tag på va f*n som helst...
Däremot tvättar jag bara mina (och ibland båtgrannarnas) fendrar genom att hälla diskmedel över dem om de gnisslar om nätterna...

Säkerhetsdatabladsinfo, snodd från nätet:
11. TOXIKOLOGISK INFORMATION
Toxikologiska data Akut toxicitet. LD50 Peroral > 2000 mg/kg
Akut toxicitet. LD50 Hud > 2000 mg/kg
Akut toxicitet. LC50 Inhalation > 5 mg/l
Sensibilisering Ej hudsensibiliserande.
Reproduktionstoxicitet Kan ge fosterskador vid doser som är toxiska för modern.
Hälsofarlighet, allmänt Upprepad exponering påverkar nervsystemet och andningsorganen.
Inandning Ångor kan påverka det centrala nervsystemet och ge huvudvärk, illamående,
kräkningar och yrsel.
Förtäring Lunginflammation kan uppstå när kräkningar resulterer i att lösningmedel kommer
ner i lungorna.
Hudkontakt Avfettar huden. Kan ge sprickor i huden och risk för eksem.
Ögonkontakt Irriterande.
12. EKOTOXIKOLOGISK INFORMATION
Ekotoxikologiska data Akut toxicitet. LC50 fisk 1-10 mg/l
Akut toxicitet. EC50 alg 100-1000 mg/l
Akut toxicitet. LC50 Daphnia 10-100 mg/l
Rörlighet Produkten flyter på vattenytan. Avdunstar inom en dag från vatten- eller markytan.
Om produkten når marken kommer den att vara rörlig och kan förorena grundvattnet.
Bioackumuleringsförmåga Ingen bioackumulering väntas.
Persistens och nedbrytbarhet Fullständig halveringstid i miljön förväntas vara 1-10 dygn. Hög syreförbrukning under
nedbrytningen medför risk för syrebrist vid större utsläpp i mindre sjöar och
vattendrag.

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Hur rengör man fendrar

Inlägg av Nautihamstern » tis 14 okt 2008, 09:26

BF!! skrev:Nu har jag kört en fender i maskin.
Den minsta då de andra ej fick rum i maskin. Rent vart det!!!
Så nu är det bara att leta rätt på en stor tvättmaskin som rymmer de andra.
Återkommer hur det går för dem men det blir en annan dag!

/Lars
Tryck in dem i diskmaskinen, borde ju funka det också...

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Hur rengör man fendrar

Inlägg av Nautihamstern » tis 14 okt 2008, 09:39

Grisslan skrev:Jag är en av de där lackgalna träbåtsgalningarna. Den som lägger en kladdig fender mot mina nylackade fribord kan förvänta sig ett salskott där ryggen byter namn...

För övrigt tycker jag att tygöverdrag är bästa lösningen. Bara att slänga i tvättmaskinen lite då och då.

Någon som använt "plattfendrar" någon längre tid och har sett hur de åldras/blir skitiga? Har funderat på att skaffa mig sådana, och skulle gärna ta del av lite erfarenheter.

Mvh Niklas
Vi har ett par platta fendrar. De verkar inte bli skitiga alls, men folk (båtgrannar) blir nervösa när de ser så, ja, platta ut... de är dock bra att placera där var båten är bredast och man oftast inte annars har nåt skydd.
Dessutom lyfter vinden dem jättelätt så att de blir å ligga på däck. Vi använder våra mest som sittunderlag i sittbrunnen numera, och skaffade några bollfendrar från Fultema istället. Bollfendrar lär vara de enda som funkar i mellaneuropeiska och sydeuropeiska kanaler (dit jag iofs aldrig kommer att ha råd att åka :cry:).

F.ö. tycker jag inte att man ska skjuta folk i nacken 8) bara för att de har skitiga fendrar... har du en karamellbåt får du väl skaffa dej stoooora fendrar själv då, som alltid är rena, mjuka och gosiga. Om du kommer med platta fendrar lär nog grannens skitigare ligga an mot dina fribord :cry:

LadyAnnila
Silvermedlem
Inlägg: 43
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 13:48
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Hur rengör man fendrar

Inlägg av LadyAnnila » tis 14 okt 2008, 10:44

Camilla skrev:Krångla inte till det!
Kör fendrarna i tvättmaskinen: kulörtvätt, 40 grader.
Lycka till.
Vad har du för fendrar?

bassace

Re: Hur rengör man fendrar

Inlägg av bassace » tis 14 okt 2008, 11:13

LadyAnnila skrev:
Camilla skrev:Krångla inte till det!
Kör fendrarna i tvättmaskinen: kulörtvätt, 40 grader.
Lycka till.
Vad har du för fendrar?
blåa fendrar = kulörtvätt 40 grader
vita fendrar = vittvätt 60 grader

Glöm inte att pysa ur luften innan ni kör dem i torktumlaren bara.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur rengör man fendrar

Inlägg av Anders S » tis 14 okt 2008, 11:39

Nautihamstern skrev: Jag föreslog toluen. Som fungerar. Som jag har testat. Som inte är så farligt som folk tror.
Toluen e toluen o inget annat. Plastlim för pvc består till stora delar av toluen, t.ex. Har du riktigt tur kan du t.o.m. rädda dina acetonbortklåpade livbojar m.hj.a.
Nautihamstern nöjde sig inte med detta utan skrev:
Reproduktionstoxicitet Kan ge fosterskador vid doser som är toxiska för modern.
Hälsofarlighet, allmänt Upprepad exponering påverkar nervsystemet och andningsorganen.
Inandning Ångor kan påverka det centrala nervsystemet och ge huvudvärk, illamående,
kräkningar och yrsel.
Förtäring Lunginflammation kan uppstå när kräkningar resulterer i att lösningmedel kommer
ner i lungorna.
Hudkontakt Avfettar huden. Kan ge sprickor i huden och risk för eksem.
Ögonkontakt Irriterande.
Det känns som att båda de här styckena kan inte vara rätt på samma gång, kan man tycka. Mina "acetonbortklåpade" livbojar är helt riktigt bortom all räddning (och avlivade sedan länge), men inte för att jag tvättade med aceton (ett betydligt beskedligare ämne än de andra två, i synnerhet styren). Anledningen var att UV-skyddet var dåligt och plasten brutits ner av UV-strålning, dvs "dålig kvalitet". Den blev ren och fin, ett kort tag. Att förnya UV-skyddet (eller komplettera det) lär inte toluen klara av. Jobbar du på labb skall du väl inte rekommendera starka lösningsmedel för allmän rengöring?

I saken: tygskydden har en liten lömsk nackdel - därför undviker jag gärna dem: Sand sätter sig lätt i tyget, och det kan ju motverka syftet att skydda. Så man får (som redan sagts) tvätta dem emellanåt. Men vill man det skall bli snyggt och propert skapar de ju en snygg yta och enhetlighet, ett problem som vädrats tidigare på forumet. Om man som jag handlar nya fendrar emellanåt får man ju till slut en blandning av olikstora, oliktjocka fendrar med delvis olika färg.

Semesterobservation: På akterräcket på en kaxig norsk segelbåt hade skepparen hängt en ovanligt lång fender mitt emellan två röda kulfendrar. Detta väckte min uppmärksamhet och ett stilla fniss. Sedan har jag observerat samma puerila skämt på fler båtar. Vad tror ni om kulfendrar, egentligen?
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur rengör man fendrar

Inlägg av Anders S » tis 14 okt 2008, 11:44

LadyAnnila skrev:
Camilla skrev:Krångla inte till det!
Kör fendrarna i tvättmaskinen: kulörtvätt, 40 grader.
Lycka till.
Vad har du för fendrar?
Eller, lika intressant, vad har du för tvättmaskin ?
Anders S

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Hur rengör man fendrar

Inlägg av Nautihamstern » tis 14 okt 2008, 13:03

Anders S skrev:
Nautihamstern skrev: Jag föreslog toluen. Som fungerar. Som jag har testat. Som inte är så farligt som folk tror.
Toluen e toluen o inget annat. Plastlim för pvc består till stora delar av toluen, t.ex. Har du riktigt tur kan du t.o.m. rädda dina acetonbortklåpade livbojar m.hj.a.
Nautihamstern nöjde sig inte med detta utan skrev:
Reproduktionstoxicitet Kan ge fosterskador vid doser som är toxiska för modern.
Hälsofarlighet, allmänt Upprepad exponering påverkar nervsystemet och andningsorganen.
Inandning Ångor kan påverka det centrala nervsystemet och ge huvudvärk, illamående,
kräkningar och yrsel.
Förtäring Lunginflammation kan uppstå när kräkningar resulterer i att lösningmedel kommer
ner i lungorna.
Hudkontakt Avfettar huden. Kan ge sprickor i huden och risk för eksem.
Ögonkontakt Irriterande.
Det känns som att båda de här styckena kan inte vara rätt på samma gång, kan man tycka. Mina "acetonbortklåpade" livbojar är helt riktigt bortom all räddning (och avlivade sedan länge), men inte för att jag tvättade med aceton (ett betydligt beskedligare ämne än de andra två, i synnerhet styren). Anledningen var att UV-skyddet var dåligt och plasten brutits ner av UV-strålning, dvs "dålig kvalitet". Den blev ren och fin, ett kort tag. Att förnya UV-skyddet (eller komplettera det) lär inte toluen klara av. Jobbar du på labb skall du väl inte rekommendera starka lösningsmedel för allmän rengöring?

I saken: tygskydden har en liten lömsk nackdel - därför undviker jag gärna dem: Sand sätter sig lätt i tyget, och det kan ju motverka syftet att skydda. Så man får (som redan sagts) tvätta dem emellanåt. Men vill man det skall bli snyggt och propert skapar de ju en snygg yta och enhetlighet, ett problem som vädrats tidigare på forumet. Om man som jag handlar nya fendrar emellanåt får man ju till slut en blandning av olikstora, oliktjocka fendrar med delvis olika färg.

Semesterobservation: På akterräcket på en kaxig norsk segelbåt hade skepparen hängt en ovanligt lång fender mitt emellan två röda kulfendrar. Detta väckte min uppmärksamhet och ett stilla fniss. Sedan har jag observerat samma puerila skämt på fler båtar. Vad tror ni om kulfendrar, egentligen?
"I ett anfall av rengöringsvansinne tvättade jag två lätt solblekta livbojar i PVC-plast med aceton - de blev mycket fina och rena, men plasten började klibba efter en tid i solen."
Ok, dina lätt solblekta livbojar förstördes alltså inte av att du torkade dem med aceton , utan pga av att de inte hade ordentligt uv-skydd. Det är lite svårt att nysta sej igenom vad du menar egentligen, men det löser sej säkert. Och nej, toluen är inte aggressivare (mot pvc, och det är väl ändå detta det handlar om här) än aceton. Aceton käkar pvc, med eller utan uv-skydd.

Om du står ute på din gräsmatta med handskar på och torkar dina fendrar med toluen, drar du inte i dig toluenet och det omvandlas inom en ganska kort tid till koldioxid och vatten. Om du är gravid och blaskar på med toluen i badrummet utan handskar, är det en annan sak.

Var jag jobbar har ingenting med saken att göra. De e bara kemi.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur rengör man fendrar

Inlägg av Anders S » tis 14 okt 2008, 14:01

Nautihamstern skrev: Det är lite svårt att nysta sej igenom vad du menar egentligen, men det löser sej säkert.


Det är väl inte så svårt?
Att rekommendera starka lösningsmedel för att tvätta en sketen fender är onödigt och ohälsosamt!
Så är det inte mer med det. Vad gäller livbojarna handlade det verkligen om att de var förstörda av solen, uppluckrade och smutsiga. Acetontvätten hjälpte mycket bra mot smutsen, men sedan kom problemet genast tillbaka. Tror du att toluen hade reparerat ytan? För det är där problemen ligger med gamla fendrar (och de här livbojarna) - de är matta och porösa, och sedan blir rengöring bara en kortsiktig lösning på ett problem som blir värre och värre.

Det är du som har dragit in påståenden om stridsgas och radioaktivitet i diskussionen, och så försöker du visa att toluen inte alls är lika farligt som "folk tror".
Det verkar som du inte kan ta en åsikt om att starka lösningsmedel är allmänt skadligt och inte alls behövs för att göra rent, särskilt inte fendrar.

I saken: En rejäl omgång med högtryckstätten kan också göra nytta. Det räcker bra med mekanisk rengöring och litet såpa. När de har svarta fläckar efter olja eller kimrök (sotpulver) från bildäck räcker det ofta att gnugga och tvätta. För sådana fläckar kan man pröva litet matfett för att lösa fläcken (!).
Anders S

Alf Johnson
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 12 mar 2006, 18:32
Ort: Ljusterö/Sthlms län

Re: Hur rengör man fendrar

Inlägg av Alf Johnson » tis 14 okt 2008, 14:24

Vim är ett mycket underskattat rengöringsmedel. Fungerar utmärkt till fendrar. Är också jättebra till plastskrovet och billacken. Slipmedlet är mycket skonsamt och ytan blir polerad. Det kanske är för billigt för att platsa bland båtkem.
Alf

Camilla
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 13 mar 2008, 18:47
Ort: Skaftö

Re: Hur rengör man fendrar

Inlägg av Camilla » tis 14 okt 2008, 19:28

Jag tvättar som sagt mina fendrar i min tvättmaskin, 40 grader, kulörtvätt. Någon frågade vilken sorts tvättmaskin jag har. Svar:En Cylinda i vanlig storlek för villan, så i den ryms bara mindre fendrar. Någon föreslog diskmaskin. Låter inte så bra då jag tror att temperaturen blir för hög för fendrar. Jag kan i varje fall inte reglera temperaturen på min diskmaskin till 40 grader. Det kanske finns "bättre" diskmaskiner.
På min marina finns större tvättmaskiner typ maskiner för mattvätt som brukar finnas i hyresrätts- och bostadsrättslägenheter. kolla bland era vänner.
Bra resultat och kräver inget arbete alls, det är bara att vänta och sedan lufttorka.
Alla fendrar går naturligtvis inte att köra på en maskin, detta med att släppa ut luften före tvätt låter inte så bra, jag föredrar att köra en maskin till.
Detta låter förmodligen alldeles för lätt för många, men gör som någon av er redan gjort och med bra resultat. Pröva själva!

Camilla
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 13 mar 2008, 18:47
Ort: Skaftö

Re: Hur rengör man fendrar

Inlägg av Camilla » tis 14 okt 2008, 19:29

Jag tvättar som sagt mina fendrar i min tvättmaskin, 40 grader, kulörtvätt. Någon frågade vilken sorts tvättmaskin jag har. Svar:En Cylinda i vanlig storlek för villan, så i den ryms bara mindre fendrar. Någon föreslog diskmaskin. Låter inte så bra då jag tror att temperaturen blir för hög för fendrar. Jag kan i varje fall inte reglera temperaturen på min diskmaskin till 40 grader. Det kanske finns "bättre" diskmaskiner.
På min marina finns större tvättmaskiner typ maskiner för mattvätt som brukar finnas i hyresrätts- och bostadsrättslägenheter. kolla bland era vänner.
Bra resultat och kräver inget arbete alls, det är bara att vänta och sedan lufttorka.
Alla fendrar går naturligtvis inte att köra på en maskin, detta med att släppa ut luften före tvätt låter inte så bra, jag föredrar att köra en maskin till.
Detta låter förmodligen alldeles för lätt för många, men gör som någon av er redan gjort och med bra resultat. Pröva själva!

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Hur rengör man fendrar

Inlägg av SWE54 » ons 15 okt 2008, 06:00

Anders S skrev: ...
Vad tror ni om kulfendrar, egentligen?
Jag använder nästan enbart mina kulfendrar. Dels är dom något tjockare och dels så är dom mycket tystare, det blir ju som ett kullager.
Därför är inte heller jag så förtjust i platta fendrar eller fendrar med "skydd" på... vad skyddar dom egentligen? Mest den egna fendern gissar jag.
Egentligen ska ju "korv"fendrarna hängas upp i båda ändar, då är ju även dom tysta men det blir ju då genast dubbelt så många tampar... Och så länge dom rullar mot skrovet så repar dom heller inte.

Jag rengör med rubbing/polish eller Vim. Får man annat på dom så får man nog prova sig fram lite men principen "lika löser lika" brukar funka.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Skriv svar