Årets bottenfärger

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av Glad_seglare » tor 16 okt 2008, 17:56

Hej mitt bidrag till detta superbra initiativ blir följande:

1) Fiskebäck, Göteborg
2) Hempel basic med två kryddburkar cayennepeppar per 2,5 liters burk, målade två lager
3) En samanhänande vecka, tre en natts övernattningar och ca 10 stycken dagsseglingar Seglar ganska länge varje seglad dag
4) Har inte skrubbat och bara seglat på västkusten
5) Lite slem och inga havstulpaner

Hamnpersonalen som lyfte båten sa att det inte var havstulpaner på någon båt i år eller möjligtvis väldigt få tulpaner. De sa även att Cayennpeppar inte fungerar.

Had det bra
Glad Seglare

Johan 52
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 17:44

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av Johan 52 » fre 17 okt 2008, 16:40

Verkan av Hempels svarta fartygsfärg har varit god i GBG-området i år har det förtällts mig. Inga tulpaner, bara lite slem.//Johan.

GaryGary
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 19:39
Ort: Tyresö

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av GaryGary » lör 18 okt 2008, 16:18

1) Tyresö, Sthlm
2) Int. Cruiser Eco endast bättrat på med en 75:a i tron att den gamla skulle bita ok + att jag "inte hann".
3) cirka 25 dygn ute. Tyvärr låg båten mycket i början av aug.
4) Har tagit upp båten vecka 29 (p g a annat) och tog då bort det lilla som fanns. Har skrubbat med levang från dinge under sept.
5) Lite slem och massor av tulpaner. I synnerhet på de ställen som jag inte bättrat på.

Jag hade uppfattningen att det inte skulle göra någon större skillnad. Dagens upptagning tangerade dock det pinsamma. Att jag inte målat 100 % lös verkligen igenom. 60 min skrapning + högtryck löste problemet. Jag kommer att måla ordentligt nästa år :oops:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av Anders S » lör 18 okt 2008, 19:07

GaryGary skrev: bättrat på med en 75:a
Synd att jag läste resten. Här anade jag en kort stund Österhavets gladaste havstulpaner.
Anders S

Benke01
Platinamedlem
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 13:51
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av Benke01 » sön 19 okt 2008, 12:57

Årets resultat:

1) Ingarö
2) Neptune miljöfärg
3) Isättning april, upptagning oktober. 4 veckor segling + div helger
4) Ingen skrubbning under sommaren, ett dyk för att kolla läget (och att ta bort ankarlinan från propellern :D )
5) Inga snäckor, bara lite trådar som enkelt gick bort med sprutan

Alltså väldigt nöjd

///Benke

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av hedgehog » lör 25 okt 2008, 13:50

bryggarn skrev:1) var båten ligger
2) vilken bottenfärg som använts
3) om båten använts mycket eller legat vid bryggan länge
4) övriga relevanta faktorer (t.ex. en västkustbåt som seglat 4 veckor i Göta Kanal och Östersjön, eller om den ambitiöse skepparn skrubbat botten en gång i veckan)
5) hur såg botten ut
Så var båten på land igen. Alltid samma vemod...
Här kommer min färgrapport:
1. Öresund
2. Hempel Mille Extra mörkblå
3. Legat i från början av maj tills idag. Semester 4 v på västkusten. Seglat de flesta helger före och efter semestern.
4. ---
5. Hade max 10 st tulpaner, dessa satt på propelleraxeln och mellan rodret och skäddan. Inga snäckor. I övrigt bara ett tunt lager grönt slem. Mest på sb av rodret som träffas av mest solljus.

Har använt Mille i 5 år nu och tycker den fungerar bra. Enda problemet är om man målar när det blåser lite. Då bildas långa trådar som hamnar lite varstans.

En kompis som oanvänt samma färg tog upp förra helgen efter att ha legat i två säsonger. Han hade ett ngt tjockare slemlager än vi och en aning mer tulpaner.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

BjörnS
Platinamedlem
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 12 jul 2008, 18:45

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av BjörnS » lör 25 okt 2008, 19:45

1 Öresund - S. Kattegatt
2 Hempels Basic
3 dagsturer var vecka, ingen längre tur i år.
4 Inga åtgärder under säsongen
5 Rent från beväxning där det var målat, tulpaner i trängsel där målningen missats.

En anmärkning vid sidan om: Färgen har svårt att fästa på vissa platser. Den troliga orsaken är att jag inte målade bottenfärgen över light primer inom det begränsade antal timmar tillverkaren föreskriver.
//Björn

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av T » lör 25 okt 2008, 21:46

Sthlm (hamn)
Sthlms skärgård (segling)

Mille White (med en skvätt Mille Basic svart, så resultatet blev ljusgrått)

En treveckorssegling, i övrigt lite helgseglingar, sammantaget alldeles för lite

Ingen beväxning alls, lite slemmigt vid upptagningen men det försvann med en smekning med högtryckstvätten.

Jag tror det handlar om hur mycket båten seglas, framför allt i slutet av sommaren. För några år sedan hade jag båten halva säsongen på västkusten med Mille Light på botten. Ingen beväxning då heller men jag seglade mellan 1000 och 1500 M det året.

På båtklubben kan man dock se båtar där man undrar om deras ägare överhuvudtaget hört talas om bottenfärg...

:o
/T

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av Anders » lör 25 okt 2008, 21:49

1) Göteborg (Hinsholmen)
2) Hempel Mille xtra
3) Bara 2 veckor på sommaren, några helger under våren, två helger i augusti, 1 dag i september
4) Sjösattes mitten på maj, togs upp månadsskiftet september / oktober. I slutet på juli tvättade jag med svamp det man kommer åt av botten simmandes utan att dyka.
5) I princip inga havstulpaner alls, bara slem. Propellern som var målad med Prop-o-drev var som vanligt rejält igenväxt, fast faktiskt mindre än de senaste 3 åren.

asdsj
Platinamedlem
Inlägg: 154
Blev medlem: sön 19 sep 2004, 18:44

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av asdsj » mån 27 okt 2008, 19:21

1) Kungsviken Orust
2) international Micron. Propellern är enbart putsad med Autosol.
3) Semester 6 v . + de flesta helger
4) Seglat runt Götaland och tillbaka i Göta Kanal. Inte gjort något med botten under säsongen.
5) Inget slem inga tulpaner varken på botten eller propellern. Dock släppt på några ställen läng vatenlinjen förmodligen för att jag målat direkt på Lefant utan att lägga primer. Mycket nöjd.

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av morg » tis 28 okt 2008, 09:05

1) Stockholms skärgård och ostkusten
2) Cruiser Eco
3) Sparsamt i år; tre helger och kanske 10 seglingsdagar. Låg helt stilla under september-oktober fram till upptagning. Doppade tom loggpropellern i cruiser eco och putsade bort klumparna. Det var första året det fanns fungerande logg i augusti.
4) Inga putsningar, båttvättar eller annat.
5) Mkt slem och trådar. Tulpanerna kunde räknas på ena handens fingrar. Konstigt nog ojämnt fördelat slem mellan sb och bb antagligen på grund av strömmande vatten!? eller något annat!?!?!? Åtgärdat på 10 min med högtryck. Ojämn slemfördelning gjorde dock att båten var extremt konstig i aug. Drev kraftigt i sidled och motorn fick upp båten i 5.3 mot normalt drygt 6 knop. Märklig upplevelse att få hålla mot med rodret vid motorgång!

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av J@nne » tis 28 okt 2008, 17:59

Jag har min båt i Björlanda Kile (Göteborgs norra skärgård).
Målade med Internationals Miqron WQ.
Hade INGA (noll) tulpaner vid upptagningen.
Har i år seglat mycket lite (under 300M).

Tror att årets beväxningsproblem är under norm, då flertalet av bekanta har haft lite beväxning även de.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av Lasse L » tis 28 okt 2008, 19:56

Målning med miljöfärg NEPTUNE FORMULA
http://caravelle33.com/neptune08.htm

cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av cruisaren » ons 29 okt 2008, 13:49

1) Utsidan Tjörn.
2) Hempel Mille xtra
3) Seglat 5 semsterveckor och 10-talet helger
4) Sjösattes i början på april, togs upp 27 oktober. Inga åtgärder under säsongen
5) Ingen påväxt alls bara ett tunnt slem. Propellern var högglanspolerad och hade tulpaner på 25-30% av ytan (mest nära centrum, ju längre ut mot bladspetsarna man kom dessto färre tulpaner = höga centrifugalkrafter) Drevet var målat med giftfärg för aluminium och var helt rent från beväxning bortsett från inloppen till kylkanalerna som dock inte varit igensatta´så vi haft kylvattenproblem.

Kommentar: Hempel Mille xtra fungerar faktiskt RIKTIGT BRA för västkusten. Vår fasta båtplats är i strömmande vatten på utsidan Tjörn och tiden i vattnet har varit nästan 6 månader. Enligt min uppfattning är det inte motiverat att använda illegala fartygsfärger längre.

//Niklas S
Faurby424 Alinde

GaryGary
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 19:39
Ort: Tyresö

Re: Årets bottenfärger

Inlägg av GaryGary » ons 29 okt 2008, 17:35

Lasse L skrev:Målning med miljöfärg NEPTUNE FORMULA
http://caravelle33.com/neptune08.htm
Jag har ett öppet sinne för giftfritt, men detta är mycket värre än jag hade trots att jag inte målat alls. Jag lider verkligen med bolaget bakom och hoppas att något försäkringsbolag tar smällen. Tyvärr är nog badwill som jag själv är med och skapar nu värre än de som orkar reklamera köpet.

Skriv svar