Volvo Ocean Race

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Re: Volvo Ocean Race

Inlägg av Svante » mån 06 okt 2008, 14:05

Swe54 var såklart redan registrerad.

någon mer?

Svante

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Volvo Ocean Race

Inlägg av SWE54 » mån 06 okt 2008, 15:00

Ja det känns lätt skit när det inte går så bra kanske.
Å andra sidan var du ju sen till starten.
Ska man vara med i toppen får man allt engagera sig, det är tidskrävande och ju kortare race desto värre blir det.
Blir betydligt enklare när vi kommer iväg på långa etapper, det är Doldrums som ska passeras sedan är det bara att åka..:)
Ska bli intressant att se hur VOR Game funkar, tror väl lite sisådär om det.
Jag har även reggat mig på Virtual Loup de Mer, när man ändå seglar kan man väl ha en där med.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

nikodemus67
Silvermedlem
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 08 jun 2007, 08:04
Ort: Trosa
Kontakt:

Re: Volvo Ocean Race

Inlägg av nikodemus67 » tor 09 okt 2008, 18:56

Svante skrev:Hittade det officiella spelet

http://www.volvooceanracegame.org/play.php

Detta värkar lite fräsigare, eller...

Har registerat - skall kolla lite ikväll.

Det andra var ren skit.. :oops: har inte kommit i mål ännu... man måste kanske styra båten med - måste ju ha nått att skylla på 280:e plats... snart kanske...

Svante
Har just varit inne på VOR game och konstaterat att Sailonline.org är ett spel med mer verklighetskänsla. Polardiagram och uppgifter om VMG saknas i VOR Game. Sämre väderprognoser och så måste man betala för att styra båten "auto". På Sailonline kan man lägga in "delayed commands" för kursändringar. Tangosailing startar förståss i båda, sen får jag se hur länge jag står ut. Man ska ju jobba, sova och ta hand om dottern också...

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Re: Volvo Ocean Race

Inlägg av Svante » tor 09 okt 2008, 19:24

Jag försökte vitsa lite och skylla min dåliga placering på "yttre omständigheter".

Lite svårt att skoja på nätet då man inte ser ansiktsutstryck. Skojar väldigt ofta... :D

Såklart att det funkar bra bara jag suttit vid datorn lite mer... måste ju bygga klart huset, masta av, ta upp båten, handla mat, passa barnbarn... :o :?




surfa lite... när tiden finns


Svante

Gardener
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 09:06
Ort: Söderköping

Re: Volvo Ocean Race

Inlägg av Gardener » fre 10 okt 2008, 07:30

Har nu programerat upp första dygnets segling... hoppas på att prognoserna inte avviker allt för mycket.
IRL skall jag segla båten till upptagningen, Bråviken in i västlig vind är väl inte önskescenariot, men det verkar bli över 10 grader varmt i alla fall :)
Jag får önska er alla en god start!
/Jonas (Leija)
_/____

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Volvo Ocean Race

Inlägg av SWE54 » mån 20 okt 2008, 12:30

Ja nu har vi ju avverkat större delen av norra Atlanten och hamnat i dom sk doldrums. Rena gissninsgleken numera känns det som ibland...:)
Som Svante berörde innan så är det ju mer eller mindre avgörande att man kan ge sin båt den uppmärksamhet den behöver nu när det skiftar och snurrar i takt med nya väderdata. Jag fick ju själv en inte helt optimal start just pga detta som då skedde i Medelhavet den första helgen. Men det är mer än hälften kvar till Cape Town så än finns det möjligheter.
För dom som nu kan tänkas vara lite nyfikna så går det att följa via en Leaderboard eller på Google Earth

http://www.sailonline.org/races/all/

Den sk trackern är inte aktiv pga att en ny klient är under utveckling med trackern inbyggd.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Re: Volvo Ocean Race

Inlägg av Svante » mån 20 okt 2008, 15:09

Delrapport... :(

Efter att ha hämtat mig lagom till "the Doldrums" förlorade jag fram till nu över 300 placeringar på en dag. Har varit etta (5 sekunder) och ligger nu runt 400. Låg stadigt runt 50-100 en period men...

Kikade ett par dagar innan hur vindarna vandrade och lade starategin efter det men väl framme så parkerade ett område helt utan vind precis rakt över där jag befann mig. Var påväg för ett par dagar att lägga samma kurs som Blur (ettan) men ångrade mig då prognoserna öppnade ett område men vind rakt föröver och då chansade jag på att vindhålen skulle fortsätta vandra från öst mot väst...

Big mistake...

faktiskt lite lärorikt det här. med tänket alltså. Simulerar ju real life data och så. bara vinden i håret som saknas.

men... I´l be bakck :twisted: - om jag nu bara kommer ur mitt "lilla" dilemma.

Svante

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Volvo Ocean Race

Inlägg av toaen » mån 20 okt 2008, 16:17

Då skall man kanske inte va ledsen, seglare utan tävlingsinstingt, som man är. Låg som bäst strax under 200 och tappade 250 placeringar på en dag, av samma anledning som du, Svante. Nu har jag seglat upp mig och ligger som 403 och seglar rakt söderut i 11 knop, dvs dubbelt så fort som jag normalt segla med min gamla koster när det blåser dubbelt så mycket.

SWE54 (som är skulden till att jag registrerade en båt i denna virtuella segling) låg just nu på 39;e plats.

"Blur" som hållit sig i utkanten tills nu, har ju sen en tid seglat upp och ligger som klar 1;a inför rundningen av Fernando de Noronha.

Peter - om du läser detta; vad betyder "Blur"?

När jag Googlade på ordet verkade det som det hade något med fotografering och dåligt fokus att göra. En förklaring, i automatöversättning från engelska, var; "Något som verkar oklar eller otydlig, göra otydlig eller oklar, att fördunkla eller svag, att smeta färg eller fläcka; att bli otydlig"

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Re: Volvo Ocean Race

Inlägg av Svante » mån 20 okt 2008, 16:46

Toaen - Tror faktiskt att du kommer att ligga riktigt bra till om en dag eller så. Verkar vara helknas med rankingen och du borde vara högre rankad och om vädret håller i sig får du bättre vindar än dom på västra sidan.

men men - vindarna här nere verkar vara helt opålitliga... :lol:

Intressant och nästan alltid kul i allla fall...

Svante

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Volvo Ocean Race

Inlägg av hedgehog » mån 20 okt 2008, 19:06

Min gamla koster går heller inte i närheten av den fart jag nu har (13 knop!) i 4,5 m/s, inte ens i kuling!
Riktigt kul och för den delen vanebildande spel det här. Hade på känn att väst skulle gå bra. Klättrat 300 placeringar sedan i går kväll. 71:a nu.

/p
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Volvo Ocean Race

Inlägg av SWE54 » tor 23 okt 2008, 12:07

Ja det var full rulle ute på västra kanten..:)
Det viktigaste var att inte fastna i doldrums, lätt hänt.
Jag kom loss hyffsat och fick en bra resa ner till Fernando de Noronha, rundade som #25 enligt leaderboard.
Såg att Svantes båt "stone" fastnade rejält uppe i blekena.
Nu ska det bli intressant att se vad som händer, en del slog ju österut, en del fortsatte längs Brasilien rakt söderut, jag och många med mig gick upp på en kryss SSE.
Nu är det låååånga halsar ett tag framöver..:)

Det finns några bloggar där man kan följa en del.
www.tangosailing.nu bloggar ju flitigt och har en särskild SOR blogg
http://sor0809.wordpress.com/

Jag för själv lite "loggbok" mest för skoj skull
http://banner28swe54.wordpress.com/
Ska även köra Vendee Globe som startar nov 9.
Som en del har upptäckt, har man väl börjat är det väldigt svårt att sluta...:)
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Re: Volvo Ocean Race

Inlägg av Svante » tor 23 okt 2008, 20:25

SWE54 skrev:Ja det var full rulle ute på västra kanten..:)
Det viktigaste var att inte fastna i doldrums, lätt hänt.
Jag kom loss hyffsat och fick en bra resa ner till Fernando de Noronha, rundade som #25 enligt leaderboard.
Såg att Svantes båt "stone" fastnade rejält uppe i blekena.
Min båt "Stone" fastnade (svante var upptaget - Stone är mitt nick från rockstjärnetiden hehehe)... ja det kan man verkligen säga. :oops: :evil: :? :cry: :D intressant och kul - för det mesta som sagt.

Hur jag än navigerade så lyckades jag hamna med näsan rätt in i stiltjebälten, jag bytte kurs och tror ni inte att det frrrrb... stiltjebältet satt som en magnet i hasorna på mig. Kändes fel att gå tillbaka samma håll ut men med facit i hand var det precis det jag skulle gjort. jag plågade mig igenom doldrams och har nu lite morgonluft igen... tappade c:a 450 placeringar :evil: .

Tror jag tar det säkra före det osäkra och går österut direkt efter rundningen...
Verkar vara jämnare vind där- fast nästan rätt i nosen hhmmmm, litar inte riktigt på stiljebälten längre, dom är väldigt opålitliga.


Vad tror du SWE, du verkar ha koll...
Svante

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Volvo Ocean Race

Inlägg av SWE54 » tor 23 okt 2008, 20:49

Koll och koll. :)
Hur kan man ha koll på det här..? :o

Jag måste säga att jag lider ju lite med dig, grymt frustrerande att fastna medan alla andra drar iväg i 12 kts.

Direkt österut tror jag nog inte på rent spontant, som det ser ut nu i alla fall.
Det är ju hopplöst och sia om det redan men antingen söderut efter som andra "stora" pojkarna eller SSE för att möta upp den vinden som ser ut att dyka upp efter helgen.
Men det är ju prognoser..
Det finns ju ett annat sätt.
Kolla på VOR siten och deras race viewer.
Dels ser du ju vart dom riktiga båtara tar vägen och det finns även en "router" inbyggd i den, Deckman kör routing på dom båtarna.
Kanske en vägledning.
Jag har tagit mitt beslut nu, det får bära eller brista...:)

Finns ju lite prognoser här som kanske kan hjälpa med.
http://www.ecmwf.int/products/forecasts ... 2008102312!!/
Kan förstå vad dom är ute efter som går söderut...
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Re: Volvo Ocean Race

Inlägg av Nubben » tor 23 okt 2008, 21:06

Tja, låg väl kring 60:e före denna natt då jag lyckades köra på rundningsmärket. Dom jäklarna hade ju satt så att holmen fortsatte västerut... Körde runt den imorse och det behövdes en minut för att komma runt udden så det var ganska på gränsen till att jag hade kommit runt direkt. Nu ligger jag ~134
-båt fin6863

ole
Diamantmedlem
Inlägg: 220
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 22:59
Ort: ole

Re: Volvo Ocean Race

Inlägg av ole » fre 07 nov 2008, 16:06

Hur går det med er nu då, eller - eller kanske hur gikk det?

Så gikk det
http://www.volvooceanrace.org/multimedia/video-gallery/
ole

Skriv svar