Comfortina 32

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
LindaJoh
Guldmedlem
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 11:33
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Comfortina 32

Inlägg av LindaJoh » mån 22 sep 2008, 19:15

Inte så att vi tänkt byta just nu ..men nån gång i framtiden så finns det lite funderingar att uppgradera oss från vår HR26 till en Comfortina 32.
Vad tycker ni om denna båt, är det en bra bytbåt?

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Comfortina 32

Inlägg av omega » tor 25 sep 2008, 20:19

Jag tycker Comfortinan har mycket som en båt skall ha , den känns stabil o trygg att segla , har ganska god fart, tror dwt byggts närmare 1000 st , så det beror väl antagligen på att båten blev ganska lyckad, det skiljer lite mellan årsmodellerna , ju nyare de är , ju fräschare blir de med trevligare luckor o bättre ytfinish,större akterruff efter 85 års modell ,tror jag det var. Själv seglar jag Comfort 32 i mångt o mycket lika båtar men Comforten är lite trögare men har en störe sittbrunn ,vilket är bra men trängre salong . sen är kojerna längre i Comforten och akterruffen är två rejäla bäddar istället för en lite trängre,men Comfortinan känns rymligare framför allt vid nedgången och runt pentryt.Helt klart en trevlig båt

//Johan

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Comfortina 32

Inlägg av janne » fre 26 sep 2008, 18:49

Jag tycker Comfortina är en överprisad plastbalja med alldeles för kort köl, bred häck och spagettitunn rigg. :twisted:

Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Re: Comfortina 32

Inlägg av Göran A » fre 26 sep 2008, 21:40

Hej!
Jag har varit ägare till en Comfortina 32 under några år. Vill rekomendera båten och några av fördelarna är:
Sjövärdig, dvs känns säker och stabil även i lite tuffare väder med havsjö.
Lätt att manöverera, vänder på en "femöring" vid hamnmanöver och är inte sidvindkänslig. Det sista beror nog på en kombination av låga fribord och en stor yta under vatten. (Jämförbart med nyare båtkonstruktioner).
Ganska snabb, dock inte riktigt lika snabb som några nyare konstruktioner som First 31,7, Dehler 29 mm.
Modern inredning med toalett akterut och ett stort pentry.
Skillnaden invändigt mot flera av de nyare konstruktionera är att de ofta har en akterkoj och förpik med bättre höjd. Men det innebär också högre fribord.....
Någon kommenterade kölbredden vilken jag nog inte riktigt försod. Comfortina har en relativ bred köl om man jämför med liknande båtar, framförallt mot nyare konstruktioner. Men kanske jämförelsen gällde mot långkölade båtar.
När det gäller mastprofilen vill jag minnas att det var en ganska kraftig seldenmast med bara ett spridarpar. Dessutom har den genomgående mast, vilket förenklar av och påmastning och jag tror också att det kan påverka mastprofilen på ett gynnsamt sätt ( mot om masten strå på däck).
När det gäller prisbilden förefaller det inte som den ligger högre än andra jämförbara båtar.
Men, det bästa sättet att bilda sig en egen uppfattning är att provsegla eller kanske hyra under någon vecka.

Hälsningar
Göran A

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Comfortina 32

Inlägg av Calle C » lör 27 sep 2008, 19:20

Det är en alldeles utomordentlgt bra båt för att vara 32 fot.
Men, men inte till det priset.
Calle

Se gla ut

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Comfortina 32

Inlägg av omega » sön 28 sep 2008, 12:26

skulle tro att ett troligt snittpris ligger på ca 500000 kr, men man får tänka på att de nyaste är 90 tals båtar de drar ju upp priset lite,jämför man båten med tex Linjett 32 , Arcona 32 o liknande som ioför sig är jätte fina båtar men , utrymmena i dessa är ju inte alls i samma klass trånga sittbrunnar ,stickoj istället för akterruff , ingen känsla av rymd omkring sig mediokra pentry ,o dessa båtar vill man ha nästan samma pengar för, när vi letade båt funderade vi ofta på varför vissa modeller låg såpass högt , i dessa fall känns nog Comfortinan prisvärd ,för oftast vill man ju ha en rymlig o rejäl båt ,

//Johan

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Comfortina 32

Inlägg av HR312 » sön 28 sep 2008, 17:14

Jag tycker att Comfortinan är en alldeles utomordentligt trevlig båt och dess främsta företräden är enligt min mening inredningsdispositionen som är av "modernt" snitt. Båten är dessutom förhållandevis vacker men det är ju en smaksak.

Några negativa saker (som jag tror du egentligen vill ha reda på) enligt min uppfattning:

Det negativa är väl möjligtvis att jag tycker att riggen är i klenaste laget och att de flesta comfortinor är utrustade med VP 2002. Gillar inte familjen att kryssa krävs ett högt effektuttag för att hålla farten i motsjö om det blåser friskt. Båten har visserligen rejäl bredd för en 80-talsbåt men tänk på att den rejält sluttande aktern "stjäl" ordentligt med längd. När vi ligger intill comfortinor har jag kunna konstatera att sittbrunnen "börjar" en halvmeter längre förut än i vår båt och "slutar" en halvmeter innan aktern tar "slut". Detta märks interiört. På tal om interiör kan du inte jämföra hantverket i din nuvarande båt med den jag iakttagit i Comfortinor - men detta varierar från exemplar från exemplar. (I mitt tycke är HR 26 en av de absolut mest prisvärda segelbåtarna alla kategorier sett utifrån kvalité, utrymmen och komfort trots sitt höga pris - dessvärre är den kanske inte en av de snyggaste skapelserna).

Sammanfattningsvis tycker jag att Comfortina är en jättetrevlig och snygg båt och ett intressant objekt i klassen. Många exemplar verkar dock rätt nedgångna. Personligen hade jag hellre valt en fin Comfortina framför nyare konstruktioner som t.ex. Bavaria 31 Cruiser (de ligger ju inte så långt från varandra i pris som beg). Kolla dock lite runt i klassen innan du låser fast dig vid båttyp (t.ex. Contrast 33).

Lycka till!
Henric D

Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Re: Comfortina 32

Inlägg av Mahogny » tis 30 sep 2008, 08:33

Jag har själv haft en Comfortina ett antal år och seglat mycket och långt med denna och jag kan bara instämma i de flesta övrigas svar att det är en alldeles utmärkt båt. Det jag gillade är att den har ett vridstyvt och bra skrov, att den har en bra och torr boendemiljö, att den seglar förhållandevis bra (kryssar fint) med fin tyngd och driv i sjön, att den byggds med en bra kvalité trots en lite enkel inredning. Att den byggdes i många ex och att den uppskattas även utomlands är ett tecken på att den nog inte är helt fel.
Det negativa kan vara att sovplatserna i förpiken är lite korta, att det är lite trångt att komma förbi salongsbordet (även då det är nedfällt). Det hade varit bra om den haft självslående fock men tyvärr seglar den inte riktigt optimalt med ett så litet försegel. Motorns storlek (18 hkr) tycker jag räcker till i de flesta lägen men man ska tänka på att originalmotorerna nu börjar bli till åren komna.

Sedan kan man säkert diskutera priset hur mycket som helst. Det har dock rörst sig nedåt lite de senaste åren och idag hittar man ett hyggligt ex runt 500´. Eftersom de flesta båtar är rätt gamla är underhåll och skick helt avgörande för vad man bör betala. Ett välskött och uppdaterat ex anser jag gott och väl kan vara värt drygt 500´, medans en sliten båt med gammal utrustning skall ligga betydligt lägre. Om man väljer mellan en Comfortina 32 för 500`och t.ex en Birdie 32, Mamba 31 för 300´, skulle jag likförbaskat ta Comfortinan, den både seglar bättre och är ett bättre bygge. Däremot är jag mera tveksam då man ställer den mot en Linjett 32 (för 500´). Linjetten är trängre men en välskött och varvsbyggd Linjett är ett förbaskat fint bygge som seglar minst lika bra. Albin Nova kan vara ett alternativ, seglar bra, kanske inte fullt lika fin kvalité men rymlig och vacker och seglar fint. Contrast 33 kan också vara ett alternativ om man hittar ett välskött ex, seglar bra men är lite vek. I dessa finanskristider kanske det kan gå att hitta en billig Bavaria i samma storlek men då får den inte vara för mycket använd eftersom jag anser att den inte har samma slitstyrka (det uttalandet får jag säkert skit för!) i skrov, inredning och ytskikt.
Det viktigaste trots allt är att hitta en välskött båt oavsett vilken du väljer.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Comfortina 32

Inlägg av Anders S » tis 30 sep 2008, 08:42

Mahogny skrev:... idag hittar man ett hyggligt ex runt 500´...
Är jag konstig, för jag tycker det låter mycket ?

Vi kan ta "Bavaria är skräp" i en annan tråd, men man kan ju som sagt få en nästan ny Bavaria 30 för samma pengar som en 20 år gammal Comfortina. Är det rimligt, och i så fall varför? Jag vet redan att "marknaden är inte rimlig, marknaden är marknaden" - men jag tänkte vi kunde diskutera värdebildning på båtar utifrån något konkret perspektiv. Är till exempel Comfortinan så himla lyckad att den blir värd de mer än andra liknande, lika gamla båtar? Jag har en bekant som fick mycket bra betalt (orimligt, tyckte jag, men man får ju hålla masken när kompisarna har affärer på gång) för sin Comfort32.

PS: Jag håller med om att man skall välja en uppdaterad båt om valet är mellan två sådana, nästan oavsett prisskillnaden. Jag har aldrig sett att man får ut i närheten av vad "nya grejor" verkligen kostat. Dessutom, segel, motor och rigg kostar massor att uppgradera, snygga till och lacka en inredning kan många göra. Tänk rätt då beg-båten värderas!
Anders S

Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Re: Comfortina 32

Inlägg av Mahogny » tis 30 sep 2008, 11:56

Sorry, Anders S, inte meningen att skriva illa om Bavaria -jag tog bara med den som ett intressant alternativ eftersom den, som du säger inte ligger så hemskt långt ifrån i pris.

Men om man nu tittar på de pris som "marknaden" satt på båtarna så tycker jag trots allt att en 20 år gammal Comfortina ligger ganska rätt. Tog en koll på Blocket och ser att den ligger i prisnivå (500´) med Contrast 33, Scanmar 33, kanske lite dyrare än Arcona 32. Sedan har vi ex. Mamba 31 och Birdie 32 som ligger ett par hundra tusen under och Maxi 95-orna ligger med bred spridning runt 300´. En Bavaria i samma storlek får man ge ytterligare ett par hundra tusen för, fast då är båten inte alls lika gammal.
Jag anser själv, och har också erfarenhet av, att en Comfortina bör ligga 20-30% över en t.ex Mamba 31. Den är faktiskt så mycket bättre (och då jämför vi båtar i samma skick) Så ifall en Comfortina, eller Arcona eller Contrast, skall ned i pris till runt 300` -då måste i så fall också Mamban och Birdie 32-an ned till runt 200`vilket borde medföra att t.ex en fin Ballad och liknande bör ligga på 150` o.s.v.
Sedan kan man ju tycka att Bavaria, Hanse m.fl stökat till prisbilden med all rätt genom att vara förhållandevis billiga som nya. Men "marknaden" har tydligen inte tillåtit att andrahandsvärdet för di svenskbyggda blivit nedtryckt så mycket som det rimligen borde.
Nu vill jag fortfarande hävda att en Comfortina i toppskick är prisvärd jämfört med en tredjedel så gammal, ett par hundratusen dyrare, lika stor Bavaria i toppskick. Med toppskick avser jag att bägge har likvärdigt nya och fräscha motorer, däcksutrustning, segel och dynor mm.

Så tillbaka till ursprungsfrågan: Ja, jag tycker att en väl uppdaterad och fin Comfortina är värd 500´. En risig skulle jag inte ge mer än 300`för.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Comfortina 32

Inlägg av Mr Q » tis 30 sep 2008, 12:23

Är det någon här som provseglat Bavaria? Jag har inte gjort det, har gett mig själv ett möjligen något kinky löfte att aldrig sätta min fot i en Bavaria, men de kanske är fina båtar?

Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Re: Comfortina 32

Inlägg av Mahogny » tis 30 sep 2008, 13:04

Mr Q skrev:Är det någon här som provseglat Bavaria?
Denna fråga kanske borde hamna i en egen tråd, det finns många Bavariamodeller och alla har inte samma seglingsegenskaper så man kan inte bara säga att dom seglar bra eller dåligt. Men det finns säkert många som seglat dessa med tanke på hur många som är sålda så jag tror att det kan finnas underlag för en vettig diskussion.
Min åsikt är att de inte alls är så dåliga som elaka tungor påstår men heller inte så bra som vissa förespråkarna hävdar.

Skriv svar