en båtspekulants funderingar, 100-150 tusen att använda

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Peter Claus

en båtspekulants funderingar, 100-150 tusen att använda

Inlägg av Peter Claus » tor 09 dec 2004, 20:28

Nu har jag tänkt och tänkt hela hösten.
Vad jag vill ha är en båt som går att segla ensam med barnen, men som ändå är rolig att segla i klubbregattan varje tisdag. Det blir inte mycket boende, men nån helg då och då med två vuxna och två små barn ska gå.
Jag gillar raciga båtar som X79, Express etc. men dessa båtar blir nog lite för krångliga att segla ensam. Eller har jag fel? (Jag KAN segla! men har bara två armar) -- Sen tänkte jag på Spækhuggaren, men det finns inte många till salu.

Hur vore det med nåt sånt som en First 28, evt. 25?

För alla förslag vore jag tacksam, jag vill gärna orientera mig lite klarare..

Tomas E

Inlägg av Tomas E » fre 10 dec 2004, 18:00

Hej Peter!

First 28 kostar minst 200 tkr, troligen uppåt 250.

Om du kan tänka dig att köpa en Späckhuggare i Danmark så brukar det finnas annonser här:

http://www.spaekhugger.dk

www.udkik.dk

ole

båtspekulant

Inlägg av ole » lör 11 dec 2004, 10:41

spekulera på den här kanske?

http://www.blocket.se/view/3951198.htm? ... c=1&city=0

d ä en Maxiracer , inte kappseglad, pris 95000

:roll:

Tore

Inlägg av Tore » lör 11 dec 2004, 13:35

Varför inte fundera över nåt långsmalt?
För mellan 100- och, 150 tusen får du ju definitivt nåt med samma eller högre LYS som X-79:an som dessutom är enklare att hantera på liten besättning.
Själv seglar jag Rapid men det finns många olika alternativ att välja bland.

Peter Claus

Inlägg av Peter Claus » lör 11 dec 2004, 13:53

Maxi Racer undersöker jag just nu. Tack!
Långsmalt, njaa, på nåt sätt känns det inte helt rätt för mig. Kanske dumt, kan inte säga varför..

a-ö

Inlägg av a-ö » sön 12 dec 2004, 11:13

kan förstå att långsmalt ej är intressant , då dessa båtar sällan blir rymliga
Ska man vara ute med barn så är plats alltid bra att ha, Ska man sen segla ensam kan man ju tänka på vissa attribut som är extra önskvärda
för mig hade det varit följande
1 Inombordsmotor
2 7/8 dels rigg
3 självslående fock
4 Rulle
5 Lazy jacks
Sen är frågan om man skall ha en ren racebåt som Maxi racer x-79 eller liknande ,även dessa blir mer spartanska
vanliga familjebåtar som seglar bra är väl annars Albin 78 , Albin Cumulus , fenix(ngt dyrare), if (lite liten) omega 28 , granada 28
Mvh Johan

Martin Malmström

Inlägg av Martin Malmström » mån 13 dec 2004, 09:29

Maxi magi kanske skulle vara något. Samma skrov som racern, men rymligare invändigt och självslående fock så den borde gå fint att segla själv.

David

Inlägg av David » fre 17 dec 2004, 12:41

Jag skulle tita på en Johnsson 26. Lagom i pris, kan vara med rulle. Seglar bra för sitt lys, och är helt förträffliga att bo i. 6 kojer och massor av stuvutrymmen.
Har själv haft en sådan och stormtrivdes, har nu en Nova.

Robert K

Ta en titt på Accenten...

Inlägg av Robert K » tis 21 dec 2004, 11:16

Hej !

Accenten kan vara någonting för dig. Lättseglad, alla fall neddregna till sittbrunnen, inombordare, lättmanövrerad, och dessutom väldigt snygg. Har man dessutom rullgenua så blir det ännu enklare.
När det gäller priset så ligger de mellan 100 och 140 tusen kr, beroende på skick och utrustning.

Har själv en Accent sedan 1 år tillbaka och är verkligen nöjd. Ta därför en titt på Accenten. Det är den värd.

Lycka till med ditt båtköp!
/Robert K

SL

Segla ensam

Inlägg av SL » mån 27 dec 2004, 15:52

De flesta båtar i den prisklass du talar om går nog att segla ensam. Du kan dock inte räkna med att sitta och finlira med trim för att hålla racerfart. Styr och skota. Rullsegel underlättar men är inte nödvändigt. Om fall och snabbrev är neddragna går det att sätta segel och reva från sittbrunnen, bra.
Har seglat olika modeller mellan 22 och 34 fot själv. Går bra om man tar det lugnt, tänk bara på säkerheten i första hand. Ta det lugnt, reva i tid, var kopplad med säkerhetssele på däck, kolla att \"badstegen\" duger som räddningsstege.

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Inlägg av omega » ons 29 dec 2004, 14:07

Kanske Omega 28 an skulle passa dig, har själv seglat en i ett antal år
Seglar bra, den är lättseglad stabil mycket vikt i köl och rymlig med ett mycket bra pentry,för 150000 får du ett hyfsat ex med lite äldre utrustning och gamla segel, men kan vara bra att börja någonstans
//John
http://hem.passagen.se/omega-28/index.html

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » tis 04 jan 2005, 21:43

Jag kan också rekommendera Omega 28. Min båtkompanjon kommer förmodligen sälja sin pärla sjösatt och klar på vårkanten. Det är en av de senast byggda, sötvattenkyld motor, nya dynor, fräscha segel.

Hör av dig om det låter intressant så kan jag undersöka frågan i mer detalj.

Mvh
Anders

Shas
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 20 apr 2004, 20:08
Kontakt:

Granada 28

Inlägg av Shas » tis 04 jan 2005, 22:26

Hej !

Granada 27 (Senare 28 samma form) är ett alternativ som ger dig mycket båt för pengarna. Seglar ifrån de flesta \"familjeseglarna\" i denna klass

Något jag prioriterade när jag bytte upp mig från en Maxi 77 var förutom seglaregenskaperna

Riktig toalett (underlättar mycket då man har barn)
Inombordare (Det finns många tillfällen då familjen tröttnar.....)

Kolla gärna min hemsida http://hem.passagen.se/shas92/

Maila mig gärna och tala om vad du tycker Stefan.Assargren@telia.com

Palle

A25

Inlägg av Palle » tor 06 jan 2005, 15:41

Aphrodite 25 är en mkt rymlig för sin storlek 2,85x7,60
Självslående fock har vi,seglar jämmnt med omega28!!!!
Enda svaghet är dåliga mantågsfötter går att fixa...
7/8 rigg .

Captain Pete

Inlägg av Captain Pete » lör 22 jan 2005, 16:23

Varför inte satsa på en helt ny båt :D

Fabola Campus 650! (120 000 plus tillbh)

Ta hem den varje kväll på trailern,
Segla på semester resan i europa & använd båten som \"husvagn\".
Segla på garda sjön, eller i medelhavet.
Ta en tur till norrland & segla på sjöarna, eller i de nprska fjordarna.

När vädret är \"prutt\" på ostkusten,,, ta med båten till västkusten & segla där.

Bara ett förslag :)

Peter

Skriv svar