Nu har vi äntligen kommit till skott och det blev en...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Nu har vi äntligen kommit till skott och det blev en...

Inlägg av Håkan » fre 12 sep 2008, 21:11

Nubben skrev:Jämförelse med X-35 på LYS 1.34
egenskap HP1030 X-35
LWL' 9,5m 9.12m
depl 3000kg 4300kg
Kryssarea 71m2 74m2
Länsarea 180m2 145m2

Med dessa data tror jag inte att ni får under 1.34 men man kan ju alltid spekulera.
Först glömde jag säga tack så tack Peter...

Där kom svaret...
Med 1,34 gäller det att kryssa i minst 7 knop 35-40 grader mot vinden...
Vad gör J/109? 7,1knop?

God kväll / Håkan
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 09:31
Kontakt:

Re: Nu har vi äntligen kommit till skott och det blev en...

Inlägg av blur » fre 12 sep 2008, 21:35

Jag har inte orkat putta in alla mått i en räknesnurra, men kommer man in runt 3000 kg så skall man nog ha med dessa snabba båtar i en jämförelse. För de som inte har LYS-tal har jag gjort en "lindellare", dvs LYS = ((IRC * 1.25) + 0.02). Jag skulle bli mycket förvånad om man kom in under 1.35 i LYS (första året).

Hårda bud. Men du köpte väl den inte för att det var en LYS-raket :)

X 35 1,34*
SR 33 1.34
Flying Tiger 10 1.35
J/90 1.35
Mumm 30 1.35
SR 33 1.35
Elliott 11 1.36
Thompson 30 1.38
Figaro 2 1.39 (66 m² @ 3.050 kg) + 85 m² spinn
Max Fun 35 1.40 (72 m² @ 3.000 kg)
Henderson 30 1.42
1D35 1.43 (75 m² @ 3.000 kg)
J/125 1.48
Melges 32 1.49

*) "Hans Petterson hevder at sin båt vil seile like bra som X-35 på kryss og seile mye fortere på slør. Lavere vekt og mer seil gjør det mulig. Båten skal plane alt i 6 sekundmeters vind.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Nu har vi äntligen kommit till skott och det blev en...

Inlägg av Håkan » lör 13 sep 2008, 17:57

blur skrev:Jag har inte orkat putta in alla mått i en räknesnurra, men kommer man in runt 3000 kg så skall man nog ha med dessa snabba båtar i en jämförelse. För de som inte har LYS-tal har jag gjort en "lindellare", dvs LYS = ((IRC * 1.25) + 0.02). Jag skulle bli mycket förvånad om man kom in under 1.35 i LYS (första året).

Hårda bud. Men du köpte väl den inte för att det var en LYS-raket :)

*) "Hans Petterson hevder at sin båt vil seile like bra som X-35 på kryss og seile mye fortere på slør. Lavere vekt og mer seil gjør det mulig. Båten skal plane alt i 6 sekundmeters vind.
Vi får väl se...
Sen skall man inte tro allt vad säljaren säger :wink:
Det skall bli intressant att väga båten vid leverans.

Sen köpte vi den inte för att vara LYS-raket, det blir tyvärr kanske tvärtom...

Fast med tanke på erfarenheten eller rättare sagt brist erfarenhet kanske vi kan var med och sänka LYS:et till en rimligare nivå 8)

Som sagt, vi får se.
Det blir förhoppningsvis en rolig båt :P

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

FredrikW
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: lör 02 dec 2006, 18:29

Re: Nu har vi äntligen kommit till skott och det blev en...

Inlägg av FredrikW » lör 13 sep 2008, 18:16

Seglingskänslan i den båten lär bli otrolig. Som jämförelse kan nämnas att vår förra båt Dynamic 35 hade ett storesegel på 34kvm och genua på dryga 30 kvm, vägde 3,1 ton. Den kändes otroligt snabb, men går givetvis inte att jämföra med en 20 år nyare design. Vi kryssade i knappt 7 knop och på undanvindarna gick det undan.

Men med 40kvm+ fathead stor, full bredd hela vägen till akterspegeln och modern djup bulbköl lär ju båten kännas som en Laserjolle på anobola stereoider. Jag tycker det är otroligt kul att ni satsade på en sån båt med tanke på att du prövat ett antal designer tidigare.

Själv hoppas jag nu på att få komma med på den snabbaste trimaranen på sjön just nu, vars huvudsponsor jag/min arbetsgivare nyss sålt en systemlösning till. :lol:
Gillar att segla!

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Nu har vi äntligen kommit till skott och det blev en...

Inlägg av SWE54 » sön 14 sep 2008, 12:11

Håkan skrev:
Nubben skrev:Jämförelse med X-35 på LYS 1.34
egenskap HP1030 X-35
LWL' 9,5m 9.12m
depl 3000kg 4300kg
Kryssarea 71m2 74m2
Länsarea 180m2 145m2

Med dessa data tror jag inte att ni får under 1.34 men man kan ju alltid spekulera.
Först glömde jag säga tack så tack Peter...

Där kom svaret...
Med 1,34 gäller det att kryssa i minst 7 knop 35-40 grader mot vinden...
Vad gör J/109? 7,1knop?

God kväll / Håkan
Tittar man även på segelyta/deplacement så ligger ju HP1030 rätt "bra" till, mycket segel och låg vikt. Det lär gå rätt bra i lättare vind och som tåget på slören. Framför allt så går det ju alltid att segla.
Det blir nog ett ganska högt LYS pga lättvind och undanvindsegensksperna misstänker jag.
Lite som min egen gamla låda...
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Nu har vi äntligen kommit till skott och det blev en...

Inlägg av Håkan » sön 14 sep 2008, 13:16

FredrikW skrev:Seglingskänslan i den båten lär bli otrolig. Som jämförelse kan nämnas att vår förra båt Dynamic 35 hade ett storesegel på 34kvm och genua på dryga 30 kvm, vägde 3,1 ton. Den kändes otroligt snabb, men går givetvis inte att jämföra med en 20 år nyare design. Vi kryssade i knappt 7 knop och på undanvindarna gick det undan.

Men med 40kvm+ fathead stor, full bredd hela vägen till akterspegeln och modern djup bulbköl lär ju båten kännas som en Laserjolle på anobola stereoider. Jag tycker det är otroligt kul att ni satsade på en sån båt med tanke på att du prövat ett antal designer tidigare.

Själv hoppas jag nu på att få komma med på den snabbaste trimaranen på sjön just nu, vars huvudsponsor jag/min arbetsgivare nyss sålt en systemlösning till. :lol:
Dynamic 35 var en tidigare drömbåt
Jag har dock aldrig seglat en...

Anledningen till att vi vågar satsa är nog framförallt att den passar oss perfekt och har ingen konkurrent i dagsläget
En tung och trög båt är aldrig rolig, inte ens på semestern.
När det trivs bäst (+10m/s) kryssar man sällan på semestern... :(
Sen gäller det nog att vara försiktig med vikten, mycket av seglingsegenskaperna sitter nog där...

Lycka till med trimaranseglatsen, hoppas du får prova /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Nu har vi äntligen kommit till skott och det blev en...

Inlägg av Håkan » sön 14 sep 2008, 13:19

SWE54 skrev:
Tittar man även på segelyta/deplacement så ligger ju HP1030 rätt "bra" till, mycket segel och låg vikt. Det lär gå rätt bra i lättare vind och som tåget på slören. Framför allt så går det ju alltid att segla.
Det blir nog ett ganska högt LYS pga lättvind och undanvindsegensksperna misstänker jag.
Lite som min egen gamla låda...
Vi hoppas på ett lättvindsår 2009
Aldrig över 5m/s :P
Förutom på slören då

Drömmen vore:
Lättvindkryss
Hårdvindsläns
Sneda banor utan plattläns
Sol såklart 8)

Ha det /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Chardonnay
Diamantmedlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 23:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Nu har vi äntligen kommit till skott och det blev en...

Inlägg av Chardonnay » tis 16 sep 2008, 09:29

Grattis Håkan!
Tittade på de första ritningarna av HP:n, den som var mindre på båtmässan för 2 år sen, & det verkar som en båt som har allt man vill ha!
Hade varit kul att se en i verkligheten.
/Susanne
/Susanne
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Nu har vi äntligen kommit till skott och det blev en...

Inlägg av Håkan » tis 16 sep 2008, 10:21

Chardonnay skrev:Grattis Håkan!
Tittade på de första ritningarna av HP:n, den som var mindre på båtmässan för 2 år sen, & det verkar som en båt som har allt man vill ha!
Hade varit kul att se en i verkligheten.
/Susanne
Tack, jo vi har ju velat ett tag innan vi slog till.
Kul att ni köpt en Diva 39, vi hade en Diva 399 från -92 tidigare
Nåt säger mig att ni håller på att renovera den, stämmer det?
Vi tyckte mycket om vår gamla Diva, speciellt salongen + sittbrunnen.

Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Chardonnay
Diamantmedlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 23:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Nu har vi äntligen kommit till skott och det blev en...

Inlägg av Chardonnay » tis 16 sep 2008, 10:37

Tack Håkan, nej renovering behövde båten inte, botten är förstärkt & motorn utbytt, riggen är förstärkt + nya spridare från Johnmast.
Men.. du vet det finns ju alltid saker att förbättra. Vi har bytt genua/stor, storskot m block, sytt nya dynor, bytt kylaggregat ( som pajade i somras) ,håller på att byta ut vinscharna, alla linor var för korta?! så de måste bytas en efter en osv osv.
Båten är en riktigt bra segelbåt med komfort, vilket ju var det vi letade efter efter det att vi sålt Bannern. Vi är jättenöjda, hoppas att du blir det också.
Helt ny båt....lyxigt.
/Susanne
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Nu har vi äntligen kommit till skott och det blev en...

Inlägg av Håkan » tis 16 sep 2008, 10:47

Chardonnay skrev: Helt ny båt....lyxigt.
Lyxigt och lyxigt det vet jag inte :roll:
Man får nog vara försiktig med vad man lastar på då det lär påverka seglingsegenskaperna markant skulle jag tro...

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Chardonnay
Diamantmedlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 23:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Nu har vi äntligen kommit till skott och det blev en...

Inlägg av Chardonnay » tis 16 sep 2008, 10:50

Självklart.. menade att det är helt nytt skrov/nya segel/block vinschar/rigg mm ( det tycker jag är lyx!)
Menade inte en massa cruising grejer vill man ha mkt sådant köper man nog inte en HP1030? En bavaria kanske!?
/Susanne
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Nu har vi äntligen kommit till skott och det blev en...

Inlägg av stangen » tor 29 jan 2009, 11:23

Vi vet ju alla hur det gick med HP 1030. Trist trist, men de kan inte ha varit helt fel ute.

Sailingworld har utnämnt Andrews 28 http://www.sylvanayachts.com som bästa båt 2008 (Best Club Racer kategori) och den verkar vara det som HP ville bli tycker jag.

Bild

Bild

Videopresentation
http://link.brightcove.com/services/lin ... 1529426855

LOA: 8.50 m
LWL: 7.85 m
Max. Beam: 3.02 m
Draft: 2.13 m (60 cm med köl upphissad)
Displacement: 1700 Kg
Ballast: 585 Kg
Main sail 30.32 m2
Jib 18.91 m2
Aso 98.94 m2

Sailingworld skriver: http://www.sailingworld.com/sailboats/b ... 67956.html

Många smarta lösningar, stor sittbrunn, bobar för sportig familj, avundsvärt utrymme för motorservice och med roder och kölen upphissbar (vet jag att HP -gänget planerade för) blir den trailerbar och även möjligen gångbar i naturhamnar (kolla filmen där han helt lätt drar upp carbon rodret!), och bra pris, men dollarkursen just nu talar väl emot kan tänka.


Vore även intressant med uppföljning på HP 1030 eländet.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

När man talar om trollen...

Inlägg av T » tor 29 jan 2009, 11:57

.. så verkar dom inte vara helt döda...?
http://www.blocket.se/vi/20042657.htm?ca=11_s
Kanske är det bara en sista dödsryckning...

:o
/T

Nemertina
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 21:10

Re: Nu har vi äntligen kommit till skott och det blev en...

Inlägg av Nemertina » tor 29 jan 2009, 12:54

Tala om trollen ...

annons på blocket idag, samtidigt som konkursen av Simfotech Boat (som ligger (låg?) bakom HP 1030 inleddes i början av januari (http://www.allabolag.se/5567382964/verksamhet). Någon som vågar köpa?

Skriv svar