Det är ju alltid lätt att raljera med teknikfientlighet, leva kvar i det gamla, avstå från tekniska landvinnar etc, men på vilka områden är det egentligen meningsfullt att "förbättra" segelbåtar med modern teknik? Är verkligen nya material (kan vara svårlagade) eller avancerade elektroniska navigationssystem (som stannar om batteriet är tomt) riktigt sunt. Är Lombardini, med kamrem "rätt", eller skall vi ha kvar en rasselkedja som inte går av annat än med huggmejsel?Seawolf skrev:Vi är ganska många som skuvade på bilarna också ända tills bilindustrin började komprimera det hela så man är pantad utan den verkstadshandbok som de inte säljer. Och införde komplexa datasystem i massor som man behöver specialprogram för att ens byta givare till. (Att skaffa sånt är som att tillåta tillverkaren/serviceverksaden att ha en dammsugarslang ner i plånboken.)FredrikW skrev:
Det som ofta förvånar mig är att en typisk båtägare gärna skruvar med båten själv i alla lägen, men familjebilen ska alltid in på service av märkesverkstad.
Jag överväger att skaffa något typ Amazon eller Volvo 240 som pensionärsbil....
Båtar, speciellt de inte alltför nya, tillåter fortfarande oss att göra service och reparationer så länge vi inte går i fällan att skaffa digitala kommunikationssystem, elektronikstyrd insprutning osv. (Enstaka, isolerade mderna apprater är OK så länge de är fristående och kan bytas utan komplikationer med annat ombord)
Eller är det jättebra och i verkligheten viktiga förbättringar som gör segling till en mer attraktiv verksamhet som lockar fler utövare (ger oss fler kompisar)?