Några bilder

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Några bilder

Inlägg av Seglaren » ons 27 aug 2008, 22:58

Kvällssegling på Blacken, Västra Mälaren. Jag och ungarna var på plats i ca 15 min. Grått väder, rätt lite vind, två busiga otåliga barn och så köra båten själv och fota 5 båtar... ja det är lite koka soppa på en spik, men det är i alla fall en anledning att komma ut på sjön :D

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av Håkan » tor 28 aug 2008, 08:07

Hade ingen spinnaker?
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 28 aug 2008, 08:18

Håkan skrev:Hade ingen spinnaker?
Jo Safiren hade det. Den är med bland de övriga bilderna. M 22an är ju ursäktad då den inte har spinnaker. Men det är väl ungefär så det brukar se ut, endast ett fåtal som kör spinnare...
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 09:31
Kontakt:

Inlägg av blur » tor 28 aug 2008, 17:35

Kul med lite bilder, men riktigt fult med vattenmärke rakt över.

Skall du sälja dem till båtägarna, så publicera dem hellre här med lite mindre upplösning (och med diskretade copyright).

Men det är ju bara mina 2c.

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » tor 28 aug 2008, 19:01

Goa bilder!

En sak som förvånar mig är att ni uppe i norr (jaja bor man i skåne är allt norrut :wink: ) ofta har en fet utombordare hängandes på aktern när ni kappseglar :o

Det är ju ett helgerån och borde vara livstidsstraff på sådana saker. Min 5 hk utombordare väger 27 kg och inte f-n låter man en sådan sitta 30 cm utanför aktespegeln om man vill komma först. Och det vill väl alla om man nu orkar släpa sig ut på banan?

Är jag fel ute? :D


/D

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 28 aug 2008, 20:12

blur skrev:Kul med lite bilder, men riktigt fult med vattenmärke rakt över.

Skall du sälja dem till båtägarna, så publicera dem hellre här med lite mindre upplösning (och med diskretade copyright).

Men det är ju bara mina 2c.
Ja det ser inte kul ut men jag har inte fått nån bra idé på hur jag enklast lägger upp dem mm. Nu har jag i alla fall ett makro i Photoshop som skalar ned, lägger in vattenmärke och sparar bilderna. Det blir många klick annars... men visst kan man tänka att man lägger ut några icke förstörda men i mindre format. Men för att publicera dem ex här måste de först läggas ut på annat ställe. Och ja, jag orkar inte pyssla för mycket med det. Samtidigt är det roligt med lite (läs stor) storlek på bilder tycker jag. Tänkte först låta Photoshop skapa nåt webbgalleri men det blev så himla små bilder så jag lade ut dem "manuellt" istället...

Men vi får se, kanske blir det fler bilder och jag kan ju minska ned vattenmärket tex.

Sen borde jag väl justera vitbalans för att få dem att se lite roligare ut, men det får inte ta för mycket tid i anspråk då blir det istället inga bilder alls :roll:
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » tor 28 aug 2008, 20:16

Ravage skrev:Goa bilder!

En sak som förvånar mig är att ni uppe i norr (jaja bor man i skåne är allt norrut :wink: ) ofta har en fet utombordare hängandes på aktern när ni kappseglar :o

Det är ju ett helgerån och borde vara livstidsstraff på sådana saker. Min 5 hk utombordare väger 27 kg och inte f-n låter man en sådan sitta 30 cm utanför aktespegeln om man vill komma först. Och det vill väl alla om man nu orkar släpa sig ut på banan?

Är jag fel ute? :D


/D
Nej, det är helt rätt...:)
Men så är jag ju ex-skåning med...
Är det inte tom en Archimedes som hänger på Expressen?

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 28 aug 2008, 20:35

SWE54 skrev:
Ravage skrev:Goa bilder!

En sak som förvånar mig är att ni uppe i norr (jaja bor man i skåne är allt norrut :wink: ) ofta har en fet utombordare hängandes på aktern när ni kappseglar :o

Det är ju ett helgerån och borde vara livstidsstraff på sådana saker. Min 5 hk utombordare väger 27 kg och inte f-n låter man en sådan sitta 30 cm utanför aktespegeln om man vill komma först. Och det vill väl alla om man nu orkar släpa sig ut på banan?

Är jag fel ute? :D


/D
Nej, det är helt rätt...:)
Men så är jag ju ex-skåning med...
Är det inte tom en Archimedes som hänger på Expressen?
Man kan ju också se det som de träningsseglingar det är. Då kan en snurra på aktern vara ursäktad. Just den Archimedes-pjäsen ser ju riktigt lätt ut, äldre tvåtaktare särskilt så liten var ju ofta ganska lätta.

Men så har vi M22an. Samma där, träningssegling och man vill komma hem innan det blir mörkt, det drar ofta ur på kvällskvisten. Alternativt lossa snurran och lägga inne i båten över kölen (gjorde jag oftast när jag seglade H-båt). Men båten är ju en möbel, kanske vill man inte halka runt med 25 kg järnskrot i onödan med slagmärken som risk?

Naturligtvis vore det bäst att ta bort snurran, men kanske ändå större anledningar för skåningar och annat löst folk runt kusterna :wink: för dt är ju sällan man ser sån här sjögång på Mälaren: http://www.youtube.com/watch?v=0mNAC3Vsk7E och pendelrörelserna är inte lika våldsamma här... men viktigast av allt är nog psykfaktorn ändå, vem vill bli slagen av en seglare med snurra på aktern och den är bra som ursäkt också om det går dåligt :roll:
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » tor 28 aug 2008, 20:41

Hehe...

Det har faktiskt slagit mig att det vore fräckt att bygga en fejk utombordare i kolfiber...bara just för psykfaktorn.


/D.

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Inlägg av matsa » tor 28 aug 2008, 21:07

just det! vem vill bli slagen av en seglare med snurra på aktern???
det är just det som är lite kul. att ha snurran kvar på, och ändå segla ifrån dom jävlarna :twisted:

Skriv svar