Kutterstag - rulle eller inte?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Kutterstag - rulle eller inte?

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 21 feb 2009, 23:45

Pelikanhaken (kallas stagsträckare i Hjertmanskatalogen) Kan lätt öppnas nertill, lite liknade en karbinhake. Först vevar man på ratten så staget blir lite slackt.
Tar jag bort mitt kutterstag svingar jag det sicksack runt stegen i masten.
Övre änden på kutterstaget sitter i ett fäste 40 cm ner från masttoppen i ett fäste som jag tror brukar kallas nyckelhålsfäste. Om man vrider vajern rakt åt sidan kan man trä ur den även upptill och ta bort den. Det är omöjligt att det ska ske av misstag. Har ingen bild på det tyvärr.
Har du både kutterstag och självslående fock bör du absolut lista ut hur det används, det kan inte vara svårt. Är du ute och seglar och vet att det blir hård vind nästa dag sätter du dit staget och kryssfocken. På kryss i trånga leder är det helt suveränt. Även i medvind i trånga leder där man får gippa är det toppen. Även om man tappar lite fart jämfört med genuan så törs man ju segla hela tiden, man har fin sikt på mötande båtar och behöver bara tänka på att styra.
Bilagor
Vagabond, Förliksmått X-fock 011.jpg
X-fock test 012 (Medium).jpg
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Lasse O
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 10:41

Re: Kutterstag - rulle eller inte?

Inlägg av Lasse O » sön 22 feb 2009, 12:13

Vet att detta segel har varit uppe till diskussion tidigare ! men är det någon som har praktisk erfarenhet av detta Gail Sail ?
http://www.bestmarineimports.com/cgi-bi ... 135X362960

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Kutterstag - rulle eller inte?

Inlägg av Segelbo » mån 23 feb 2009, 14:16

cruisaren skrev:Hej Bosse.
Jag vill minnas att vi har haft denna diskussionen förut?! (men jag kör gärna ännu ett varv :D )

Jag tycker att du givit svaret mellan raderna själv.

"Vi har ett löstagbart kutterstag på vår båt och en fin kryssfock. Används sällan, mest av slöhet.".

Sätt nu på en rulle på ditt kutterstag Bosse!

Jag har själv seglat många år med en OE36:a med löstagbart kutterstag med "kulingfock" med pistolhakar. Hur ofta använde jag den? Alldeles för sällan....Varför? Jo, endera började det blåsa när man redan var under färd, och då var det bökigt att börja rigga kutterstag och röja fram den undanstuvade kutterfocken. Eller så brallade det redan när vi skulle sticka "men vi skall ju bara xx Nm och då kan vi ju istället rulla in den genua vi har".

Enda egentliga nackdelen jag ser i ditt fall är att det blir bökigt att kryssa med den stora genuan med kutterrulle, men handen på hjärtat, hur ofta kryssar du? Pratar vi ekonomi så är det självklart ett hugg i plånboken att köpa ett rullsystem till, men jag tror å andra sidan att du kan hitta en mycket bra begagnad hårdvindsfock att sätta som kutter.

Att köra utomskärs långa sträckor och veta att man vid en vindökning kan rulla in genuan och rulla ut kuttern måste vara fantastiskt, i synnerhet shorthanded. Ingen springande på däck, och alltid rätt segel ute, utan att behöva köra inrullat. Måste vara "the final offshore solution" värdigt den fina långfärdsskuta du har. En kompis jag har köpte en OE32:a och utrustande denna för långfärd. Han tog steget fullt ut och satte en fullgenua på peke, en fock i stäven och en stormfock på kutter. Samtliga på rulle. Var helnöjd.

Ps. Såg mysigt ut när du angjorde Köringön 24/1. Ingen trängsel i hamnen... (vi var på sjukvårdsutbildning på SSTC, dock tyvärr med färja :oops: ).

//Niklas S
Tack för kloka synpunkter, Niklas och alla andra. Jaså, Niklas, du var också på Käringön i januari. Ja det var en fin dag. Härlig segling i ostliga vindar upp. Njöt trots duggregnet. Tilläggningen var väl inte den elegantaste jag gjort, men man får göra så gott man kan när man är ensam. Gott om plats var det ju verkligen...

Får väl se hur jag gör - har fortfarande kvar mitt kutterstag och fock med pistolhakar. Måste i alla fall skärpa mig och använda den litet, innan jag bestämmer mig för hur det känns...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Kutterstag - rulle eller inte?

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 23 feb 2009, 15:12

Innan jag beställde fockkapellet så var det en hel del bök med att ta fram seglet, sätta kutterstaget och seglet och hittar bra inställningar på rigg o akterstag. Kom efter ett tag på att jag kunde ha genuans segelpåse som nödkapell till focken, och därmed kunde både focken och kutterstaget vara satta (litsat heter det väl ang focken) hela tiden. Och sen dess sitter staget där permanent och focken används mer än genuan, ofta seglar jag med bägge.

En nackdel med två fasta rullförstag som man kanske inte tänker på är att det blir snudd på omöjligt att få lagom spänn på de bägge förstagen vid olika förhållanden. Om jag kryssar med enbart genuan kan jag släppa litet på kutterstagets spännratt och sen tajta åt akterstagets hanfot, då får jag ju bra spänn i genuans stag. Är bägge förstagen låsta i en längd är det typ omöjligt att få riktigt hårt spänn i bägge två. Min båt hade dubbla förstag redan från början, det var ganska kass, rullen satt innerst, så det yttre gick inte att använda annat än på plattläns, det blev aldrig av en enda gång. Att med akterstaget sträcka så hårt att bägge förstagen blir riktigt hårt spända samtidigt går knappast. Ska man ha rulle på kutterstaget borde man även ha möjlighet att sträcka kutterstaget med en spännratt, det kanske går bra även om det sitter en rulle där, det kanske finns nån liten smart justeranordning? Att få en vettig längd på bägge stagen med enbart byten av olika långa bleck är nog omöjligt. Och den sista finjusteringen handlar väl om typ 0,2 mm.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Kutterstag - rulle eller inte?

Inlägg av Segelbo » mån 23 feb 2009, 15:20

Jag är litet avundsjuk på din selftackerskena, Håkan. Vet dock inte om vår Malö egentligen är rätt båt för det. När jag frågade någon kille på varvet sa han att de bara hade levererat någon enstaka båt med det under årens lopp...
Snart skall jag ut och segla med kutterfocken. Börjar bli seglingssugen nu. Låg hela lördagen och halva söndagen och filade upp alla hålen för varmluftslangen till rätt dimension för att passa till den nya värmaren. Har ont i ryggen, ont i låren, träningsvärk i armarna, fula skrapmärken på alla knogar och alla fula ord jag kunde tog slut redan på lördag eftermiddag, men varmt och gott är det i båten...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kutterstag - rulle eller inte?

Inlägg av Anders S » mån 23 feb 2009, 20:48

Det skall nog gå att få stil på två stag med vantskruv på båda stagen, eller åtminstone det ena (ifall man har en vantskruvfri rulle).

Däremot ansluter jag mig nog till Guitars linje, att ha det inre förstaget på vanligt sätt och med stollesäkra pistolhakar på kulingfocken. Det finns två sätt att se på saken - har man som Guitar blir kryssfocken just en kryssfock, det inre förstaget sitter ju där det ordinarie staget suttit om man inte haft peke. En sådan fock blir stor nog att vara duglig till vardags, speciellt om man har en genua till de riktigt lugna dagarna.

På min båt sitter det inre förstaget dels på andra spridarparet, dels vid 60% av måttet till stäven. Sedan stöttas det av två backstag - mycket stabilt. Med så liten inre förtriangel kan man inte räkna med att focken blir duglig annat än i kuling. Däremot kan man få fördelen av spalt med en liten fock tillsammans med en hårt revad stor och på det sättet få litet extra kryssförmåga och balans i båten, om det nu inte (gud förbjude) blåser +30 m/s.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Kutterstag - rulle eller inte?

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 24 feb 2009, 01:54

Segelbo skrev:Jag är litet avundsjuk på din selftackerskena, Håkan. Vet dock inte om vår Malö egentligen är rätt båt för det. När jag frågade någon kille på varvet sa han att de bara hade levererat någon enstaka båt med det under årens lopp...
Snart skall jag ut och segla med kutterfocken. Börjar bli seglingssugen nu. Låg hela lördagen och halva söndagen och filade upp alla hålen för varmluftslangen till rätt dimension för att passa till den nya värmaren. Har ont i ryggen, ont i låren, träningsvärk i armarna, fula skrapmärken på alla knogar och alla fula ord jag kunde tog slut redan på lördag eftermiddag, men varmt och gott är det i båten...
Har du masthead eller svepta spridare? Med svepta spridare kan man ju ha en 105 % fock det ska ju vara väldigt effektivt. Och lätt att slå med även utan skena när man övat några ggr. Fast ni kanske har lika mastheadrigg som jag har...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Kutterstag - rulle eller inte?

Inlägg av Segelbo » tis 24 feb 2009, 07:29

Vi har mastheadrigg och raka spridare och fästet för kutterstaget sitter en bit in på fördäck, kommer inte ihåg hur långt, men det är ingen lång bit alls.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Kutterstag - rulle eller inte?

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 24 feb 2009, 09:51

Då kan ni nog segla i svag halvvind och även kryssa med bägge seglen.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Benke01
Platinamedlem
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 13:51
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Kutterstag - rulle eller inte?

Inlägg av Benke01 » tis 24 feb 2009, 10:06

Hej

Jag har dubblar stag och dubbla furlexar på min revenge33. Funkar alldeles utmärkt. Riggen är partiel.

Det är väldigt behagligt o enkelt att byta segel. Nackdelen är väl att kryssa med genuan, men eftersom jag har en Gliderfock med ganska bra yta, så blir kryssandet med med just focken.

Med lite strumpor på blir det ganska snyggt dessutom..

///Bengt
740.JPG

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Kutterstag - rulle eller inte?

Inlägg av styrman » tis 24 feb 2009, 10:52

Segelbo skrev:Jag är litet avundsjuk på din selftackerskena, Håkan. Vet dock inte om vår Malö egentligen är rätt båt för det. När jag frågade någon kille på varvet sa han att de bara hade levererat någon enstaka båt med det under årens lopp...
Då har jag en av dom...
Bilagor
P1040807 (Small).JPG
Peter
S/Y Calypso

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Kutterstag - rulle eller inte?

Inlägg av Segelbo » tis 24 feb 2009, 11:04

Se där, vad kul! Är din båt en 89:a? Jag trodde att tillverkningen av 40H lades ned -86 någongång...?

Hur upplever du att det fungerar med självslående på din båt? Har du den självslående på ett kutterstag eller på det ordinarie förstaget?
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Kutterstag - rulle eller inte?

Inlägg av styrman » tis 24 feb 2009, 22:48

Segelbo skrev:Se där, vad kul! Är din båt en 89:a? Jag trodde att tillverkningen av 40H lades ned -86 någongång...?
Jag har lite dålig med historik men båten var klar för sjösättning av båtbyggare 1989. Skrovet och däcket kan ju vara 1986???
Jag skall ta reda på lite mer.
Segelbo skrev:Hur upplever du att det fungerar med självslående på din båt? Har du den självslående på ett kutterstag eller på det ordinarie förstaget?
Jag har inte sett någon 40H med inplastad skena på däck förut men jag tror detta var beställt från början.
Självslående på kutterstag med pistolhakar och jag har inte provat det än men är jättesugen nu (köpte båten juni-08).
Kutterstaget sitter på däck, relativt långt fram och sen furlex med genua på framskjutet stävbeslag mellan peket och stävnosen.
Återkommer efter test. Som någon annan sa, 6 veckor till sjösättning...
Peter
S/Y Calypso

Skriv svar