Åldrande kylkompressor...?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 24 aug 2008, 11:30

Det finns väl bara tre möjligheter till fel: motorn börjar tröttna, trycket har minskat i systemet (kylmediet har läckt ut i skarvkopplingarna, en skadad ledning, eller läcka i kondensorn pga korrosion pga damm och fukt) eller så har något hänt med sensorn eller elektroniken i kontrollenheten.

Min kyl nekade att starta i våras, och det visade sig att det var frågan om ett läckage, efter 12 år. Min var en så gammal modell att den var laddad med freon, så någon reparation var inte aktuell (den hade också rent allmänt den kritiska åldern inne).

För att ladda en nyare kyl krävs att en kyltekniker hjälper till, det är inte bara att trycka i, utan man skall också tömma. På vår typ av anläggning finns inga luftnings/evakueringsventiler så man behöver speciella apparater för att fylla upp - det räcker inte med en "fulfyll-flaska" om man nu kan få tag i en sådan.
Anders S

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » sön 24 aug 2008, 14:00

När vi ändå pratar om kyl ,så är min fråga varför använder man int kylskåp i segelbåtar?? har funderat på att byta i min båt , när man tänker för o nsckdelsr kommer i varje fall jag fram till att ett skåp är mer praktiskt än en box.
Om man oroar sig för lutning så är det ju ganska bra lås på dörrarna
det är lättare att hitta i dem , så vad är egentliga skälet till dessa boxar
//Johan

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » sön 24 aug 2008, 14:01

När vi ändå pratar om kyl ,så är min fråga varför använder man int kylskåp i segelbåtar?? har funderat på att byta i min båt , när man tänker för o nsckdelsr kommer i varje fall jag fram till att ett skåp är mer praktiskt än en box.
Om man oroar sig för lutning så är det ju ganska bra lås på dörrarna
det är lättare att hitta i dem , så vad är egentliga skälet till dessa boxar
//Johan

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 24 aug 2008, 15:33

Kylskåp finns i en del segelbåtar, oftast sådana som har pentryt längs ena skrovsidan - det behövs plats för dörr och användare. Instämmer i att åtkomligheten är bättre i ett skåp än en box.

Boxens fördelar ligger i att den håller kylan väl även om tätningar osv skulle vara lite dåliga, och är toppmatad - kan "gömmas undan". Och det är hemskt att leta reda på densista kalla ölen - men värt det!

Om ursprungsfrågan skulle så förstår jag det som att kylen är ca 10 år - då är det nog dax att byta, det brukar vara så länge som en kyl hänger med.

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 24 aug 2008, 15:36

Man brukar anse att boxar håller kylan bättre ("kylan rinner neråt") men med en bra fyllningsgrad i kylskåpet blir det bara helt liten skillnad.

Sedan kan figursy boxar på litet udda ställen och ta vara på utrymmet litet bättre. Kylskåp kan ju inte lika lätt vara sneda, rundade och instoppade under bänkytor utan en åtkomlig vägg. Det är nog det stora skälet, åtminstone i segelbåtar.
Anders S

Wahoka
Erfaren medlem

Inlägg av Wahoka » sön 24 aug 2008, 16:27

Mer än 10 år bör den absolut klara, be en kyltekniker titta på den de kan det nog vara värt.
Våran Danfoss kompressor är 20 år och spinner som en katt och kyler bra den är tyvärr laddad med freon R12 så den går ej att fylla på längre men din lär nog vara fylld med det nyare mediet R134 det står på kompressorn vilket det är.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 24 aug 2008, 18:09

Wahoka skrev:Mer än 10 år bör den absolut klara, be en kyltekniker titta på den de kan det nog vara värt.
Våran Danfoss kompressor är 20 år och spinner som en katt och kyler bra den är tyvärr laddad med freon R12 så den går ej att fylla på längre men din lär nog vara fylld med det nyare mediet R134 det står på kompressorn vilket det är.
En annan bild (än min) som mycket väl kan vara helt riktig. Själv resonerar jag så här:
- de flesta kylmaskiner håller ca 10 år. Hemmakylskåp är konstruerade för att klara iaf 10 år, men sedan faller de snabbt. (vilket inte hindrar att det står betydligt äldre, fungerande apparater i stugorna).
- kompressorkylmaskiner fungerar bäst om de alltid är igång. Det är de inte på båtar.
- kyltekniker och andra kvalificerade kostar, bara att ta dem till båten och en titt osv brukar kosta en del. En reparation / påfyllning - hur länge varar den?

Det stora värdet i att reparera ligger i att man kan skjuta upp det oundvikliga ytterligare en tid.

Diskussionen har lite av torrsim över sig - hur illa låter det?

För egen del har jag också en äldre kylbox, och ber varje år en liten bön: ett år till, tack! Någon vår kommer jag dock att få ett obehagligt uppdrag. Då ... är det lätt att fundera på att bygga om pentryt helt ...

/J

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 24 aug 2008, 21:29

En kompressor i en båtkyl ska inte vara utsliten efter 10 år, det är inte så många drifttimmar per år. Mest sannolika fel är kylmediet läckt. Många start/stopp pekar i den riktningen. Sen kan det naturligtvis vara fel på motor eller elektronik men som sagt, troligen läckage. Kolla på kompressorn vad det är för kylmedia, är det freon tex R12 så är det troligen ganska kört. Är det inte freon, kan det vara ide att ta ut en kyltekniker.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 25 aug 2008, 07:47

Anders S skrev:Man brukar anse att boxar håller kylan bättre ("kylan rinner neråt") men med en bra fyllningsgrad i kylskåpet blir det bara helt liten skillnad.

Sedan kan figursy boxar på litet udda ställen och ta vara på utrymmet litet bättre. Kylskåp kan ju inte lika lätt vara sneda, rundade och instoppade under bänkytor utan en åtkomlig vägg. Det är nog det stora skälet, åtminstone i segelbåtar.
Vi har skåp. Med bra tätningar och (justerbart) dörrlås är nog tätheten inga större problem.
Däremot "tömmer" man ju ut all kalluft varje gång man öppnar. Vilket tydligt märks på benen när man en het sommardag hukar sig i shorts framför skåpet för att ta ut något. Jädrar vad kallt om benen det blir.

Så, så länge man inte öppnar titt och tätt och gör det man skall snabbt är nog skåp ok.
Framför allt är ju överskådligheten större och man får ju fram det man skall ha snabbt.
Att rota runt i djupa boxar och behöva lyfta upp en massa prylar för att komma åt det som är underst är ju ingen höjdare. Dessutom dödar man ofta dyrbar bänkyta.

Får jag välja blir det skåp igen.

Morgan
Rookie

Kylkompressor

Inlägg av Morgan » mån 25 aug 2008, 07:59

Hej!
Om du har köldmediumbrist i systemet så blir kompressorn mycket varm (het) efter att ha gått någon timma. Startar inte kompressorn alls är det ett elfel, termostat eller elfel i kompressorn. Det finns ingen lågtyckspressostat som bryter vid lågt köldmedietryck. Kontrollera om du har spänning fram till kompressorn.

Mvh
Morgan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 25 aug 2008, 08:02

Eilean skrev:
Får jag välja blir det skåp igen.
A och O när det gäller skåp (alla kylar) är att inte ha luft i det som cirkulerar då man öppnar. Instängd luft är OK. Så lådor med lock och gärna välfyllt gäller.
Anders S

Skriv svar