Väderprognoser

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mats Brage
Diamantmedlem

Väderprognoser

Inlägg av Mats Brage » fre 15 aug 2008, 22:04

Hej,

efter de senaste veckornas väder här på ostkusten har jag funderat på hur det kan komma sig att väder prognoserna skiljer sig så mycket åt.

Jag har använt tre olika varianter, SMHI, Foreca och WindGuru

Jag vet att WindGuru använder sig av två olika modeller, GFS och WRF 27km, men inte vad de andra använder sig av.

Jag tycker mig ha upplevt att SMHI:s prognos alltid är ngt i överkant när det blir mer än 5 m/s, att Forecas missar ofta variationen i vindarna (vindbyar), och att WindGuru är lite varierande kvalité, men att funktionen med bas vind och vindbyar är bra och överskådlig.

Är det ngn som har tips om bra vädersiter, som ni följt upp prognos mot utfall, och som stämmer bra lokalt.

Hälsningar
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Väderprognoser

Inlägg av Seglaren » fre 15 aug 2008, 22:16

Mats Brage skrev:
Är det ngn som har tips om bra vädersiter, som ni följt upp prognos mot utfall, och som stämmer bra lokalt.

Hälsningar
Inte seriöst följt upp men jag och några bekanta tycker den här är bra: www.yr.no
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 16 aug 2008, 08:00

Danska vädret (DMI) fungerar bra i sydsverige, tycker jag.

Vill man vara spetsig kan man påpeka att precis som meteorologen påpekar att "det kommer att bli regnigt i morgon!" när det regnar i Mälardalen och Stockholm, så är DMI:S världsbild centrerad runt Jylland och Köpenhamn :-)
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 16 aug 2008, 12:26

Det blir ofta problem när ett L eller H centrum passerar, svårt att förutse hur vindskiftningarna egentligen kommer och det kan uppstå lokala fenomen ovanpå det.
Har ju följt vädret inför Tjörn Runt nu ett tag och det har varit precis alla vindriktningar förutspådda på ett antal olika tjänster.
Stabilare förhållanden stämmer ju mycket bättre.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 18 aug 2008, 08:45

Jag hade ett långt telefonsamtal med en metereolog på SMHI i slutet på juni. Ett samtal som egentligen initierades av att diametralt motsatta prognoser på nätets landprognose (5-dygns) och kust- respektive sjöväderprognoserna. Den ena sa SV vridande till NV, den andra sa O vridande till SV. Dessutom kunde man på morgonen läsa att landprognosen var uppdaterad på kvällen samma dag... Snacka om framförhållning!
Jag fick en förklaring till skillnaderna men det intressanta var att, eftersom jag seglar, gav han mig rådet att INTE lita på SMHI när det gäller vindar i andra prognoser än 24-timmars kust- och sjöväder och heller inte på vindarna i landprognosen. (Undrar om han har goda relationer med sin arbetsgivare?)
Landprognosen på deras hemsida är helt datorframtagen och kan därmed ibland vara helt uppåt väggarna. Evnetuella vansinnigheter kollas inte manuellt.
Kust- och sjöväderprognoserna är iofs ochså datorframtagna men ses över manuellt av en metereolog och har därmed långt högre träffsäkerhet i upp till 24 tim.

Av ekonomiska skäl har SMHI idag inte råda att köpa väderdata av högsta kvalitet utan man förlitar sig på data baserade på en spridning mellan mätpunkterna till lands på ca 30 km om jag minns rätt.
Andra spågubbar med större plånböcker köper dyrare data med en spridning på under 15 km.
Detta lär märkas tydligast på prognosticeraingen av s.k. 5B-lågtryck, sådan som finns över norra Tyskland/Polen och plötsligt och hastigt kan svänga norrut över havet samtidigt som de fördjupas snabbt. Dessa lågryck är litet av Östersjöseglarens skräck. Dessa lågtryck kan man knappast förutse idag enligt denne man.

SMHI förhandlar med leverantörer på väderdata och man hoppas på att under 2009 kunna ha råd att köpa in en högre kvalitet av data och därmed dels få något större noggrannhet på dygnsprognoserna. Men framför allt, få en hygglig träffsäkerhet på 3 respektive 5 dygnprognoserna. Något man alltså enligt dem själva inte klarar idag.

Denne man gav mig också rådet att använda mig av följande källor för högsta tillförlitlighet på 3-5 dygn:
Danska DMI (funkar ju inte för Östersjön), tyska DWD (Deutsche Wetterdienst), wetteronline/weatheronline eller tyska Wetterzentrale. WindGuru har också goda källdata, men då skall man använda sig av deras betaltjänst. De gratisprognoser som ligger på nätet är för gamla för att vara större värde.
Dessa institut är användare av data med högsta tillgängliga noggrannhet och upplösning. Alla använder sig av liknande modeller för att prognosticera vädret och det som skiljer dem åt är meterologens manuella interpretion av vad datorerna föreslår.

Själv har jag under flera år nu använd mig av DWD som "huvudkälla" för storvädret ut till havs. Med reservation för att prognosområdena är väl stora och att lokala variationer kan bli oväntade har jag den bestämda uppfattningen att de är de mest tillförlitliga.
Och när man lärt sig deras språkbruk får man också en god fingervisning om hur tillförlitlig prognosen är.
En annan fördel är att de anger byvindstyrkor utöver medelvind. Vilket ibland kan ge en känslan av att de tenderar att att överdriva vindstyrkorna.
DWD få man in via nätet (www.dwd.de), eller som RTTY via en dator med väderfaxprogram, eller via NASA Weatherman.

En anna källa jag brukar kika på om jag är uppkopplad är BBC weather med sina "Atlantic Pressure Charts" som är överskådliga med lufttrycksprognoser för 5 dygn. http://www.bbc.co.uk/weather/coast/pressure/

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 18 aug 2008, 08:58

Att SMHI stämmer "sämst" tycker nog ganska många, och nu vet vi även varför kanske...?
DMI har lite låg "upplösning" för min smak men deras information i övrigt är bra.
Använder mig nästan uteslutande av grib-filer numera, mest från grib.us.
Med deras mjukvara kan man även få ner regnprognoser och då har man ju vad man behöver.
Har även kollat lite på YR.no.
Jo jag brukar hålla ett getöga på den här med:
http://www.ecmwf.int/products/forecasts ... uv850_z500
Man kan få en överblick och tom se på lite längre sikt om än något osäkert förstås.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 18 aug 2008, 12:18

Eilean skrev:Jag hade ett långt telefonsamtal med en metereolog på SMHI i slutet på juni. Ett samtal som egentligen initierades av att diametralt motsatta prognoser på nätets landprognose (5-dygns) och kust- respektive sjöväderprognoserna. Den ena sa SV vridande till NV, den andra sa O vridande till SV. Dessutom kunde man på morgonen läsa att landprognosen var uppdaterad på kvällen samma dag... Snacka om framförhållning!
Jag fick en förklaring till skillnaderna men det intressanta var att ...
Aha, jag såg detsamma, och har under sommaren försökt använda både land- och Kustväderprognoserna - velket inte gått så bra. Ofta stor skillnad!
(för valda delar av besättningen är antalet soltimmar av väsentlig betydelse, denna info fås enbart på landprognosen).

Tack Gunnar!

/J

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 18 aug 2008, 14:11

Alla meteorologer brukar inleda sina föredrag med "allt väder är lokalt". Alltså känner man till hur varm/kallfronter rör sig och vet hur det brukar påverka lokalt så kan man få en god bild av kommande väder. Det ligger ofta en hel del i vad "di gamle" säger på orten.
Bra väderkartor finns bla på wettwer3.de
Ombord är Nasas Weatherman bra, ingen dator som ska startas upp, bara att läsa direkt. Även "Wetter Info Box" är mycket vettiga, de samlar upp väderinfo/faxkartor/navtex som sen förs över via USB till datorn. Här finns en del tänkbara julklappar: www.busse-yachtshop.de/empfaenger2.html

EDIT: Glöm inte att hålla koll på åsk-trackerna

asdsj
Platinamedlem

Inlägg av asdsj » mån 18 aug 2008, 20:57

Jag fick ett tips från en kompis på www.theyr.net. Denna är dock en betaltjänst, men till en rimlig kostnad.
Hans erfarenhet av deras prognoser är mycket goda. Han säger att man kan ställa klockan efter dem.
Skall prova själv. Man kan testa gratis i två veckor.

Mats Brage
Diamantmedlem

WindGuru

Inlägg av Mats Brage » tis 19 aug 2008, 21:29

Hej,

Många intressanta svar på min fråga. Har roat mig efter att jag tog upp ämnet här att jämföra Windgur med SMHI, och måste säga att betaltjänsten, som inte var speciellt dyr, tycker jag var väl investerade pengar. Framförallt i förhållande till att förlita sig på de i mitt tycke alltför osäkra prognoserna från SMHI.

Visst är det en större osäkerhet med längre tids prognoser, men jag tycker ändå att WindGuru har fungerat bra.

En nackdel som jag kan se är att urvalet av observations/prognospunkter är relativt begränsat.

Eftersom jag inte har mobilt bredband i båten kommer SMHI fortfarande vara en huvudkälla, men inför seglingen och definitivt vid helgseglingar/några dagars tur kommer jag att förlita mig mer på betaltjänsten än SMHI.
Scanner 391 nr 142

Mahogny
Guldmedlem

Inlägg av Mahogny » ons 20 aug 2008, 07:22

Min åsikt om SMHI är att dom klarar prognoserna under stabila högtrycksperioder och möjligen då lågtrycken kommer på sina normala banor från Atlanten. Men som det har varit denna augusti är det knepigare. 5-dygnsprognoser stämmer dåligt, 3-dygns lite bättre och 1-dygns hyggligt bra. I alla fall om man ser över större områden, går man ner på lokal nivå kan det ändå slå rätt fel.
Sedan tycker jag att det är synd och skam att vi, i vårt land med långa kuststräckor och många båtfarare, inte kan få bättre väderprognoser för våra skattepengar utan måste söka hos grannländer och/eller betaltjänster.

Jens K
Platinamedlem

Re: WindGuru

Inlägg av Jens K » tor 28 aug 2008, 14:16

Mats Brage skrev:Hej,

En nackdel som jag kan se är att urvalet av observations/prognospunkter är relativt begränsat.
Men visst kan du definiera upp egna prognospunkter med lat/long?

Eftersom jag inte har mobilt bredband i båten kommer SMHI fortfarande vara en huvudkälla, men inför seglingen och definitivt vid helgseglingar/några dagars tur kommer jag att förlita mig mer på betaltjänsten än SMHI.
windguru finns för Wap-telefoner. Den är lite så flexibel och man får vänja sig vid att vindhastigheten är i knop, men annars innehåller den samma data som webversionen.

Själv har jag flera säsonger även använt wap.vader.se som har tredyngdprognoser som jag tycker är bra. De innehåller även regnrisk samt förväntade byvindar om dessa överstiger 15m/s eller nåt sånt.

LadyAnnila
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av LadyAnnila » fre 29 aug 2008, 09:08

asdsj skrev:Jag fick ett tips från en kompis på www.theyr.net. Denna är dock en betaltjänst, men till en rimlig kostnad.
Hans erfarenhet av deras prognoser är mycket goda. Han säger att man kan ställa klockan efter dem.
Skall prova själv. Man kan testa gratis i två veckor.
Vi har använt oss av theyr.net i 2 år nu. Ytterst sällan som de missar. Klart värt abonnemangspengarna.

Kenta
Platinamedlem

US Grib-filer

Inlägg av Kenta » mån 01 sep 2008, 12:13

Hej alla kloka människor!

Nu har jag lyckats ta hem Gribb-filer med Ugrib.
Jag förstår vindriktningen och tror mig förstå att en hel flagga betyder 10 knop=5m/s och att en halv flagga är motsvarar hälften.

Men vindpilarna har också olika färger: Blå, Ljusgrön och Mörkgrön. Har dessa färger något med vindstyrkan att göra, som ex. Forecas vindkartor.
Jag hittar ingen förklaring på dessa färger.

MVH
Kenta

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 01 sep 2008, 14:26

Det går att få GRIB filer via mail från saildocs. Det kostar inget.
Skicka ett tomt mail till: gribinfo@saildocs.com
så kommer det instruktioner.
Jag har skickat följande till query@saildocs.com:
send gfs:52N,60N,0E,20E|1,1|6,12..72|PRESS,WIND,SEATMP

Det gör att jag vare morgon, automatiskt,får en GRIB-fil på ca 15kb.
Man kan kolla på väderdata i de flesta sjökortsprogram. Man behöver inte sjökort, bakgrundskartan duger. Är datorn kopplad till gps/plotter kan jag se min position och wp om jag har fört över dem.

Ännu bättre blir det när man kan se GRIB-filerna i iPhone!
--
DWD som sänder på kortvåg och som NASA Weatherman visar som text sänder också data som kan visas på samma sätt som GRIB. Kräver speciella program (JVComm32 eller Digital Atmosphere)

Skriv svar