Rorkult eller rattstyrning?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 130
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Rorkult eller rattstyrning?

Inlägg av Göran A » fre 08 aug 2008, 11:09

Hej!
Jag har enbart haft båtar med rorkult, men tänkte byta till en 32 fotare. De flesta av modellen har rattstyrning (mindre ratt), men finns även med rorkult. Vad tycker ni som seglar med ratt?

Nackdelar jag kan tänka mig:
Tar plats i sittbrunnen (framförallt när man ligger i hamn)
Seglingskänslan?
Vad händer om drivningen mellar ratt och roder går sönder?

Fördelar:
Bättre kontroll vid hamnmanöver?
Man kan sitta i mitten av båten, dvs behöver inte byta sida var gång man slår.
Rorsman och besättning är mindre ivägen för varandra.
Kompass och GPS kommer mycket närmare rorsman (om han också är navigatör)
Lämnar man över styrningen till någon mindre van är det kanske lättare med ratt, speciellt vid backmanöver.

Tacksam för åsikter från er som seglar med ratt.

Hälsningar

Göran A

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 310
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » fre 08 aug 2008, 11:15

Att sitta mitt i båten och styra med ratt på kryss är knappast något man gör. Man sitter normalt på sidan för att se telltalesen på förseglet.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » fre 08 aug 2008, 11:22

Dina + och - är väl valda och stämmer i mycket. Jag har mest seglat rorkult, har nu ratt: för en 32 ft skulle jag tveklöst välja rorkult, mest för känslan.

En del är svårfångat, rattstyrning kan vara med wire, kedja eller stänger - som alla ger olika känsla och egenskaper.

En vettigt gjord rattinstallation ger möjlighet till nödstyrning vid hjärtstocken. Inte alltid möjligt, men en funktion jag inte hade velat vara utan.

Ett plus till för rorkult är att man alltid vet roderläget. Alla vet det.

Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Inlägg av Mahogny » fre 08 aug 2008, 11:38

Jag vill inte påstå att det är lättare att hantera en ratt vid trånga hamnmanövrar, snarare tvärt om. Det kan bli ett väldigt vevande ibland och det är inte alltid lätt i stressade ögonblick att ha koll på hur rodret egentligen står. Och helt klart försvinner en del av roderkänslan med ratt, speciellt under lugna förhållanden.
En fördel med ratt är att den (oftast) enkelt kan låsas ifall man behöver springa ifrån eller annars vill slippa hålla i ratten ett tag. Jag tycker också att det är mindre tröttande för kroppen att veva med ratten istället för rorkulten om det går lite sjö.

scampimicke
Silvermedlem
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 11:57

Rorkult

Inlägg av scampimicke » fre 08 aug 2008, 12:17

Rorkult för känslan och få en bättre och större sittbrunn i hamn.

Tänk på att havskappseglings båtar har rattstyrning men shorthandelbåtar har rorkult (open båtar).

Har hört at havskappseglingsbåtar har det på grund av IRC ger bättre mätetal för rattstyrning på båtar över 36fot.

Så logiskt så borde familje båtar ha rorkult som shorthandelbåtar på grund av enklar att segla med lite besättning med rorkult.

MVH
Micke

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » fre 08 aug 2008, 12:34

Så är det, med en rorkultförlängare kan man sitta framför skotbänken och även sköta focktrim och andra trimfunktioner.
Svårt när det är ratt.

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Inlägg av friseglarn » fre 08 aug 2008, 12:47

rorkult bäst tycker jag. Om man har problem att "hålla emot" (som en del rattälskare använder som argument) kan man alltid med lina eller hackbräde få lite hjälp att hålla rorkulten. Lätt att ordna självstyrning med rorkult, det använder jag så snart det behövs. Tror inte det är så lätt med ratt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11411
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 08 aug 2008, 12:49

Jag har haft båda (eller snarare, endera) i många år och man vänjer sig vid ratt. Men känslan i en lagom lång rorkult är oslagbar, och även en riktigt bra rattstyrning blir aldrig lika känslig.

Ratt är av värde framförallt när man inte kan ha rorkult, till exempel i en mittsittbrunn eller om man har en ketch - eller när roderkrafterna är så stora att man inte orkar annars. Baksida är att en bra autopilot för rattstyrning blir dyr, och en rimlig AP för rorkult blir enklare att installera och sannolikt fungerar bättre. Ratt kan både ta plats och spara plats - de beror på sittbrunnen. Många anser ratt vara 'noblare' - giltigt skäl för den som ser det så.

Angående möjligheten till extra styrning på ratt - javisst, måste till. Men tänk på att rorkultsbåten redan har den idiotsäkra, robusta lösningen som man tar till som sista utväg på rattbåtar. Nödstyrning (på roderaxeln) är inget krav på rorkultsbåtar vid havskappsegling, men ett krav på alla rattbåtar.

Jag hade valt rorkult utan att tveka, om allt annat är likvärdigt.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » fre 08 aug 2008, 12:50

Har man svårt att hålla emot så har man andra problem...:)
Man lutar troligen för mycket och borde trimma om i stället.
Man ska inte ha stort rodertryck om man kan undvika det.
Halvvindar är ju svårt men annars ska det gå att få bort det mesta.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11411
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 08 aug 2008, 13:00

SWE54 skrev:Har man svårt att hålla emot så har man andra problem...:)
Man lutar troligen för mycket och borde trimma om i stället.
Man ska inte ha stort rodertryck om man kan undvika det.
Halvvindar är ju svårt men annars ska det gå att få bort det mesta.
Det finns ju ett giltigt skäl, och det är stort roder och hög fart. Att hålla emot en 'vildströmning' eller ge rejält roderutslag för manöver orkar man bara till en viss gräns. Men jag talar inte om en 32-fotare... :-)
Anders S

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » fre 08 aug 2008, 13:04

Nej det finns såklart en övre gräns, men kanske det är vikten mer än själva storleken?
Man seglar ju tex Open 60 med rorkult, jo det finns rattar med, och dom går ju både fort och har hyffsad segelyta..:)
Jag skulle nog inte vilja ha en 50 ft cruiser med rorkult iof, men då är ju känslan redan borta så då kvittar det väl ändå.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11411
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 08 aug 2008, 13:14

SWE54 skrev:Nej det finns såklart en övre gräns, men kanske det är vikten mer än själva storleken?
Man seglar ju tex Open 60 med rorkult, jo det finns rattar med, och dom går ju både fort och har hyffsad segelyta..:)
Jag skulle nog inte vilja ha en 50 ft cruiser med rorkult iof, men då är ju känslan redan borta så då kvittar det väl ändå.
Det tror jag inte är ett problem, bara rorkulten är lång nog. Blir rorkulten t ex två meter lång blir man stark. Att en sådan också rensar cruisingsittbrunnen på knäskålar i varje vändning är nog ett starkt skäl att ha ratt.

Annars brukar man räkna roderkrafter på roderyta, max rodervinkel balansdel på rodret och maxhastighet.
Anders S

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av Håkan » mån 11 aug 2008, 08:58

Som jag ser det finns det bara 2 fördelar med ratt:
1) Man blir stark och orkar styra längre.
Tex lång halvhård halvvindsbog i timmar, du kan då stå bakom ratten, titta framåt med god kontroll. Uppskattas av kvinnor
2) Man får en bra placering av plotter...

I övrigt föredrag jag rorkult

Vad är det för båt du tittar på?
Du skrev liten ratt och då blinkar varningslamporna rött :!:
Är det en äldre båt med trång sittbrunn där de monterat en "motorbåtsratt" för att det är tufft och sälger bra skulle jag direkt avråda. Alla känsla är nog borta...

Sen beror det på hur ni seglar
Seglar ni endast med vinden i lite vind spelar det nog ingen roll
Vill ni segla i alla väder skulle jag föredra rorkult.

Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 130
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Inlägg av Göran A » tis 12 aug 2008, 11:28

Bugar och tackar för era svar och synpunkter.
Ratten för vänta till det möjligen blir aktuellt med ytterligare större båt i framtiden.
Båten jag sneglat på är en Comfort 32 och flertalet verkar ha ratt. En av fördelarna jag kunde se med ratt var vid hamnmanövrering där man har motorreglaget på piedestalen. Men det visade sig att reglaget satt vid fothöjd även vid rattmontage.
Comfortina 32 som är en efterföljare, har i huvudsak rorkult och det har kanske sin orsak.
Håkan undrade lite också hur jag seglar och jag seglar nästan alltid. Undantaget är vid stilltje (är det bara korta stunder på västkusten) och i trånga farleder under högsäsong avstår jag från att kryssa. Tycker inte det är riktigt fair mot alla mötande båtar. Farleden vid Gullholmen är ett exempel på en sådan farled.

Hälsningar

Göran A

asdsj
Platinamedlem
Inlägg: 154
Blev medlem: sön 19 sep 2004, 18:44

Inlägg av asdsj » ons 13 aug 2008, 21:27

Tycke det är en nackdel att man får plottern närmare. Då hålle man bara på och fepplar med den. De övriga i besättningen kan heller inte se plottern.

Men den stora nackdelen är all plats den tar. Titta på många av de 33-38 fotare som byggs nu. Framför platsen finns bara ett liten plats kvar där man enbart kan sitta 4 personer (trångt dessutom) på kvällen och frukosten, som alltid bör intagas i sittbrunnen.

Skriv svar