Rättstavning på forum

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rättstavningskontroll

Inlägg av Anders S » fre 08 aug 2008, 08:20

Brendan skrev: Tommy har tydligen, liksom Anders S, inte något bra rättstavningsprogram.
En djärv slutsats, som är fel.

Jag har ett stort antal sådana (här använder jag Mozillas svenska språkfil, den är verkligen inget vidare), men det finns heller ingen större anledning att förlita sig till sådana om man är normalt läs- och skrivkunnig - i alla fall i vardagskommunikation. De fångar upp många slarvfel, vilket är bra, men till exempel Word har en förslagsgenerator som ofta är alldeles uppåt väggarna.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Rättstavningskontroll

Inlägg av Tommy » fre 08 aug 2008, 08:22

Brendan skrev:"Språkpoliser" har en viktig uppgift och bör uppmuntras.
Då nöjer jag mig (mej?) att konstatera att vi även i denna fråga har oerhört olika uppfattning. Så vidare diskussion är nog onödig :lol:

/Tommy

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Babord

Inlägg av Brendan » fre 08 aug 2008, 08:24

Jaramaz skrev:
Brendan skrev:
Jaramaz skrev: Och var kommer detta ifrån? Svenska Akademin som på detta diskreta sätt tillkännager sin metodik?
Från det långa och mycket informativa förordet i SAOL:s trettonde upplaga.
Du menar som följande stycke:
Sådan makt har inte denna ordlista och är den inte avsedd att ha. Den är en samling rekommendationer som i stor utsträckning grundas på det etablerade bruket och som därutöver bestäms av en strävan att anpassa nya tillskott i språket till rådande svenska normer för stavning och böjning, ordbildning och ordval. Föreställningen att ett ord som inte står i SAOL inte tillhör svenska språket är inte ovanlig men förstås alldeles felaktig. Det måste tydligt sägas att denna lista är ett urval, att den utan svårighet skulle ha kunnat göras åtskilligt större, intill det ohanterliga. En påfallande förmåga att införliva lånord från olika språk och lättheten att bilda sammansättningar gör svenskan till ett av de ordrika språken i världen, i motsats till vad man ibland hör sägas av alltför ödmjuka svenskar.


Vilket jag tolkar att den sållning som görs, sker av utrymmes- och hanteringsskäl, och inte för att styra upp det svenska språket. Överhuvudtaget avsäger man sig rollen som "uppstyrare"; för en mer komplett, men aldrig fullständig, förteckning över ord i det svenska språket hänvisas till SAOB.


/Jaramaz

Svenska Akademien skriver om SAOL:s normerande roll. Det är det jag avser, när jag använder det kanske inte helt adekvata ordet uppstyrning.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 08 aug 2008, 08:30

FredrikW skrev:
Anders S skrev:Eller i alla fall halvvägs uppåt masten.
Ixoid fick jag slå upp.
Samma här, jag hade aldrig hört talas om salning innan
Ja, salning kan man få tag på lätt, men googlar man på saling blir det kaos direkt. Jag fick gå till SAOB ( http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ ) för att hitta 'saling', men det fanns ju på riktigt, kan man säga.

Man kan notera (på uppslagsordet 'salning') att 'salningshorn' använts i betydelsen vantspridare för inte så förfärligt länge sedan.
Anders S

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Rättstavningskontroll

Inlägg av Brendan » fre 08 aug 2008, 08:34

Anders S skrev:
Brendan skrev: Tommy har tydligen, liksom Anders S, inte något bra rättstavningsprogram.
En djärv slutsats, som är fel.

Jag har ett stort antal sådana (här använder jag Mozillas svenska språkfil, den är verkligen inget vidare), men det finns heller ingen större anledning att förlita sig till sådana om man är normalt läs- och skrivkunnig - i alla fall i vardagskommunikation. De fångar upp många slarvfel, vilket är bra, men till exempel Word har en förslagsgenerator som ofta är alldeles uppåt väggarna.
En ganska naturlig slutsats, åtminstone i ditt fall, med tanke på alla de vanliga svenska ord som du räknade upp och som inte fanns med i registret. Det hänger ju helt på en själv, om registret blir bra eller inte. Det kan ta sin tid att få det intrimmat, men det är väl värt besväret tycker jag.

Det finns verkligen all anledning för alla, såväl normalt läs- och skrivkunniga som alla dem, som är mer eller mindre dyslektiska (mycket vanligt) att använda en pålitlig och uppdaterad rättstavningskontroll.

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Inlägg av fredrikk » fre 08 aug 2008, 08:40

Jenni skrev: Talar ni om en poäng eller ett poäng?
Jag säger nog själv bara "en poäng", men höjer inte på ögonbrynen om någon säger "ett poäng". Om det inte handlar om den typen av poäng som man har/gör genom att säga något -- "du har en poäng där".

Användarvisningsbild
Jenni
Platinamedlem
Inlägg: 118
Blev medlem: tis 11 jul 2006, 12:24
Ort: Helsingfors, Finland

Inlägg av Jenni » fre 08 aug 2008, 08:50

Precis - jag själv säger just "du har en poäng med det där"... men om man talar om att man får poäng i en tävling, så trots att jag vet att det även där skall vara "han fick en poäng i tävlingen", så tycker jag att det nästan låter bättre med "han fick ett poäng av domaren"....

?? Konstigt :?
s/y Mineca - Maxi 77

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Inlägg av Brendan » fre 08 aug 2008, 08:57

Jenni skrev:Precis - jag själv säger just "du har en poäng med det där"... men om man talar om att man får poäng i en tävling, så trots att jag vet att det även där skall vara "han fick en poäng i tävlingen", så tycker jag att det nästan låter bättre med "han fick ett poäng av domaren"....

?? Konstigt :?
Din språkkänsla leder dig helt rätt Jenni.

Enligt SAOL kan poäng i betydelsen enhet för värdering vara både neutrum och reale (utrum heter det visst numera), dvs en poäng, poängen eller ett poäng, poänget.

I betydelsen viktig eller lustig eller pikant punkt kan det bara heta en poäng, poängen.

ALm
Platinamedlem
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 20 apr 2008, 09:42

Inlägg av ALm » fre 08 aug 2008, 09:33

Språkvård är viktigt, men det finns väl annat forum än sailguide för sådana diskussioner! Segling är mångfacetterat - det räcker långt.
/ALm

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 08 aug 2008, 09:49

ALm skrev:Språkvård är viktigt, men det finns väl annat forum än sailguide för sådana diskussioner! Segling är mångfacetterat - det räcker långt.
/ALm
En helt rimlig åsikt.

Å andra sidan, om man tydligt markerar trådarna, särskilt de med osegligt innehåll, så kan man kanske få bli litet friare i ämnesvalet? Ursprunget för tråden bottnar ju i en historisk fackterm, använd på ett mindre vanligt sätt.
Anders S

support

Inlägg av support » fre 08 aug 2008, 09:58

En intressant diskussion som kan föras i ALLA forum.
Ett forum är ett ställe där folk med (till största del) samma intressen samlas.
Ett stort problem, som många (även stora) forum har är att man inte ser motparten. Man skriver till/om, läser av/om och värderar andra personer utan att överhuvudtaget känna till något som helst om dem.
Därför: börja med att värdera inlägg och personer positivt! Alltid!

Rörande felaktiga ord: felaktig terminologi bör korrigeras, men VÄNLIGT. Det är väl inget problem, varken för den som använt fel ord eller för den som korrigerat! Det behöver man inte kallas besserwisser för.
Trots allt ligger ju inlägg i dessa forum kvar länge, och andra som läser senare kan ju lära sig fel annars.

Att man kan ta sig tiden att börja en mening med stor bokstav och använda komma eller tankestreck i långa meningar är inte för mycket begärt. Det gör det lättare för andra att läsa och att FÖRSTÅ.

Som jag brukar säga: skriv, skriv, skriv, men läs igenom det du har skrivit noga innan du trycker på "Skicka".
Och stör dig aldrig på att någon korrigerar dig ... det gör livet lättare!

/Holger
Admin och moderator i många forum

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Rättstavningskontroll

Inlägg av Brendan » fre 08 aug 2008, 10:14

Tommy skrev:
Brendan skrev:"Språkpoliser" har en viktig uppgift och bör uppmuntras.
Då nöjer jag mig (mej?) att konstatera att vi även i denna fråga har oerhört olika uppfattning. Så vidare diskussion är nog onödig :lol:

/Tommy
Så du tänker inte börja använda rättstavningskontrollen då? Nej, den är en sorts språkpolis förstås, och språkpoliser tål du ju inte.

TOR_A
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: fre 04 aug 2006, 23:43

Inlägg av TOR_A » fre 08 aug 2008, 11:14

Inom en inte allt för avlägsen framtid så kommer det säkert att finnas språkpolisrobotar. Dvs en extremt utvecklad stavningskontroll som inte bara rättar stavning utan hela meningar (finns ju redan lite av detta i word vad gäller grammatiska fel). Man kan tänka sig att denna språkpolisrobot kan ställas in efter önskemål beroende på hur man vill framstå: Akademisk, ungdomlig, journalistisk, finlandssvensk, politisk, ideell, alternativ osv.

Om man tex konfigurerar sin språkpolisrobot till att vara akademisk så skulle kanske följande mening:
”Det är det jag menar, när jag använder det kanske inte fullt passande ordet uppstyrning.”

Automatiskt översättas till:
”Det är det jag avser, när jag använder det kanske inte helt adekvata ordet uppstyrning.”

Helt plötsligt blir det omöjligt att bedöma (döma) och klassificera personer i skrift bara efter formen.

Användarvisningsbild
Jenni
Platinamedlem
Inlägg: 118
Blev medlem: tis 11 jul 2006, 12:24
Ort: Helsingfors, Finland

Inlägg av Jenni » fre 08 aug 2008, 12:54

Hej!

Jag började "wikipeda" (nytt ord - jmfr googla) o hittade detta om det ombestridda "Saling". Tydligen tyska för vantspridare:

http://de.wikipedia.org/wiki/Saling

h. Jenni
s/y Mineca - Maxi 77

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Re: Rättstavningskontroll

Inlägg av Rudi » mån 11 aug 2008, 02:07

Brendan skrev:
Tommy skrev:
Brendan skrev:"Språkpoliser" har en viktig uppgift och bör uppmuntras.
Då nöjer jag mig (mej?) att konstatera att vi även i denna fråga har oerhört olika uppfattning. Så vidare diskussion är nog onödig :lol:

/Tommy
Så du tänker inte börja använda rättstavningskontrollen då? Nej, den är en sorts språkpolis förstås, och språkpoliser tål du ju inte.
Själv använder du ju "rättstavningen" som ett sätt att toffla till folk i helt andra sammanhang än språkfrågornas. Jag förstår att det är viktigt för dig att ha SAOL som normerande organ. Jag vill gärna invända att nämnda skrift behandlar det svenska språket, den är inte identisk med detsamma, oavsett om dess redaktion skulle hävda det.

Hittills har redaktionen, såvitt jag vet, inte gjort gällande att SAOL handlar om god svenska, utan om förekommande sådan, och att den inte inbegriper all förekommande svenska är naturligtvis en ren självklarhet. Så att komma dragande med "argument" som "Självklart är det den senaste upplagan som 'gäller'" m.fl. som du brukar göra som en sista utväg, det imponerar väldigt, väldigt, väldigt lite.

Rudi

Skriv svar