Lystal Bavaria 30 Cruiser?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
FredrikW
Diamantmedlem

Lystal Bavaria 30 Cruiser?

Inlägg av FredrikW » sön 03 aug 2008, 17:55

Någon som känner till vilket lystal dessa båtar har? Vi seglade om en 30 Cruiser på väg hem från Huvudskär och jag upplevde att vi gick i det närmaste dubbla farten mot den. Hur bekväma de än är måste det väl finnas gränser för hur trög en båt kan vara? Kanske hade den beväxning under eller så.

Däremot låg vi jämsides med en Ballad på undanvind och den gav oss en riktigt tuff match som vi till slut gick "vinnande" ur, med knapp marginal. Det var riktigt skoj! Jag tror inte det var Sofina den här gången vad jag kunde se. :wink:
Gillar att segla!

Brendan
Diamantmedlem

LYS-tal

Inlägg av Brendan » sön 03 aug 2008, 18:40

Omega 36 - LYS 1,22
Ballad - LYS 1,08
Bavaria 30 - LYS 1,13

Omega 36 bör förstås segla om Bavaria 30 som ett skott och framför allt en Ballad.

Balladen är ju i första hand en god bidevindseglare men relativt sett litet trögare undanvind, särskilt i lätt vind.

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » sön 03 aug 2008, 18:54

Tack, jag sökte på Sailguide, men där var det tomt i LYS-kolumnen på de flesta Bavaria. Och Balladen gick snabbare än Bavarian den här gången. Men som sagt kan det kanske bero på andra faktorer än Lys i just detta fall. Balladen hade en stor Genua spirad vilket verkade ge bra fart.

mvh /Fredrik
Gillar att segla!

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 03 aug 2008, 19:13

Så här års är det fullt möjligt att Bavarian var full av beväxtning på botten. En m2 snäckor/tulpaner sänker lystalet makalöst mycket. Det är omöjligt att jämföra båtar på ett rättvisst sätt utan att ge alla samma förutsättningar. Besättningens kunskap är exempelvis A & O.

Som du redan vet.... :wink:

/Dan

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » sön 03 aug 2008, 19:23

Jo, de måsta haft problem med beväxtning. Jag har för mig att vi kom tuffandes i ca 6 knop. Det såg spontant ut som att de inte gjorde en knop mer än 4, om ens det.

Vi problem med beväxtning på Dynamicen förra hösten. Det blåste 5 m/s och vi segade oss nätt och jämnt över 4 knop. När vi lyfte båten hade den stora områden med 3 dm trådar som hängde ned. Snacka om drivankare! Bottenfärg Mille Light. Som grädde på moset släppte färgen från botten litet här och var, mjuk som den är. En så kallad POC-färg (Piece Of Crap).
Gillar att segla!

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 03 aug 2008, 19:32

Ett LYS tal säger heller inte hela sanningen.
Ska man kunna jämföra så måste man nog se på respektive polardiagram. Båtar är ju olika bra på olika bogar ju..:)
Dessutom har ju balladen bra mycket mer segel per ton båt än Bavarian, så i lättare vindar går den ju rimligen fortare.
Är nog inte så konstigt egentligen kanske...

Brendan
Diamantmedlem

LYS-tal Bavaria 30

Inlägg av Brendan » sön 03 aug 2008, 20:36

Kan det inte vara så att Bavaria 30 ännu inte har kappseglats i någon större utsträckning, och att det därför inte finns någon statistik att tala om som underlag för ett LYS-tal. Båten har i så fall fortfarande ett uppskattat LYS-tal, som ju brukar sättas ganska högt.

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » sön 03 aug 2008, 20:49

Jo 1,13 är ju ganska högt LYS, då ska det röra på sig också. Jag provseglade en Bumerang 32 en gång, den hade 1,14 i LYS. Den seglade bra! Stack upp över 6 knop vid minsta bris som kom.

Bavaria 30 ter sig underriggad när man ser den på sjön, men det kanske beror på betraktarens vinkel. Nog om detta, det är säkert en fantastisk bobåt och de som äger en har säkert all anledning att vara nöjda. Ny och fräsch är den också.

mvh /Fredrik
Gillar att segla!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 03 aug 2008, 20:55

Nja, jag tror att vi kan hitta en enklare förklaring: Seglingsskicklighet! Det beror till största delen på vem som seglar och i vilken sinnesstämning denna någon varit.

Exempelvis har jag vid otaliga tillfällen de senaste åren fått se identiska båtar seglas runt samma bana, med gemensam start, och med en skillnad på 50 % eller mer i seglad tid mellan första och sista båt (45 minuter upp till dryga timmen eller mer)
Anders S

Brendan
Diamantmedlem

Seglingsskicklighet?

Inlägg av Brendan » sön 03 aug 2008, 21:09

Seglingsskicklighet är förvisso en avgörande faktor. Men det gäller framför allt bidevindsegling. När det gäller undanvind behövs inte tillnärmelsevis lika mycket skicklighet.

I det här fallet tror jag det spirade förseglet (i och för sig också seglingsskicklighet) har betytt all världens skillnad i fart.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 03 aug 2008, 21:10

Jag är övertygad pom att Bavaria 30 har fått ett högt LYS om det är 1.13. Som nämnts ser den underriggad ut.
Lillasyster (till Fredriks 36:a) Omega30 ligger bara några hundradelar högre - både skrovform och rigg talar för mer fart. Och så är det också när man möter Omega30 (eller 34), de pinnar på, vilket Bave sällan gör.

Balladen är en annan historia. Jag skulle påstå att i en hård bidevind har Omega 30/34/36 svårt att slå den - det går, men det är ganska jämnt skägg. Bavarian ... är inte med på banan.

Bavariorna är inte snabba seglare, det bara är så. Har de höga LYStal är det inget som är kopplat till deras egentliga prestanda.
Som Anders säger ibland: detta är inget förklenande!

Anders
Site Admin
Kontakt:

Lys-tal

Inlägg av Anders » sön 03 aug 2008, 21:32

Hej, här kommer en förklaring till varför vissa modeller saknar lystal i båtfakta på sailguide.com:

Lystal sätts i Sverige av SSF och jag har erhållit tillstånd av SSF att återge dessa under båtfakta på sailguide.
Dock vill SSF att jag bara återger modeller som har officiellt Lystal, dvs finns med i deras officiella tabell, inte enstaka båtars lystal utifrån lysmätbrev (dessa mätbrev kan ju vara baserade på annat än standardbåt). Ett rimligt önskemål tycker jag.

Ett problem för många nya båtmodeller är att de finns i så många versioner. Detta i kombination med att de kappseglas lite gör att det är svårt att få ihop tillräcklig statistik för att återge ett lystal. För Bavaria 30 finns det tex två olika djupa kölar, rigg med rullstor, rigg med vanligt storsegel. Detta gäller många nya modeller.

Mvh

Anders L
webmaster

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Lys-tal

Inlägg av Seglaren » sön 03 aug 2008, 21:40

Anders skrev: Ett problem för många nya båtmodeller är att de finns i så många versioner. Detta i kombination med att de kappseglas lite gör att det är svårt att få ihop tillräcklig statistik för att återge ett lystal. För Bavaria 30 finns det tex två olika djupa kölar, rigg med rullstor, rigg med vanligt storsegel. Detta gäller många nya modeller.

Mvh

Anders L
webmaster
Det är naturligtvis ett dilemma med många variabler men det är skräp att en av de mest säljande segelbåtar i Sverige inte ska kunna få ett skattat lys samma år den introduceras. Det har diskuterats på bloggar mm och vad är Bavaria om inte dagens Maxi eller Vega? Naturligtvis ska de ha ett LYS så att även de kan vara med och kappsegla på korpnivå utan mätbrev. Det är ju ett hinder bara att starta och att skaffa mätbrev när man kanske är rätt ny är ju ingen knuff i rätt riktning precis.

Förlåt om det blev en trådkapning men jag anser att SWE-Lys lider brist på resurser som borde tas från alla lysseglare i landet och importörer/generalagenter som säljer nya båtar.
Senast redigerad av 1 Seglaren, redigerad totalt 0 gånger.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 03 aug 2008, 21:50

I sammanhanget kan nämnas att det finns en beräkningsmodell på nätet som förutspår Lystal på båtar som inte har något. Se här: http://www.signal.uu.se/Staff/el/pers/b ... calc1.html

Lystal är inget man behöver ta fasta på annat än som kappseglingshjälpmedel - för den enskilda båten spelar trim och besättning större roll än 0,10 i lys hit eller dit. Kör man om en Bav30 "som om den står still", då står den still - det är förklaringen.

Kolla här: Låt oss anta att man får upp vittringen på Bavarian från 0,5 M håll och börjar skärpa sig litet. Då ger 0.10 i LYS en fartskillnad på ca 10 %, dvs skillnaden mellan 5 och 5,5 knop. Det tar en timme att segla ifatt.

Skulle vi (ytterligt generöst!) ge Bav30 1,00 i lys och låta Fredriks Lys stå på 1,22 skiljer det i runda slängar 20 %, dvs man bör segla ifatt på en halvtimme. (4.5 vs 5.5 knop)
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Re: Seglingsskicklighet?

Inlägg av SWE54 » sön 03 aug 2008, 22:00

Brendan skrev:Seglingsskicklighet är förvisso en avgörande faktor. Men det gäller framför allt bidevindsegling. När det gäller undanvind behövs inte tillnärmelsevis lika mycket skicklighet.

I det här fallet tror jag det spirade förseglet (i och för sig också seglingsskicklighet) har betytt all världens skillnad i fart.
Det är ju just det det gör, undanvindsegling kräver minst, om inte mer, skicklighet än bidevind. Det är minst lika viktigt med trim, styrning och skiften då.
På bidevind märker man ju snabbt när det sker något, undanvindar kan vara mycket svårare att hålla reda på gippvinklar och annat.
Framgick det egentligen om det var undanvind med Bavarian?
Visst är Bavarian ingen lättvindsracer, men jag har seglat bredvid en som lätt gjorde 6 knop i alla fall på "bidevind" (svårt att veta om dom seglade dikt eller inte), men då blåste det väl 6-7 m/s.

Skriv svar