Lystal Bavaria 30 Cruiser?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Seglingsskicklighet?

Inlägg av Anders S » mån 04 aug 2008, 06:31

SWE54 skrev: Visst är Bavarian ingen lättvindsracer, men jag har seglat bredvid en som lätt gjorde 6 knop i alla fall på "bidevind" (svårt att veta om dom seglade dikt eller inte), men då blåste det väl 6-7 m/s.
Nej, naturlagarna gäller även för Bavaria, och så stor skillnad som den Fredrik förmedlar beror inte på en generisk långsamhet hos Bavariabåtar. Förklaringen måste finnas på annat håll, yttre eller inre faktorer.
Anders S

Brendan
Diamantmedlem

Seglingsskicklighet

Inlägg av Brendan » mån 04 aug 2008, 07:44

Det är väl olika på olika "kompanier" då. När jag har kappseglat (och det gör jag nästan varje gång jag är ute), så är det alltid bidevindseglingen som är helt avgörande. Det är där man kan göra de verkliga "klippen" genom uppmärksamhet och slå på vindskiften samt total koncentration för att ta optimal höjd. Det finns också betydligt fler trimningsmöjligheter. På undanvinden brukar det inte vara mycket man kan göra utom att spira focken och skära lagom mycket. Vad jag menar är att de åtgärder man vidtar oftast ger mycket större utdelning bidevind. När jag tävlingsseglade en gång i tiden var det alltid på kryssen omkastningarna i fältet skedde. Men det var längesedan och jag hävdar ingenting med bestämdhet, kanske har jag missat något under senare år?

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » mån 04 aug 2008, 08:09

Om jag får inflika så seglade vi (Omega 36) och Balladen på helt olika sätt, för de låg och plöjde på plattläns med spirad genua och vi låg och zick-zackade för bästa fart med vår själv slående fock. Tittar man på typiska polardiagram är ju plattläns rena döden, men det blåste hyfsat vid tillfället och att Balladen kanske slöseglade litet?

Vi gick också ganska enkelt om, matchen var egentligen inte sådär jättetuff som jag först antydde, dock gick Balladen markant bättre än Bavarian. Jag har faktiskt för mig att den gick om Bavarian sen. Bavaria 30 ser ju litet lustig ut med sina stående lattor i storen och en nästan negativ akterrunda.
Gillar att segla!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Seglingsskicklighet

Inlägg av Anders S » mån 04 aug 2008, 08:29

Brendan skrev:Det är väl olika på olika "kompanier" då. När jag har kappseglat (och det gör jag nästan varje gång jag är ute), så är det alltid bidevindseglingen som är helt avgörande. Det är där man kan göra de verkliga "klippen" genom uppmärksamhet och slå på vindskiften samt total koncentration för att ta optimal höjd. Det finns också betydligt fler trimningsmöjligheter. På undanvinden brukar det inte vara mycket man kan göra utom att spira focken och skära lagom mycket. Vad jag menar är att de åtgärder man vidtar oftast ger mycket större utdelning bidevind. När jag tävlingsseglade en gång i tiden var det alltid på kryssen omkastningarna i fältet skedde. Men det var längesedan och jag hävdar ingenting med bestämdhet, kanske har jag missat något under senare år?
Jag genomgick transformationen då sonen började kappsegla för 8 år sedan; då svävade jag också i den numera förlegade tron att det är kryssen som är avgörande (så var det ju förr!). Men med modernt båtmaterial och (framförallt) triangelbanans utdöende till förmån för plattlänsbanor så har förmågan att driva båten maximalt (inom reglernas gräns, förstås) på länsen blivit viktig.

Det är ju lätt att inse att de vindskift som förkortar kryssen med 10 % förkortar länsen med ungefär samma verkan - ingen seglar ju platt utom i extrem vindstyrka, och det är en relativ avgrund mellan de som skär 'rätt' och de som skär 'fel', dvs i otakt med vinden. En slarvig banläggare eller ett vindvrid kan förstöra en hel tävling genom att ge alla båtar en slör på sista plattlänsen.

Vi som har båtar som inte gärna planar (Brendan och jag) har också mindre att hämta på att segla riktigt aktivt efter vågorna, medan lätta båtar som Banner28 (jollar skall vi inte tala om) verkligen kan ha värde av att hitta "nedförsbackar", dessutom.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 04 aug 2008, 08:35

Brendan skrev:Det är väl olika på olika "kompanier" då. När jag har kappseglat (och det gör jag nästan varje gång jag är ute), så är det alltid bidevindseglingen som är helt avgörande. Det är där man kan göra de verkliga "klippen" genom uppmärksamhet och slå på vindskiften samt total koncentration för att ta optimal höjd. Det finns också betydligt fler trimningsmöjligheter. På undanvinden brukar det inte vara mycket man kan göra utom att spira focken och skära lagom mycket. Vad jag menar är att de åtgärder man vidtar oftast ger mycket större utdelning bidevind. När jag tävlingsseglade en gång i tiden var det alltid på kryssen omkastningarna i fältet skedde. Men det var längesedan och jag hävdar ingenting med bestämdhet, kanske har jag missat något under senare år?
Är det folkbåt du kappseglat...?
Annars brukar man ju kappsegla med spinnaker eller gennaker.
Då är till att stå på tårna om man ska få ut max.
Men även om man seglar utan så gäller ju samma principer med hänsyn taget till polardiagram.
Och precis samma "klipp" man kan göra på kryssen kan man även göra på undanvinden såklart. Vinden skiftar ju även då. Man får gippa lika ofta som man slår. Samma koncentration krävs ju då för att upprätthålla maximal fart eller VMG. Seglar man utan en massa instrument är det många gånger svårare att segla optimalt undanvind.
Och så finns det ju lika många trimningsmöjligheter på undanvinden, det är ju samma kontroller, dom ska bara stå på ett annat sätt undantaget spin/gen som ju enbart används på undanvinden...:)

Att sedan omkastningarna mest sker på kryssen är inte så konstigt heller, särskilt i stora startfält, dom första som rundar seglar ju inte in i banan i lä om alla kryssbåtar som ska runt märket, likadant gör ju nästan hela gänget och det blir en rad ut mot ena kanten. Och när alla seglar åt samma håll finns det ju inget att "vinna" gentemot dom andra i ett eventuellt skift. Gippar en så brukar alla andra följa med. I små startfält kan det se helt annorlunda ut. Se på matchracing tex. blir det en split vid kryssmärket har man ju inte en aning om vem som kommer först ner till läbojen. Stor separation ger enorma utslag på ett vindvrid.
Så det finns massor att hämta på undanvinden om man engagerar sig lite..:)
OT...? :)
Senast redigerad av 1 SWE54, redigerad totalt 0 gånger.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » mån 04 aug 2008, 08:55

SWE54 skrev:
Brendan skrev: Seglar du folkbåt då eller..?
Man kappseglar ju undanvind med spinnaker eller gennaker.
Då är till att stå på tårna om man ska få ut max.

Folkbåt, hurså? Nej, folkbåt har jag aldrig seglat men många andra båtar med och utan spinnaker. Men det har väl inget med det här fallet att göra? Ingen av båtarna seglade med spinnaker eller gennaker vad jag kan förstå.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » mån 04 aug 2008, 09:07

Anders S skrev: Jag genomgick transformationen då sonen började kappsegla för 8 år sedan; då svävade jag också i den numera förlegade tron att det är kryssen som är avgörande (så var det ju förr!). Men med modernt båtmaterial och (framförallt) triangelbanans utdöende till förmån för plattlänsbanor så har förmågan att driva båten maximalt (inom reglernas gräns, förstås) på länsen blivit viktig.

Det är ju lätt att inse att de vindskift som förkortar kryssen med 10 % förkortar länsen med ungefär samma verkan - ingen seglar ju platt utom i extrem vindstyrka, och det är en relativ avgrund mellan de som skär 'rätt' och de som skär 'fel', dvs i otakt med vinden. En slarvig banläggare eller ett vindvrid kan förstöra en hel tävling genom att ge alla båtar en slör på sista plattlänsen.

Vi som har båtar som inte gärna planar (Brendan och jag) har också mindre att hämta på att segla riktigt aktivt efter vågorna, medan lätta båtar som Banner28 (jollar skall vi inte tala om) verkligen kan ha värde av att hitta "nedförsbackar", dessutom.

Men nu gäller det inte båtar av typ Banner 28 och inte heller segling med spinnaker eller gennaker utan relativt tillbakalutad familjesegling med handfasta deplacementbåtar. Varken Omegan, Bavarian eller Balladen lär kunna plana, utan som bäst surfa i grov havssjö. Och någon grov havsjö förekom väl inte i det här fallet?

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 04 aug 2008, 09:11

Nej det gjorde dom väl inte och det är väl lite det som kan vara saken med. Det går långsamt att bara platta ner, spirat eller inte.
Ett segel fungerar inte särskilt bra då.
Så att Bavarian går långsamt då ser inte jag som särskilt konstigt, låg rigg och tung båt.
Men när du skriver att du kappseglar och spirar en fock så såg jag i fall en folkbåt framför mig.... det var bara det.
Nu har jag ju inte kappseglat min Banner28..ännu vill säga, men väl en rad Expresser och Smaragd.
Det är lika viktigt på båda dom två att vara minst lika aktiv på undanvinden om man nu vill vara med i toppen.

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » mån 04 aug 2008, 09:24

För att krångla till det så var det vi och Balladen som seglade jämsides på plattlänsen och sen hann vi upp Bavarian när farleden svängde upp på halvvind. Bavarian hade alltså halvvind när vi blåste förbi.
Gillar att segla!

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 04 aug 2008, 09:27

Jahap, tack för det..:)
Spelar kanske ingen roll heller

Skriv svar