Dehler 29 Vs Dehler 33

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Dehler 29 Vs Dehler 33

Inlägg av Ravage » mån 21 jul 2008, 16:07

Okej...nya ideér som vanligt...

Efter det att kappseglingarna tog semesterstängt har den lilla Dominanten fått tjänstgöra som famljebåt. Frun gav den tummen ner p.g.a att den känns för otrygg och för vek. Nu råkar det vara så att jag har en tyngre köl till den ståendes på jobb och den monterad samt ett mantåg och en självslående fock kanske hade löst problemet.

MEN...det är bara att inse att jag inte vill förstöra Dominanten och göra den till något den inte är. Därför behåller jag den och satsar på en familjebåt vid sidan om.

Denna gång vill jag inte att den skall vara för stor och för komplicerad. Vill dessutom att den skall vara max 3 meter bred och absolut ha en okomplicerad rigg utan backstag. Efter en tids funderande har jag kommit fram till att det är dags för att prova en Dehler. Antingen en 29:a eller en 33:a. De båda är under 3 meter breda, lagom styva och har alla de andra kriterier jag letar efter.

Har någon av er seglat med eller mot någon av dessa båtar eller har andra intressanta erfarenheter?

Tack /Dan

Dom95
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 06 nov 2007, 19:46

Inlägg av Dom95 » ons 30 jul 2008, 09:58

Hallå Dan!

Kul att se att du håller på :wink:

Dehler 29 an har vi seglat en del emot och den inponerar inte på mig, tog den i både höjd och fart med dominanten.

Om man nu frånser 3 meter mm
Varför inte satsa på en first 31,7 eller större där du i tex faerdern kan segla entyp ?

Mattias

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 30 jul 2008, 15:56

frågan är hur den seglas, Dehler 29:an menar jag. Här i regionen fanns några och de vinner/vann allt de kan. det går dock något sämre för Dehlern med grund köl.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » ons 30 jul 2008, 16:09

:D

Bild

Bild

Bild

Bild
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

nobbe
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 22:19

Re: Dehler 29 Vs Dehler 33

Inlägg av nobbe » ons 30 jul 2008, 16:18

Ravage skrev:Okej...nya ideér som vanligt...

Efter det att kappseglingarna tog semesterstängt har den lilla Dominanten fått tjänstgöra som famljebåt. Frun gav den tummen ner p.g.a att den känns för otrygg och för vek. Nu råkar det vara så att jag har en tyngre köl till den ståendes på jobb och den monterad samt ett mantåg och en självslående fock kanske hade löst problemet.

MEN...det är bara att inse att jag inte vill förstöra Dominanten och göra den till något den inte är. Därför behåller jag den och satsar på en familjebåt vid sidan om.

Denna gång vill jag inte att den skall vara för stor och för komplicerad. Vill dessutom att den skall vara max 3 meter bred och absolut ha en okomplicerad rigg utan backstag. Efter en tids funderande har jag kommit fram till att det är dags för att prova en Dehler. Antingen en 29:a eller en 33:a. De båda är under 3 meter breda, lagom styva och har alla de andra kriterier jag letar efter.

Har någon av er seglat med eller mot någon av dessa båtar eller har andra intressanta erfarenheter?

Tack /Dan
Nu har jag inte seglat just 29:an. Däremot D34 DD. 29 fick höjt lystal i år just därför att den var (alltför?) framgångsrik på tävlingar. Generellt så kan man väl säga att det är båtar som är lätta att "hitta" farten i, inga speciella egenheter. Båten (34) känns väldigt allround kanske med kryssen som bästa bog där vi går högre och snabbare eller lika snabbt som våra konkurrenter med ungefärliga lystal (1.25). 29, 33, 34 har alla sitt ursprung ur Judel/Vroolijk konstruktioner, vilket kan ses som en kvalitetsgaranti när det gäller seglingsegenskaperna. 29 torde vara ett toppval i klassen med den inbyggda Dehlerkvalitén.

FredrikW
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: lör 02 dec 2006, 18:29

Inlägg av FredrikW » ons 30 jul 2008, 18:39

Vilken budget har du? Eller är det flexibelt om rätt objekt dyker upp?

mvh /Fredrik
Gillar att segla!

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » fre 01 aug 2008, 16:21

Dom95 skrev:Hallå Dan!

Kul att se att du håller på :wink:

Dehler 29 an har vi seglat en del emot och den inponerar inte på mig, tog den i både höjd och fart med dominanten.

Om man nu frånser 3 meter mm
Varför inte satsa på en first 31,7 eller större där du i tex faerdern kan segla entyp ?

Mattias
Tjena Mattias,

Fortfarande kvar Dominanten?

31,7:an är faller mig inte riktigt i smaken. Lite för lådig för min smak. Tror antingen ni seglar förbaskat bra eller att den Dehlern ni mött seglar mindre bra....

Att jämföra olika båtmodellers prestanda kräver mycket slit...

/Dan

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » fre 01 aug 2008, 16:23

MiniMe skrev:frågan är hur den seglas, Dehler 29:an menar jag. Här i regionen fanns några och de vinner/vann allt de kan. det går dock något sämre för Dehlern med grund köl.
Den med djupare köl väger ca 140 kg mindre har jag för mig. Men så har den också 1,17 istället för 1,16 i lystal. Tror mest det rör sig om vem som seglar.

/Dan

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » fre 01 aug 2008, 16:26

[quote="Seglaren"]:D


Riktigt grann tycker jag....kanske skulle den varit någon meter längre för att vara helt perfekt men den duger ändå :D

/Dan

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » fre 01 aug 2008, 16:34

FredrikW skrev:Vilken budget har du? Eller är det flexibelt om rätt objekt dyker upp?

mvh /Fredrik
Jag skall behålla min Dominant 78:a, som jag för övrigt trivs riktigt bra med. Vi har precis varit ute några dagar igen med familjen (2 vuxna och 3 barn) och den fungerar även till familjesegling...om än precis. Till kappsegling är den suverän, vi går som tåget och har mycket bra fart i båten.

Därför anser jag min maxbudget ligga på 600 ksek. Det innebär att det räcker till en Dehler 29 eller 33 om jag köper den utomlands där priserna på dessa båtar ligger ca 150 ksek lägre än här hemma.

/Dan

FredrikW
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: lör 02 dec 2006, 18:29

Inlägg av FredrikW » fre 01 aug 2008, 17:35

Lägg till litet till och satsa på en X119 om du får tag på en. Utifrån din beskrivning tror jag den skulle passa perfekt för er. Rymlig, räjsig och har bottnat ur i värdekurvan. Kan du få tag på en som har uppdaterats senaste åren är det antagligen bingo. X99 skulle jag aldrig köpa, men det är min personliga uppfattning, den verkar för rank. X362 verkar också otroligt fin och kanske litet mer åt familjehållet.

Sen finns ju de modernare båtar som diskuterats ovan, men priset drar ju iväg fort om det ska vara nytt.

mvh /Fredrik
Gillar att segla!

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » fre 01 aug 2008, 19:31

Var väl på väg att föreslå något alternativ, precis som Fredrik, fast inte en X - visst är X119 fin (snabb!), men det tycks som om Ravage är ute efter något annat denna gång (ibland tror jag att Dan jobbar på att komma ut med en bok "500 båtar jag ägt").

Varför ha en snabb och dyr båt till, när Dominanten uppfyller de kraven. Kanske dax att tänka på en mer ....normal båt? För familjesegling gör det inte så mycket om det inte går i en attans fart - även om det är kul. I ~34 ft klassen, 10+ år gamla finns det mycket att välja på, och som ryms mer än väl inom budget. Med all bekvämlighet som en familj behöver.

Nå, inte det Dan frågade efter.

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » fre 01 aug 2008, 20:58

FredrikW skrev:Lägg till litet till och satsa på en X119 om du får tag på en. Utifrån din beskrivning tror jag den skulle passa perfekt för er. Rymlig, räjsig och har bottnat ur i värdekurvan. Kan du få tag på en som har uppdaterats senaste åren är det antagligen bingo. X99 skulle jag aldrig köpa, men det är min personliga uppfattning, den verkar för rank. X362 verkar också otroligt fin och kanske litet mer åt familjehållet.

Sen finns ju de modernare båtar som diskuterats ovan, men priset drar ju iväg fort om det ska vara nytt.

mvh /Fredrik
X119 har de backstag jag inte vill ha....och en jäkla segelyta. Isåfall kunde jag lika bra behållt min Ravage. Nej jag tror det får bli en Dehler 29/33 eller ingen båt alls mer än den lilla Dominanten.

/Dan

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » fre 01 aug 2008, 21:04

Jaramaz skrev:Var väl på väg att föreslå något alternativ, precis som Fredrik, fast inte en X - visst är X119 fin (snabb!), men det tycks som om Ravage är ute efter något annat denna gång (ibland tror jag att Dan jobbar på att komma ut med en bok "500 båtar jag ägt").

Varför ha en snabb och dyr båt till, när Dominanten uppfyller de kraven. Kanske dax att tänka på en mer ....normal båt? För familjesegling gör det inte så mycket om det inte går i en attans fart - även om det är kul. I ~34 ft klassen, 10+ år gamla finns det mycket att välja på, och som ryms mer än väl inom budget. Med all bekvämlighet som en familj behöver.

Nå, inte det Dan frågade efter.
Har långt kvar till 500 :lol:

Alltså ....du har hur rätt somhelst om man nu skall tänmka rationellt och riktigt. Jag försöker dock lägga logiken åt sidan när jag lämnar mitt jobb och efter arbtetstid är det passion och kontollerat kaos som gäller :D :?

Jag har haft Scampi och Maxi 87 en gång i tiden och fast de skulle vara fullt tillräckliga för familjen kan jag inte acceptera läget fullt ut. Man har alltid lite dolda planer på kappsegling trots allt...det finns ju en kappsegling som heter Watski2handed som min lilla Dominant inte kvalificerar sig för men en Dehler uppfyller alla krav :wink: .

/Dan

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » lör 02 aug 2008, 11:24

Det fanns en Dehler 29 som kappseglade här som klarade sig riktigt bra, välbyggd lär den också ska vara enligt ägaren och har egentligen inga svaga punkter förutom eventuellt då den öppna fören.

Det finns en Dehler 33 som kappseglar här(blev 11/29 i ORCi 2 i GR) med Lys 1.25 och ORCi GPH på ca 644 vilket bl.a. säger oss att den är lite snabbare än bl.a. X-332 och Finngulf 33. Cruisingvarianten är om jag förstått det den med trevligare inredning. Den verkar ha öppen akter på sittbrunnen men med en borttagbar låda som man endast använder vid cruising.

På det hela taget är båda båttyperna något som jag kunde äga, de verkar vara ytterst trevliga bekantskaper.

Edit:
ORCi mätbrevet med båtdata för Ramdata finns här:
http://www.avomeripurjehtijat.fi/mittakirjat/L-8856.pdf

Skriv svar