Dehler 29 Vs Dehler 33

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ravage
Diamantmedlem

Dehler 29 Vs Dehler 33

Inlägg av Ravage » mån 21 jul 2008, 15:57

Okej...nya ideér som vanligt...

Efter det att kappseglingarna tog semesterstängt har den lilla Dominanten fått tjänstgöra som famljebåt. Frun gav den tummen ner p.g.a att den känns för otrygg och för vek. Nu råkar det vara så att jag har en tyngre köl till den ståendes på jobb och den monterad samt ett mantåg och en självslående fock kanske hade löst problemet.

MEN...det är bara att inse att jag inte vill förstöra Dominanten och göra den till något den inte är. Därför behåller jag den och satsar på en familjebåt vid sidan om.

Denna gång vill jag inte att den skall vara för stor och för komplicerad. Vill dessutom att den skall vara max 3 meter bred och absolut ha en okomplicerad rigg utan backstag. Efter en tids funderande har jag kommit fram till att det är dags för att prova en Dehler. Antingen en 29:a eller en 33:a. De båda är under 3 meter breda, lagom styva och har alla de andra kriterier jag letar efter.

Har någon av er seglat med eller mot någon av dessa båtar eller har andra intressanta erfarenheter av dessa båtar?

Tack /Dan

Skriv svar