Galna ideér:D

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Robin
Diamantmedlem
Inlägg: 500
Blev medlem: tor 29 dec 2005, 23:02
Ort: Göteborg

Galna ideér:D

Inlägg av Robin » tor 10 jul 2008, 21:44

Godkväll

Jo, som ni vet är jag ju något från vettet;) iaf när det gäller mitt bygge.
Här har ni en snabb skiss på mina senaste galna ideér:D
Som ni ser är det två båtar på bilderna, det ena är en måttligt modifierad Wasa 55a, det svarta är glas. Den andra "båten" är då en rätt mycket mer moddad version. Jag har ju tidigare talat om rak stäv och så, och personligen tycker jag att det ser riktigt trevligt ut:D Även aktern är breddad, och med chines ala VO70 mm. Tanken är att inte öka den våta ytan nämvärt vid lättvindssegling, men ge mer bärighet i aktern och längre vattenlinje vid lite hårdare segling. Jag tror ju båten skulle segla bättre, men ja vet ju såklart inte:D
Säg vad ni tycker:D
Om två veckor börjar byggandet på allvar igen:D Semestern börjar imorgon, men måste segla lite först, NF i helgen, och skuta nästa vecka:)

Förresten, var det inte AIE Patrik som byggde om sin stäv till rak på sin Performance 35a? Det var kanske inte här han skrev om det?

Bild


Här har ni även adressen till bloggen om båten, www.SYAurora.blogspot.com den är ny, så det finns inte så mycket där än, men kul om nån läste;) Ska försöka få upp lite bilder och så idag.
Lite mer bilder finns här: http://picasaweb.google.com/Robin.m.larsson/SYAurora

Mvh Robin

Ravag
Platinamedlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 09:14

Inlägg av Ravag » fre 11 jul 2008, 08:00

Den helmoddade varianten är riktigt läcker! Bredda den ännu lite mer från bredaste stället och bakåt så blir den ännu mer klockren! Men fy tusan vilket jobb det handlar om.....har du verkligen tid till en sådan ombyggnad?

/Dan

Robin
Diamantmedlem
Inlägg: 500
Blev medlem: tor 29 dec 2005, 23:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Robin » fre 11 jul 2008, 09:26

Ja, visst är den ruskigt tuff:D Den ser verkligen snabbare ut!

Menar du så att den blir bredare från bredaste stället och akterut? Nu är den 2.55 bred som bredast, och 1.7meter i aktern. I verkligheten är den ca 1.1m i aktern. Tydligen så "gräver" den ner häcken på hårda undanvindar, så ja skulle tro att det finns en hel del att hämta där.
Ja kan ju testa att lägga ut bredden bak till ca 1.8-1.9meter och se hur det ser ut:)
Det syns nog inte så tydligt på de bilderna, men knäcken i stäven från rakstäv till köllinje ligger en bit över vattenytan, så det blir nån halvmeter överhäng eller så där framme vid stillaliggande, det syns bättre i Delftship, ser riktigt läckert ut.
Ja vill ju inte öka den våta ytan en massa, men den kölen som ska bli minskar nog den våta ytan en 2kvm iaf så.

Ombyggnaden skulle i såfall i princip bara vara skum pålagt utanpå skrovet, slipat till rätt form och sen laminerat ett ganska lätt laminat utanpå. I aktern skulle man ju dock även göra stuvfack mellan det gamla och nya skrovet, så man får ett par långa, smala fack i däcket för tampar och fendrar och sån skit;) Kanske man även förlänger aktern något i samma veva, och då bygger man såklart en en fällbar akterspegel/plattform.

Tja, tid och tid, ja är bara 25år så ja har väl massor av tid;) Men seriöst, klart att det skulle vara mycket jobb och en hel del tid, men det kanske även skulle leda till inspiration och så, som ändå gör att man gör mer på båten.
Och det är fortfarande mycket mindre jobb än att bygga ett helt nytt skrov:D

Bild

Nej, det skulle nog inte riktigt vara en Wasa 55a längre då;)

//Robin

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Inlägg av MartinM » fre 11 jul 2008, 11:28

Roligt med lite vansiniga ideer.

Men Robin vor det smartaste inte att få WASA'n färdig och sedan börja från början med skrov o.s.v. Kanske bygga en nerskalade VO-70 båt? Kanske en 50 % model, VO-35? Då kan du ha svängköl och allt! Du kommer ju ändå inte bli nöjd med din WASA, eller?

Robin
Diamantmedlem
Inlägg: 500
Blev medlem: tor 29 dec 2005, 23:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Robin » fre 11 jul 2008, 11:37

Martin, du har så rätt:D

Lite lustigt ändå att en annan Martin M, nämligen han som är delägare i båten tycker lite åt samma håll;)'

Visst vore det vettigare att bygga en båt från grunden. Och helt nöjd skulle man nog inte bli med en så söndermoddad båt. Jo, precis, en halvskala VO70 eller så, med tydliga Wally och Brenta influensern, det är det jag vill ha. Har gjort några skisser på en sån oxå, lägger upp en några bilder på den sen, RX 13 är arbetsnamnet nu...

Ja har några bilder på en Wasa 55a som heter Hovvarpner, en ja känner på Najad ägde den tills nyligen, och den är riktigt fin. Vet inte om ja bör lägga upp bilderna här dock. De finns på google:D En något moderniserad version av det skulle vara redigt trevligt det med. Så kan man bygga en extrem swingkölare om några år:D

//Robin

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Inlägg av Seawolf » fre 11 jul 2008, 21:52

En gång för länge sedan, 1977 ungefär, funderade jag på att göra om en annan långsmal båt. I det fallet blev tankexperimentet att dela båten mitt itu på längden samt skära bort botten från strax nedanför vattenlinjen. Sen skulle det hela vinklas ut så aktern blev en meter bredare, och en ny botten mallas och byggas upp med glasfiberspön som sen skulle plastas omkring etc.

Kölen och rigg skulle flyttas bak en meter eftersom mer deplacement skulle hamna akterut. mm.mm.

Men slutsatsen blev till sist precis som din Robin, gör klart och fundera sen på nästa i stället.

Robin
Diamantmedlem
Inlägg: 500
Blev medlem: tor 29 dec 2005, 23:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Robin » fre 11 jul 2008, 22:39

Seawolf, ja den ombyggnaden du funderade på låter riktigt extrem:D Förstår varför du hoppade över det!

Ja, den logiska, vettiga slutsatsen är att inte bygga om båten så mycket, men den lösningen lockar ändå, ja gillar verkligen den looken! Det är nog en riktigt modern båt jag helst vill ha, Men ja gillar klassiska båtar oxå.
Wasa 55an är lite jobbig, klassiskt skrov som hade passat i Spirit Yachts stil, men alldeles fel överbyggnad för att se helt klassisk ut...
Så orginalet försökte säkert se modern ut;)

//Robin

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Inlägg av Rudi » fre 11 jul 2008, 23:52

Intressanta bilder. Vackra. Bygger du nåt på båten?

Min erfarenhet är att när man gör någonting som verkligen syns, som t.ex. att montera nya rutor på båten, så driver det en framåt.

Utan att veta hur mycket "krut" det ryms inom dig, skulle jag nog föreslå att du utgår från att du har en rundstävad båt, håller dig till detta faktum, och inte avlägsnar dig allt för långt därifrån.

Jag kan vara helt fel ute, du kan ha en energimängd som överskrider min med... jag vet inte hur mycket - men: det brukar hjälpa att se saker hända på flytetyget.

Att det är skönt att se båten sjösatt är självklart! :)

Rudi

Skriv svar