Är en Soling verkligen ett rätt köp?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Är en Soling verkligen ett rätt köp?

Inlägg av Ravage » tor 03 jul 2008, 22:03

Tusan...är ganska långt gången gällande att köpa en Soling men kan fortfarande backa ur. Det som stör min frid är om det verkligen är rätt att köpa en drygt 40 år gammal båttyp som egentligen är på utdöende och definitivt inte är lätt att segla entyp med. De finns ju knappt längre!

Har alltid lockats av Solingen som båtmodell fast jag inte vet speciellt mycket om den. Kan det vara så att man borde hosta upp 150 000 sek till och köpa något moderna som exempelvis CB66:an. Är man helt enkelt lite halvnostalgisk om man köper sig en Soling och tror att den kan skänka samma glädje som en modern skapelse kan?

Tacksam för era råd eftersom det inte känns riktigt så rätt som det borde göra att köpa en Soling.

Tack! /Dan

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Inlägg av matsa » tor 03 jul 2008, 22:17

Dan!

försök inse att du aldrig kommer att bli nöjd med vad du än köper. det är själva "jakten" som är kul. jag vet hur det är och hur det känns :lol:

vad du än köper så kommer du att lägga tid på att fixa till botten , å sen när det är klart har du tröttnat på båten. du kommer INTE att hinna segla

du kanske skulle kontakta psykvården för hjälp istället. visst vore det skönt att få lite lugn å ro och få känna sej lugn å fin :wink:

hälsn mats

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 03 jul 2008, 22:26

Dan, Dan, Dan...

Du får söka i ditt inre! Vill du kappsegla "på riktigt" och i största allmänhet vara med , modernt och aktivt så är förstås inte Solingen rätt båt. Men du hittar inte en stiligare gentlemannabåt med självslående fock och spinnaker. Du har ju sedan Danmark inom räckhåll om du vill segla entyp - där finns ett antal, det vet jag. Det går ett par i Lomma också, men det är ju inte alldeles nästgårds.

Fördomar mot CB66: Det är en sportbåtsklass som man får harva land och rike runt med för att tävla. Jag tycker "andan" i CB-66-gänget andas "tjäna pengar" - det handlar mycket om vad man kan vinna, vem som skall ha betalt och det finns ingenting lokalt i södra Sverige. Danskarna tycks ha litet i på sin sida i Sundet, dock. Men då är Solingen lika duglig. Det stora frågetecknet blir när båten inte längre får "konstgjord andning" via sponsorer - kommer den att leva vidare på seglingsmeriter, eller är CB66 en "konceptprodukt"? Är upplevelsen verkligen häftigare (än andra båtar) när man är ensam med en CB66 på vattnet.

Jaja, man kan ju fundera. Surt sa Staren om rönnbären... Men lyssna till din inre kompass. Säger den inte "ja tack" till en Soling, så vänta och tänk ett tag till.

Edit: Korvfingrar
Senast redigerad av 1 Anders S, redigerad totalt 0 gånger.
Anders S

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » tor 03 jul 2008, 22:28

matsa skrev:Dan!

försök inse att du aldrig kommer att bli nöjd med vad du än köper. det är själva "jakten" som är kul. jag vet hur det är och hur det känns :lol:

vad du än köper så kommer du att lägga tid på att fixa till botten , å sen när det är klart har du tröttnat på båten. du kommer INTE att hinna segla

du kanske skulle kontakta psykvården för hjälp istället. visst vore det skönt att få lite lugn å ro och få känna sej lugn å fin :wink:

hälsn mats
Tjena Mats!

Det var förbaskat kul att du dök upp! Jag funderat på att starta en tråd bara för att få reda på var f-n du höll hus.

Nå,

Vad har du haft för dig på sista tiden? Senast vad det 606 som gällde, vad nu?

/Dan

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » tor 03 jul 2008, 22:35

Anders S skrev:Dan, Dan, Dan...

Du får söka i ditt inre! Vill du kappsegla "på riktigt" och i största allmänhet vara med , modernt och aktivt så är förstås inte Solingen rätt båt. Men du hittar inte en stiligare gentlemannabåt med självslående fock och spinnaker. Du har ju sedan Danmark inom räckhåll om du vill segla entyp - där finns ett antal, det vet jag. Det går ett par i Lomma också, men det är ju inte alldeles nästgårds.

Fördomar mot CB66: Det är en sportbåtsklass som man får harva land och rike runt med för att tävla. Jag tycker "andan" i CB-66-gänget andas "tjäna pengar" - det handlar mycket om vad man kan vinna, vem som skall ha betalt och det finns ingenting likalt i södra Sverige. Danskarna tycks ha litet i på sin sida i Sundet, dock. Men då är Solingen lika duglig. Det stora frågetecknet blir när båten inte längre får "konstgjord andning" via sponsorer - kommer den att leva vidare på seglingsmeriter, eller är CB66 en "konceptprodukt"? Är upplevelsen verkligen häftigare (än andra båtar) när man är ensam med en CB66 på vattnet.

Jaja, man kan ju fundera. Surt sa Staren om rönnbären... Men lyssna till din inre kompass. Säger den inte "ja tack" till en Soling, så vänta och tänk ett tag till.
Mycket kloka ord!

Jag vill egentligen åt känslan som handlar om segla fort och framförallt högt. Jag har gått otaliga rundor i hamnen och funderat om vad som är rätt och fel. Är dessutom löjligt nöjd med min Dominant 78:a som ger oss fina täta fighter med Fyn & Sjellandruntvinnaren "Stig på " och en duktig H-båt.

Jag får helt enkelt ta det lugnt och fundera, fördelen är att man börjar bli lite mer eftertänksam med åren. Har man slipat 29 båtbottnar ner i gelcoaten/träet vet man lite om medaljens baksida.

Jag har 10 dagar på mig att fundera.

/Dan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 03 jul 2008, 22:38

Ravage skrev:
Jag har 10 dagar på mig att fundera.

/Dan
Jag tror du har många årtionden på dig att fundera på båtar. Det hoppas jag i alla fall :-)

PS: Vill du slipa botten, så kan jag erbjuda fina möjligheter till sådant.
Anders S

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Inlägg av matsa » tor 03 jul 2008, 23:00

hej Dan!

606 är ett avslutat kapitel för mej. jag säger som Homer S: -BORING!!!! har sålt min 2002a och jag har backat ur SM-satsningen. "båtägarinnan" har inte rört sin båt (SM-båten) sen pingsthelgen så det talar ju för en solklar sistaplats på SM och det lär ju knappast göra den båten mer lättsåld den dagen även hon inser att det är timmar i båten som gäller om man ska komma nånstans.

kappseglandet går på sparlåga i år. min tidigare gast har tydligen fått för sej att innebandy ä viktigare(tror jag?), så henne kan man nog glömma?? har i alla fall anmält mej till tjörn runt, och en kompis som har RJ kommer att gasta. han vill gärna vinna.... tänkte ändå segla en vecka på västkusten efter TR så då kan man ju lika gärna vara med!
det blir väl kanske lite klubbseglingar i höst åxå. men byxelkroken tror jag att jag skiter i? jag gillade inte deras resultaträkningssystem som dom började med förra året. dä va bättre förr! man ä en tjurig jävel!!!!

för övrigt har jag vinterseglat som fan i min sura magnum som fick komma upp på land i lördags. seglat med MYn, och seglat med SX-2an som är så skön att styra så alla mina andra båtar känns som.... ja typ att styra en vega ( ursäkta Thomas).
kevlarsegel-seacaten står på land och furren likaså. har sålt av en del båtar och gjort en del konstiga bytesaffärer, så nu finns det möjlighet att leta vidare efter den "perfekta båten".
idag har jag varit norrut å kikat på 3 båtar varav 1 kan vara ett tänkbart objekt och imorrn åker jag söderut å kollar vidare.

så jag vet hur du har det. livet är ett helvete! en ständig jakt!

det har kommit 2 solingar "till stan" och man är ju lite sugen på att testa...

ja ja, det här hörde väl inte riktigt till ämnet, men nu vet du "allt". man ska väl svara om nån frågar???

mitt tips!!
den bästa båten är den du använder mest, och kan segla själv med spinnaker i alla väder. så köp en sån! om du hittar den?????

ledtråd: den är gul och ganska risig, men inte till salu :lol:

harä gött /M

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » fre 04 jul 2008, 06:23

Ravage skrev: Jag vill egentligen åt känslan som handlar om segla fort och framförallt högt. Jag har gått otaliga rundor i hamnen och funderat om vad som är rätt och fel. Är dessutom löjligt nöjd med min Dominant 78:a som ger oss fina täta fighter med Fyn & Sjellandruntvinnaren "Stig på " och en duktig H-båt.


Jag har 10 dagar på mig att fundera.

/Dan
Jaja, högt funkar ju fint med Solingen, men det där med fart är inte dess starka sida.

På den ekonomiska sidan är det lätt att hålla med om att CB är dyrt, men så är det: vill man ha kul så får man hosta upp.

Det mest intressanta i denna tråden är faktiskt när du skriver "Är dessutom löjligt nöjd med min Dominant 78:a som ...", som jag tycker är svar på dina frågor.
* Vill du ha kappsegling där verkligen själva kappandet är viktigt - köp en IF och segla på (ett alternativ du helt riktigt förkastat).
* Vill du ha fart finns svaret i olika extrama skapelser, som CB, men det finns ju fler. Du blir dock ganska ensam på banan, kanske utan att vinna när handikappet slår till (för det är svårt att verkligen segla på topp utan direkta utmanare).
* Alla andra alternativ ligger i kompromissland. D78 är förmodligen ett minst lika bra alternativ som någon annat. Så en möjlighet är att satsa ordentligt på den, ha råd att ha bra segel och att ta lite risker.

Focus, uthållighet.

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Inlägg av Steen » fre 04 jul 2008, 08:56

Dan,
Du skal pröve en Esse 850. Det är vad du söker. Glöm nu alla dom gamla utslitne kontruktioner som tx. Soling etc. och kom videre..... :wink:
Steen
Danmark

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 04 jul 2008, 09:25

Alltså, jag tycker det blir litet ogörligt att försöka hitta den "bästa båten" bland det extremt turbulenta utbud som finns att tillgå på sportbåtssidan. Naturligtvis kan man få en mycket fräck båt om man så vill, men att presentera en av dem som den bästa, den enda eller den mest rätta låter som en rätt så starkt löfte.

Nästa alla båtar har förmåga att vara bäst i något avseende (vi talar kanske mest om sportbåtar?) - hade det funnits en som slog alla de andra skulle a) inte konstruktörerna komma med nya hela tiden och b) den skulle slå ut alla andra båtar, äldre som yngre. Men så är det ju inte. De nya båtarna kommer på pärlband, blir "bäst-i-test", säljer ett par ex och så kommer det något nytt.

Förföljer man den vägen till evig (båt)lycka tar båtbytena aldrig slut.
Anders S

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Inlägg av Steen » fre 04 jul 2008, 10:04

Anders S,

Pröv en Esse 850 du ochså :)

Ha en bra sommer....vi hörs
Steen
Danmark

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 04 jul 2008, 10:39

Steen skrev:Anders S,

Pröv en Esse 850 du ochså :)

Ha en bra sommer....vi hörs
:-) Jag har en Starbåt som leksak. Finns inget bättre, fräckare, snabbare, roligare etc etc - om du frågar mig (just nu!).

Kärleken är evig, men föremålen växlar...
Anders S

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » fre 04 jul 2008, 23:00

matsa skrev:hej Dan!

......ja ja, det här hörde väl inte riktigt till ämnet, men nu vet du "allt". man ska väl svara om nån frågar???

mitt tips!!
den bästa båten är den du använder mest, och kan segla själv med spinnaker i alla väder. så köp en sån! om du hittar den?????

ledtråd: den är gul och ganska risig, men inte till salu :lol:

harä gött /M
Tack för den kompletta uppdateringen Mats, kul att se att du fortfarande är lite halvknäpp som vissa andra :roll: .

/Dan

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » fre 04 jul 2008, 23:11

Jaramaz skrev:
Ravage skrev: Jag vill egentligen åt känslan som handlar om segla fort och framförallt högt. Jag har gått otaliga rundor i hamnen och funderat om vad som är rätt och fel. Är dessutom löjligt nöjd med min Dominant 78:a som ger oss fina täta fighter med Fyn & Sjellandruntvinnaren "Stig på " och en duktig H-båt.


Jag har 10 dagar på mig att fundera.

/Dan
Jaja, högt funkar ju fint med Solingen, men det där med fart är inte dess starka sida.

På den ekonomiska sidan är det lätt att hålla med om att CB är dyrt, men så är det: vill man ha kul så får man hosta upp.

Det mest intressanta i denna tråden är faktiskt när du skriver "Är dessutom löjligt nöjd med min Dominant 78:a som ...", som jag tycker är svar på dina frågor.
* Vill du ha kappsegling där verkligen själva kappandet är viktigt - köp en IF och segla på (ett alternativ du helt riktigt förkastat).
* Vill du ha fart finns svaret i olika extrama skapelser, som CB, men det finns ju fler. Du blir dock ganska ensam på banan, kanske utan att vinna när handikappet slår till (för det är svårt att verkligen segla på topp utan direkta utmanare).
* Alla andra alternativ ligger i kompromissland. D78 är förmodligen ett minst lika bra alternativ som någon annat. Så en möjlighet är att satsa ordentligt på den, ha råd att ha bra segel och att ta lite risker.

Focus, uthållighet.
Var ensam ute med Dominanten ikväll, kom inte in förrän 23:15. Stabil sydlig vind på ca 8 m/s plant vatten. Kryssade med focken mot Bäckviken på Ven och det är ju tusan rent vad högt Dominant 78:an går med den segelkombinationen.

Höll 145 grader på SB och 210 grader på BB bog. 10 slag gjordes med samma resultat. Ligger då på ca 5,40-5,60 på loggen. Båten kan lätt trimmas helt neutral på rodret (vilket jag vill ha) och den rinner fint genom vattnet.

Då jag slörade hem insåg jag att det inte finns någon anledning att köpa ännu en båt. Den jag har passar mig väldigt bra.

Jag skall ta mig en dags funderare till men det lutar åt att jag coolar ner mig och inser att mer inte alltid är bättre. Kanske räcker det med en ny fock (den jag har är från Gransegel i dacron sydd 1996) istället för en Soling :D .

Spinnakern är beställd från Edman segel och kommer V29 :D

/Dan

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » fre 04 jul 2008, 23:13

Steen skrev:Dan,
Du skal pröve en Esse 850. Det är vad du söker. Glöm nu alla dom gamla utslitne kontruktioner som tx. Soling etc. och kom videre..... :wink:
Steen,

Esse 850 är för dyr...hade hellre satsat på en Melges isåfall :wink:

Hur går det själv, har det blivit några bra resultat med Hansen?

/Dan

Skriv svar