Att segla med gummijolle

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Att segla med gummijolle

Inlägg av Anders S » ons 02 jul 2008, 11:47

Apropå gummibåt, semester, miljötänkande och ta hand om gammalt skräp:

Jag har varit ordentligt förkyld ett par dagar, och i mina Magnecylinducerade yranden funderat litet över om man kan rigga en gummijolle med en optimistrigg. En sådan (två, faktiskt) har jag bärgat från seglarskolans skrotupplag tillsammans med ett slitet men ännu inte totalt trasigt segel. Så det kan bli gratis (=gott). Men denna min febriga tanke kan jag väl inte vara ensam om? Hur ordna?

Sidosvärd? (behövs två, egentligen?)
Roder (med tving på akterspegeln)?
Masten - toft saknas ju, men kan man bygga en box för masten och spänna fast den eller skall man gå stagningsvägen?

Förr fanns en anordning att köpa från England (feberfantasiernas stamort, uppenbarligen) som riggades på akterspegeln, ungefär som en utombordare. En sådan syns icke i eftertextannonserna numera, inte ens i PBO. Men minns någon?

Frågor, inga svar! Låt svaren flöda. Rena sågningar av iden godtas endast om de är underhållande skrivna...
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » ons 02 jul 2008, 17:24

Ja - hrmmm. Att acetylsalicylsyra har en blomstrande effekt på fantasien kanske man kan förklara så att syran sätter fart på blodgenomströmningen i de små kapillärer som syresätter fantasi- och kreativitetscellerna.

Sidosvärd: Behövs endast ett i mitt tycke. Lutningen bör ju bli försumbar.
Roder: Använd två st. gångjärn av liten ladugårdsdörrmodell (?!). Gångjärnens "hondel" på skterspegeln, och "handelen" fastbultad i det effektiva gran- eller pywoodrodret. Designat efter eget tycke och smak.
Mast: Nej - inga stag. Det blir fult på gummibåten, och besvärligt med röstjärnen.

Du har ju två riggar. Har du funderat på möjligheten av att konstruera en gummiketch? Eller om du hittar det beramade engelska beslaget - en gummiyawl? Kanke går det också att fästa mesanmasten på rodret. Borde ge intressant egenskaper.

Jag tycker också att du skall fundera på helium som fyllnadsmedel. En lätt båt är ju oftast en snabb båt! Vätgas är inte bra har jag hört - det finns nåt elakt rykte om en gummibåt eller nåt ditåt, med namnet Hindenburg.

Fyller du den riktigt ordentligt kan ju båten nästan bli (som) en stare!

mvh Sven-Barry

PS. Hav tur med ditt tillfrisknande DS.

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » ons 02 jul 2008, 18:35

Det var ju underhållande skrivet. Men var det en sågning? Tusan vet...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 02 jul 2008, 22:09

Ja, underhållningsvärdet går inte att klaga på. Uppskattas mellan nysningarna.

Jag har (jag är piggare nu) också hittat referenser till den märkliga segelutombordaren som på sin tid hette " The Outboard Sail Rig" och (mer användbart, kanske) till en enkel skiss på en anordning som kallas Rigging deck" på den här sidan: http://lostinthewoods.ca/conversion.html

Något i den stilen kan man kanske tom göra.
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tor 03 jul 2008, 08:32

Jag har ägt en faltkajak, en Klepper. Oerhört gediget bygge. Den gick att rigga vilket vi aldrig gjorde. Kanske kan du få ideér härifrån:

http://www.avanzakayak.com/res/Manualer/s1.pdf

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 03 jul 2008, 08:46

På Klepperbilden ser man tydligt sidosvärdens enkla upphängning. Jag tror som du, att man kan klara sig med ett, och kanske kan man hitta på något listigt med delbara åror, både till roder och (ett) sidosvärd.

Sedan är ju riggdetaljerna på Kleppern rätt lika en enklare Opti-rigg- men där har jag ju allt som krävs och mer därtill. Här gäller det att konstruera en lätt, kompakt låda att sätta på jollen, där masten sitter såpass fast att det blir meningsfullt att försöka kryssa.

Jaja, tanken är intressant och lusten finns. Nu får vi se om jag (i triumf) senare kan slå mig för miljöbröstet (titta, slipper ro, men ingen bensin!) eller om man kommer att bidra till sopberget på någon stackars ö och svärande simma hemåt...
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 03 jul 2008, 14:11

Fundera på om inte ett litet stävsvärd och ett stort roder är allt som behövs.
En trubbnosad gummibåt bör vara OK för ett sånt engagemang, och då får man ett stöd för riggen och en öppnare yta att vistas i på durken.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 03 jul 2008, 14:59

Seawolf skrev:Fundera på om inte ett litet stävsvärd och ett stort roder är allt som behövs.
En trubbnosad gummibåt bör vara OK för ett sånt engagemang, och då får man ett stöd för riggen och en öppnare yta att vistas i på durken.
Nu ser jag något i stil med ett svärd hängande i ett ramverk framför/på stäven. Men vad såg du framför dig då du skrev? Stävsvärd låter som något specifikt, men jag har inte hört ordet innan.
Anders S

Användarvisningsbild
Jakan
Trogen medlem

Intressant idé.

Inlägg av Jakan » fre 04 jul 2008, 09:46

Mycket intressant ide tycker jag.

Har länge undrat varför ingen tillverkare av RIB-jollar kommer med en RIB försedd med centerbordstrumma och rigglösning liknande optimistjollen. Borde vara en garanterad säljsuccé tror jag.
Närmast kommer väl Walker Bay jollarna, men de är fasligt dyra om man vill ha dem med gummituber OCH segelutrustning. Att bara plasta in en centerbordstrumma borde inte fördyra en RIB nämnvärt.

Men att fixa någon anordning som man kan spänna fast i en vanlig gummijolle som riggen kan sättas i borde inte vara allt för svårt. Då en optimistrigg sitter långt fram i jollen så är ju en lösning med ett sticksvärd i fören kanske en bra idé.

En platta med mastfot som kilas in under tuberna och något som går runt tuben framtill som spänns fast till dragöglan där man kan sätta i ett sticksvärd.

MVH
Janne

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 04 jul 2008, 13:42

Eller vad sägs om en bipod-mast ("A")?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 04 jul 2008, 14:15

bosseh skrev:Eller vad sägs om en bipod-mast ("A")?
Bra tanke!
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » fre 04 jul 2008, 14:52

Anders S skrev:
Seawolf skrev:Fundera på om inte ett litet stävsvärd och ett stort roder är allt som behövs.
Nu ser jag något i stil med ett svärd hängande i ett ramverk framför/på stäven. Men vad såg du framför dig då du skrev? Stävsvärd låter som något specifikt, men jag har inte hört ordet innan.
Det var så jag menade. Ordet eller lösningen har jag heller aldrig hört talas om förut. Men jag menar alltså ett svärd som fälls från ett uppfällt nära vertikalt läge till ett c:a 180 grader nedfällt läge, stoppat bara av gummits fjädring ifall man får på grund. Etc.

HaHa
Silvermedlem

Inlägg av HaHa » fre 04 jul 2008, 15:04

Vår første seilbåt var en Sevylor Caravelle gummibåt med to senkekjøler (på sidene), spriseil og fokk. Gikk framover når det blåste - det gikk til og med an å krysse mot vinden.

Se SailboatsToGo.com for flere ulike løsninger.
Bild

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 04 jul 2008, 19:15

HaHa skrev:Vår første seilbåt var en Sevylor Caravelle gummibåt med to senkekjøler (på sidene), spriseil og fokk. Gikk framover når det blåste - det gikk til og med an å krysse mot vinden.
Ajaj - bilden och den länken var nästan för bra! Det är ju bara att kopiera...
Tackar.
Anders S

friseglarn
Diamantmedlem

Kul tråd

Inlägg av friseglarn » lör 05 jul 2008, 07:55

De som tillverkar 2-krona segeljolle (www.kronaboats.com) har strängpressade kölar/ roder från SAPA. Köpte ett schysst sidobord/centerbord/roder av dem för länge sedan. Fick tjata lite vänskapligt för att dels få köpa dels få rimligt pris. OM man tar en sån istället för plywoodskiva o har som sidobord, håller på plats med lina till andra pontonen med stöd mot båtens sida för inåt verkande krafter på sidobordet så funkar det hyfsat bra om man spänt fast bladet ungefär vid stödjepunkten så att bladet inte rör sig föröver/akteröver. När man slår får man vända sida på sidobordet annars blir det vingligt (går inte att spänna fast bra för utåt verkande kraft). Fördelen med arrangemanget är att det räcker med några linor och ingen bråte som plankor och balkar o sånt, räcker med ett sidobord också. Nackdelen är att det är lite "löst". Skulle kunna använda plywood också men varför inte ha en schysst naca profil? Funkar till kanot också. Åra resp paddel som styråra genom repögla i aktern. Stagad mast som står på gammal frisbee, hårt neddragen genom stagen och försedd med segel med spribom som går hela vägen ned och inte stannar högt upp som på optimist. Men har man optimistmast och segel är det ju ännu bättre antar jag.

Men ni har så många bra ideér så jag vill bidra med en av mig oprövad.. "aktermast" fäst i aktertoften. Bra redigt fäste möjligt där utan anordningar som är i vägen när man skall göra annat än att segla. Och enbart försegel. Alltså en mast, ostagad, som fästs i aktertoften och ett förstag för seglet. Sedan ett trekantigt segel på det staget. Som han den där forumkillen som ständigt förnyar sin tråd om aktermast på någon sorts konstig "trimaran" med med tvär akterkant på mittskrovet under vattenlinjen. Fast på en gummijolle, som nog har lite bättre släpp i aktern.

Om jag fick drömma skulle jag vilja ta en sån där lätt alurib o ha en centerbordstrumma i den... vore smaskens. Skulle kunna anpassa skrovet så det börjar som V men slutar platt mot aktern fast lite förlängt så att man har en platt liten "badplattform" utanför aktern (med V öppning för utombordarriggen) så att det blir bra släpp på undanvind... Borde kunna få såna tillverkade i Kina utan större kostnad.. om man är lite industriell av sig...

Skriv svar