Kappsegla med fock på "genuabåt"?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Kappsegla med fock på "genuabåt"?

Inlägg av Ravage » lör 28 jun 2008, 11:16

Har egentligen aldrig behövt fundera på saken men nu kom saken på tal och jag undrar vad som gäller.

Får man sänkt -0.01 lystal om man anmäler en båt med fock som normalt har genua i utrustningskoden (SG-)? Fock = försegel på max 1,1xFB, det vill säga.

Antar att jag missat något eller att det finns någon form av begränsning, annars kan man ju anmäla med fock och få -0,01 om det blåser hårda vindar som gör att genua inte kan bäras i vilket fall.

Vad gäller?

Tack!/Dan

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem
Inlägg: 188
Blev medlem: tis 11 jul 2006, 08:03

Inlägg av Jojje » lör 28 jun 2008, 12:20

Jovisst får du anmäla din båt med SK- om du har utrustningskod SG-. De båtar som har SA- får det däremot inte. Hur det funkar att i taktiskt syfte göra så har aldrigt slagit mig. Om man i en hårdvindstävling vinner på en sådan manöver, smakar ju inte segern särskilt gott. Så jag tycker frågan är ointressant.
/ Jojje

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » lör 28 jun 2008, 12:30

Jojje skrev:Jovisst får du anmäla din båt med SK- om du har utrustningskod SG-. De båtar som har SA- får det däremot inte. Hur det funkar att i taktiskt syfte göra så har aldrigt slagit mig. Om man i en hårdvindstävling vinner på en sådan manöver, smakar ju inte segern särskilt gott. Så jag tycker frågan är ointressant.
Håller med dig och det är därför jag heller aldrig funderat på saken.

Men anledningen till frågan är att vi har här på Råå har 2 starter och man med en båt på 1,09 (fundera på en 806:a också :roll: ) i lys hamnar bland båtar som X99,First 34.7, Melges 24 e.t.c. Alltså inte så kul rent tävlingsmässigt sett. Om man alltid kör med fock hamnar man således på 1,08 och därmed i lilla klassen bland H båtar e.t.c. Lite mer närkontakt då med andra ord.

Därav frågan...

Tack /Dan

IF95
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 13 mar 2008, 17:49
Ort: Skärhamn

Lystal med fock

Inlägg av IF95 » lör 28 jun 2008, 13:00

Enligt lysreglerna skall utrustning anmälas ett antal dagar före seglingen för att undvika taktikval.

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Re: Lystal med fock

Inlägg av Ravage » lör 28 jun 2008, 13:06

IF95 skrev:Enligt lysreglerna skall utrustning anmälas ett antal dagar före seglingen för att undvika taktikval.
Ja det borde ju definitivt vara så med tanke på "fair play".

Skall man segla hela året med fock lär det ju inte vara några problem.

/Dan

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » lör 28 jun 2008, 13:53

Man tillhör normalt startgrupp enligt båtens normallys. Detta så att man inte skall kunna välja grupp genom att taktikera.

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » lör 28 jun 2008, 14:41

Nubben skrev:Man tillhör normalt startgrupp enligt båtens normallys. Detta så att man inte skall kunna välja grupp genom att taktikera.
Båtens normallys är väl antingen 1,08 eller 1,09 beroende på vilken segelyta man väljer. Det kan ju knappast vara fusk om man väljer att segla med fock hela året och får -0,01 i lystal kontra genua. Någon måtta på präktigheten får det ju vara! Annars får ju reglerna ändras isåfall. Speciellt i detta fall eftersom 806:an är en båt som mår bra av att föra genua, den är relativt tung och styv.

Är man så petig bör ingen segla lys utan entyp vilket är den enda rättvisa seglingsformen!

/Dan

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » lör 28 jun 2008, 15:34

Jag menar alltså att ifall en båt har 1.09 i LYS med normalutrustning(läs den bokstavskombination som står i LYS-tabellen) så kommer den att höra till startgrupp enligt detta LYS-tal oberoende om den seglar med fock eller genua. Dess resultat beräknas dock enligt 1.08 ifall den använder fock. Detta som jag sade för att man inte skall kunna byta motsåndare genom att ändra utrustning.

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » lör 28 jun 2008, 17:38

Nubben skrev:Jag menar alltså att ifall en båt har 1.09 i LYS med normalutrustning(läs den bokstavskombination som står i LYS-tabellen) så kommer den att höra till startgrupp enligt detta LYS-tal oberoende om den seglar med fock eller genua. Dess resultat beräknas dock enligt 1.08 ifall den använder fock. Detta som jag sade för att man inte skall kunna byta motsåndare genom att ändra utrustning.
Då förstår jag....

Jag tänker inte ens på klasser, det är totalen som gäller för min del. Det enda jag tycker är tråkigt är om man ligger med båtar med lystal som gör att man inte ser dem under hela seglingen. Det är närkontakt som är roligt och personligen skulle jag hellre segla med sämre förutsättningar bara för att ha båtar omrkring mig.

/Dan

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Inlägg av HansH » mån 30 jun 2008, 08:26

Vi kör med fock och sk "SweLYS-gennaker". Det ger två "pinnar" lägre LYS så vi hamnar på 1.16 istället för 1.18.
Detta är inte bara en taktisk fördel utan även praktisk. Seglade Bohusracet i helgen och på två mans besättning och 30h nonstop segling gäller det att hålla nere antalet manövrar till ett minimum.
Läs mer om årets Bohusrace på sveriges bästa segelblog - Blur.se
Det var en mycket häftig upplevelse och vi kommer definitivt att köra nästa år igen.
http://www.blur.se/2008/06/29/bohusracet-2008/

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av Håkan » mån 30 jun 2008, 09:31

Är syftet endast att byta grupp går väl det att diskutera på klubben...
Jag menar att ändra indelningen kanske så att lilla starten är upp till 1,09.
Startade inte du i lilla gruppen i onsdags :?:

Mvh / Håkan
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Inlägg av HansH » mån 30 jun 2008, 09:37

På våra klubbkappseglingar kan vi välja innan start vilka segel (och med det LYStal) man skall köra med.
Detta för att locka fler deltagare.

Ravag
Platinamedlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 09:14

Inlägg av Ravag » mån 30 jun 2008, 11:48

Håkan skrev:Är syftet endast att byta grupp går väl det att diskutera på klubben...
Jag menar att ändra indelningen kanske så att lilla starten är upp till 1,09.
Startade inte du i lilla gruppen i onsdags :?:

Mvh / Håkan
Håkan,

Det är inte med min nuvarande båt det gäller utan snarare om jag köper en 806:a. Samtidigt är det så att Selin har åkt över i stora starten tack vare att Cumulusen fått ökat lystal.

Jag ville egentligen bara veta vad som gäller, det är inget problem för mig just nu och förmodligen inte framöver heller. Det lutar ju mer åt en Soling just nu :wink:

/Dan

Ravag
Platinamedlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 09:14

Inlägg av Ravag » mån 30 jun 2008, 11:50

Håkan skrev:Är syftet endast att byta grupp går väl det att diskutera på klubben...
Jag menar att ändra indelningen kanske så att lilla starten är upp till 1,09.
Startade inte du i lilla gruppen i onsdags :?:

Mvh / Håkan
Håkan,

Jag kände inte ens igen dig, var du med och seglade C55:a ?



/Dan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av Håkan » mån 30 jun 2008, 13:32

Ravag skrev:
Håkan,

Jag kände inte ens igen dig, var du med och seglade C55:a ?

/Dan
Jodå, vi hade en tuff kamp på slutet som vi gick segrande ur med en välförtjänt nästsistaplats :wink:

C55 är inte kul i lättvind... :cry:
Hoppas det blir lite mer på onsdag :twisted:

Ha det /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Skriv svar