Begagnat båtpriser i olika länder?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Begagnat båtpriser i olika länder?

Inlägg av Ravage » tor 26 jun 2008, 18:44

Förr vad köpte man en båt i Stockholmsområdet och sålde den i Danmark eller Tyskland. Lite beroende på modell givetvis men generellt sätt.

Sedan kom internet och priserna jämnades ut...

Hur ser båtmarknaderna ut nuförtiden?

/Dan

kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Inlägg av kajlahtinen » tor 26 jun 2008, 22:30

Stämmer åtminstone för Finlands del. Priserna har jämnat ut sig jämfört med Sverige. Jag har haft svårt att få ens de priset jag köpte Firsten med i Sverige för två år sedan. Nästan inga förfrågningar alls. Mycket märkligt! Nå, jag gillar ju båten och kan lika väl behålla den ett tag till. Men marknaden känns på något sätt trög - alltså ur säljarsynvinkel. Månne det rent av bero på en polarisering i samhället. De som har pengar köper nya stora båtar och de som inte har pengar köper en 24-28 fotare på 10-15 tusen euro. Ingen tycks vilja köpa en 28 fotare (från 1981) på 25 tusen. Får se om trenden håller i sig.

MVH
Kaj

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » fre 27 jun 2008, 06:24

Allmänna intrycket är att begmarknaden är trög just nu. Inte så konstigt, igår hade Stockholmsbörsen sitt årslägsta, som också bottnade 2007. Som ett av många tecken!
Begbåtmarknaden hänger ihop med villapriserna, och kostnaderna för (hus)lån. Så har det varit länge, generellt håller det fortfarande. Även om vi ännu inte fått klart besked från Riskbanken om nya räntehöjningar (eller ej) så har bankerna redan "diskonterat" för detta genom att höja sina utlåningsräntor.
Flera som jag känner har sålt eller försökt sälja båt i år, och ... trögt.

Ravages fråga rör sig kring prisskillnader mellan grannländerna. Mitt intryck är detsamma som Ravage, för 10-15 år sedan sålde man båten på andra sidan sundet och fick mer betalt. Eller, för Kajs del, köpte båten i Sverige, och fick den till bättre prix än i Finland.
Nu verkar det som om begpriserna i Tyskland, Holland, England (jag drar mig för att försöka läsa annonser från andra länder ..) är klart lägre än de svenska. USA har alltid varit lägre, och nu när dollarn är superlåg är det mycket attraktivt.
- som argument mot tas ofta upp slitage och skick. Kan nog stämma, vi använder ju knappt våra båtar, de står mest på land, medan båtarna redan i södra Östersjön ligger i året runt utsatta för väder och vind.

Hursomhelst går det säkert att göra fynd, framför allt tex i Tyskland, där de löpande kostnaderna är väsentligt högre än vi är vana vid, så säljare vill verkligen bli av med sina båtar, vilket brukar leda till lägre priser. Samtidigt, om båten ligger på Östersjökusten så är det i förhållanden som är lika de vi har.
Kollade lite förra året på årsgamla (ca) Dehler 36:or. Skillnaden Tyskland - Sverige var ofta minst 20%.

Skriv svar