Lucka läcker mellan glas och ram
Lucka läcker mellan glas och ram
Hej
Förpiksluckan läcker mellan glas och ram, alltså i själva luckan (konstigt???). Tätmassan som finns där i mellan är fortfarande efter 20 år seg. Provade med att trycka till massan lite innefrån, får se om det hjälper.
Någon som har något tips hur man på bästa sätt lagar detta? Om man ska bättra på med mera massa vad ska man då ha för typ?
mvh Erik
Förpiksluckan läcker mellan glas och ram, alltså i själva luckan (konstigt???). Tätmassan som finns där i mellan är fortfarande efter 20 år seg. Provade med att trycka till massan lite innefrån, får se om det hjälper.
Någon som har något tips hur man på bästa sätt lagar detta? Om man ska bättra på med mera massa vad ska man då ha för typ?
mvh Erik
ack, också detta problem har jag brottats med. Är det en däckslucka i stil med Lewmar så får man ta av själva luckan (överdelen) och lämna in till restaurering.
Då kan det vara frestande att byta glas också.
När man då får reda på kostnaden kan man tycka att det är lika bra att byta hela baletten.
När man gör det, byter baletten, upptäcker man att det är en del man inte tänkt på, som hur passar en ny luicka i det gamla urtaget? Eller: hur passar inredningen mot en ny lucka - och: behövs en ny luckram också?
Visst man försöka täta med Sika eller något liknande, men det är svårt att lyckas. Svårt att få det beständigt i mer än en säsong. Lokal glasmästare kan lyckas bättre om man har mycket tur, men ...
Beroende på konstruktion så kan gångjärn mm slitas, det är därför som det kan vara lika så bra att byta hela klabbet.
Tips: Om du överväger att byta rubbet så kolla mått noga.
Jo, förresten, om det är en Lewmarlucka så kan du roa dig med att slå upp Lewmars hemsida. Där står det att det är mycket ovanligt att det läcker mellan aluram och glas.
Nå, du har kanske en helt annan lucka, med annan konstruktion.
Då kan det vara frestande att byta glas också.
När man då får reda på kostnaden kan man tycka att det är lika bra att byta hela baletten.
När man gör det, byter baletten, upptäcker man att det är en del man inte tänkt på, som hur passar en ny luicka i det gamla urtaget? Eller: hur passar inredningen mot en ny lucka - och: behövs en ny luckram också?
Visst man försöka täta med Sika eller något liknande, men det är svårt att lyckas. Svårt att få det beständigt i mer än en säsong. Lokal glasmästare kan lyckas bättre om man har mycket tur, men ...
Beroende på konstruktion så kan gångjärn mm slitas, det är därför som det kan vara lika så bra att byta hela klabbet.
Tips: Om du överväger att byta rubbet så kolla mått noga.
Jo, förresten, om det är en Lewmarlucka så kan du roa dig med att slå upp Lewmars hemsida. Där står det att det är mycket ovanligt att det läcker mellan aluram och glas.
Nå, du har kanske en helt annan lucka, med annan konstruktion.
ack, också detta problem har jag brottats med. Är det en däckslucka i stil med Lewmar så får man ta av själva luckan (överdelen) och lämna in till restaurering.
Då kan det vara frestande att byta glas också.
När man då får reda på kostnaden kan man tycka att det är lika bra att byta hela baletten.
När man gör det, byter baletten, upptäcker man att det är en del man inte tänkt på, som hur passar en ny luicka i det gamla urtaget? Eller: hur passar inredningen mot en ny lucka - och: behövs en ny luckram också?
Visst man försöka täta med Sika eller något liknande, men det är svårt att lyckas. Svårt att få det beständigt i mer än en säsong. Lokal glasmästare kan lyckas bättre om man har mycket tur, men ...
Beroende på konstruktion så kan gångjärn mm slitas, det är därför som det kan vara lika så bra att byta hela klabbet.
Tips: Om du överväger att byta rubbet så kolla mått noga.
Jo, förresten, om det är en Lewmarlucka så kan du roa dig med att slå upp Lewmars hemsida. Där står det att det är mycket ovanligt att det läcker mellan aluram och glas.
Nå, du har kanske en helt annan lucka, med annan konstruktion.
Då kan det vara frestande att byta glas också.
När man då får reda på kostnaden kan man tycka att det är lika bra att byta hela baletten.
När man gör det, byter baletten, upptäcker man att det är en del man inte tänkt på, som hur passar en ny luicka i det gamla urtaget? Eller: hur passar inredningen mot en ny lucka - och: behövs en ny luckram också?
Visst man försöka täta med Sika eller något liknande, men det är svårt att lyckas. Svårt att få det beständigt i mer än en säsong. Lokal glasmästare kan lyckas bättre om man har mycket tur, men ...
Beroende på konstruktion så kan gångjärn mm slitas, det är därför som det kan vara lika så bra att byta hela klabbet.
Tips: Om du överväger att byta rubbet så kolla mått noga.
Jo, förresten, om det är en Lewmarlucka så kan du roa dig med att slå upp Lewmars hemsida. Där står det att det är mycket ovanligt att det läcker mellan aluram och glas.
Nå, du har kanske en helt annan lucka, med annan konstruktion.
Många tycks ha haft liknande problem nån gång.
I mitt fall kunde jag härleda läckan till att den vid frost efter upptagningen på hösten helt enkelt frös fast lite, och tätmassan var då väldigt stel. Så när jag boxade mot glaset för att få upp den, så lossnade plastglaset från tätmassan, och sen läckte det efteråt. Gissningsvis är detta en vanlig orsak.
På en annan båt med Lewmarlucka var den visserligen tät, men plastglaset hade börjat uppvisa en ohygglig massa småsprickor på ytan och var fult. Glasmästaren fixade detta med ett nytt acrylatglas till måttlig kostnad, och båtens allmänna intryck steg med minst 5 ggr kostnaden för glaset. Ni vet hur det är med rena fönster när man säljer hus? Som spinoff kan man dessutom välja en färgton på luckan som harmonierar med t.ex. textiliernas färg i båten. Oftast kan man demontera luckan från luckramen. Själva luckramen kan nämligen vara ett H-e att få loss utan kraftigt våld. Och som sagt - passar då inte den nya luck-konstruktionen har man MYCKET jobb framför sig innan det blir OK.
Sådana glasmästare som även jobbar med bilrutor har rena dundertätningsmassorna. På moderna bilar är glaset en del av den bärande konstruktionen och de måste limmas med mycket högvärdiga limmande tätningsmassor.
I mitt fall kunde jag härleda läckan till att den vid frost efter upptagningen på hösten helt enkelt frös fast lite, och tätmassan var då väldigt stel. Så när jag boxade mot glaset för att få upp den, så lossnade plastglaset från tätmassan, och sen läckte det efteråt. Gissningsvis är detta en vanlig orsak.
På en annan båt med Lewmarlucka var den visserligen tät, men plastglaset hade börjat uppvisa en ohygglig massa småsprickor på ytan och var fult. Glasmästaren fixade detta med ett nytt acrylatglas till måttlig kostnad, och båtens allmänna intryck steg med minst 5 ggr kostnaden för glaset. Ni vet hur det är med rena fönster när man säljer hus? Som spinoff kan man dessutom välja en färgton på luckan som harmonierar med t.ex. textiliernas färg i båten. Oftast kan man demontera luckan från luckramen. Själva luckramen kan nämligen vara ett H-e att få loss utan kraftigt våld. Och som sagt - passar då inte den nya luck-konstruktionen har man MYCKET jobb framför sig innan det blir OK.
Sådana glasmästare som även jobbar med bilrutor har rena dundertätningsmassorna. På moderna bilar är glaset en del av den bärande konstruktionen och de måste limmas med mycket högvärdiga limmande tätningsmassor.
Luckans glas har genomgående hål för spaklåsen, så när det är låst håller detta ned glaset mot luckramen.
Annars är glaset bara limmat med glasmästarens "supergegga" som används bl.a. för att limma vindrutor mot bilkarossen. Har funkat finfint.
Se även :
http://www.batteknik.se/maxi/2aOLh434/f ... lewmar.htm
Annars är glaset bara limmat med glasmästarens "supergegga" som används bl.a. för att limma vindrutor mot bilkarossen. Har funkat finfint.
Se även :
http://www.batteknik.se/maxi/2aOLh434/f ... lewmar.htm
Tackar för alla bra svar. Jag gör en temporär sikaflex eldyl lagning nu inför semestern sen får det bli en bilglasmästare eller helt ny lucka till nästa säsong. Ska se om jag kan hitta en ny lucka med samma eller något större mått.
Det är inte en Lewmar, märket är ett dubbelnamn typ ”Andersson – Svensson Göteborg” fast inte Andersson - Svensson då. Finns säkert inte kvar idag.
Byta båt är ju annars ett alternativ, blev lite sugen på en trimaran efter att läst senaste Segling.
Det är inte en Lewmar, märket är ett dubbelnamn typ ”Andersson – Svensson Göteborg” fast inte Andersson - Svensson då. Finns säkert inte kvar idag.
Byta båt är ju annars ett alternativ, blev lite sugen på en trimaran efter att läst senaste Segling.
Det är lätt att förstå stoltheten hos en träbåtsägare att äntligen fått ihop åtminstone ett ställe i båten som inte läckerGrisslan skrev:Skaffa en träbåt... Då kan man bygga nytt själv, helt utan rymdteknologi. Bifogar skrytsamt en bild på hur jag löste problemet med läckande gammal ful förlucka -byggde alltså denna nya snygga mahognysak med ett fönster som inte läcker det minsta:
Plastbåtar... Pföff!
Mjo, snyggt Grisslan. Men man behöver inte alls ha träbåt för att bygga själv. Inte ens om man vill använda trä som byggmaterial!
Faktiskt ganska lätt: dubbla ramar i däck, den yttre med spygatthål, ett på varje sida, eller ett i varje hörn. Heltäckande plexi (eller vad man nu vill ha) över bägge ramarna med gångjärn och låsanordningar direkt i plexin.
Väsentligt billigare än förtillverkade luckor, dessutom bättre, tätare, och snyggare.
Så varför inte ...?
Faktiskt ganska lätt: dubbla ramar i däck, den yttre med spygatthål, ett på varje sida, eller ett i varje hörn. Heltäckande plexi (eller vad man nu vill ha) över bägge ramarna med gångjärn och låsanordningar direkt i plexin.
Väsentligt billigare än förtillverkade luckor, dessutom bättre, tätare, och snyggare.
Så varför inte ...?
Jo, nu är det bara mastkragen kvar som läcker... Det finns inga gränser för vad kapillärkraft och trädäck/-överbyggnad kan åstadkomma tillsammans!
På tal om luckor och material: Jag använde Lexan istf plexi till fönstret i luckan, och måste säga att jag blev impad. Plexi är välkänt svårjobbat (spricker, bränner fast i skärande verktyg osv) men Lexanet var väldigt snällt både i bandsågen och skivputsen. Dessvärre dyrt. Men smakar det så osv.
När det gäller limmande tätningsmassor så kan jag rekommendera Casco Marin & Teknik clear. Har väldigt bra erfarenheter av den. Ett annat tips (jag undviker sika så långt det går eftersom det är så hejdlöst kladdigt) är tec7. Det är faktiskt så bra som tillverkaren vill låta påskina.
Mvh /N
På tal om luckor och material: Jag använde Lexan istf plexi till fönstret i luckan, och måste säga att jag blev impad. Plexi är välkänt svårjobbat (spricker, bränner fast i skärande verktyg osv) men Lexanet var väldigt snällt både i bandsågen och skivputsen. Dessvärre dyrt. Men smakar det så osv.
När det gäller limmande tätningsmassor så kan jag rekommendera Casco Marin & Teknik clear. Har väldigt bra erfarenheter av den. Ett annat tips (jag undviker sika så långt det går eftersom det är så hejdlöst kladdigt) är tec7. Det är faktiskt så bra som tillverkaren vill låta påskina.
Mvh /N
Jag har fått för mig att glasmästarna blandar tvåkomponentsmassa när de limmar bärande rutor. Kan man få sin vänlige glasmästare att limma fast luckglaset med sådant konstruktionslim blir det säkert bra!
Är det någon som provat eller har tankar om att beställa härdglas i stället för plast till luckan? Det borde bli ännu bättre mot repor och UV-förstörelse?
Är det någon som provat eller har tankar om att beställa härdglas i stället för plast till luckan? Det borde bli ännu bättre mot repor och UV-förstörelse?
Anders S