Hur mycket sväller Delrin?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Hur mycket sväller Delrin?

Inlägg av Nubben » mån 16 feb 2009, 23:38

Hur blev slutresultatet, är du nöjd med roderkänslan eller kniper det? Var hylsan gjord i delrin, hur mycket kostade den?

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » tis 17 feb 2009, 06:10

Ja det blev fantastiskt bra. Efterssom anläggningsytan var hela 10 cm nedtill och precisionen blev rätt till slut, så blev roderkänslan som en våt dröm. Så nära man kan komma ett rullager antar jag.

Det yttrade sig genom att man i skvalpig medsjö kunde sitta och styra genom vågorna utan att bli trött och autopiloten styrde spikrakt, efterssom motståndet är så lågt. Inga vibrationer i medvind och ingen roderknip .

Materialet heter Ultramid® Polyamides: PA 6 (Nylon 6)

OBS att jag hade hjälp av en mycket duktig marinmekaniker som mätte rör/axel med digitalskjutmått. Sen gjorde jag en "ritning" i powerpoint, som lämnades till en finmekanisk verkstad. Slutresultatet kostade 2000 kr och hade fantastisk precision, dock valde vi ett för litet spel på innermåttet, därav problemen med svällning. Min lösning var bra i 2 veckor sen knep hylsan succesivt vartefter plasten svällde. 0,3-0,5 mm spel i torrt tillstånd är nog idealiskt.

Som sagt funkade för mig. Men Jefa är väl bäst antar jag. Fast typ 8 ggr så dyrt.
Gillar att segla!

Jebban
Guldmedlem

Inlägg av Jebban » ons 18 feb 2009, 12:26

Nyfiken fråga från en som inte kan sånt här alls, varför gör man inte lagret i brons som i original? Är det viktargumentet (borde inte vara någon jätteskillnad men många bäckar små...) eller något annat?

// J

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » ons 18 feb 2009, 22:17

Jag var inne på det ett slag, men den förklaringen jag fick var att Delrin eller denna specialplast jag till slut fick, har otroligt låg friktion även under hög belastning. Den är dessutom mkt slittålig, med andra ord idealisk för applikationen.

Jag kan intyga att det stämde, när allt var intimmat och klart. Ett otroligt lyft mot innan faktiskt, särskilt på bogar då det var högt tryck på rodret såsom för mycket segel under halvvind, när båten vill lova upp hårt. Inte ens då gick rodret tungt, något det gjorde innan med bronsbussningen. Sen hade jag ganska påtagliga vibrationer på undanvind innan, men det berodde troligen på glappet som blivit med åren.
Gillar att segla!

Skriv svar