Hur mycket sväller Delrin?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
FredrikW
Diamantmedlem

Hur mycket sväller Delrin?

Inlägg av FredrikW » sön 22 jun 2008, 19:00

Hej,

Jag monterade ett nytt nedre roderlager gjort av delrin i år. Det har varit mkt bekymmersamt, för det svällt en hel del. Vi hade ett spel på ca 0,1 mm först, men det svällde igen. Så lyfte jag upp båten och slipade upp kanske 0,1 mm till. Då gick rodret perfekt, lätt men utan glapp nedtill. Men 2 veckor senare har det svält sig trögt igen.

Känns som en gammal eka som gissnar. Roderaxeln är 45 mm och hylsan har 5mm godstjocklek, dvs hylsan sitter i ett 50 mm rostfritt rör. Kan det stämma att delrin sväller 1% i vatten eller är det mer? Mina teorier säger att 1% av 5mm är 0,05mm x2 = 0,1mm.

Någon som har kunskap om detta, hur mkt mer bör jag ta upp? Tack på förhand.
Gillar att segla!

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 22 jun 2008, 19:48

Hej

Är du säker på att det är delrin.......
Delrin upptar oerhört lite vatten för att vara en plast, helt försumbart.

Felet kan annars finnas att bearbetningen har gjorts vid stor temperaturskillnad, men det är inte sannolikt.

Nylon, framförallt nylon6 tar upp vatten mfl., men inte riktig delrin.

Leta efter felet på annat sätt om du är säker på att det är delrin.
Kan hylsan ha krympt pga lägre vattentemp, kan roderlagret krympt.... OSV.
Calle

Se gla ut

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » sön 22 jun 2008, 20:06

Tack KalleC jag ska kolla igen med mekanikern som svarvade till hylsan vad det var för material han använde.
Gillar att segla!

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » mån 23 jun 2008, 16:10

Nja...min erfarenhet är att även Delrin sväller en hel del. Jag har gjort lager med glapp på 1/2 mm eller mer som blivit bra efter ett tag. Det finns en bättre lagerplast som säljs under namnet ertalyte (eller möjligen ertalite) som man bara kan ha en eller par tiondelars glapp i.

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » mån 23 jun 2008, 16:19

0,5 mm! Det var mycket. Plasten eller vad det är för något var så hård att vi höll på och slipade i 45 minuter och den gick ned kanske 0,1mm på den tiden. Däremot blev plasten väldigt varm av slipningen.

Stannar den sen i expansion eller sväller det under hela säsongen? Känns otroligt struligt. Jag hade en mässingsbussning innan, men hoppades att det skulle bli bättre med den här. Den glappade 0,3 mm vilket gav ca 0,5-1 cm längst ned på bladet i glapp.

Jag använde ett sånt här lamellslipstift från clasohlson för slipning:
Bild
Gillar att segla!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 23 jun 2008, 18:39

Ja, alltså, det finns en anledning till att man har dyra kullager och tocket till roderlager på båtar.

Nu är väl inte allt förlorat bara för att lagret "svällt". Du skall nog räkna med att det sväller i vatten även i fortsättningen så måtta in spelet så det passar "vått lager". En sak som kan hjälpa när du slipat grova spår (ur lagersynpunkt, alltså, fingret känner inte så mycket) är att dra ett tunt spår någon mm i lagret, så att vatten kan strömma "genom" lagret. är det tight går det trögt också i brist på smörjning och vatten smörjer rätt bra.

Egentligen skall du skära ur lagerhålet med en ställbar brotsch, men det är väl svårt att få tag på. Känner du någon med mekansisk verkstad, så fråga. Det är meningslöst att brotscha ett urplockat lager.
Anders S

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » mån 23 jun 2008, 19:09

Intressant, när vi återmonterade rodret hällde vi vatten uppifrån och då gick det betydligt bättre. Hur skulle du göra spåret: rakt upp, diagonalt eller hur? Ett eller flera spår?

Jo jag har funderat på ett rullager mer än en gång. :wink:

mvh /Fredrik
Gillar att segla!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 27 jun 2008, 11:53

FredrikW skrev:Intressant, när vi återmonterade rodret hällde vi vatten uppifrån och då gick det betydligt bättre. Hur skulle du göra spåret: rakt upp, diagonalt eller hur? Ett eller flera spår?

Jo jag har funderat på ett rullager mer än en gång. :wink:

mvh /Fredrik
Ett spår, 3 mm djupt (eller så), på enklaste sätt. Två tejpade bågfilsblad och tre minuter...
Anders S

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » mån 07 jul 2008, 11:04

Fisksätra marin hade en ställbar brotsch så resultatet blev helt perfekt. Den glappar ingenting, likväl kan man slänga rodret mot ändläget så studsar det tillbaks vid stillastående. :lol:

Som parantes kan nämna att det tog ca 30 minuter att bara få loss rodret. Det satt som berget.
Gillar att segla!

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Hur mycket sväller Delrin?

Inlägg av Nubben » mån 16 feb 2009, 21:23

Hejsan,
Nån som kan förklara för mig hur dessa Delrinlager sitter fast i skrovet/roderaxelröret så att det inte faller ur neråt? Håller själv på med att fundera ut ny roder/lagerlösning ny och väljer mellan rullager, JP3(som jag inte hittat nån återförsäljare för), brons som tidigare eller kanske Delrin? Finns det åsikter om detta?

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » mån 16 feb 2009, 22:04

Mycket epoxi på ruggade och rengjorda ytor sköter den saken. Min hylsa tillverkades extra lång, hela 10 cm lång, för att garantera ett längre liv på lagret.

Jag använde en specialepoxi från JB Weld som hade dubbelt så hög brottskraft som vanlig epoxi.

OBS att tillverka bussningen med god marginal. Minst 0,5 mm spel i torrt tillstånd, annars kommer du få ett litet h-e när den sväller och kniper kring roderaxeln.
Gillar att segla!

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » mån 16 feb 2009, 22:26

FredrikW,
Och ifall du vill ta bort den i någon gång? Jag har i alla fall inte för hört om att man limmar fast dessa, är det normalt?

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » mån 16 feb 2009, 22:37

Det är en intressant aspekt. Ett alternativ är att stifta fast den, genom att försöka sig på att borra genom det rostfria röret som röstjärnet sitter i. Min tanke gick som så att om det ursprungliga bronslagret suttit där i 20 år, så borde man kunna somna om med detta problem i minst 10 år efter delrinrenoveringen. Och om det då är dags att byta, antingen försöka värma och knacka ur den då nedslitna delrinbussningen alternativt riva ut hela konstruktionen och sätta dit rullager från Jefa. Något som åtminstone i mitt fall krävde ett grövre rör.

Jag tror iofs att det inte är något jätteproblem att klyva delrinlagret med ett bågfilsblad och därefter knacka ut det.
Gillar att segla!

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » mån 16 feb 2009, 22:45

Tja,
Vad jag har förstått så sätts denna typ av lager fast med en passning som är gjord i axelröret.

Mitt gamla bronslager satt dock inte alls fast. Det hade en fläns på ca 3mm varvet runt som man med sikaflex hade försökt limma mot skrovet, förstås helt utan framgång. Därför undrar jag nu förstås hur ett eventuellt nytt lager skall sättas fast och hurudant lager det lönar sig att sätta dit. Finns det folk som har gjort detta?

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » mån 16 feb 2009, 23:03

Här kommer litet bilder. Inte en aning om detta är rätt eller fel gjort, men det här funkade för mig, take it or leave it.

Mässingsbussning original:
Bild

Nya hylsan epoxylimmad och sikad kant:
Bild

Roderaxeln:
Bild

Monterad närbild:
Bild

Slutresultat:
Bild

Ready for action:
Bild