Visar GPS eller loggen rätt ?
Visar GPS eller loggen rätt ?
Hej
Det är väldig skillnad mellan den hastighet som visas på GPS resp loggen. Visst borde deta vara så att GPS bör visa mest rätt? Iallafall under en längre tid eftersom den kollar ju via satelliter och borde då bli mer exakt. Jag har ungefär 1,5 knops diff, när GPS visar 6 kn visar loggen 4,5.
Om det är loggen, en Raymarine, som visar fel, går det att kalibrera den?
///Bengt
Det är väldig skillnad mellan den hastighet som visas på GPS resp loggen. Visst borde deta vara så att GPS bör visa mest rätt? Iallafall under en längre tid eftersom den kollar ju via satelliter och borde då bli mer exakt. Jag har ungefär 1,5 knops diff, när GPS visar 6 kn visar loggen 4,5.
Om det är loggen, en Raymarine, som visar fel, går det att kalibrera den?
///Bengt
Gå en sträcka, mät distansen från den ena till den andra GPS-positionen. Vänd, gör på samma sätt men åt andra hållet. Detta ger en noggrannare fart än att bara läsa av fart på GPSen även om jag tycker farten på en modern GPS brukar vara väldigt riktig.
Sen är det bara att kalibrera loggen.
Hade själv samma fenomen, alltså säger jag att med GPS ombord ökar farten med 1 knop
Sen är det bara att kalibrera loggen.
Hade själv samma fenomen, alltså säger jag att med GPS ombord ökar farten med 1 knop
Nollställ tripmätarna, båda.
Ut och segla ett par dagar, därefter ska det inte vara så stor skillnad.
Om skillnaden är mer än ett par procent så kalibrra loggen.
Det är som sagts tidigare GPS= fart över grund, Logg= fart genom vatten.
Seglar man längre sträckor och hem igen bör båda visa ungefär samma distans.
Ut och segla ett par dagar, därefter ska det inte vara så stor skillnad.
Om skillnaden är mer än ett par procent så kalibrra loggen.
Det är som sagts tidigare GPS= fart över grund, Logg= fart genom vatten.
Seglar man längre sträckor och hem igen bör båda visa ungefär samma distans.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Jag har också ställt mig frågan ibland hur "bra" fartangivelsen på GPS'en egentligen är. Den måste ju arbeta med någon sorts glidande medelvärde, eftersom värdet som visas uppdateras såpass ofta som det gör. Samtidigt måste farten vara baserad på tid och positionsförflyttning (enl. GPS) och som vi vet så far den angivna GPS-positionen omkring i stora åttor eller andra mönster runt den egentliga positionen, med upp till 5-10 meters fel. Denna förflyttning av felet i mönster runt den egentliga positionen sker säkert även då man rör sig, och därför borden den påverka GPS'ens visade fart? (ibland för hög, i bland för låg)
Kanske värt att testa någon dag, att köra t.ex. exakt 2 sjömil rakt söder/norrut och klocka hur länge det tar. Borde ge en väldigt bra uppfattning om hastigheten, som sedan kan jämföras med vad loggen och GPS'en visar som fart.
/Tommy
Kanske värt att testa någon dag, att köra t.ex. exakt 2 sjömil rakt söder/norrut och klocka hur länge det tar. Borde ge en väldigt bra uppfattning om hastigheten, som sedan kan jämföras med vad loggen och GPS'en visar som fart.
/Tommy
Det förefaller som nyare GPSer visar ganska korrekt. Lite matematik antagligen. Med äldre GPSer var man tvungen att gå en viss sträcka och sen räkna för att få ett korrekt värde men nyare verkar visa rätt direkt.Tommy skrev:Jag har också ställt mig frågan ibland hur "bra" fartangivelsen på GPS'en egentligen är.
Men de kan väl ändå bara gå på skillnaden i position mellan två tider, alltså hur långt man förflyttat sig på några sekunder. Givetvis kompenserat med släpande medelvärden osv.bosseh skrev:[...] men nyare verkar visa rätt direkt.
Tiden har ju en GPS väldigt exakt, men positionen "flyter" omkring i stora lovar runt den egentliga positionen.
Så jag fattar inte riktigt hur det går till att ge en bra uppskattning på fart från en GPS.. Exempel: Om man kör i 5 knops fart norrut, men "felet" just då samtidigt håller på att krypa med 50 cm i sekunden söderut så borde GPS'en just då visa ca 4 knop istället.
Det ligger ju i sakens natur att GPS'en inte själv vet hur stort positionsfelet är och i vilken riktning, då hade den ju visat korrekt position..
Positionsfelet kan man se om man plottar positionen en stund då man ligger still, visst åker positionen omkring i mjuka böjar med ett flertal meters fel. Gäller även nya GPS'er..
Men det ligger säkert något som övergår mitt förstånd begravt i detta
Hälsningar
Tommy
Har läst någonstans att Garmin säger att hastigheten anges med en felmarginal på 0.1 mph. Tydligen är det någon typ av dopplereffekt med i algoritmen utöver det som nämnts ovan. Läste även vid snabbgoogling att man på grund av förvrängningar av denna doppler skall räkna med upp emot 0.5 mph i felmarginal på grund av vindrutor och annat som förvränger. Det betyder att felmarginalen är 0.0868976242 knop i det exaktare fallet och 0.434488121 bakom vindrutan på en hallbergare! (med reservation för att det är en samhällsvetare som räknar )
Tydligen ytterligare ett argument för att ha extern GPS-antenn med fri sikt utan vindrutor och annan skit i vägen!
Tydligen ytterligare ett argument för att ha extern GPS-antenn med fri sikt utan vindrutor och annan skit i vägen!
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Jag kör ibland med både min äldre lilla GPS 12 och Fugawi i datorn (när datorn är på humör) och de brukar visa samma fart i tiondels knop. Testade även Bengt Maskinists GPS som visade lika. Jag tror nog man kan lita på GPS. Och skotar man lite bättre ser man ganska omdelbart om det går fortare eller inte.
Loggen jag har visar för fort ibland, för sakta ibland. Inget att lita på alls.
Loggen jag har visar för fort ibland, för sakta ibland. Inget att lita på alls.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
kalibrering
båda om loggen är kalibrerad. Se mitt längre svar på ny tråd "kalibrering".
Jag gissar att moderna GPSer som har en betydande beräkningskapacitet använder lite mer avancerade statistiska beräkningar. Det var mycket klagomål på de tidiga GPSernas fart visning, så man kan tro att tillverkarna försökt förbättra den delen. Bilnavigatorerna "fuskar" en hel del. Tvärbromsa och sväng in på en parkeringsficka så syns det ganska tydligt.
Applen och paron
Hej pa er
Det viktiga ar trots allt att logg och gps visar olika saker (fart genom vatten och fart over grund) det galler att veta vad man mater, sen ar det viktigt att veta felvisningen i dom olika systemen om man skall anvanda vardena till nagon exaktare berakningar.
Det viktiga ar trots allt att logg och gps visar olika saker (fart genom vatten och fart over grund) det galler att veta vad man mater, sen ar det viktigt att veta felvisningen i dom olika systemen om man skall anvanda vardena till nagon exaktare berakningar.
Både GPS och logg kan vara bra att ha för fartvisning. I mitt fall visar GPS-en (jag faktiskt två st GPS igång samtidigt -av olika fabrikat, men som visar lika) nog den korrekta hastigheten eftersom jag rör mig i vatten som sällan är strömt. Nackdelen med GPS-en är att den visar den hastighet som nyss varit, alltså med en liten fördröjning.
Loggen är mera omedelbar, man kan alltså på en gång se en ökning/minskning i hastighet ifall man håller på och trimmar segel.
Loggen är mera omedelbar, man kan alltså på en gång se en ökning/minskning i hastighet ifall man håller på och trimmar segel.
Loggen visar inte nuvärde den heller utan ett medelvärde över tiden, som är beroende på vilken dämpning man ställt in. Om det inte är en gammal mekanisk logg.Mahogny skrev:Både GPS och logg kan vara bra att ha för fartvisning. I mitt fall visar GPS-en (jag faktiskt två st GPS igång samtidigt -av olika fabrikat, men som visar lika) nog den korrekta hastigheten eftersom jag rör mig i vatten som sällan är strömt. Nackdelen med GPS-en är att den visar den hastighet som nyss varit, alltså med en liten fördröjning.
Loggen är mera omedelbar, man kan alltså på en gång se en ökning/minskning i hastighet ifall man håller på och trimmar segel.