Visar GPS eller loggen rätt ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Benke01
Platinamedlem
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 13:51
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Visar GPS eller loggen rätt ?

Inlägg av Benke01 » tis 10 jun 2008, 10:26

Hej

Det är väldig skillnad mellan den hastighet som visas på GPS resp loggen. Visst borde deta vara så att GPS bör visa mest rätt? Iallafall under en längre tid eftersom den kollar ju via satelliter och borde då bli mer exakt. Jag har ungefär 1,5 knops diff, när GPS visar 6 kn visar loggen 4,5.
Om det är loggen, en Raymarine, som visar fel, går det att kalibrera den?

///Bengt

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Inlägg av Svante » tis 10 jun 2008, 10:43

Kan vara rätt...

beror på hur strömmarna går. Går du medström och strömmen är 1,5 kn så stämmer det. Kalibrera loggen enligt instruktionsboken. Loggen ger ju hatsigheten genom vatten och GPS:en över grund.

Svante

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Inlägg av bosseh » tis 10 jun 2008, 11:08

Gå en sträcka, mät distansen från den ena till den andra GPS-positionen. Vänd, gör på samma sätt men åt andra hållet. Detta ger en noggrannare fart än att bara läsa av fart på GPSen även om jag tycker farten på en modern GPS brukar vara väldigt riktig.
Sen är det bara att kalibrera loggen.
Hade själv samma fenomen, alltså säger jag att med GPS ombord ökar farten med 1 knop :D

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tis 10 jun 2008, 12:49

Nollställ tripmätarna, båda.
Ut och segla ett par dagar, därefter ska det inte vara så stor skillnad.
Om skillnaden är mer än ett par procent så kalibrra loggen.

Det är som sagts tidigare GPS= fart över grund, Logg= fart genom vatten.

Seglar man längre sträckor och hem igen bör båda visa ungefär samma distans.
Calle

Se gla ut

d88-jwn
Platinamedlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 05 jul 2006, 13:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av d88-jwn » tis 10 jun 2008, 13:26

Åtminstone min nuvarande logg visar rätt bara inom ett område av ett par, tre knop. Den går inte att få att visa rätt över hela registret.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » tis 10 jun 2008, 16:01

Jag har också ställt mig frågan ibland hur "bra" fartangivelsen på GPS'en egentligen är. Den måste ju arbeta med någon sorts glidande medelvärde, eftersom värdet som visas uppdateras såpass ofta som det gör. Samtidigt måste farten vara baserad på tid och positionsförflyttning (enl. GPS) och som vi vet så far den angivna GPS-positionen omkring i stora åttor eller andra mönster runt den egentliga positionen, med upp till 5-10 meters fel. Denna förflyttning av felet i mönster runt den egentliga positionen sker säkert även då man rör sig, och därför borden den påverka GPS'ens visade fart? (ibland för hög, i bland för låg)

Kanske värt att testa någon dag, att köra t.ex. exakt 2 sjömil rakt söder/norrut och klocka hur länge det tar. Borde ge en väldigt bra uppfattning om hastigheten, som sedan kan jämföras med vad loggen och GPS'en visar som fart.

/Tommy

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Inlägg av bosseh » tis 10 jun 2008, 16:42

Tommy skrev:Jag har också ställt mig frågan ibland hur "bra" fartangivelsen på GPS'en egentligen är.
Det förefaller som nyare GPSer visar ganska korrekt. Lite matematik antagligen. Med äldre GPSer var man tvungen att gå en viss sträcka och sen räkna för att få ett korrekt värde men nyare verkar visa rätt direkt.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » tis 10 jun 2008, 17:38

bosseh skrev:[...] men nyare verkar visa rätt direkt.
Men de kan väl ändå bara gå på skillnaden i position mellan två tider, alltså hur långt man förflyttat sig på några sekunder. Givetvis kompenserat med släpande medelvärden osv.

Tiden har ju en GPS väldigt exakt, men positionen "flyter" omkring i stora lovar runt den egentliga positionen.

Så jag fattar inte riktigt hur det går till att ge en bra uppskattning på fart från en GPS.. Exempel: Om man kör i 5 knops fart norrut, men "felet" just då samtidigt håller på att krypa med 50 cm i sekunden söderut så borde GPS'en just då visa ca 4 knop istället.
Det ligger ju i sakens natur att GPS'en inte själv vet hur stort positionsfelet är och i vilken riktning, då hade den ju visat korrekt position..

Positionsfelet kan man se om man plottar positionen en stund då man ligger still, visst åker positionen omkring i mjuka böjar med ett flertal meters fel. Gäller även nya GPS'er..

Men det ligger säkert något som övergår mitt förstånd begravt i detta :wink:

Hälsningar
Tommy

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av morg » tis 10 jun 2008, 19:38

Har läst någonstans att Garmin säger att hastigheten anges med en felmarginal på 0.1 mph. Tydligen är det någon typ av dopplereffekt med i algoritmen utöver det som nämnts ovan. Läste även vid snabbgoogling att man på grund av förvrängningar av denna doppler skall räkna med upp emot 0.5 mph i felmarginal på grund av vindrutor och annat som förvränger. Det betyder att felmarginalen är 0.0868976242 knop i det exaktare fallet och 0.434488121 bakom vindrutan på en hallbergare! (med reservation för att det är en samhällsvetare som räknar ;) )

Tydligen ytterligare ett argument för att ha extern GPS-antenn med fri sikt utan vindrutor och annan skit i vägen!

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 10 jun 2008, 21:46

Jag kör ibland med både min äldre lilla GPS 12 och Fugawi i datorn (när datorn är på humör) och de brukar visa samma fart i tiondels knop. Testade även Bengt Maskinists GPS som visade lika. Jag tror nog man kan lita på GPS. Och skotar man lite bättre ser man ganska omdelbart om det går fortare eller inte.
Loggen jag har visar för fort ibland, för sakta ibland. Inget att lita på alls.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

GoranA
Platinamedlem
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 24 sep 2006, 07:57
Ort: Stockholm

kalibrering

Inlägg av GoranA » tis 10 jun 2008, 22:20

båda om loggen är kalibrerad. Se mitt längre svar på ny tråd "kalibrering".

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Inlägg av bosseh » ons 11 jun 2008, 00:01

Jag gissar att moderna GPSer som har en betydande beräkningskapacitet använder lite mer avancerade statistiska beräkningar. Det var mycket klagomål på de tidiga GPSernas fart visning, så man kan tro att tillverkarna försökt förbättra den delen. Bilnavigatorerna "fuskar" en hel del. Tvärbromsa och sväng in på en parkeringsficka så syns det ganska tydligt.

cub
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 22:00
Ort: Sthlm

Applen och paron

Inlägg av cub » ons 11 jun 2008, 11:00

Hej pa er
Det viktiga ar trots allt att logg och gps visar olika saker (fart genom vatten och fart over grund) det galler att veta vad man mater, sen ar det viktigt att veta felvisningen i dom olika systemen om man skall anvanda vardena till nagon exaktare berakningar.

Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Inlägg av Mahogny » ons 11 jun 2008, 11:58

Både GPS och logg kan vara bra att ha för fartvisning. I mitt fall visar GPS-en (jag faktiskt två st GPS igång samtidigt -av olika fabrikat, men som visar lika) nog den korrekta hastigheten eftersom jag rör mig i vatten som sällan är strömt. Nackdelen med GPS-en är att den visar den hastighet som nyss varit, alltså med en liten fördröjning.
Loggen är mera omedelbar, man kan alltså på en gång se en ökning/minskning i hastighet ifall man håller på och trimmar segel.

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Inlägg av Excel 319 » ons 11 jun 2008, 15:35

Mahogny skrev:Både GPS och logg kan vara bra att ha för fartvisning. I mitt fall visar GPS-en (jag faktiskt två st GPS igång samtidigt -av olika fabrikat, men som visar lika) nog den korrekta hastigheten eftersom jag rör mig i vatten som sällan är strömt. Nackdelen med GPS-en är att den visar den hastighet som nyss varit, alltså med en liten fördröjning.
Loggen är mera omedelbar, man kan alltså på en gång se en ökning/minskning i hastighet ifall man håller på och trimmar segel.
Loggen visar inte nuvärde den heller utan ett medelvärde över tiden, som är beroende på vilken dämpning man ställt in. Om det inte är en gammal mekanisk logg.

Skriv svar