Cool bild!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
FredrikW
Diamantmedlem

Cool bild!

Inlägg av FredrikW » sön 01 jun 2008, 14:02

Från dagens segling:

Bild
Gillar att segla!

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 01 jun 2008, 21:53

Riktigt fin bild! Och fint storsegel! Lite kick till så vore allt perfekt :wink:

Tapedrive va?

/dan

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » mån 02 jun 2008, 05:58

Tack! Ja det är UK syversens tape drive. Det var halvvind så vi släppte ut uthalet något och tvistade ut toppen
med vagnen i lovart och släppt skot. Kicken använder jag bara på undanvind.
Det gick så in i Norden! :D
Gillar att segla!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 02 jun 2008, 06:11

Tittar man noga ser man de två säkringstamparna/ulltrådarna (eller?) stå stiligt rakt ut vid lattfickorna, medan den röda tellan verkar ha fastna på "tyget". Så man luras kanske av bilden.

Annars skall man eftersträva samma "släpp" längs hela bakkanten när man ställer in torderingen (twisten) rätt. Sedan kan (mycket riktigt) skotningen behöva ändras då egenfarten ändrar relativa vinden hela tiden.
Anders S

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » mån 02 jun 2008, 07:29

Sant som du skriver Anders, men har man en överrigad båt med fru och barn i ruffen tänker man litet annorlunda. :lol:
Gillar att segla!

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » mån 02 jun 2008, 08:00

Lite mera kick och lite mera skot som sagt.
Det ser rätt så bukigt ut för att vara ett modernt storsegel förresten, kanske kunde man sätta lite mera prebend?

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » mån 02 jun 2008, 08:09

Jo vill man prompt planka ut det kan man göra följande åtgärder:
-Ta hem häckstag, uthal, vagna ned och skota hem.
Glöm kicken på den här bogen, då knäcker man bommen.
Men va fasiken, det gick ju ganska bra ändå, låg och tuffade på mellan 7 och 8 knop med kaffekoppen i högsta hugg.
Det var mest den coola bilden jag ville visa med solen strålandes genom storseglet, men jag är inte förvånad att den skulle analyseras i sina beståndsdelar.
Gillar att segla!

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » mån 02 jun 2008, 08:38

Lägger man ut ett storsegel ur det perspektivet på ett seglingsforum så, ja... :D

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » mån 02 jun 2008, 15:43

Lägg gärna ut bild på era egna storsegel så kan vi ju jämföra bukighet, prebend, telltails mm? :wink:
Gillar att segla!

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 02 jun 2008, 15:53

I det läget riskeras ingen bom om du tar lite i kicken. Håller nog med att det skulle behövas bara ur bildens synvinkel, sen har man ju ingen aning om lutning tex...
Lite för öppet i toppen och någon aning för stängt i botten..
Just på den bogen kan det vara svårt att få "perfekt" när man seglar i en skärgård, stora variationer på både vindriktningar och styrka.
Men visst är det an vacker syn..:)
Ska ta lite bilder nu i veckan i samband med intrimning av riggen, kanske kan lägga ut något då.
Har ju en gammal på min cruisingstor iof...

Bild

Något öppet i toppen för krängningen.

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » mån 02 jun 2008, 16:02

SWE54 slog huvet mitt på spiken, öppet i toppen och stängdare nedåt, vilket är precis det man vill åt på familjesegling,
det gör nämligen att båten inte kränger så mycket. Kallas för att tvista ut toppen.

Kanske inte är ett problem på normalriggade båtar, men får man upp närmare 70 kvm med
genua på en 35 fotare så bör man hålla koll på kastvindarna om man vill få med frugan ut igen. :)

Tack för berömmet av bilden annars, en av de bättre jag tagit på sjön.
Gillar att segla!

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » mån 02 jun 2008, 22:49

FredrikW skrev: Glöm kicken på den här bogen, då knäcker man bommen.
Tror jag inte en sekund...

Vi saknar skotskena på vår båt så kicken blir skot och skotet blir ledvagn då vi kickskotar som på en jolle. Bara att ta det piano när man hissar storen för då kan man dra av bommen när man winschar om man har kicken spänd (vilket man naturligtvis aldrig skall ha). Annars funkar det helt ok. Vår båt är från -76 och rätt klen i profilen så om din bom skulle gå av är det en riktig skitbom du fått med...

Kicken används på detta sätt av många båtar som har kort skotskena eller saknar skotskena för att kunna få ut bomen mer i lä när det brallar i.

EDIT: Snygg bild btw. Sådana bilder får mig att grina när jag tänker på vår fock som fladdrar så dant att man undrar var militärens bananhelikopter är någonstans eller på storen som är gulnad som händerna på en som rökt i 40 år. Någon som vill köpa en fin segeluppsättning i originalskick med renoveringschans?

EDIT2: Jag får tyvärr inte sätta dit en skotskena för min sambo, mina barn och deras smalben.

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » tis 03 jun 2008, 05:07

Morg tack för berömmet av bilden.

Angående kicken stämmer det säkert på din båt, men på vår båt går det tyvärr inte att använda kicken som skot på halvvind/bidevind.
Det blir för stora krafter på ett 34 kvm storsegel, där masten är som en tändsticka och bommen visserligen har hög profil,
men är i storleksordningen 5 m lång. På undanvind går det bättre, då är det inte så stora krafter att få ned bom, men inte på höga
vindar som sagt. Eller rättare sagt, det går antagligen, men man får en otäck böj på bommen. X99:an har ungefär samma rigg som vår båt, den är
också ungefär lika överriggad. Så ni som seglat en sån har en referens på hur det kan vara.

Föräldrarna har en maxi77, där kan man spänna upp kicken i alla lägen. Så som sagt det är säkert från båt till båt
hur den uppträder. Bavarian har väl förresten nån form av integrerad kick/storskot?

mvh /Fredrik
Gillar att segla!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 03 jun 2008, 06:37

Angående kick och förmågan att böja bommar: Det finns två skäl att tänka sig för. Det ena är det akuta skälet, där FredrikW är rädd att bommen skall gå av. Här kan man möjligen påpeka att aluminium tål mer böj än man tror och bara för att bommen är benägen att böja sig (liten profil) behöver den inte vara klen, på det sättet. Betänk jollemaster och trimbara master till kölbåtar - de kan böjas mycket utan att gå av.

Sedan finns ett problem på längre sikt - att aluminiumbommen mattas vid böjpåkänningar i kickens infästningspunkt. Till exempel har Omega42 av tidig modell det här problemet. De "stela" rodkickarna som fanns för 20 år sedan accentuerade det här problemet extra - då böjde bommen runt infästningen även när man drog i skotet. Dagens fjädrande "rodkickar" är snällare!

Jag tänker inte påstå att Dynamic35:ans bom tål mer kick utan att veta mer om rigg, båt och infästning, men att bommen böjer ut så det märks är inte automatiskt ett tecken på att den kommer att gå av.
Anders S

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 03 jun 2008, 07:14

FredrikW skrev:Eller rättare sagt, det går antagligen, men man får en otäck böj på bommen. X99:an har ungefär samma rigg som vår båt, den är
också ungefär lika överriggad. Så ni som seglat en sån har en referens på hur det kan vara.

mvh /Fredrik
Utan att vara någon expert så är jag också skolad på X-99 att inte röra kicken på kryss...
Nu seglade jag bara bana och då kryss/läns så jag har inte en aning om hur man skotar halvvind... :oops:
Sen håller jag med om att twisten ser konstig ut men det är skillnad på familjesegling och kappsegling.
Har själv 3 barn och vi går aldrig ut om det blåser mer än 10m/s och redan vid 8 m/s har vi två rev och kryssfock på en Diva 399...
6-8 grabbar, tjejer, gubbar eller tanter på en kappsegling är nåt helt annat, då gäller alltid max segel :twisted:

Ha det /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Skriv svar