Dubbelkommando Winga 87

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Soren Erkenborn
Rookie

Dubbelkommando Winga 87

Inlägg av Soren Erkenborn » tis 27 maj 2008, 09:38

Jag har problem med att reparera teleflex-reglaget för dubbelkommando i min Winga 87.
Eventuellt saknas originaldelar vid mekanismen på hjärtstocken, dvs hur reglagekabeln ansluts till hjärtstocken.
Problemet ligger i att hitta rätt reglagekabel. Avslutet på vanliga regleagekablar är för långt samt att böjradien är för stor.
Jag har talat med agenturen för Teleflex i Sverige Jan Comstedt AB och flera av deras återförsäljare utan att komma runt utmaningen.
Finns det någon "där ute" som vet hur jag kan hitta rätt reglagekabel? eller hur mekanismen vid hjärstocken skall se ut. Jag har Winga 87 instruktionsbok men detaljskissen visar inte den detalj jag vill se.
mvh/ Sören mobil 0738-405030

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Dubbelkommando Winga 87

Inlägg av Eilean » tis 27 maj 2008, 10:46

Soren Erkenborn skrev:Jag har problem med att reparera teleflex-reglaget för dubbelkommando i min Winga 87.
Eventuellt saknas originaldelar vid mekanismen på hjärtstocken, dvs hur reglagekabeln ansluts till hjärtstocken.
Problemet ligger i att hitta rätt reglagekabel. Avslutet på vanliga regleagekablar är för långt samt att böjradien är för stor.
Jag har talat med agenturen för Teleflex i Sverige Jan Comstedt AB och flera av deras återförsäljare utan att komma runt utmaningen.
Finns det någon "där ute" som vet hur jag kan hitta rätt reglagekabel? eller hur mekanismen vid hjärstocken skall se ut. Jag har Winga 87 instruktionsbok men detaljskissen visar inte den detalj jag vill se.
mvh/ Sören mobil 0738-405030
Jag hade ett liknande problem på den Nauticat 33 jag ägde en gång i tiden. Svårigheten med att hitta delar parat med min allmänna känsla för att teleflexstyrning som sådan inte känns förtroendeingivande på en tung långfärdsbåt gjorde att jag valde en helt annan väg.

Ut med hela rasket och in med en hydraulstyrning istället. Dubbla rattpumpar med backventiler var enkelt att få dit, flexibel hydraulslang var lättare att dra snyggt genom båten än de styva teleflexkablarna och att pilla dit en styrcylinder var inga större svårigheter heller då jag till stor del kunde utnyttja fästena för teleflexkablarna.

Och resultatet blev en mycket lättare styrning, utan tung massa och onödig friktion. Och man slapp en ratt som snurrar med.

Men självklart något dyrare.

Skriv svar