Ladekrets med solcellepanel og generator.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Cerveza
Trogen medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 17:52

Ladekrets med solcellepanel og generator.

Inlägg av Cerveza » sön 11 maj 2008, 18:03

Hei.

Jeg skal til med å rydde opp den elektriske installasjonen i en seilbåt, og i den forbindelse har jeg tegnet følgende ladekrets.

Bild

Er det noen som har noen innspill ang dette? Går det bra å ha skilledioder i mellom solcelle-regulatoren og batteriene?
Senast redigerad av 1 Cerveza, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 11 maj 2008, 19:26

Du kommer att "tappa" 0,7 volt från solpanelen om du kopplar enligt din skiss.
Förslag:
Koppla solpanelen direkt till batterierna via en omkopplare så att du kan välja vilket batteri du vill "solladda".
Kolla om det går att justera solregulator och höja utspänningen 0.7 volt.
Då kan du koppla efter din skiss.

Cerveza
Trogen medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 17:52

Inlägg av Cerveza » sön 11 maj 2008, 20:08

Jeg hadde håpet å unngå manuell styring av ladingen, hvor kritisk er egentlig 0,7V i forhold til ladingen da? Jeg har sett noen batteri-isolatorer som baserer seg på andre løsninger enn dioder, for å unngå spenningstapet, men jeg lurer på om det er verd den ekstra kostnaden..

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 11 maj 2008, 20:31

Jag har också en manuell brytare av modell äldre för att välja startbatteri eller förbrukarbatteri, ett 60 amp till start, tre 75 amp till förbrukare. Jag har solcellen kopplad via regulatorn direkt till förbrukarna. När jag lämnar båten sätter jag väljaren på "off", om jag skulle vilja ladda även startbatteriet med solcellen väljer jag läge "1+2".
Startbatteriet använder jag nästan aldrig, jag startar på de tre förbrukarna, det går lika bra.
Skillnaden på 0,7 volt tror jag nog kan spela rätt stor roll ändå. Jag skulle ha struntat i dioderna och kopplat solcellen/regulatorn direkt till det största batteriet.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 12 maj 2008, 21:49

Cerveza skrev:Jeg hadde håpet å unngå manuell styring av ladingen, hvor kritisk er egentlig 0,7V i forhold til ladingen da? Jeg har sett noen batteri-isolatorer som baserer seg på andre løsninger enn dioder, for å unngå spenningstapet, men jeg lurer på om det er verd den ekstra kostnaden..
Ja 0,7 volt är viktigt! För maximal laddning behöver spänningen vara ca 14,4 V, vilket dina regulatorer ombesörjer. Men med skiljedioder får du bara 13,7 V vilket ger ofullständigt laddade batterier.
Men kanske går dina regulatorer (motorgenerator och solcell) att justera? Men troligen finns inte den möjligheten och då återstår bara en de många laddningsfördelare om finns på marknaden utan spänningsfall.

Cerveza
Trogen medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 17:52

Inlägg av Cerveza » tis 13 maj 2008, 05:22

Hvis jeg henter feltspenningen til generatoren fra batteripolen, samt å bruke high-current schottky dioder i solcelle-kretsen istedet, slipper jeg med et spenningstap på 0,4-0,5 V . Da tror jeg alle behov er dekket, med et minimum av ulemper. Batteriene vil alltid få lading fra alle kilder og vil alltid være isolert fra hverandre for maksimal driftsikkerhet.

Enten det eller en løsning med mosfet-type isolatorer for å minimere spenningstapet enda mer.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tis 13 maj 2008, 06:51

Jag utgår från att du inte skiljer batterierna av ren slentrian? Du skriver "maksimal driftsikkerhet", men separerade batterier har sina egna driftproblem. Bland annat blir laddningsfrågan besvärlig om två olika laddade batteribankar skall laddas samtidigt.

Ett skiljerelä kostar inte mer än en duglig diodlösning (ens i lösa delar och med egen lödkolv...) och då slipper du i princip spänningsfallet. Rent principiellt finns det heller inget värde i att skilja båda batterierna, det räcker med det ena.

Jag hade tittat på en lösning där startbatteriet laddas genom ett skiljerelä (då får du separationen) och där förbrukarbatteriet (kan då vara hur stort som helst, dvs flera batterier parallellt) laddas direkt från generatorn (så har jag det).

En annan lösning (kanske bättre än reläet) är att separera enbart startbatteriet med en Schottkydiod (spänningsfallet) och på det sättet balansera laddningen - startbatteriet är nästan alltid fullt, och laddas med "underhållsspänning" medan förbrukarbanken laddas med full generator/solcelsspänning.

(Enter Seawolf mode:) En tredje lösning är en sk "Battery Brain" och så delar man inte batterierna alls. Battery Brain slår ifrån i god tid, så man kan alltid starta motorn på kvarvarande laddning. (Exit Seawolf mode...)
Anders S

Cerveza
Trogen medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 17:52

Inlägg av Cerveza » tis 13 maj 2008, 08:04

Anders S skrev:Jag utgår från att du inte skiljer batterierna av ren slentrian? Du skriver "maksimal driftsikkerhet", men separerade batterier har sina egna driftproblem. Bland annat blir laddningsfrågan besvärlig om två olika laddade batteribankar skall laddas samtidigt.
Hvorfor skulle det bli "besvärlig"? Det batteriet med lavest spenning vil få mest lading, og hvis ett batteri skulle gå istykker vil det aldri påvirke det andre.
Ett skiljerelä kostar inte mer än en duglig diodlösning (ens i lösa delar och med egen lödkolv...) och då slipper du i princip spänningsfallet. Rent principiellt finns det heller inget värde i att skilja båda batterierna, det räcker med det ena.
Det har en verdi i form av driftsikkerhet i mine øyne. Mulig du ser det som i overkant "mye" sikring, men det ser ikke jeg på som noen ulempe.
Jag hade tittat på en lösning där startbatteriet laddas genom ett skiljerelä (då får du separationen) och där förbrukarbatteriet (kan då vara hur stort som helst, dvs flera batterier parallellt) laddas direkt från generatorn (så har jag det).
Det er sikkert en kurant løsning også.
En annan lösning (kanske bättre än reläet) är att separera enbart startbatteriet med en Schottkydiod (spänningsfallet) och på det sättet balansera laddningen - startbatteriet är nästan alltid fullt, och laddas med "underhållsspänning" medan förbrukarbanken laddas med full generator/solcelsspänning.
Jeg tror ikke jeg kan skille batteriene direkte med schottky dioder, så kraftige dioder har jeg ikke funnet. Derfor var tanken å eventuelt skille ut solcellene med denne løsningen. Har sett dioder med I(maks) på 6-8 Amperé iallefall.
(Enter Seawolf mode:) En tredje lösning är en sk "Battery Brain" och så delar man inte batterierna alls. Battery Brain slår ifrån i god tid, så man kan alltid starta motorn på kvarvarande laddning. (Exit Seawolf mode...)
Det koster nok mer enn det smaker i dette tilfellet.


Takk så mye for innspill, det skal tas til grundig etteretning.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tis 13 maj 2008, 10:04

Cerveza skrev:
En annan lösning (kanske bättre än reläet) är att separera enbart startbatteriet med en Schottkydiod (spänningsfallet) och på det sättet balansera laddningen - startbatteriet är nästan alltid fullt, och laddas med "underhållsspänning" medan förbrukarbanken laddas med full generator/solcelsspänning.
Jeg tror ikke jeg kan skille batteriene direkte med schottky dioder, så kraftige dioder har jeg ikke funnet. Derfor var tanken å eventuelt skille ut solcellene med denne løsningen. Har sett dioder med I(maks) på 6-8 Amperé iallefall.
Här skall du se:
http://www.elfa.se/pdf/70/07024102.pdf

Från tråden http://sailguide.biz/forum/viewtopic.ph ... e30d289862
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Inlägg av bosseh » tis 13 maj 2008, 10:13

Flera förbrukarbatterier ger en bättre säkerhet och ger troligen en bättre livslängd men kräver en del arbete eller automatik.
Med ett eller två förbrukarbatteri är vinsten inte så stor.

Har jag en typisk lösning med ett startbatteri och en förbrukarbank med ett eller tvåbatterier sätter jag en diod till startbatteriet och direktkoppalr förbrukarna. Startb. brukar alltid få vad det behöver men förbrukarb. alltid behöver mest laddning. Sen har jag ett relä som kan kortsluta dioden ifall jag behöver ladda startb. snabbare. I min båt har jag också dioder till förbrukarb. men som är normalt kortslutet mha relä (relät kortsluter när det inte får spänning). Detta används i princip aldrig.

Det finns tillräckligt stora Scottkydioder men varför ha det? Direktkoppling till de som behöver mest laddning och till startbatteriet vill jag ha spänningsfall, det batteriet brukar alltid få mer än vad det behöver.

"Battery Brain" är nog bra men skulle denna pryl sluta funger så riskerar jag att inte få igång motorn. När batterierna börjar bli slitna, räcker kvarvarande energi för start? Men det viktigaste argumentet mot är att med ett separat startbatteri har jag en reserv för tex VHF i en nödsituation.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 13 maj 2008, 11:05

bosseh skrev:
"Battery Brain" är nog bra men skulle denna pryl sluta funger så riskerar jag att inte få igång motorn. När batterierna börjar bli slitna, räcker kvarvarande energi för start? Men det viktigaste argumentet mot är att med ett separat startbatteri har jag en reserv för tex VHF i en nödsituation.
Här är du inne på samma fundringar som jag.
Lägger Battery Brain av är man rökt.
Och precis som du är inne på - vad garanterar att kvarvarande kapacitet efter att BB slagit ifrån räcker för motorstart?
Och i en sliten bank - en kortsluten cell drar snabbt ner hela banken - BB slår ifrån. Men får jag igång motorn?
Och slutligen, jag känner mig olustig inför en burk som helt frankt bestämmer - nu får du ingen mer ström, nu slår jag av! Punkt slut!
Jag kan fantisera ihop ett flertal (nöd-) situationer där man kan hamna i lägen där motorn inte behöver kunna startas, eller inte ens kan startas men där jag behöver klämma ur den sista droppen ur batterierna.

Nej. Jag vill också ha den redundans ett separat startbatteri ger.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 13 maj 2008, 15:26

Håller med. Använd en MANUELL brytare för att välja mellan start eller förbrukare och koppla solcell/regulator direkt till förbrukarna. Sen startar man och och kör på förbrukarna jämt.
Man kan vrida över på startbatteriet nån gång ibland när motorn går det räcker. Eller om man varit berusad och spelat alldeles för mycket stereo på förbrukarna.
Om man intre kan klara av att komma ihåg hur väljaren står kan man väl inte komma ihåg att dra upp ankaret heller. Dioder och skiljereläer tycker jag verkar vara prestandaförsämrande onödigt tjafs som kan och kommer att gå sönder.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Cerveza
Trogen medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 17:52

Inlägg av Cerveza » tis 13 maj 2008, 16:24

Bare for å oppklare litt ang mitt syn på dette og hvorfor jeg, så langt det er mulig, vil bruke dioder fremfor direktekobling eller reléer.

En løsning som på tegningen øverst vil være svært driftsikkert, uansett hvilken komponent som feiler, vil du ha minst(!) ett batteri tilgjengelig.

Ladingen vil være fullstendig automatisk og uavhengig av alle bryterposisjoner osv.

Dioder er vel så godt som udødelige sammenliknet med et fintfølende spenningsregulert relé.

Når hovedbryteren er koblet fra, er i praksis batteriene fullstendig isolert. Den maksimale krypstrømmen igjennom en diode visst ca 1-2mA.


Dette er forresten en seilbåt, så generatoren vil neppe gå så veldig mye, jo mer kontroll man har over batteriene jo bedre i mine øyne.
Senast redigerad av 1 Cerveza, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 13 maj 2008, 16:29

Guitar Nilsson skrev:Håller med. Använd en MANUELL brytare för att välja mellan .....
Trött idag?
Vem är du håller med egentligen? Dig själv?
För du är väl den ende som hittills föreslagit en manuell väljare?

Jaja. Det gör ju inte en bra idé sämre.

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Inlägg av Sneseglarn » tis 13 maj 2008, 17:15

Guitar Nilsson skrev:Om man intre kan klara av att komma ihåg hur väljaren står kan man väl inte komma ihåg att dra upp ankaret heller. Dioder och skiljereläer tycker jag verkar vara prestandaförsämrande onödigt tjafs som kan och kommer att gå sönder.
Ojoj vad olika vi människor är. I min båt är sannolikheten skyhögt större att jag glömmer en brytare i fel läge än att en elektrisk komponent (diod eller relä) pajar. För mig representerar därför dioder och skiljereäler prestandahöjande tjafs som ser till att det fungerar!

Skriv svar