Långa/korta/inga lattor?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Nautihamstern
Diamantmedlem

Långa/korta/inga lattor?

Inlägg av Nautihamstern » tor 08 maj 2008, 08:43

Vårt nuvarande storsegel har uppenbarligen hängt med ett tag, åtminstone nåt varv runt jorden. Det är lattlöst och underskuret, akterliket stänger till så att det bildas nånting som liknar en liten, misslyckad spinnaker-så känns det i alla fall. Enda sättet jag har fått det att inte se ut som en butikaspåse är att dra en tamp mellan cunningham och bommen och dra ihop ordentligt, men då blir det delvis bukigt och delvis platt...

Således blir jag väl småningom tvungen att försöka skrapa, tjäna, ljuga och stjäla ihop pengar till ett nytt storsegel.

Båten är toppriggad (OE32).

Ska jag ha ett segel med alla lattorna genomgående, några genomgående och några kortare eller vad? Jag kappseglar inte, utom möjligen i nån dreja bi -regatta :wink: och bekvämlighet samt hållbarhet ligger *högt* på listan.

Såvitt jag har förstått, så:

inga lattor=hållbart segel, men underskuret, funkar bäst i medvind

genomgående lattor=enkelt att beslå, fladdrar mindre, tungt att hissa/kräver lagrade vadenuheter som åker uppåner i mastrännan, måste få kaffe...

några genomgående+ några icke genomgående=kompromiss av ovanstående, men störst slitage på seglet från lattorna

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tor 08 maj 2008, 08:52

Jag har provat massor av varianter genom åren och min helt personliga uppfattning är att 2+2 är en bra kompromiss, dvs 2 fullattor och två kortare, eventuellt 50% av seglet. Det ger ett segel med stabil övre halva och en trimbar nedre del.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 08 maj 2008, 09:00

Om du är snål (jag menar sparsam, inget annat!) kan jag berätta att på min förra båt hade vi genomgående lattor. Detta segel var nytt 1988, och användes till 2005 av oss. Det var naturligtvis inte i toppskick då... Jag är ganska övertygad om att det enda som gjorde att seglet var användbart de sista åren vara att formen hållits i schack av de genomgående lattorna. De bör också ha fördröjt skador från fladder.

Problemen med vikt och lattbeslag skall man inte överdriva. På en OE32 (fin båt!) är väl inte storseglet så gigantiskt att det behövs separat skena och vagnar för tusenlappen per styck?

Mitt råd - med dina krav, överväg genomgående lattor. Fråga vad det kostar, och jag gissar (av egen erfarenhet) att du kommer att kunna använda seglet 50 % längre tid än eljest. Om ett kvarvarande bruksvärde om 10 år är något du kan sätte värde på vet ju inte jag. Den som byter vart tredje år (racing) och då får ett ständigt ersatt bra "B-segel" för cruising behöver heller inte tänka på detta.
Anders S

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » tor 08 maj 2008, 09:15

Anders S skrev:Om du är snål (jag menar sparsam, inget annat!) kan jag berätta att på min förra båt hade vi genomgående lattor. Detta segel var nytt 1988, och användes till 2005 av oss. Det var naturligtvis inte i toppskick då... Jag är ganska övertygad om att det enda som gjorde att seglet var användbart de sista åren vara att formen hållits i schack av de genomgående lattorna. De bör också ha fördröjt skador från fladder.

Problemen med vikt och lattbeslag skall man inte överdriva. På en OE32 (fin båt!) är väl inte storseglet så gigantiskt att det behövs separat skena och vagnar för tusenlappen per styck?

Mitt råd - med dina krav, överväg genomgående lattor. Fråga vad det kostar, och jag gissar (av egen erfarenhet) att du kommer att kunna använda seglet 50 % längre tid än eljest. Om ett kvarvarande bruksvärde om 10 år är något du kan sätte värde på vet ju inte jag. Den som byter vart tredje år (racing) och då får ett ständigt ersatt bra "B-segel" för cruising behöver heller inte tänka på detta.
Jag är väl snarare pank än snål eller sparsam... :oops:

Med en beräknad livslängd på 10 år kostar seglet runt 180 euro per år. Lång livslängd är definitivt ett bonus!

Storseglet är inte så värst stort, nej, och vi har ju diverse vinschar att gnugga på med. Kan det bli värre att få ner seglet med genomgående lattor utan lagrade vagnar?

Lazy jacks funkar väl bättre med genomgående lattor också?

Det är säkert sant att seglet blir mer trimbart med 50 % lattor nertill´, men jag undrar om det behövs i vårt fall...

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 08 maj 2008, 09:41

Mitt storsegel, med fyra fullängslattor, är på 32 kvm och i konventionell 380 grams dacron.
Jag har någon variant av "trycktravare" vid varje latta från Rutgerson med 4 hjul som trycker på utsidan av den pånitade travarskenan. Hjulen är glidlagrade och hela konstruktionen rätt enkel. Knappast någon 1000-lapp....

Hursomhelst - jag klarar att hissa detta segel själv, men den sista metern är det så tungt att jag i princip nästintill hänger i fallet (fallen är inte dragna till brunnen) men behöver bara använda winchen till att sträcka upp seglet.
Fru S, som är marginellt lättare men betydligt svagare, klarar inte sista metern utan vinchar även den.

När seglet skall ner brukar tyvärr tyngden av lattorna göra att de hänger ner och gör att trycktravarna ibland kommer i beknip och seglet fastnar utan att ramla ner av sig självt och det behöver litet hjälp.
Däremot lägger det sig fint och med lazyjacks är det bara att blanda sig en GT direkt.

Så - ur handhavandesynpunkt är det inte bara positivt med fullattesegel. Men precis om Anders S skriver så fint är det kanon för turseglare och jag är odelat positiv förutm synpunkterna ovan.
Och jag skulle utan tveka köpa ett nytt fullattesegel nästa gång. Men dit är det långt - mina segel är från 2000 men har klarat sig fint. Sannolikt tack vare lattorna.

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » tor 08 maj 2008, 09:45

Hej !
Med erfarenhet från just en OE (men 36 inte 32) kan jag varmt rekommendera ett segel med alla lattorna genomgående. Vi köpte 1996 ett dacronstorsegel med just detta och det fungerar fortfarande alldeles utmärkt trots flitigt användande. Min bedömning är att segelt har ytterligare 6-7 års livlängd kvar (såldes totalt 18-19 år!) med hygglig form om den nye ägaren (syrran) fortsätter lägga på kapellet VARJE kväll.

Viktigt!

1) Travarna vid masten skall vara med någon form av rullfunktion (eftersom trycket från lattrona in mot masten gör det trögt om man har en friktionstravare)

2) Fästet från vagnen till seglet svivlande (för att seglet skall kunna gå horisontellt ut från vagnen då det tas ner och packas.). Med detta och lazy-jacks kommer du att få ett enkelt segel att hissa och ta ner. De genomgående lattorna stadgar upp seglet så att det inte fladdrar och hjälper seglet att bibehålla formen när seglet åldras.

3) Dukkvaliteten skall vara bästa möjliga!

Om du har ett lattlöst underskuret riktigt gammalt segel idag kommer du att få en helt ny upplevelse med ett nytt segel med akterrunda och fräsch duk jag lovar!

Lycka till!
//Niklas S
Faurby424 Alinde

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 08 maj 2008, 11:09

Jag förängde livet på en äldre cruisingstor genom att komplettera med genomgånde lattor hela vägen. Blev väldigt bra.
Nästa blir högst sannolikt genomgående hela vägen.

Mahogny
Guldmedlem

Inlägg av Mahogny » tor 08 maj 2008, 11:25

Men herrejössös Nautihamster, med det storsegel du har och beskriver tror jag att din båt knappt kvalar in under beteckningen segelbåt. Snarare torkställning för tvätt!
Nu måste vi försöka komma med lite kreativa tips så att du kan få till ett bättre segel. Jag tycker ett prisvärt alternativ kan vara att hitta ett begagnat segel (titta på blocket.se), segel har oftast dåligt andrahandsvärde och ett segel som bara har några år på nacken kan man få för under halva nypriset (själv sålde jag ett 8 år gammalt storsegel på 29 kvm för 1800:-, och det var både helt och hade hygglig form kvar). Finns det ingen OE32-klubb där du kan annonsera efter beg segel? Eller om du kan hitta ett segel till en liknande rigg/båt så du slipper sy om så mycket.
Sedan angående din fråga om ifall det ska vara lattor eller inte -i ditt fall kommer nog allt att bli bättre men jag rekommenderar fullattor hela, eller halva, seglet. Är inte så mycket tyngre att hissa och håller längre.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 08 maj 2008, 13:52

Rekommenderar att ha genomgående lattor, absolut. Lägg någon tusenlapper extra på högkvalitativa latt-travare så att du får upp och ned det med minsta problem. Om man bara ser till att ligga i vindögat med sådana travare, och teflonspraybehandlat likrännan månadsvis så brukar storen rassla ner direkt. Teflonspraybehandlingen gör jag med en tillskuren svamp bunden till en tunn linstump, som jag kan lägga delvis inne i likrännan och sen hissa den i fallet och ner igen med svampen dränkt i teflonspray.

Efterhand kan man sen lära sig att trimma bukplaceringen i seglet via att tejpa ihop (med glasfiberarmerad tejp) lattor med olika styvhet utefter längden.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 08 maj 2008, 14:27

Seawolf skrev: ...
Efterhand kan man sen lära sig att trimma bukplaceringen i seglet via att tejpa ihop (med glasfiberarmerad tejp) lattor med olika styvhet utefter längden.
Precis som man redan gör med topplatta stor/fock.. :wink:
Vävtejp håller med...

Skriv svar