Mastkrage - Ni som har genomgående mast!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
msbr
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 14:00
Ort: Skåne

Mastkrage - Ni som har genomgående mast!

Inlägg av msbr » ons 07 maj 2008, 21:27

Hej alla ni som har genomgående mast.

Jag håller på att byta ut min gamla grå Selden krage som suttit på et antal år och nu fallit för åldern. Tyvärr är ju detta en detalj som är svår att "prova sig fram till" efter man riggat ...
När jag nu botaniserat i utbudet av just mastkragar så kan man sammanfatta det med att det finns två typer:
- Seldens gråa kaffefilter version
- Formgjuten tratt för Isomat/Sparrcrat profile

En Isomat/Sparrcraft krage köptes in i veckan alla mått utom höjden på denna var bra. Höjden på denna var hälften så hög som min gamla grå och detta gör mig tveksam till konstruktionen då kilningsgummit sticker upp en bit ovanför min däcksring för bästa dämpning. Troligen kommer kilgummit "knuffa" av kragen eller så kommr jag inte kunna få gummit tillräckligt högt upp mellan däcksringen och masten vilket gör att det kommer trilla ner när det skumpar och slår i vågorna under segling.

Den lokala båtaffären kunde erbjuda kragar med rätt mått inkl höjd i epdmgummi med limmad fog vilket gör mig tevksam..Håller denna limfog? - men de kanske fungerar bättre än den grå versionen...

Jag undrar om någon vet en leverantör med ett bra utbud av just mastkragar som är gjorda i ett stycke och är vattentätta motsv epdm gummi eller dyl. Det behöver ju inte vara en båtaffär...

Tips efterlyses. Och det omgående - tänkte rigga till helgen

Båten är en Compis28 med Selden rigg med omkrets 43cm på rigg och 67cm i däcksring och nödvändig höjd på gummit är minst 15cm

:D Mattias
Senast redigerad av 2 msbr, redigerad totalt 0 gång.

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Mats Brage » ons 07 maj 2008, 21:35

Befinner du dig i Stockholmsområdet finns det en affär som heter Kuntzes som har länets största sortiment av plast och gummidelar - kanske hittar du något du kan använda där?

Hälsningar
Scanner 391 nr 142

FredrikW
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: lör 02 dec 2006, 18:29

Inlägg av FredrikW » tor 08 maj 2008, 03:14

Benns har olika märken på kragar och är kunniga, kolla med dem.
Gillar att segla!

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Inlägg av Nautihamstern » tor 08 maj 2008, 08:17

Jag är säkert helt ute och cyklar nu, men-
kan man inte använda sig av självvulkaniserande tejp? Kanske bygga upp en mjuk övergång från däcksringen med hjälp av nåt trevligt skumgummi och sedan tejpa dit några rullar vulktape? Slutligen ett lager hockeytape som uv- och slitskydd.
Hmm... :?:

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Inlägg av Sneseglarn » tor 08 maj 2008, 10:08

Nautihamstern skrev:kan man inte använda sig av självvulkaniserande tejp?
Den förre ägaren till min båt hade provat samtliga sorters tejp som kan tänkas. Det blev inte tätt över huvud taget. Inte snyggt heller.

Sen köpte jag Seldens gråa avklippta kon. Den både höll tätt och höll ihop. Inga problem alls, men det var iofs bara fyra år sen bytet.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » tor 08 maj 2008, 11:33

Har man tillgång till en gammal innerslang kan man göra en själv med lite vulklim, typ cykelreparation.

PelleL
Diamantmedlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tor 25 aug 2005, 19:21

Inlägg av PelleL » tor 08 maj 2008, 14:51

Den slutgiltiga lösningen: http://www.spartite.com/

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Mats Brage » tor 08 maj 2008, 19:38

Verkar kanonbra om man läser beskrivnignen - och tittar på prislappen 210 USD är ganska mycket.

Seldens gråa strumpa kostar samma fast i kronor.

Men visst är det snyggt!
Scanner 391 nr 142

msbr
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 14:00
Ort: Skåne

Inlägg av msbr » tor 08 maj 2008, 22:09

Tack för reponsen!

Isomat/Sparrcraft kragarna finns endast i ett höjdmått enl Benns. Jag kommer dock rigga med denna OCH min gamla selden kon på och om Isomaten funkar så ryker den grå annars tvärtom..

En annan version av lösning är www.dmp.dk som har ett färdiga mått för olika typer av båtar men kan troilgen tillverka utifrån egna mått - dessa är då med limmad fog med allt vad det innebär.

Spartite ser vackert ut men verkar vara kilningsgummi och huva i samma konstruktion eller?

På det hela taget verkar detta dock vara en sk ickefråga dvs ingen särskild vanlig problem ställning eller är det kanske bara så att min gråa kon behöver lite omsorg tätningsmässigt i dess limmning gentemot masten

I vilket fall önskar jag all en glad segelsommar. // Mattias

Skriv svar