Jag håller på att byta ut min gamla grå Selden krage som suttit på et antal år och nu fallit för åldern. Tyvärr är ju detta en detalj som är svår att "prova sig fram till" efter man riggat ...
När jag nu botaniserat i utbudet av just mastkragar så kan man sammanfatta det med att det finns två typer:
- Seldens gråa kaffefilter version
- Formgjuten tratt för Isomat/Sparrcrat profile
En Isomat/Sparrcraft krage köptes in i veckan alla mått utom höjden på denna var bra. Höjden på denna var hälften så hög som min gamla grå och detta gör mig tveksam till konstruktionen då kilningsgummit sticker upp en bit ovanför min däcksring för bästa dämpning. Troligen kommer kilgummit "knuffa" av kragen eller så kommr jag inte kunna få gummit tillräckligt högt upp mellan däcksringen och masten vilket gör att det kommer trilla ner när det skumpar och slår i vågorna under segling.
Den lokala båtaffären kunde erbjuda kragar med rätt mått inkl höjd i epdmgummi med limmad fog vilket gör mig tevksam..Håller denna limfog? - men de kanske fungerar bättre än den grå versionen...
Jag undrar om någon vet en leverantör med ett bra utbud av just mastkragar som är gjorda i ett stycke och är vattentätta motsv epdm gummi eller dyl. Det behöver ju inte vara en båtaffär...
Tips efterlyses. Och det omgående - tänkte rigga till helgen
Båten är en Compis28 med Selden rigg med omkrets 43cm på rigg och 67cm i däcksring och nödvändig höjd på gummit är minst 15cm