Montering av logg och lod

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Montering av logg och lod

Inlägg av Mats Brage » fre 02 maj 2008, 20:03

Hej,

Hoppas att få några kloka åsikter om detta med monteringen av logg och lod.

Loggen monterar jag i centrumlinjen (där den gamla satt). När jag läser instruktionen om montering av lodet så står att det inte skall monteras närmare än 40 cm från loggen - det kan väl knappast gäller om jag inte gör en genomföring, utan monterar den innanför skrovet?

Det står inte klart uttryckt i manualen, men får för mig att anledningen till distansen är att inte instrumenten skall störa varandra fysisk (dvs strömningar i vattnet mm) - men riskerar dom att störa varandra elektroniskt ?

Hälsningar
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » fre 02 maj 2008, 20:59

Det låter osannolikt att de ska störa varandra elektroniskt. I såfall skulle man inte få montera en ekolodsgivare nära annan elektronisk utrustning av olika typer, och någon sådan begränsning har jag aldrig hört talas om. Avståndsgränsen borde ha med strömningar i vattnet att göra.

Vad är det för logg och lod, fabrikat?

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 02 maj 2008, 21:00

Det kan nog tänkas att ekolodsändaren kan lura loggivaren att registrera en falsk puls. Loggivaren är en enkel historia som känner av (sannolikt via ett litet hall-element) ett magnetfält från en av vingarna i impellern.

Jag hade följt anvisningarna. Alternativt hade jag väntat med att limma in givaren tills jag var säker på att inget störande inträffar. Du kan ju fästa givaren tillfälligt helt nära loggen även om du då (naturligtvis) inte får eko. Men blir det störningar märks det sannolikt genast.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Inlägg av bosseh » fre 02 maj 2008, 22:04

Det låter ytterst osannolikt att de skulle störa varandra Om det är så, så måste det vara en alldeles enastående dålig elektronik eller ett ekolod i MegaWatt klassen. Jag hade nog tagit ett snack med säljaren möjligen kompletterat med information om var i säljaren jag skulle montera utrustningen..
Det kan vara så att det är ett utryck för den moderna varna-för-allt metodiken.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » fre 02 maj 2008, 22:26

Om de nu skulle störa varandra elektroniskt (ekolodet stör loggen, eller loggen stör ekolodet) så skulle det ju antagligen vara ett generellt problem även mellan olika fabrikat av ekolod/logg. I min instruktionsbok, Raymarine, står inte ett ord om detta. På 40 cm avstånd så verkar det osannolikt med en sådan störning. Funkar loggen via en vanlig magnetgivare, ungefär som hastighetsmätaren till en cykel? I så fall finns ju även intelligens och filter som ska hindra att en okänd källa ger impulser som uppfattas som riktiga.

Däremot kan de säkerligen störa varandra via strömningar i vattnet, om givarna sitter mindre än 40 cm från varandra i långskeppsled. Antar att det är det som avses.

Hälsningar
Tommy

dax
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 28 jan 2002, 12:38

Inlägg av dax » fre 02 maj 2008, 22:36

Eftersom de har skrivit så finns det säkert en anledning. Ekolodet är i princip bara en piezoelektrisk högtalare och mikrofon. Visst kan en anledning vara elektromagnetiska störningar. När man mäter på en piezoelektrisk mikrofon har man en laddningsförstärkare med en extrem impedans (d.v.s. mellan tummen och pekfingret "resistans"). Det gör kretsen känslig för elektriska störningar (vars inverkningar man kan minska på olika sätt, vilket man borde ha gjort i en kommersiell produkt).

Jag tror dock också att det faktum att hjulet rör på sig i loggen kan antingen skapa reflektioner av ultraljudet till ekolodet och på det viset skapa falska ekon, eller skapa ljud som ligger på liknande frekvenser som ekolodet. D.v.s. ekot drunknar i "skrammel" från loggen (d.v.s. dåligt SNR). Beroende på hur effekten regleras i ekolodet (skulle kunna vara djupberoende om det är lite fiffgt programmerat) så varierar problemen om det är djupt eller grunt vatten man befinner sig på.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Inlägg av bosseh » lör 03 maj 2008, 00:36

Visst kan strömningar i vattnet kanske störa men nog borde tillverkaren kunna lösa sådana saker?
Lodets ingång har hög impedans med piezon har en låg impedans så kretsen är ganska korsluten. Störningståligheten är nog ganska god, det brukar finnas en hel del annat som kan störa i en båt. Logggivaren är med all säkerhet ett hall-element och de brukar klara ganska tuff industrimiljö.
Om paddelhjulsgivaren ska reflektera ljudpulserana så krävs 180° spridning på lodgivaren. Och nog borde en även en amatör kunna filtrera bort avvikande oljud?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » lör 03 maj 2008, 06:39

Jag roade mig att verkligen kolla i Silvas installationsanvisningar, och där diskuterade man enbart turbulensfenomen. Bland annat menade man att loggens propeller skulle "virvla" vattnet såpass att lodet skulle få problem om loggen placerades omedelbart framför ekolodet. Tvärtom skulle ge mindre problem. I så fall kan nog problemen uppstå oavsett om du sätter givaren på insidan eller utsidan. (Har du en fiffig metod att montera loggivaren på insidan av båten, utan hål, säg inget, ta patent! :-) )

Men vad som gäller för Silva behöver inte gälla för andra. Jag skulle inte kategoriskt utesluta elektrisk påverkan, men det kan ju inte skada att tala med tillverkaren. Ett mail till deras support kanske?
Anders S

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Mats Brage » lör 03 maj 2008, 08:39

Det är Nexus NX serien som jag köpt, och jag vet inte om det är någon fiffig metod som jag använt mig av - "risken" att jag begränsar framtida försörjningsmöjligheter genom att beskriva det sättet jag valt är nog liten - (tyvärr Anders det hade ju annars varit kul).

Jag har utgått från diametern på hylsa inkl fläns som används vi genomföringen, och sedan tagit ett avloppsrör som är fast monterat/limmat med sika. Plastmuttern som skall användas för att dra fast genomföringen har jag inte skruvat ned så långt, eftersom jag vill ha stabilitet.

Fyller röret med vatten blandat med lite diskmedel för att om jag kommer ihåg min kemi rätt påverkas ytspänningen och därmed skall vattnets motstånd minskas.

Hälsn
Scanner 391 nr 142

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Inlägg av Lasse M » lör 03 maj 2008, 09:32

På vår båt sitter ekolodet framför loggen och på ett avstånd som är klart mindre än 40 cm. Loggen fungerar som den skall men ekolodet får ganska ofta tokspel (väldigt ofta ca var 10:e minut) och larmar helt i onödan. Har läst någonstans att detta problem skulle kunna orsakas av olämplig kabeldragning och tänkte därför göra om detta. Men orsaken är kanske istället för tight montering av givarna?

Lasse

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » lör 03 maj 2008, 10:18

Det är mest vattenströmingen det är frågan om.
Det säljs ju triducers numera, lod+logg+temp i en enda givare. Vad jag vet så är tekniken fortfarande den samma som förut.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » lör 03 maj 2008, 10:45

Mats Brage skrev:Det är Nexus NX serien som jag köpt, och jag vet inte om det är någon fiffig metod som jag använt mig av - "risken" att jag begränsar framtida försörjningsmöjligheter genom att beskriva det sättet jag valt är nog liten - (tyvärr Anders det hade ju annars varit kul).

Jag har utgått från diametern på hylsa inkl fläns som används vi genomföringen, och sedan tagit ett avloppsrör som är fast monterat/limmat med sika. Plastmuttern som skall användas för att dra fast genomföringen har jag inte skruvat ned så långt, eftersom jag vill ha stabilitet.

Fyller röret med vatten blandat med lite diskmedel för att om jag kommer ihåg min kemi rätt påverkas ytspänningen och därmed skall vattnets motstånd minskas.

Hälsn
Klassisk metod att montera ekolod inombords. Men möjligheten att prova sig fram är kanske litet mindre med en sådan inbyggnad än med den enkla "sätt givaren i kladd med sika"-metoden. Risken att pröva är ju i vart fall mycket mindre än om man skulle borra i skrovet - det värsta som kan hända är väl att du blir missnöjd och får leta efter ett bättre ställe?

Angående sk "triducer" med logg, lod och temp i samma enhet; om denna påstås det hur
Shieldign (sic!) eliminates interference between the speed and depth sensors for more accurate instrument readings
.

Jag hade som sagt varit vaken på störningar. Men varnad är väpnad, och det händer ju inget farligt!
Anders S

dax
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 28 jan 2002, 12:38

Inlägg av dax » lör 03 maj 2008, 11:27

Först till bosseh: En piezoelektrisk kristall har hög impedans, det är en av de utmärkande egenskaperna hos dem (om du har mätt upp något annat i ekolodsgivaren så måste det bero på att det sitter något mer än bara en kristall i änden på ditt lod...)!

Amatör eller ej, det kan vara svårt att filtrera fram signalen om bruset ligger vid samma frekvenser och man har dålig SNR. Man har säkert förbättrat signalbehndlingen radikalt i moderna ekolod och det kan vara en anledning till att de kan sitta närmare varandra. Dessutom är det så att om det skulle vara så att hjulets rörelser är ett problem så är det troligtvis betydligt lättare att filtrera om hjulet sitter på eklodsgivaren. Då är geometrin etc. känd vilket man kan utnyttja för att vaska fram det man är ute efter. I gamla ekolod så är det ganska tydligt att även det grundläggande problemet är icke-trivialt och man kan få märkliga problem i t.ex. slussar, vilket borde bero på just oönskade reflektioner i slussväggarna. D.v.s. loben är inte så skarp som den teoretiskt borde vara. Det som talar emot att hjulets rörelser skulle vara med i leken är att det i så fall borde finnas liknande rekommendationer för att placera utrustningen nära en propeller.

Vattnets strömning i sig kan inte vara något problem. Mitt ekolod lär vara OK till 60 knop... Det som kan vara problem är om det är bubblor i vattnet, eller om akterspegeln lyfter från vattnet... ;-)

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » lör 03 maj 2008, 12:31

Akterspegeln...?
Du har inte blandat ihop lod och logg nu..?

Turbulens, diverse skiktningar i vattnet kan detekteras med ett ekolod. Därför ska lodet sitta framför allt som kan tänkas störa och heller inte i närheten av en proppeller. Det framgår tydligt i montage anvisningar bla.
Det gäller ju även om man monterar lodet på insidan skrovet.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Inlägg av bosseh » lör 03 maj 2008, 14:42

dax skrev:Först till bosseh: En piezoelektrisk kristall har hög impedans
Inte i ett ekolod. Lite räkning: Ett log på 100 W RMS (inte ovanligt), anta att givaren har en impedans på 1000 ohm (det är inte högt) då måste lodets puls bli drygt 300 Volt. Hade det varit så hade nog kablar och kontakter sett annorlunda ut. Ekolodet jobbar ofta med 200 kHz (50 kHz förekommer också) inte mycket annat brus i det området. Dessutom använder lodet branta digital filter. Logggivaren har hall-effekt givare, troligen med digital utgång dvs typ en Schmitt-Trigger skärper pulserna.
Lodpulserna kan studsa runt i en sluss likt rikoschetter men det är en helt annan sak.

Och, triducers finns och fungerar, de är oftast standard och billigare så nog borde t.om. Nexus klara av att göra givare som kan placeras ihop.

Skriv svar