Segling i Limfjorden

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Puuh
Erfaren medlem

Segling i Limfjorden

Inlägg av Puuh » lör 26 apr 2008, 21:22

Vi har funderat på att segla i Limfjorden men har hört lite olika kommentarer om hur det är. En del bra och en del dåligt.
Tex att det inte går att segla så bra eftersom det är så grunt.
Är det någon som har erfarenhet av detta vatten?

Brendan
Diamantmedlem

Limfjorden

Inlägg av Brendan » sön 27 apr 2008, 06:42

http://www.seniorseglarna.se

gå in på "långfärd" 2002 och 2005!

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » sön 27 apr 2008, 10:37

Seglade i Limfjorden runt midsommar ifjol.

Från Hals till Thyborgön hade jag västanvind och i stort sett ösregn varje dag. Den natten jag låg i Thyborgön vände vinden till ösatnvind och höll sig så ända tills jag kom över på svenska sidan. Regnet däremot upphörde inte.

Från Hals till Ålborg är det ju ganska smalt, men det går naturligtvis att kryssa, om man inbiten seglare. Från Ålborg till Lögstör är det betydligt bredare :wink: rännor och kan man läsa sjökort är det större ytor att segla på.

Jag var dock med och drog loss en hollänsk segelbåt, som gick på grund väster om Ålborg, så det gäller som sagt att man kan läsa sjökortet.

Hade köpt vanliga sjökort i Sverige, men i båttillbehörsaffären i Ålborgs gästhamn (första efter broarna) hade de tyska båtsportkorten över limfjorden och danska västkusten, betydligt billigare än vad vanliga sjökort över bara Limfjorden var. Då jag funderade på att gå ut vid Thyborgön och gå Hanstholm, Hirtshals, Skagen hem köpte jag dem. Dock var inte vädret sådant att jag hade lust att gå den vägen, så jag valde att gå tillbaka till Hals.

Väster om Lygstör är det inga problem att segla oavsett vindriktning.

Min semester i Limfjorden var så katastofalt dålig i alla avseenden, men jag skulle inte ha nått emot att göra resan en gång till. Det blir i så fall mycket bättre än fjolåret - oavsett vädret.

tommy
Senast redigerad av 1 toaen, redigerad totalt 0 gånger.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » sön 27 apr 2008, 11:54

Känner några olika seglare som fått för sig att testa Limfjorden och alla har sedan dess återkommit, i ett par fall varje år efter det första.
Alla är entusiastiska över hur vackert det är, de välskötta gästhamnarna, det danska gemytet, öl och mat och Gammeldansk osv.

Har själv ännu inte seglat i Limfjorden men varit på massor av ställen runt dess kustlinje från landsidan genom mitt arbete, och jag hoppas på att se vyerna från min sittbrunn någon gång också.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Brendan
Diamantmedlem

Vindkraftverk

Inlägg av Brendan » sön 27 apr 2008, 16:59

Enorma vindkraftverksparker förstör numera tyvärr miljön i Limfjorden och gör det mindre mysigt att segla där.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Vindkraftverk

Inlägg av Anders S » sön 27 apr 2008, 18:20

Brendan skrev:Enorma vindkraftverksparker förstör numera tyvärr miljön i Limfjorden och gör det mindre mysigt att segla där.
Vid ett besök i Århus (Kalövig) i somras dominerades denna lilla hamn (trevlig i sig!) av ett stort kolkraftverk. Ur ett sådant perspektiv, hur menar du att vindsnurror förstör miljön?
Anders S

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » sön 27 apr 2008, 18:45

Tja, Anders kan ju räkna på hur många Vindkraftverk man behöver utspritt över ett hur stort område för att konstant kunna leverera lika mycket ström som ett kolkraftverk. 1000 vindsnurror eller ett kolkraftverk, vad stör mera är väl den mer korrekta frågan ?

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » sön 27 apr 2008, 19:35

Anders S skrev:
Brendan skrev:Enorma vindkraftverksparker förstör numera tyvärr miljön i Limfjorden och gör det mindre mysigt att segla där.
Vid ett besök i Århus (Kalövig) i somras dominerades denna lilla hamn (trevlig i sig!) av ett stort kolkraftverk. Ur ett sådant perspektiv, hur menar du att vindsnurror förstör miljön?

Som jag skriver är det inte mysigt att segla i Limfjorden längre, åtminstone inte på vissa ställen, på grund av den massiva utbyggnaden av vindkraftverk. Därmed inte sagt att kolkraftverk inte är ännu värre. För att inte tala om ångkraftverk som i Stenungsund, där miljön är totalt förstörd. Läs gärna våra animerade debatter i saken på marinans segelbåtsplank för några år sedan!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 27 apr 2008, 20:21

Nej, frågan var hur vindsnurror förstör miljön. Möjligen märker jag ord. Menar man störande för ögat och sinnet kan jag förstå det, men inte lika lätt ur miljöförstöringssynpunkt.

Det är för övrigt här och nu påståendet givits och frågan ställts.
Anders S

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » sön 27 apr 2008, 20:45

Ja,om man inte behöver el kan man jo kritisere alle typer av elverk på alla platser.............

Jeg har været i Limfjorden mange gange. Min opfattelse, at strækningen fra Hals til Ålborg er ren transportsejlads uden de store oplevelsesmuligheder. Men når broerne i Ålborg er passeret har vi altid brugt et par dage til bytur (shopping og sightseing.....). Og selv om sejladsen til Løgstør også delvis er i smalle løb, så er her meget mere at se på. Løgstør er også en fin by og havn med en interessant historie. Tag en gå- eller cykeltur langs kanalen og besøg om muligt Vitskøl Kloster.
Øerne Livø og Fur er begge interessante, havnen på Livø er meget lille, så her skal man komme tidligt på dagen.
Ellers er der i denne del af Limfjorden mange interessante havne og byer!
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Brendan
Diamantmedlem

Vindkraftverk

Inlägg av Brendan » sön 27 apr 2008, 21:30

Anders S skrev:Nej, frågan var hur vindsnurror förstör miljön. Möjligen märker jag ord. Menar man störande för ögat och sinnet kan jag förstå det, men inte lika lätt ur miljöförstöringssynpunkt.

Det är för övrigt här och nu påståendet givits och frågan ställts.
Vindkraftverk förstör miljön på många sätt. De är störande och onaturliga inslag, oestetiska, väsnas, kastar skuggor och ger väldigt litet energi i utbyte. Limfjorden är hårt drabbat. Måtte vi kunna hålla igen bättre i Sverige, kanske återstarta Barsebäck för att slippa besudla kusterna med vindsnurror.

Jag orkar inte dra alla argumenten omigen och eftersom jag inte ändrat åsikt sedan senaste diskussionsomgången rekommenderar jag dig att läsa vad som har skrivits på marinan. Sök på "vindkraftverk" eller "det våldtagna Bohuslän". Det är jag mot övriga planket. Det duger lika bra som "här och nu".

Jag har börjat lägga in en del på http://www.seniorseglarna.se "Det våldtagna Bohuslän" också.

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem

Inlägg av Perra » sön 27 apr 2008, 23:08

Nog är det väl lite övermaga att ondgöra sig
över vindkraftverk när vi själva far omkring
med envingade vindkraftverk i stora flockar
i skärgårdsmiljön :wink:
Segla vackert.

Brendan
Diamantmedlem

Övermaga

Inlägg av Brendan » mån 28 apr 2008, 07:47

Perra skrev:Nog är det väl lite övermaga att ondgöra sig
över vindkraftverk när vi själva far omkring
med envingade vindkraftverk i stora flockar
i skärgårdsmiljön :wink:
Intressant kommentar. Det är nog första gången som jag sett eller hört någon antyda att åsynen av båtar för segel på havet skulle vara annat än vackra och tilltalande för ögat. Men du har naturligtvis rätt. Vi seglare är rena marodörerna som far omkring och fyller upp skärgårdarna med vår blotta existens. Vi är strängt taget inte ett spår bättre än de andra vindkraftverken. Man har fastnat i ett romantiskt traditionstänkande helt enkelt.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 28 apr 2008, 08:09

Brendan skrev:
Vindkraftverk förstör miljön på många sätt. De är störande och onaturliga inslag, oestetiska, väsnas, kastar skuggor och ger väldigt litet energi i utbyte. Limfjorden är hårt drabbat. Måtte vi kunna hålla igen bättre i Sverige, kanske återstarta Barsebäck för att slippa besudla kusterna med vindsnurror.
Och jag kan naturligtvis inte låta dig stå oemotsagd!
Jag har seglat Limfjorden (och områden med ännu fler vindsnurror) ett flertal gånger utan att störas.
Tvärtom.
Blotta vetskapen att dessa verk producerar 100 % ren el utan att tära på den minsta av resurser när de väl tillverkats är snarast tilltalande i sig. Och att om och när de tjänat ut så kan de lätt demonteras och spåret i naturen är i sämta fall ett betongfundament.

Oestetiska och väsnas? Knappast mer än många av de flytetyg skärgårdarna fylls av.

Starta Barsebäck? Om kraftverket, eller ännu värre, uranbrytningen och slutförvaringen skulle ske i Bohuslän - skulle du vara lika välvillig?

Är det inte lätt att förespråka något som drabbar andra människor, i andra landsändar? Och jag noterar att vindkraftverken bara besudlar kusterna. Inte fjällvärlden eller andra ställen?

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » mån 28 apr 2008, 08:21

Eilean skrev:
Brendan skrev:
Och jag kan naturligtvis inte låta dig stå oemotsagd!
Jag har seglat Limfjorden (och områden med ännu fler vindsnurror) ett flertal gånger utan att störas.
Tvärtom.
Blotta vetskapen att dessa verk producerar 100 % ren el utan att tära på den minsta av resurser när de väl tillverkats är snarast tilltalande i sig. Och att om och när de tjänat ut så kan de lätt demonteras och spåret i naturen är i sämta fall ett betongfundament.

Oestetiska och väsnas? Knappast mer än många av de flytetyg skärgårdarna fylls av.

Starta Barsebäck? Om kraftverket, eller ännu värre, uranbrytningen och slutförvaringen skulle ske i Bohuslän - skulle du vara lika välvillig?

Är det inte lätt att förespråka något som drabbar andra människor, i andra landsändar? Och jag noterar att vindkraftverken bara besudlar kusterna. Inte fjällvärlden eller andra ställen?

Jag kan bara beklaga dig, Gunnar S, som tydligen saknar allt sinne för vad en orörd natur kan ge. Antingen är man naturromantiker eller också inte.

Skriv svar