Liten eller stor roller till bottenfärg?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mahogny
Guldmedlem

Liten eller stor roller till bottenfärg?

Inlägg av Mahogny » tis 22 apr 2008, 08:58

När man ska rolla på sin bottenfärg, ska man då använda en finhårig roller av normal-diameter eller är en sådan där med liten diameter bättre?
Jag har genom åren provat bägge men inte kommit på om någon är bättre eller sämre men det verkar som en del människor har bestämda åsikter om ena eller andra. En med större diameter rullar lättare och kan innehålla mer färg, samtidigt kommer man inte åt lika lätt i trånga radier.
Det enda jag vet är att men inte ska köpa en billig normalluddig roller från typ Biltema -har en båtgranne som gjorde detta och botten såg ut som en ryamatta efteråt.
Köper man färg för åtskilliga hundralappar är det synd att få en dålig ytfinnish (funkar säkert mot beväxning men ganska farthämmande)

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » tis 22 apr 2008, 10:57

En skumgummiroller med liten diameter brukar funka för mig.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 22 apr 2008, 11:13

... eller en liten mohair.
Mina skumgummirollrar har tenderat att bli lite "slappa" på slutet av målningen, antar dom inte helt och hållet tål lösningsmedlet...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 22 apr 2008, 14:59

Åkomligheten beror också på relationen mellan radie och bredd!

Jag brukar räkna på vad färgen kostar (och så suckar jag djupt) och sedan menar jag att en liten roller, en stor roller och en pensel får gå med i den stora konkursen. Dock menar jag att man bör använda mohairroller (lackroller). Då får man en acceptabel yta även med självpolerande färg. För hård bottenfärg kan man inte använda något annat.
Anders S

Skriv svar