Hur få bort gammal bottenfärg?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
ALm
Platinamedlem
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 20 apr 2008, 09:42

Hur få bort gammal bottenfärg?

Inlägg av ALm » sön 20 apr 2008, 21:20

Min nyligen köpta segelbåt har en botten som skulle intressera en arkeolog: Tjocka skikt med resterna av polerande bottenfärg. Ytan ser ut som huden på en gammal elefant. Vilken metod för färgborttagning rekommenderas?

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem
Inlägg: 232
Blev medlem: sön 03 okt 2004, 22:39
Ort: Västerås

Inlägg av sotarn » sön 20 apr 2008, 21:37

Först en lagom styv spackelspade, sedan färgskrapa och sist excenterslip skulle jag använda mig av. Slipar du bort all bottenfärg och spärrskikt är det lika bra att epoxibehandla bottnen när den ändå är ren.
//Daniel

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Kaustiksoda!

Inlägg av HansH » tis 22 apr 2008, 08:06

Blanda Kaustiksoda, tapetklister o vatten till en marmelad - pensla på o låt verka 20min - spola o borsta bort med skurborste.
OBS! Starkt frätande, gummihandskar, visir o heltäckande klädsel är ett måste!
Mycket effektivt - en 26 fots båt med 15 års färglager tog 4h att få helt plastren.
Funkar bara på "mjuka" självpolerande färger. VC17 och liknande kräver färgborttagningsmedel eller mekanisk åverkan.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Inlägg av Spider » tis 22 apr 2008, 08:26

Problemet är att sammla upp alla rester och soda, annars går det ut i naturen. I vår klubb är det supernoga med att alltid täcka marken under båten.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Inlägg av HansH » ons 23 apr 2008, 08:04

spola med MYCKET vatten så späds späds kaustiksodan ut såpass mycket att det blir helt ofarligt - skall dessutom enligt förpackningningen vara biologiskt nedbrytbart.
Färgresterna blir svårare att fånga upp, det håller jag med om.
Markväv under båten kanske funkar? Släpper igenom vattnet men lär fånga färgen...

LadyAnnila
Silvermedlem
Inlägg: 43
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 13:48
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Hur få bort gammal bottenfärg?

Inlägg av LadyAnnila » ons 23 apr 2008, 08:41

ALm skrev:Min nyligen köpta segelbåt har en botten som skulle intressera en arkeolog: Tjocka skikt med resterna av polerande bottenfärg. Ytan ser ut som huden på en gammal elefant. Vilken metod för färgborttagning rekommenderas?
Vi har ungefär samma problem med bottenfärgen på vår båt. Då vi lyfte båten förra hösten för att bättra på bottenfärgen (hon ligger i året om) så bestämde vi att vi i år skulle pröva varvets sätt att få bort gammal bottenfärg. Att slipa o skrapa en 16 meters båt lockar inte särskilt mycket.

Täck ytorna med vanlig hederlig GladPac. Låt stå någon/några timme/ar och färgen har lossnat!
Går väl åt lite mer än 1 rulle kan jag tänka mig :wink: Men man kan ju pröva på en begränsad yta. Tejpa fast GladPacen och låta stå över natten eller så.
Som sagt var vi har inte provat än, men till hösten skall vi testa.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » ons 23 apr 2008, 14:41

Kaustiksoda biologiskt nedbrytbart? Hur skulle det gå till?

Men kanske kan man acceptera att det finns diverse kemikalier på hamnplanen - alla måste ju bli av med färg mm. En presenning samlar en del, och kanske kan lugna samvetet något.

VC17 löses med tex T-sprit. En spann med T-sprit och en levang funkar fint. Slipa inte - jobbigt och obehagligt för luftvägarna.

Ideen med gladpack var kul - LadyAnnila du måste berätta hur det går. (Jag är tveksam, men man vet ju aldrig).

LadyAnnila
Silvermedlem
Inlägg: 43
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 13:48
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av LadyAnnila » ons 23 apr 2008, 14:48

Jo, jag håller med. Vi är väl lite skeptiska vi med :) Återkommer gärna med resultatet.

Gäst #2
Platinamedlem
Inlägg: 103
Blev medlem: sön 14 maj 2006, 08:25

Re: Hur få bort gammal bottenfärg?

Inlägg av Gäst #2 » ons 23 apr 2008, 15:15

LadyAnnila skrev:
ALm skrev: Täck ytorna med vanlig hederlig GladPac. Låt stå någon/några timme/ar och färgen har lossnat!
Går väl åt lite mer än 1 rulle kan jag tänka mig :wink: Men man kan ju pröva på en begränsad yta. Tejpa fast GladPacen och låta stå över natten eller så.
Du är helt säker på att de inte lägger på någon typ av färgbortagningsmedel liknande Internationals Interstrip?

Sen kan man nämna för övriga församlingen. Att slipa giftig bottenfärg så att det dammar ska man bara göra om man är gammal och inte ska ha flera barn. ;)

LadyAnnila
Silvermedlem
Inlägg: 43
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 13:48
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av LadyAnnila » ons 23 apr 2008, 15:18

Enligt vad dom sa så använde de plastfilm typ GladPac.
Men som sagt var, jag återkommer med resultatet till hösten. Och hur de gjorde.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » ons 23 apr 2008, 16:53

Man måste först stryka ytan med färgborttagningsmedel.
Sedan kan man lägga på gladpac för att inte medlet ska torka så fort.

Skriv svar