Bottenmålning och missfärgad gelcoat

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Henrik_S
Guldmedlem

Bottenmålning och missfärgad gelcoat

Inlägg av Henrik_S » lör 19 apr 2008, 20:19

Hej

Skrapade lite på kölen och fick loss flagor av färg. De släppte ända in till bly kärnan. Kan jag måla direkt på blyt eller ska man grunda med något?

Hade dessutom fått missfärgningar på gelcoaten. Det såg ut som ytliga droppar av smutts men gick inte bort med polish och vaxning. Min gissning är att grannen sprutat bort bottenfärg med högtryck och det har ansamlats på fören och torkat in där. Förslag på hur man får bort det?

Henrik

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 20 apr 2008, 17:37

Om blykölen kan jag mest bara resonera: det borde gå att måla direkt. Om du väljer att slipa så tänka på de stackars romarnas öde.

Fläckar i gelcoaten är inget ovanligt. Kan komma från flera olika håll, det där med grannbåt hade jag tagit lite försiktigt.
Polish tar bara lite på ytan så det tar inte allt. Det finns två huvudmetoder:
- blekning. Funkar bra mot diverse gulfärgningar och annat. Finns medel att köpa, eller så gör man själv. Som blekmedel använder man en svag syra, som oxalsyra eller citronsyra (blandas upp med potatismjöl eller tapetklister om man gör det själv). Kleta på, låt sitta över natten eller nåt.Skölj!
- slipning. Prova med (extra)fin rubbing, om det inte räcker gå till rubbing el motsvarande (Autosol är poppis).
Slipa försiktigt, finns ingen anledning att ta ner mycket gelcoat.

Går det att se hur fläckarna är, dvs är det något som trängt in i plasten, eller ligger det på ytan? Har fläckarna trängt in, då är slipning ingen vidare metod, osv.

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » sön 20 apr 2008, 19:40

Tvättade själv två varv med Hempels Gelcoat Cleaner. Bred ut och skrubba med en lite hårdare svamp och skölj bort efter 20 minuter.
Funkar underbart. Billigare hemlösningar fungerar ocks, men har man inte tid att experimentera går det bra med Hempel.

Två lager High-gloss wax och båten ser ut som ny. Samma behandling rekommenderas på sittbrunn och kajutan.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 20 apr 2008, 20:07

OM (om!) det är en granne som sprutat färg, så kan man hoppas på att det går att lossa färgstänken "mekaniskt". Möjligen kan man ta fläckarna med aceton eller limtvätt. kanske med färgborttagningsmedel.

Tyvärr kan det nog handla om industrismuts som dragit in i gelcoaten, ungefär som oljesmuts och brunalger tränger in i vattenlinje-gelcoaten.

Pröva Jaramaz tips efter du provat rengöring. Polervax klarar ibland av att lösa smuts. Man skall alltid försöka tvätta före polering/rubbning/slipning så man inte gnider in missfärgningen djupare.
Anders S

Skriv svar