Epoxy behandling botten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Calvados
Platinamedlem

Epoxy behandling botten

Inlägg av Calvados » lör 19 apr 2008, 19:14

Hej, nu har jag roat mig med att skrapa samt slipa bort all bottenfärg då denna började släppa.
Jag har slipat så ytan är fri från bottenfärg men det finns spår av grundfärg då denna sitter "djupt". Måste man verkligen få bort denna med för att få fäste för ex gelshield? Då ryker ju även gelcoaten?

Vilket är den billigaste samt enklaste epoxybehandlingen?=) (I förebyggande syfte)

Tacksam för svar:

Olle/ Göteborg

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » lör 19 apr 2008, 22:30

Det beror på hur du ser på saken. det finns de två huvudprinciper, lösningsemedelsbaserad och utan lösningsmedel. Rent generellt kan man sääga att lösningsmedelsbaserad behöver flerskikt och blir i slutändan kanske något tjockade. Ligger påten i en vagga, vagn eller på stöttor innebär det att man får flytta runt ett antal gånger ch att an inte kan måla verje skikt i ett. Samtidigt är den färgen något mer lättarbetat (tunnare, kan späddas ut samt tål att måla i lägre temperaturer). Lösningsmedelsfri färg som Hempels High Protect kräver över 15 grader (helst 20) men kan läggas på i tjockare skikt. Därmed behövs färre skikt och det blir mindre jobb att flytta runt stöttarna.

Jag själv lägger på light primer (lösningsmedelsbaserad) mot laminat för att slipar jämn. Sen blir det 4 lager High protect(utan lösningsmedel). Sen kommer jag lägga på några lager Light Primer som slipgrund igen.

lösningsmedelsbaserade färger blida små microkanaler som släpper igenom vatten. lägger man på ett antal lager så blir de blockerad och vattentätt. En annan sak att tänka på att endast kanske 60% finns kvar av den lösningsmedelsbaserade färgen efter den har härdat. lösningsmedelfria färgen är avdunstar inget.

Jag räknade på det och kom fram att jag skulle behöva 10 lager Light Primer mot 4 lager High Protect. Även om literpris för light primer är betydligt lägre för Light Primer so kom jag fram till att high Protect skulle vara billigare. För båda varianter skrev Hempel att det behövs 600 mikro färg i torrt/härdat tillständ. Förebyggande behövs hälften.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » lör 19 apr 2008, 23:14

Beträffande färgresterna: om du rengjort botten, t.ex. med rotborste och rengörningsmedel, samt sköljning, gärna med högtryckstvätt (rengöring är viktigt. sköljning flera gånger med torkning emellan likaså) och det fortfarande finns spår av färg: betrakta dessa som oförargliga; de lär inte göra någon skada.

Rudi

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » lör 19 apr 2008, 23:22

Minime har helt rätt-

Ett lager light primer för att få garanterat fäste mot underlaget. Sedan High protect (lösningsmedelsfri epoxi) och till sist ett lager light primer igen som slipskikt och fäste till bottenfärgen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 20 apr 2008, 07:02

Jag har prövat båda metoderna, och jag föredrar lösningsmedelsbaserad färg. Skälen är de som MiniMe tar fram - lättare att måla, kan göras i lägre temp men också att en väl målad yta blir slätare och kräver mindre (eller ingen) slipning. Baksidan är att det behövs (minst) dubbelt så många skikt.

Väljer man lösningsmedelsfri epoxy (det kan man mycket väl göra) finns det all anledning att öva på att måla vackert och slätt, så att man minimerar slipbehovet. Tvingas man måla en extra gång med primer som "häftgrund" och två lager primer för att få "slipyta" sparar man inte så mycket arbete (det blir 7 lager, samma som t ex International rekommenderar för interprotect) och får dessutom slipa bort en hel del dyr färg.
Anders S

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » sön 20 apr 2008, 18:19

det är väl alltid frågan vilka krav på ytan man ställer. Jag fick båda ytor lite knottrig (både Light Primer och High Protect). Men visst går det att spädda ut Light Primer men då blir det än fler skikt... :lol:

Hur som helst skulle jag slipa. På föra båten lade jag bara High Protect och slipade utan Light Primer. Light Primer är dock lättare att slipa.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » sön 20 apr 2008, 18:27

Vad gäller hanterbarhet som färg betraktat så är light primer helt underbar att arbeta med. High protect och annan lösningsmedelsfri epoxi är helt hopplöst om temperaturen är fel. Det är inte längre färg.

Jag personligen målar hellre 10 lager light primer än tre lager high protect.

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » sön 20 apr 2008, 19:22

Och så behöver det ju inte vara färg från Hempel eller International. Teknos Inerta 5 fungerar t.ex. också utmärkt och fås till ca halva priset.

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » sön 20 apr 2008, 22:56

Lösningsmedelsfri epoxi är som sagts mer svårsrtruken och rinnig. Men med vissa undantag: Det första lagret, på mattslipad plast, är relativt problemfritt. Sedan gör (Wests , det märke jag använde) fuktspärrstillsatsen också epoxin lite mer lättstruken, och framför allt mindre benägen att rinna.

Men visst får man ta i, kämpa en del med rollern. Och endast vid ett tillfälle tillät temperaturförhållandena mig att göra mer än en strykning på en dag, vilket innebar mattslipning och tvättning nästa . Den lösningsmedelsbaserade som jag använde ytterst i ett lager var mer lättjobbad, inga tvivel.

Rudi

Skriv svar